کد خبر : 1740883 | 12 اسفند 1399 ساعت 08:51 | 58.7K بازدید | 0 دیدگاه

تغییرات بزرگ و وضع قوانین جدید در سوپرلیگ

انحلال و فروپاشی؛ پایان ولخرجی‌ها در چین

شاندونگ، فاتح جام حذفی چین سه هفته پیش به‌دلیل تأخیر در پرداخت دستمزدها از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شد. تیانجین تایگرز هم 10 ماه است به بازیکنان حقوق نداده.

انحلال و فروپاشی؛ پایان ولخرجی‌ها در چین

به گزارش ورزش سه ، یکشنبه بود که اعلام شد جیانگسو سونینگ، قهرمان سوپرلیگ چین، در صورت پیدا نکردن یک مالک جدید منحل خواهد شد. چهره فوتبال در پرجمعیت‌ترین کشور دنیا به‌سرعت در حال تغییر است.این باشگاه متعلق به غول خرده‌فروشی چین، یعنی «سونینگ» است که در سال 2016 هم باشگاه اینتر را خریداری کرد. این انحلال نشان‌ می‌دهد باشگاهی که کمی پیش‌تر و در سال 2019 تلاش کرده بود گرت بیل را از رئال‌مادرید بخرد، چقدر سریع دچار فروپاشی شده است.


آنها نتوانستند بیل را جذب کنند اما تیم جیانگسو که در سال 2020 قهرمان لیگ چین شد، الکس تکسیرا، بازیکن برزیلی را در اختیار داشت. لیورپول در سال 2016 می‌خواست او را با قیمت 50میلیون یورو جذب کند. آنها پیش‌تر یک بازیکن برزیلی دیگر، یعنی رامیرس را هم داشتند که در سال 2016 از چلسی با قیمت 25میلیون پوند خریده بودند.

 

1577838


سال 2016 در واقع نقطه اوج لیگ چین بود و این تهدید وجود داشت که توازن فوتبال در دنیا به‌هم بریزد. آرسن ونگر، مربی وقت آرسنال در آن هنگام گفته بود دستمزدهای بالای چینی‌ها می‌تواند باعث شود آنها رقیب جدی باشگاه‌های اروپایی در جذب بازیکنان بااستعداد شوند. ونگر گفت: «این زنگ خطر است، اینکه پیشنهادهای چینی‌‌ها باعث شود پیشنهادهای اروپایی‌ها هم تغییر کند. شما با این موضوع نمی‌توانید رقابت کنید.»


سال‌ها پیش لیگ چین دچار مشکل قمار، تبانی و فساد بود اما توانست احیا شود و در سال 2012 بود که دیدیه دروگبا و نیکولا آنلکا به‌عنوان نمادهای شروعی تازه به شانگهای شینهوا پیوستند. این انتقالات نشان از قدرت روزافزون لیگ چین می‌داد. سیدو کیتا هم راهی دالیان آربین شد و لوکاس باریوس و یاکوبو هم به گوانگژو اورگرانده و گوانگژو R&F رفتند. تاکشی اوکادا، سرخیو باتیستا و مارچلو لیپی هم به‌عنوان مربی به لیگ چین پیوستند.


در سال 2013 دیوید بکام اولین سفیر بین‌المللی لیگ و گوانگژو دومین باشگاه چینی شد که فاتح لیگ قهرمانان آسیا می‌شود. آنها در سال 2015 هم این قهرمانی را تکرار کردند.تکسیرا، رامیرس، الکساندر پاتو، پائولینیو، اسکار، کارلوس توس، هالک و جان اوبی میکل در سال‌های بعد راهی چین شدند. فابیو کاناوارو و لوییز فلیپه اسکولاری هم به چین رفتند. سوپرلیگ چین از نظر مالی تبدیل به غول جذب بازیکن شده بود.

