کد خبر : 1742502 | 19 اسفند 1399 ساعت 14:52 | 8.6K بازدید | 0 دیدگاه

طرح برون‌سپاری و چابک‌سازی فوتبال ایران؛

سراجی: باشگاه‌ها لیگ برتر را خودشان برگزار کنند

مدیرعامل سایپا از طرحی خبر داده که در آن باشگاه ها خود مجری برگزاری لیگ برتر می‌شوند.

سراجی: باشگاه‌ها لیگ برتر را خودشان برگزار کنند

به گزارش "ورزش سه"، مهرداد سراجی مدیرعامل باشگاه سایپا و عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در خصوص اولین جلسه هیئت رئیسه گفت: فدراسیون فوتبال مسئول تیم‌های ملی و متولی توسعه فوتبال در تمام نقاط کشور، خصوصاً مناطق کمتر برخوردار است. نباید وقت و انرژی خود را صرف برگزاری مسابقات فوتبال کند. فدراسیون فوتبال شأنیت نظارت و کنترل دارد و باید مسئولیت اجرایی برگزاری مسابقات را به خارج از ساختار فدراسیون و سازمان لیگ منتقل کند.

 

وی تصریح کرد: در اولین جلسه هیئت رئیسه فدراسیون طرح برون‌سپاری مسئولیت برگزاری مسابقات از طریق باشگاه‌های فوتبال  مطرح و مقرر شد کارگروهی تشکیل شود تا نسبت به تشکیل یک موسسه با ساختار حقوقی مشخص و با سازوکارهای قانونی برای برگزاری مسابقات لیگ تصمیم‌گیری و روش‌های اجرایی آن را مدیریت کند.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه این اقدام بزرگ و مهمی است که باید سالها قبل اتفاق می افتاد، گفت: چنین طرحی در لیگ های معتبر دنیا همچون بوندسلیگا و لیگ انگلستان در حال اجراست. این کارگروه مسئولیت دارد شرایطی را ایجاد کند تا منافع باشگاه‌ها تامین و امکان درآمدزایی از برگزاری مسابقات ‌ برای باشگاه ها فراهم شود. مسئولیت مدیریت این ساختار حقوقی بر اساس آیین‌نامه‌ای که به تصویب فدراسیون فوتبال خواهد رسید بر عهده باشگاه‌های فوتبال خواهد بود. بخشی از اهداف این طرح به منظور چابک‌سازی فدراسیون فوتبال است و همچنین افزایش قدرت نظارتی و کنترلی فدراسیون، ضمن اینکه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در خصوص چگونگی برگزاری مسابقات توسط باشگاه‌ها که متولیان اصلی فوتبال کشور هستند و البته درآمدزایی و سودآوری در صنعت فوتبال کشور از دیگر اهداف این طرح می باشد.

 

سراجی ادامه داد: در صورت اجرای این طرح ارکان نظارتی فدراسیون فوتبال از جمله کمیته داوران، کمیته اخلاق و کمیته انضباطی در چارچوب اساسنامه فدراسیون فوتبال با رویکردی جدید صرفاً به وظایف ذاتی خود که همان نظارت و کنترل است، خواهند پرداخت و با اقتدار و جدیت می‌توانند فرآیندهای اجرایی برگزاری مسابقات را کنترل کنند. در شرایط کنونی که مجری مسابقات و ارکان نظارتی و قضایی هر دو در ذیل فدراسیون فعالیت می‌کنند باعث تضاد منافع شده است، چطور می‌شود که مجری و ناظر، هر دو زیر مجموعه یک ساختار باشند؟

وی گفت: ادامه این شرایط یعنی پذیرش آسیب‌های متعدد که در سال‌های اخیر در فدراسیون ایجاد شده است و برای برخی از افراد شاغل در فدراسیون در دستگاه‌های نظارتی و محاکم قضایی پرونده تشکیل شده و باعث سختی تحرک مدیران فدراسیون شده است. خردمندی حاکم در بخش خصوصی باعث خواهد شد دفاع از منافع مشترک باشگاه‌ها جایگزین تعارض منافع در مدیریت فوتبال بشود و کارکرد نهایی آن رشد و اعتلای فوتبال ایران خواهد بود.

دیدگاه‌ها