کد خبر : 1754616 | 20 اردیبهشت 1400 ساعت 20:38 | 162.6K بازدید | 12 دیدگاه

روایت یک جنجال قابل پیش بینی 

گزارش؛ چه کسی نقش جهان را به هم ریخت؟

باز هم دیدار دو تیم پرسپولیس و سپاهان تمام شد و حاشیه نگاری پس از این مسابقه بیشتر از متن این بازی هیجان انگیز و همیشه پرتنش، مورد توجه قرار گرفته است.

گزارش؛ چه کسی نقش جهان را به هم ریخت؟

به گزارش "ورزش سه"، خیلی عقب نمی‌رویم؛ اما یک مرور جزئی بر بازی زردها و قرمزهای فوتبال ایران در نقش جهان  و ورزشگاه آزادی از لیگ هجدهم تا نوزدهم اثبات می‌کند، این بازی مستقیم بدون جنجال نخواهد بود و در بازی برگشت لیگ بیستم هم اگرچه برای دومین مرتبه این مسابقه در دوران کرونا و بدون حضور هواداران برگزار شد، اما حاشیه بخشی جدایی ناپذیر از این دیدار حساس فوتبال ایران بود.

 

*همه چیز مهیای یک بازی میهج


پرسپولیس و سپاهان با شرایط بسیار خوبی به هم رسیده بودند؛ سرخ ها بهترین خط دفاعی لیگ را یدک می کشند و سپاهانی ها بهترین خط هجومی. در بخشِ دفاعیِ سپاهان و خط هجومی سرخپوشان هم طی هفته های قبل از مسابقه همه چیز خوب پیش رفته بود و ترمیم شده بود، تا همه در انتظار یک بازی جذاب و هیجان انگیز باشند. این بازی دوباره تمام توجه را به خود جلب کرد و فضای شهر اصفهان هم تحت تاثیر این مسابقه تعیین کننده قرار گرفته بود.

 

1600122

 

*هتل آسمان انتخاب جدید پرسپولیس 


پرسپولیسی‌ها اینبار سنت شکنی کردند و شاهین شهر را برای اقامت شب پیش از بازی درنظر نگرفتند؛ آنها به هتل آسمان در مرکز شهر اصفهان رفتند که تنها دو چهارراه پایین تر از هتل کوثر محل استقرار سپاهانی ها است و مشرف به زاینده رود قرار دارد. با این وصف دیگر پرسپولیسی‌های اصفهانی مجبور نبودند، برای دیدن تیم محبوبشان تا شاهین شهر بروند و در سوی دیگر هم سپاهانی‌های دو آتشه اطراف زاینده رود را قرق کرده بودند؛ آنها هم این فرصت را پیدا کرده بودند که در عین حال هم تیم خودشان را حمایت کنند و هم دقایقی بعد مقابل هتل تیم رقیب باشند و با شعارهایشان سعی بر تخریب روحیه آنها داشته باشند. همین موضوع دلیل اصلی تاخیر اتوبوس های دو تیم در ورود به ورزشگاه بود. 

 

*در ازدحام و ترافیک تیم میهمان زودتر به نقش جهان رسید 


هواداران سپاهان که دیدار برابر پرسپولیس را حساس ترین دیدار تیمشان در رقابت های لیگ می دانند، پرشورتر  از همیشه مقابل هتل کوثر تجمع کرده بودند و برخی از آنها هم در کنار پرسپولیسی هایی که البته تعدادشان زیاد نبود، مقابل هتل آسمان دیده می شدند. حضور پرتعداد هواداران و فضایی که پیرامون بلوار ملت یکی از توریستی‌ترین و شلوغ‌ترین مکان‌های اصفهان شکل گرفته بود، ترافیک بسیار سنگینی ایجاد کرده بود و حرکت اتوبوس ها از هتل تا استادیوم نقش جهان به سختی و با تاخیر زیادی انجام شد.  پرسپولیسی‌ها اما سرانجام حتی زودتر از تیم میزبان و تقریبا یک ساعت و نیم مانده به آغاز بازی به ورزشگاه نقش جهان رسیدند و نزدیک به 20 دقیقه بعدتر بود که اتوبوس زردرنگ و زیبای تیم فوتبال سپاهان وارد تونل ورزشگاه نقش جهان شد.

