کد خبر : 1748468 | 22 فروردين 1400 ساعت 13:22 | 14.5K بازدید | 0 دیدگاه

چنین اشتباهی از این کشتی گیر باتجربه بعید بود

سوریان: برای باخت نوری دنبال مقصر نگردید

حمید سوریان معتقد است هرکس دوبنده تیم‌ملی را در المپیک به تن می‌کند این توقع از او وجود دارد که بتواند مدال کسب کند.

سوریان: برای باخت نوری دنبال مقصر نگردید

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از همشهری، حمید سوریان دارنده 7مدال طلای جهان و المپیک که این روزها به‌عنوان نایب‌رئیس در فدراسیون کشتی فعالیت می‌کند از کسب 2سهمیه المپیک رضایت نسبی دارد و معتقد است می‌شد هر 3سهمیه را در قزاقستان کسب کرد. پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران به‌دلیل جراحی زانو که نتیجه آسیب‌دیدگی سال‌های نه‌چندان دور قهرمانی است نتوانست در کنار فرنگی‌کاران در قزاقستان حاضر باشد ولی از دور عملکرد آنها را به دقت زیرنظر دارد.


*   از عملکرد فرنگی‌کاران راضی بودید؟
از مجموع 3سهمیه که باید می‌گرفتیم 2سهمیه کسب شد که ساروی و گرایی کشتی‌های خوب و قابل‌قبولی گرفتند. آنها توانستند مقتدرانه علاوه بر قهرمانی، سهمیه المپیک را برای کشتی ایران کسب کنند. حسین نوری هم بهتر از حریفش بود و اختلاف سطحش با او مشهود بود. ولی متأسفانه عملکرد ضعیفی داشت و کسب سهمیه‌اش منوط به حضور در مسابقات بعدی شد.


* در 87 کیلوگرم کار کسب سهمیه به مسابقات گزینشی بلغارستان رسید. شرایط را چطور می‌بینید؟
در بلغارستان کار به‌مراتب سخت‌تر از قزاقستان است. بسیاری از قهرمانان بزرگ دنیا موفق به کسب سهمیه نشدند که باید در بلغارستان با یکدیگر به رقابت بپردازند. در قزاقستان همه شرایط مهیا بود تا سهمیه در این وزن کسب شود که این اتفاق نیفتاد. حالا کشتی‌گیر این وزن که بعدا معرفی خواهد شد دوباره باید در مسابقات شرکت کند و کادرفنی تلاش خواهند کرد که او بتواند سهمیه المپیک را در بلغارستان کسب کند.


* خیلی‌ها نحوه کوچ رسول جزینی را دلیل شکست حسین نوری می‌دانند و می‌گویند مربی باید او را آرام می‌کرده و دلیلی نداشته زمانی که 4امتیاز پیش است حمله کند. نظر شما در این‌باره چیست؟
به‌هیچ‌وجه قبول ندارم. اینها اشتباه فردی کشتی‌گیر است. از کسی که در اوج پختگی و در مرز 30سالگی است و مدال جهانی هم در کارنامه دارد انتظار چنین اشتباهاتی نمی‌رود. ولی کشتی به‌خاطر همین حوادث زیباست. کشتی‌گیر چینی یک لحظه از اشتباه نوری استفاده کرد و فن 4امتیازی را اجرا کرد. اصلا دلیلی ندارد که بخواهیم دنبال مقصر دیگری بگردیم. از منظر دیگر هم اگر نگاه کنیم، بهترین دفاع حمله است. وقتی کشتی‌گیر حالت مهاجم دارد این خودش یک امتیاز محسوب می‌شود. به‌هرحال اتفاقی است که افتاده و باید به آینده فکر کنیم تا بتوانیم در مسابقه بعدی سهمیه را کسب کنیم.


* گرایی و ساروی مقتدرانه قهرمان شدند و گرایی توانست بدون اینکه امتیازی از دست بدهد تمام حریفانش را با امتیاز عالی شکست دهد. به‌نظرتان این دو کشتی‌گیر نوید کسب مدال در المپیک را می‌دهند؟
کشتی ورزش بدون رکوردی است و همه به سختی‌های مسابقات بزرگی همچون المپیک اشراف داریم. ولی قابلیت بچه‌های ما فوق‌العاده است و نشان داده‌اند از توانمندی بسیار بالایی برخوردارند. برای کسب مدال در المپیک باید شرایط مهیا باشد و بچه‌ها تمرینات را منظم پشت سر بگذارند تا بتوانند به این افتخار دست پیدا کنند. هرکس دوبنده تیم‌ملی را به تن می‌کند به‌دلیل جایگاه کشتی در ورزش کشور این توقع از او وجود دارد که بتواند مدال کسب کند. این بچه‌ها هم مستثنا نیستند و اگر نماینده ایران در المپیک باشند جامعه ورزش، کادر فنی و مردم انتظار کسب بهترین نتیجه را از آنها دارند.


* شما خودتان 3بار در بازی‌های المپیک حاضر بودید. هم سهمیه را در مسابقات جهانی گرفتید و هم با سختی در مسابقات گزینشی موفق شدید کسب سهمیه کنید. درباره این مسیر توضیح می‌دهید؟
کسی که در نخستین فرصت کسب سهمیه می‌کند با آرامش خاطر، با تمرکز بیشتر، زمانبندی مناسب و حضور در مسابقات تدارکاتی خود را برای حضور در المپیک آماده می‌کند. اما سهمیه گرفتن از مسابقات گزینشی با سختی‌ها، وزن کم کردن‌ها و فشار و استرس فراوانی همراه است. واقعیت این است برای کسی که با تمام وجود تلاش می‌کند توفیر آنچنانی ندارد. به هر حال برای رسیدن به بالاترین سکو باید از مسیرهای سخت عبور کرد. ای‌کاش حسین نوری کار را در وزن 87کیلوگرم تمام می‌کرد ولی امیدوارم در مرحله آخر هر کسی که نماینده کشورمان است بتواند سهمیه المپیک را کسب کند. حضور در المپیک یک افتخار است ولی همه دنبال کسب افتخار در المپیک هستند.

دیدگاه‌ها