کد خبر : 1754164 | 19 اردیبهشت 1400 ساعت 08:03 | 96.8K بازدید | 6 دیدگاه

تایسون فیوری؛از چاقی و اعتیاد تا قهرمانی و رجزخوانی

تو را مثل چاقویی که پنیر را می‌برد تکه تکه می‌کنم

تایسون فیوری، بوکسور سنگین‌وزن بریتانیایی، همواره به خاطر صراحت در صحبت درباره مشکلاتی که با اعتیاد، افسردگی و اضافه وزن داشته، تحسین شده است.

تو را مثل چاقویی که پنیر را می‌برد تکه تکه می‌کنم

به گزارش "ورزش سه"، تایسون فیوری خودش را جیپسی کینگ می‌نامد، اما شاید پادشاه دوباره بر تخت نشسته لقب مناسب تری برای این قهرمان سنگین وزن بوکس باشد، مخصوصا با توجه به ماجراهایی که در سال های اخیر از سر گذرانده است...

تایسون سال گذشته پس از سال ها دوری از بوکس و دست و پنجه نرم کردن با اعتیاد، افسردگی و اضافه وزن، به رینگ بازگشت و چنان نمایش خیره کننده ای برابر دنتای وایلدر داشت که حتی مایک تایسون افسانه ای هم نتوانست جلوی ابراز احساساتش نسبت به او را بگیرد.

 

1599293

 

فیوری البته پیش از آن هم طعم چنین افتخاراتی را چشیده بود؛ او در سال 2015 بر تارک آسمان بوکس می درخشید و با شکست ولادیمیر کلیچکو هر چهار کمربند قهرمانی جهان را به دست آورده بود.

اما فیوری در فاصله ای کوتاه از بالاترین اوج زندگی‌اش به پایین ترین حضیضی که قابل تصور نبود سقوط کرد... افسردگی شدید او را وادار به استفاده از مواد مخدر کرد و این دو هیولای قدرتمند تاریکی دست در دست هم قهرمان را وادار به کناره گیری از ورزش محبوبش کردند.

 

1599301

 

شکست دادن کلیچکو در دوسلدورف باری فیوری کمربند قهرمانی هر چهار رشته سنگین وزن  WBA، IBF، WBOو IBO را به ارمغان آورد. فیوری از این موفقیت به عنوان رویایی که به حقیقت پیوسته یاد کرد، هر چند خیلی زود و کمربند IBF از او پس گرفته شد. قرارداد این مبارزه شامل یک بند برای برگزاری مبارزه برگشت بود، به این معنا که فیوری نمی تواند با رقیب تعیین شده و اجباری IBF روبرو شود و بنابراین کمربند قهرمانی او بعد از تنها 10 روز، پس گرفته شد.

فیوری سه کمربند دیگر را در اکتبر سال 2016 از دست داد، پس از یک سالی که او به دلیل اضافه وزن شدید، مصدومیت و همچنین اتهام دوپینگ از سوی کمیته ضد دوپینگ بریتانیا از شرکت در مبارزه مجدد با کلیچکو بازماند.

 

1599300

 

کمیته ضد دوپینگ انگلستان تایسون و پسر عمویش هیویی فیوری را متهم به استفاده از ماده ممنوعه ناندرولون کردند، اتهامی که هر دو فیوری آن را به شدت رد کردند.

پس از اینکه تایسون فیوری برای دومین بار مباره مجدد با کیلچکو را به تعویق انداخت و خودش را از "نظر پزشکی ناآماده" نامید، مشخص شد تنها یک روز قبل از بیانیه فیوری، تست مصرف کوکایین او مثبت شده است.

فدراسیون بوکس بریتانیا مجوز تایسون فیوری را در اکتبر سال ۲۰۱۶ با تکیه بر تحقیقات مربوط به دوپینگ و دیگر مسایل پزشکی تعلیق کرد.

