کد خبر : 1743306 | 23 اسفند 1399 ساعت 10:58 | 93.3K بازدید | 30 دیدگاه

بررسی جدیدترین ناکامی فوتبال ایران؛

چرا گوای هند میزبانی گرفت و پرسپولیس نه؟

میزبانی هند در لیگ قهرمانان آسیا و ناکامی پرسپولیس، سوال های بسیاری را در اذهان ایجاد کرده است.

چرا گوای هند میزبانی گرفت و پرسپولیس نه؟

به گزارش "ورزش سه"، هفته گذشته ای اف سی پس از هفته ها بحث و بررسی تصمیم نهایی را گرفت و سرانجام میزبانان مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا و مقدماتی جام جهانی - جام ملت های آسیا را معرفی کرد و سبد ایران از اعطای میزبانی این رقابت ها را خالی گذاشت تا یک ناکامی جدید برای فوتبال ایران رقم بخورد.

 

این در حالی است که هر چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا و همچنین فدراسیون فوتبال ایران، با ارسال درخواست رسمی، آمادگی خود برای میزبانی را اعلام کرده بودند اما در نهایت 10 کشور عربستان، امارات، کویت، بحرین، هند، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، قطر و چین میزبانی را برعهده گرفتند و البته هنوز تکلیف دو گروه لیگ قهرمانان مشخص نشده است.

 

حضور تیم های عربستانی در گروه استقلال، تراکتور و فولاد، شانس این تیم ها برای میزبانی را پایین آورده بود اما قرعه کشی لیگ قهرمانان برای سرخپوشان امیدواری هایی را ایجاد کرده بود. یکی از تیم های گروه پرسپولیس یعنی الریان، تمایلی به میزبانی نداشت و اغلب ناظران تا روزهای پایانی برای دیگر تیم این گروه یعنی گوای هند، شانسی قائل نمی‌شدند. چرا که این تیم برای اولین بار به لیگ قهرمانان صعود کرده بود.

 

ولی در نهایت این گوای هند بود که توانست نظر مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا را جلب کرد و گوی سبقت را از پرسپولیس برباید. حال پرسش اصلی این است که چرا ای اف سی میزبانی گروه پرسپولیس را هم در غیاب تیم های عربستانی به ایران نداد و به سراغ گوای هند رفت؟

 

1581691

 

* برتری ایران نسبت به هند در امکانات ورزشی
آخرین حضور تیم های ایرانی در هند به ۱۶ مهر ۱۳۹۴ برمی‌گردد که تیم ملی با هدایت کارلوس کی‌روش در راه صعود به جام جهانی روسیه به این کشور سفر کرد و اتفاقا در گوا به میدان رفت.

گزارش های منتشره از آن مسابقه و نفرات حاضر در اردو، نشان از کیفیت پایین هتلینگ و زمین چمن دارد. زمین اصلی ورزشگاه از چمن نرمی برخوردار است که مناسب فوتبال نیست و همچنین ورزشگاه امکانات ساده ای چون سرویس بهداشتی (برای تیم ها) را هم در حد مطلوب نداشته است؛ چیزی که دستکم در ورزشگاه های مهم ایران دیده می‌شود.

 

1581689

 

وضعیت هتلینگ در گوا هم چندان مناسب نیست و این را هم باید در نظر گرفت که این استان بسیار شلوغ است و شاید تیم ها آرامش لازم را نداشته باشند. حضور پرتعداد دانشجویان ایرانی در این استان می‌توانست شرایط مطلوبی را برای پرسپولیس رقم بزند اما به خاطر کرونا این اتفاق رخ نداد.

 

* مشکلات ساختاری برای میزبانی رقابت‌های مهم
در شرایطی که غیبت تماشاگران در ورزشگاه سبب شده بود تا بسیاری از فوتبال‌دوستان ایرانی به گرفتن میزبانی خوش‌بین باشند اما حتی در این شرایط هم میزبانی یک گروه از تورنمنت مهم هم به ایران داده نشد تا مشخص شود مسئله اصلی تنها تماشاگران نیستند. پیش‌تر اعلام شده بود که موضوع حق پخش، محدودیت گمرکی و مشکلات بانکی سه مانع مهم برای اعطای میزبانی اند.

 

در واقع مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا از این‌که ایران بتواند از حق کپی رایت در لیگ قهرمانان آسیا محافظت کند، اطمینان نداشته‌ یا شاید به عکس آن مطمئن بوده‌اند. همچنین مشکلات در راه اتصال ایران به سرویس بانکی بین الملل موضوعی است که دغدغه هایی را برای نهادهایی چون کنفدراسیون فوتبال آسیا ایجاد می‌کند. البته باید توجه داشت که این ها تنها بخشی از مشکلات ساختاری در راه اعتبارسنجی درخواست یک کشور برای میزبانی هستند.