 

1577837


اما همه‌گیری ویروس کرونا روی لیگ چین هم تأثیر بسیاری گذاشت و ترک‌هایی که در سال‌های گذشته پدیدار شده بود در 12 ماه اخیر تبدیل به بحران‌هایی جدی شد.کمااینکه سونینگ که با لیگ برتر انگلیس بر سر از دست دادن حق پخش این مسابقات در چین دچار مشکلات حقوقی شده است، اخیراً به مقامات باشگاه اعلام کرد تمرکزش را روی صنعت خرده‌فروشی می‌گذارد و از دیگر بازارها دست می‌کشد.ژانگ جیندونگاس، مالک سونینگ گفت: «ما باید توجه‌مان را معطوف زمین نبرد اصلی‌مان کنیم. ما کاملاً روی صنعت خرده‌فروشی تمرکز خواهیم کرد و صنایع بی‌ربط را بدون هیچ درنگی تعطیل می‌کنیم.»


شاندونگ لوننگ، فاتح جام حذفی چین هم سه هفته پیش به‌دلیل تأخیر در پرداخت دستمزد بازیکنان از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شد. اگر جیانگسو نتواند مالک جدیدی پیدا کند، آنها هم از این مسابقات کنار خواهند رفت. جای شاندونگ در لیگ قهرمانان را شانگهای SIPG می‌گیرد که در فصل 2020 سوپرلیگ چین چهارم شد.


تیانجین تایگرز، دیگر تیم چینی هم در آستانه فروپاشی است. شرکت دولتی تیانجین تدا که مالک این باشگاه است، دست از سرمایه‌گذاری کشیده است. بازیکنان این باشگاه 10 ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند. این باشگاه از سال 1999 در لیگ چین حضور دارد.همین سال گذشته بود که تیانجین تیانهای، رقیب تایگرز، که زمانی کاناوارو را به‌عنوان مربی و پاتو و اکسل ویتسل را به‌عنوان بازیکن داشت، اعلام ورشکستگی کرد. شو یوهوی، مالک سابق آنها دستگیر شد و به زندان افتاد و باشگاه از نظر مالی به بن‌بست رسید.آنها البته حالا در دسته‌های پایین‌تر بازی می‌کنند اما از سوی دیگر، اولین باشگاه چینی که فاتح لیگ قهرمانان آسیا شد، یعنی لیائونینگ هم در سال 2020 به‌دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی‌ها منحل شد.

 

1577835


مقامات فوتبال چین با وجود مقاومت هواداران به‌دنبال جلوگیری از گردش بی‌رویه پول در لیگ هستند. آنها اعلام کرده‌اند در آغاز فصل 2021 باشگاه‌های حرفه‌ای حق ندارند اسم اسپانسرهای‌شان را روی تیم‌های‌شان بگذارند و از لوگو آنها بهره ببرند، به این ترتیب باشگاه‌ها توان مالی کمتری پیدا خواهند کرد.

 

حالا بازیکنان خارجی سوپرلیگ چین بیشتر از 3میلیون یورو در سال دریافت نخواهند کرد و این سقف برای بازیکنان داخلی هم 5میلیون یوان (765هزار دلار) پیش از کسر مالیات است. باشگاه‌ها نمی‌توانند در مجموع بیش از 600میلیون یوان (74/91میلیون دلار) در سال به بازیکنان دستمزد بدهند و دستمزد بازیکنان خارجی یک باشگاه هم باید در مجموع 10میلیون یورو باشد. از سال 2017 هم انتقالات گران‌قیمت خارجی صددرصد مالیات داشته است و این پول برای پرورش بازیکنان جوان خرج می‌شود.


باشگاه‌های سوپرلیگ چین 10 برابر لیگ کره‌جنوبی و سه برابر لیگ ژاپن پول خرج می‌کنند اما تیم ملی چین بسیار عقب‌تر از این دو کشور است. به باور مقامات چینی، این حباب‌ها باعث می‌شود آینده فوتبال چین به مخاطره بیفتد.


آیا انحلال جیانگسو به این معناست که حبابی که در لیگ چین شکل گرفته بود دارد می‌ترکد و باشگاه‌های دیگر هم دچار مشکل خواهند شد؟ یا اینکه این هشداری است که نشان می‌دهد گام‌های درست به‌موقع برداشته نشده‌اند و باید هرچه سریع‌تر در این زمینه اقدام شود؟ تنها زمان پاسخ این سؤال را خواهد داد.
منبع: ایران ورزشی

دیدگاه‌ها