پس از فاش شدن این موضوع او درباره نبرد شخصی اش با افسردگی صحبت کرد و همه کمربندهای قهرمانی خود را پس داد تا روی درمان و بهبودی خود تمرکز کند.

 

1599298

 

قهرمان سنگین وزن بوکس جهان در مصاحبه با مجله رولینگ استون دچار غلیان احساسات شد و اشک ریزان گفت که در زندگی شخصی اش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند و دچار مانیک دپرشن است و تایید کرد که افکار خودکشی دارد.

 

فیوری به امید بازگشت به رینگ در بهار سال 2017 تمرینات خود را از سر گرفت اما باید اول مجوز بوکس خود را از فدراسیون بوکس انگلیس پس می گرفت.

پس از مبارزه ای گران قیمت بین تیم وکلای فیوری و کمیته ضد دوپینگ انگلیس، این آژانس در دسامبر سال 2017 اعلام کرد که اتهامات خود را پس گرفته است.

 

1599296

 

صحبت های تمسخرآمیز دیانتی وایلدر، بوکسور موفق امریکایی، که در غیاب تایسون فیوری تمام عناوین قهرمانی را در آن سالها درو کرده بود، تلنگری بود که زندگی تایسون را زیر و زبر کرد. مردم در آن لایو به قهرمان آمریکایی گفتند کاش تایسون بود و شما با هم در رینگ بوکس به رقابت می پرداختید. وایلدر با لحن تمسخر آمیزی پاسخ داد: "تایسون آنقدر از بوکس دور شده، آنقدر چاق و اسیر اعتیاد شده که اگر بخواهد هم نمی تواند به دنیای بوکس برگردد. بهتر است دوستانش تا دیر نشده به داد تایسون برسند!"

 

1599294


تایسون فردا صبح کفش های ورزشی اش را از کمد درآورد و با 180کیلو وزن شروع کرد به دویدن و در هنگام دویدن لایو اینستاگرام خود را روشن کرد و گفت: "ببیند کی برگشته! دیانتی وایلدر، ازت ممنونم که به من انگیزه دادی! گفتی کار من تمومه و دیگه نمی تونم برگردم. من دارم برای تو برمی گردم عزیزم."

 

فیوری در ژانویه سال 2018 مجددا برای بازپس گیری مجوز فعالیت خود درخواست داد و در حالی که قصد مبارزه با وایلدر را داشت، با پیروزی برابر صفر صفری، بوکسور آلبانیایی، و فرانسیسکو پیانتا، بوکسور ایتالیایی، خودش را برای مبارزه با وایلدر گرم کرد.

تاریخ مبارزه فیوری و وایلدر برای همان سال مشخص شد و او نه تنها می خواست بار دیگر خودش را در رینگ ثابت کند، بلکه قصد داشت تا ننگ های گذشته را از چهره اجتماعی خود نیز بزداید.

 

1599305

 

تایسون فیوری در سال 2015 و پیش از اینکه کمربندهای خود را از دست بدهد در مصاحبه ای با بر زبان آوردن صحبت هایی جنجالی درباره حساس ترین موضوعات مربوط به حقوق بشر و حقوق زنان، خشم گسترده ای را علیه خود برانگیخته بود.

صحبت های جنجالی او در باره موضعات فوق و همچنین درباره ورزشکاران زن، باعث شد تا هجمه گسترده ای علیه BBC که او را کاندیدای جایزه بهترین ورزشکار سال کرده بود نیز شکل بگیرد.

فیوری بعدها بابت صحبت های جنجالی خود عذرخواهی کرد و در سال های اخیر به خاطر صراحتش در صحبت درباره مشکلات روان و مبارزه اش با اعتیاد و افسردگی مورد ستایش قرار گرفته است. فیوری گفته بود که می خواهد با صحبت از داستان زندگی اش به دیگران در نبرد با اعتیاد و افسردگی و مشکلات روان، کمک کند و برای آنها الهام بخش باشد.