 

* از کرونا و قرنطینه تا اقامت و هتلینگ
یکی از مسائل مهمی که سبب شد تا با درخواست تیم های ایرانی برای میزبانی لیگ قهرمانان آسیا موافقت نشود، مسئله مقابله با بیماری کروناست. فارغ از میزان توانایی ایران در راه برگزاری یک تورنمنت با حضور چند تیم شاخص، موضوع کلیدی «شفافیت» در این راه تاثیر بسزایی در جلب نظر مسئولان ای اف سی داشته است.

ویندسور داتوجان دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا در این خصوص گفته بود که «ایمنی و رفاه» تیم ها اولویت ما برای انتخاب میزبان بود. او همچنین گفته بود که ما باید «از تمام ذینفعان خود محافظت» کنیم. در واقع ای اف سی سال گذشته هم برای برگزاری ادامه لیگ قهرمانان حساسیت قرنطینه تیم ها را داشت و در چنین موردی، شاید حتی تیم های ایرانی هم از مسئله هتلینگ اطمینان نداشته باشند؛ همانطور که همین حالا بازدید از اردوی تیم ها نشان می‌دهد که تا چه حدی مسئله قرنطینه رعایت می‌شود.

 

1581690

 

* پرسپولیس کجا مقابل گوا بازی می‌کند؟
اما فارغ از تمام این مسائل، نگاه ها در نهایت به زمین فوتبال خواهد بود؛ جایی که گوا باید از پرسپولیس، الریان و برنده پلی آف میزبانی کند. ایالت گوا 11 ورزشگاه حرفه ای برای فوتبال دارد که 8 تای آن ها عموما به عنوان زمین تمرین استفاده می‌شود و در سه تای دیگر بازی های رسمی به انجام می‌رسد. مهم ترین ورزشگاه «جواهر لعل نهرو» نام دارد که بزرگترین استادیوم نیز هست. دو ورزشگاه دیگر هم کم و بیش سابقه برگزاری بازی های مهم را دارند.

 

جواهر لعل نهرو: ورزشگاه اصلی قهرمان لیگ هندوستان، استادیوم «جچاهر لعل نهرو» است. ورزشگاهی 22 هزار نفری در یک مجموعه ورزشی که در ایالت گوا، شهر مارگائو، جنوب غربی کشور هند و در مجاورت دریای عرب واقع شده و دیدارهای اصلی اف سی گوا در آن برگزار می‌شود. این ورزشگاه سه دهه پیش ساخته اما در سال 2014 بازسازی شد و عموما به عنوان زمین کریکت استفاده می‌شود. جواهر لعل نهرو ورزشگاه خانگی شش باشگاه دیگر ایالت گوا هم به حساب می‌آید و المپیک 2014 پرتغالی زبان‌ها و جام جهانی نوجوانان 2017 هم در آن برگزار شده است.

 

1581686

 

مجموعه ورزشی GMC: این یک مجموعه ورزشی نسبتا بزرگ است که برای مسابقات پرتغالی زبان ها در سال 2014 ساخته شد و تیم ملی هندوستان هم توانست قهرمانی آن را به دست آورد. این ورزشگاه به عنوان زمین تمرین رسمی توی گوا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بازی های رسمی هم در آن برگزار شده است. ورزشگاه GMC یکی از استادیوم های مهم در لیگ محلی استان گوا به شمار می‌رود.

 

1581687

 

استادیوم تیلاک: ورزشگاه تیلاک میدان نیز به تازگی در هندوستان ساخته شده است؛ ورزشگاهی که در لیگ محلی گوا و لیگ برتر هند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این استادیوم تنها 5 هزار هوادار را در خود دارد و تیم «برادران چرچیل» بازی های رسمی اش را در آن برگزار می‌کند. وبسایت گل چند سال پیش در گزارشی استادیوم تیلاک را به عنوان ورزشگاه تمرینی در جام جهانی نوجوانان معرفی کرده بود.

 

1581685

 

بررسی ورزشگاه های استان گوا بیش از پیش نشان می‌دهد که شاید امکانات ورزشی تنها یک بخش از مولفه های مورد نیاز برای گرفتن میزبانی مسابقات مهم ورزشی هستند؛ مولفه هایی که بخشی از آن در بالا بررسی شد.

 

گزارش از محمد همتی

دیدگاه‌ها