 

1600121

 

*نظارت دقیق برای کنترل حواشی 


خیلی طول نکشید که دو تیم برای گرم کردن وارد زمین شدند؛ پرسپولیسی ها در قسمت جنوبی زمین ورزشگاه و سپاهانی ها در قسمت شمالی. هیئت فوتبال اصفهان و نهادهای نظارتی کنترل ویژه‌ای بر افراد حاضر در استادیوم و همینطور افرادی داشتند که در کنار چمن یکدست نقش جهان دیده می شدند و اگر اسمتان در لیست نبود، به سختی می توانستید از چندین ورودی در نظر گرفته شده، وارد استادیوم شوید. 

 

*برتری پرسپولیس در نیمه اول با یک حاشیه


بازی شروع شد و در نیمه اول این پرسپولیس بود که بهتر از میزبان خود ظاهر شد و تا پیش از ضربه احسان حاج صفی به دروازه حامد لک که در دقیقه 37 زده شد، چندین موقعیت بسیار خوب گلزنی ایجاد کرده بود. هر دو تیم هم با همان ترکیب هایی که انتظار می رفت وارد زمین شده بودند و مصدومیت زودهنگام امیدعالیشاه شاید سرخ ها را به همان تیمی بدل کرد که خیلی از کارشناسان انتظار داشتند از ابتدا در مسابقه ببیند؛ تا پایان نیمه اول شاهد حاشیه خاصی نبودیم و اتفاقا بازیکنان دو تیم برخورد گرمی با هم داشتند و حتی سعید آقایی و میلاد سرلک نیز که در مقابل تیم سابقشان نیمکت نشین بودند، وقتی سوت آغاز بازی زده شد، روی سکوها به استقبال هم تیمی های سابق در سپاهان رفتند و با آنها خوش و بش گرمی داشتند. تنها اتفاق حاشیه‌ای نیمه اول بگومگوی کوتاهی بود که میان حامد لک و یکی از عکاس های پشت دروازه پرسپولیس ایجاد شد و خیلی زود هم با ورود افشین پیروانی و درخواستی که او از ناظر بازی برای ایجاد آرامش برای دروازه بان تیمش داشت، تمام شد.

 

1600127

 

*دو گل برای زیباترشدن ال‌کلاسیکوی ایران

 
نیمه دوم که شروع شد باز هم پرسپولیس بهتر ظاهر شد؛ بهترین نماینده ایران در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در نقش جهان هم با تکیه بر نمایش بسیار خوب مهدی ترابی تیم برتر میدان تا پیش از گلی بود که در دقیقه 54 به ثمر رساندند. از این لحظه به بعد اما سپاهانی ها انگار از خواب بیدار شدند و در روزی که نمایش خوبی به خصوص در بخش میانی نداشتند و محرم نویدکیا حتی کاپیتان خود احسان حاج صفی را از زمین مسابقه در دقیقه 73 در اقدامی قابل تامل بیرون کشید، پرسپولیس را تحت تاثیر خودشان قرار داده بودند و سرانجام سپاهان اگرچه با در اختیار داشتن مالکیت توپ، خیلی موقعیت های گلزنی ویژه‌ای ایجاد نکرد، در دقیقه 87 روی ارسال جلال علی محمدی و دخالت کی روش که دو بازیکن تعویضی محرم نویدکیا بودند، محمد محبی گل تساوی را در نقش جهان ثبت کرد.

 

*تساوی برای هیچ تیمی راضی کننده نبود؛ شرایط مهیای تنش شد 


هر دو تیم پرسپولیس و سپاهان در این مسابقه به کسب سه امتیاز می اندیشیدند؛ پرسپولیس می توانست با سه امتیاز این مسابقه و یک بازی بیشتر نسبت به رقیب مستقیم، با سپاهان هم امتیاز شود و در سوی مقابل هم بازی خانگی مقابل پرسپولیس بهترین فرصت برای سبقت دوباره از پرسپولیس برای طلایی‌ پوشان شهر اصفهان بود. یک امتیاز به درد هیچ کدام از دو تیم نمی خورد، ولی پس از ایجاد تساوی در مسابقه، فرصت چندانی برای گل پیروزی نمانده بود؛ هر دو تیم در دقایق پایانی یکی دو حمله نصفه و نیمه برای زدن گل پیروزی داشتند و در این دقایق کوچکترین برخورد با توجه به فشار و حساسیتی که در بازی وجود داشت، می توانست منجر به تنش شود.

