کد خبر : 1752438 | 09 اردیبهشت 1400 ساعت 21:57 | 76.9K بازدید | 7 دیدگاه

خداحافظی با تیم ملی تا شهریور 1402

شوک به ورزش ایران؛ جودو 4 سال محروم شد!

با رای کمیته انضباطی فدراسیون جهانی، جودوی ایران به مدت 4 سال از فعالیت های بین المللی محروم شد!

شوک به ورزش ایران؛ جودو 4 سال محروم شد!

به گزارش "ورزش سه"، با اینکه به نظر می رسید ماجرای محرومیت جودوی ایران با رای دادگاه CAS مختومه شده باشد، بار دیگر شوک بزرگی نه تنها به این رشته المپیکی بلکه به ورزش ایران وارد شد.


بعد از مدت ها انتظار و دفاعیاتی که ایران در پرونده تعلیق از سوی فدراسیون جهانی جودو انجام داد، دادگاه CAS این رای را باطل و پرونده را به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی بازگرداند. این موضوع باعث شد تا جودوکاران ایرانی بتوانند بعد از مدت ها غیبت در میادین بین المللی در مسابقات قهرمانی جودوی آسیا شرکت کنند و حتی با توجه به امتیازاتی که محمد محمدی بریمانلو به دست آورد، او سهمیه المپیک توکیو را هم کسب کرد.


با این حال کسی باخبر نبود که در فدراسیون جهانی جودو این پرونده همچنان باز مانده و قرار است رای جدیدی برای آن صادر شود. امروز بار دیگر رای کمیته انضباطی فدراسیون جهانی به فدراسیون ایران رسید؛ رایی که محتویاتی شوکه کننده داشت.


کمیته انضباطی فدراسیون بین‌المللی جودو با احتساب حدود 20 ماه تعلیق فدراسیون جودوی ایران در خلال روند رسیدگی به این دعوا در دیوان داوری ورزش، حکم خود را مبنی بر محرومیت فدراسیون جودو ایران به مدت 4 سال اعلام کرد که این محرومیت تا 26 شهریور 1402 اعمال خواهد شد.


این اتفاق یعنی نه تنها جودوی ایران در المپیک نمی تواند نماینده ای داشته باشد، بلکه تا حدود 2.5 سال دیگر فدراسیون جودوی ایران از هر گونه فعالیت بین المللی محروم است. این تصمیم کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو در پی اتفاقاتی که در مسابقات جهانی 2019 ژاپن برای سعید ملایی رخ داد، صادر شده و شوک بزرگی برای این رشته المپیکی به شمار می رود.


بر اساس مقررات بین المللی، فدراسیون  جودو ایران ظرف 21 روز از تاریخ وصول این رأی، فرصت دارد اعتراض خود را نسبت به رأی محرومیت چهار ساله نزد دیوان داوری ورزش ثبت کند.


با وجود این فرصت و طولانی شدن پروسه رسیدگی به این پرونده و رفت و برگشت به دادگاه CAS بعید است این بار دیگر جودوی ایران بتواند تغییری در نتیجه پرونده ایجاد کند. با این روند تیم ملی جودوی ایران نه در المپیک توکیو و نه در بازی های آسیایی 2022 نماینده نخواهد داشت و فدراسیون جودو از همین حالا باید به فکر پشتوانه سازی برای نسل های بعدی باشد.


باید دید واکنش مسئولان ورزش کشور و البته مسئولان فدراسیون جودو به رای جنجالی IJF چه خواهد بود.

دیدگاه‌ها