 

1599295

 

فیوری در مسیر آمادگی برای مبارزه با فیوری بیش از 60 کیلو وزن کم کرد، هر چند که هنوز هم اضافه وزن داشت اما مصمم بود که بزرگترین بازگشت تاریخ بوکس را رقم بزند. افسردگی او موجب شده بود تا فیوری رو به مشروبات الکلی بیاورد و به گفته خودش مصرفش از حد گذشته بود و تاثیرات این عادت کشنده بر روی وضع جسمانی اش کاملا هویدا بود.

فیوری رو به رژیم سفت و سخت کتوژنیک آورد و فالوئرهای او در فضای مجازی شاهد بازگشت تحسین برانگیز او به شکل سابق بودند.

 

1599304

 

در پایان در مبارزه‌ای نفس‌گیر که وایلدر توانست فیوری را دوبار نقش بر زمین کند، داوران نتیجه را مساوی اعلام کردند.

بوکسور ۳۰ ساله بریتانیایی در مسابقه با وایلدر بارها از مبارزه مستقیم پرهیز کرد، روی به ضد حمله آورد و دو بار هم ناک‌دان شد تا در پایان و در اتفاقی که چندان در بوکس معمول نیست، پس از دوازده راند نتیجه مساوی اعلام شودبسیاری معتقد بودند که پیروزی حق فیوری بود امادر پایان وایلدر کمربند قهرمانی WBC خود را حفظ کرد. همه خواهان تکرار آن مبارزه بودند...

 

1599306

 

در مسابقه مجدد تایسون دیگر نگذاشت کار به راند دوازدهم کشیده شود. ضربات مرگبار او بر سر و صورت دیانتی وایلدر به قدری سنگین بود که داورها در راند هفتم برای حفظ جان دیانتی مجبور شدند مسابقه را متوقف کنند تا تایسون قهرمانی جهان را پس بگیرد. شادی او پس از پیروزی بر افسردگی و بازپس گیری قهرمانی جهان کنار رینگ و در کنار همسرش از به یاد ماندنی ترین صحنه های تاریخ بوکس جهان است.

 

1599303

 

فیوری در زندگینامه خود "متد خشمگین" صادقانه به شرح روزهای تاریک و تلخی که پشت سر گذاشت پرداخته است و نوشته که به دلیل سومصرف مواد مخدر و الکل در آستانه حمله قلبی بوده و زندگی را برای نزدیکانش تبدیل به جهنم کرده بود. او همچنین نوشته که به دلیل اعتیادش ازدواجش در آستانه فروپاشی بود و هیچ توجهی به فرزندانش نداشت. با این حال فیوری با کمک دوستان و خانواده اش و همچنین با کمک گرفتن از افراد حرفه ای و متخصص در زمینه درمان افسردگی، مواد مخدر و اعتیاد به الکل، ا زمنجلابی که د رآن گرفتار شده بود بیرون آمد.

 

1599302

 

او پس از شکست خاطره انگیز وایلدر در سال 2018، دو پیروزی دیگر در سال 2019 برابر تام شوارز از آلمان و اوتو والین از سوئد نیز به دست آورد و در سال 2020 بار دیگر در مبارزه با وایلدر پیروز شد و این بار با ضربه فنی تکنیکی.

انتظار می رود که تایسون فیوری در تابستان پیش رو با آنتونی جاشوا، قهرمان سنگین وزن بریتانیایی بوکس حرفه ای جهان در سال 2017 و 2019 و قهرمان المپیک لندن مبارزه کند و مدام مشغول رجزخوانی است.

 

1599299

 

فیوری درباره جاشوا گفته است که او یک قهرمان تقلبی در رینگ بوکس است چرا که جاشوا یک تاجر است و فیوری یک مبارز اسپارتان! تایسون فیوری وعده داده که "آنتونی جاشوا را مثل چاقوی داغی که پنیر را می برد" تکه تکه کند.

جیپسی کینگ با قدرت برگشته و دیگر خبری از سایه تاریکی که او را در بر گرفته بود نیست.

 

 

 

دیدگاه‌ها