 

1600129

 


*سوت پایان بازی و آغاز تنش 


چند ثانیه پیش از سوت پایان صحنه مشکوکی پشت محوطه جریمه پرسپولیس ایجاد شد، ولی بیژن حیدری نه تنها اعتقاد به پنالتی و حتی خطای هند نداشت، که سوت پایان بازی را پس از احتساب سه دقیقه وقت تلف شده کشید. چند سپاهانی‌ها اما بلافاصله به سمت او یورش بردند؛ یکی دو نفر از آنها معتقد بودند که داور باید وقت تلف شده بیشتری در نظر می گرفت و محمد محبی هم که در بطن برخورد توپ به دستان پهلوان قرار داشت، با اصرار می گفت که پنالتی تیمش گم شده است! تا پیش از این چند دقیقه پرفشار که پس از گل تساوی سپاهان ایجاد شد، تنها حاشیه نیمه دوم اعتراض سکو نشین های پرسپولیس بود که معتقد بودند شعارهایی که برای حمایت از سپاهان در استادیوم نقش جهان پخش می شود، حاوی کلماتی توهین آمیز به هویت این تیم است. اما از سوت پایان بازی تازه جنجال در نقش جهان آغاز شد؛ جنجالی که شاید اگر در هنگام ورود بازیکنان به تونل ایجاد نمی‌شد، اینقدر حاشیه ساز و خبرساز نمی‌شد.

 

*اما سوال اصلی اینجاست؛ درگیری‌های پایان بازی چطور ایجاد شد و کدام تیم بیشتر در ایجاد آن مقصر بوده است؟ 


این سوالی است که احتمالا اگر یک پرسپولیسی یا یک سپاهانی بخواهد به آن پاسخ بدهد، هر کدامشان ماجرا را از دید خودشان تعریف خواهند کرد و خودشان را در این ماجرا حق به جانب و احتمالا طرف مظلوم ماجرا جا خواهند زد. اما شما در زیر جزئیات این درگیری را آنطور که چندین شاهد عینی آن را بازگو کرده اند، دریافت می‌کنید.

 

1600119

 

1600126

 

1600113

 

*چطور جرقه درگیری‌ها زده شد؟


همانطور که سپاهان از تساوی رضایت نداشت، پرسپولیسی‌ها هم که چند دقیقه پیش از سوت پایان بازی سه امتیاز حساس و تعیین کننده را پیش از دربی تهران از دست داده بودند، با احساس مشابهی دست به گریبان شده بودند؛ پس بلافاصله بازیکنانی از اردوی سرخ هم که نزدیک بیژن حیدری بودند و اعتراض های سپاهانی ها را شنیدند، به آن واکنش نشان دادند و این درگیری لفظی که شاید با کلمات نامناسبی هم همراه بوده است، تا ورودی تونلی که برای خروج بازیکنان در نظر گرفته شده بود، ادامه پیدا کرد؛ بازیکنان پرسپولیس در این صحنه معترض بودند که چرا بازیکن جوانی مثل محمد محبی در حضور باتجربه های تیم برای اعتراض پیشقدم شده است. در همین حین بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس متوجه ضبط تصاویر از دوربینی می شوند که مقابل ورودی تونل بوده و از تصویر بردارِ اصفهانی می خواهند فیلم گرفتن را متوقف کند. این ماجراها پس از انتشار فیلمی که شب گذشته یکی از خبرنگاران اصفهانی منتشر کرد، بیشتر مشخص شد. در این صحنه ابتدا وحید امیری از آن فرد می خواهد که دوربینش را خاموش کند و سپس سعید آقایی هم خواسته هم‎‌تیمی خود را با شدت و عصبانیت بیشتری در کلام و رفتار تکرار می کند. در همین حین بسیاری از شاهدان عینی صحنه ادعا می کنند فردی که ماسک مشکی بر صورت دارد و در فیلم منتشر شده نیز چهره او مشخص است، به دوربین ضربه می زند و آن را روی زمین می اندازد. سپاهانی ها معتقدند که این فرد یکی از اعضای تیم فوتبال پرسپولیس بوده است.

 

*برخوردهای زشتی که ثبت نشد 


پس از افتادن دوربین درگیری میان بازیکنان دو تیم که تا این لحظه بیشتر لفظی بود، به حالت فیزیکی درآمد و بازیکنان در ازدحام عجیبی که هنگام ورود به تونل ایجاد شده بود، شروع به هل دادن یکدیگر می کنند. فیلم ها و عکس هایی که از این لحظات منتشر شده است، هر فریم آن بازیکنی خاص را در متن درگیری نشان می دهد، ولی به جرات می توان گفت که هیچ یک از این تصاویر نمی تواند نشان دهد که چه بازیکنی آغاز کننده درگیری پس از به زمین خوردن دوربین بوده و هیچ کدامشان هم برخورد فیزیکی شدیدی را به تصویر نکشیده اند و نمی توان بازیکن خاصی را متهم کرد؛ در واقع ازدحامی که در هنگام ورود به تونل باریک ورزشگاه نقش جهان با حضور اعضای دو تیم پرسپولیس و سپاهان، عکاسان و خبرنگاران، مسئولان برگزاری مسابقات، یگان ویژه و ... ایجاد شده بود و با توجه به سخت گیری هایی که در هنگام ورود استادیوم حداقل برای خبرنگان وجود داشت، عجیب به نظر می رسد، ساده راه رفتن تا رختکن را هم سخت کرده بود و در این بین جنجال ایجاد شده کشمکشی میان تمامی افراد حاضر در این ماجرا ایجاد کرد، که دو سه دقیقه ای طول کشید تا خاتمه پیدا کند.

 

1600115

 

1600116

 

*جنجالی که پرسپولیسی‌ها و سپاهانی‌ها ایجاد کردند


بازیکنان دو تیم پس از پایان بازی نیز در این مورد درگیری‌ها صحبت کردند ولی هیچ کدامشان از دید خودشان این ماجرا را توضیح دادند و اشرافی بر جنجال پیش آمده نداشتند؛ در واقع می توان گفت که حاشیه پیش آمده در پایان همیشه هیجان انگیز و پرتنش پرسپولیس و سپاهان را نمی توان به یک بازیکن یا چند بازیکن خاص نسبت داد و آن را باید ماحصل یک بازی پرفشار میان بازیکنانی دانست که خیلی از آنها در اردوی تیم ملی یا تیم های باشگاهی در کنار هم بازی کرده اند. اما این را هم می توان گفت که به نوعی تمامی بازیکنان و اعضای دو تیم پرسپولیس و سپاهان به نوعی به پیشروی این جنجال و رفتارهای ناخوشایندی که در حافظه تاریخی این مسابقه ثبت شد، کمک کردند.

 

*این بازی تازه آرام بود!


همیشه دیدارهای پرسپولیس و سپاهان طی سال های اخیر حساسیت ها و حواشی زیادی به همراه داشته است؛ این مسابقه پس از چند سال افت پرسپولیس و سپاهان که همیشه برای قهرمانی مقابل هم قرار می گرفتند، دوباره از لیگ هجدهم با مدعی شدن همزمان هر دو تیم با حواشی پرشماری همراه بوده و همانطور که برخی بازیکنان هر دو تیم در گفتگوهای دوستانه خود به آن اشاره داشتند ، این یکی از آرام ترین مسابقات دو تیم طی سال های اخیر بوده که البته این دیدار هم بدون حاشیه نبود، تا حالا مسئولان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان مثل بازی های گذشته هر کدام خودشان را مدعی بدانند و در حال جمع آوری مدارک برای فرستادن به کمیته انضباطی هستند تا تیم رقیب را محکوم کنند.

 

1600123

 

1600124

 

1600125

 

 

دیدگاه‌ها