کد خبر : 1756116 | 27 اردیبهشت 1400 ساعت 20:07 | 16K بازدید | 14 دیدگاه

بررسی حقوقی تخلف بزرگ پیکان – سایپا

بر اساس قوانین موجود احتمال این که نتیجه دیدار تیم های سایپا و پیکان به دلیل تخلف پیکان تغییر کند بسیار کم است.

بررسی حقوقی تخلف بزرگ پیکان – سایپا

به گزارش "ورزش سه"، زمانی که داور چهارم بازی پیکان و سایپا داور وسط را صدا زده و به او از ارتکاب یک ضربه پنالتی در محوطه جریمه سایپا خبر داد و جنجال هایی که به دنبال این اتفاق رخ داد، هیچ کس تصورش را نمی کرد که حاشیه ای بزرگتر قرار است در ادامه همین بازی رخ دهد. انجام 6 تعویض توسط تیم سایپا بدون اینکه سرپرست این تیم از آن اطلاع داشته باشد و ناظر داوری و داور چهارم هم آن را رد کنند، به جنجالی بزرگ تبدیل شد؛ جنجالی که هنوز مشخص نیست به کجا ختم خواهد شد و با وجود خواسته باشگاه سایپا برای سه بر صفر اعلام شدن نتیجه بازی، با توجه به اینکه قانون گذار در آیین نامه اشاره مستقیمی به این تخلف و جریمه آن نکرده، بحث در مورد نتیجه موضوع یکی از بحث های داغ فوتبال کشور است.

 

اسپولگ، گروه تخصصی حقوق ورزش در ایران در بررسی این موضوع به نکات مهمی در خصوص تخلف باشگاه پیکان و قوانین موجود اشاره کرده که در ادامه آن را می خوانید:

 

برای تحلیل این پرونده، ابتدا بایستی ماده 61 آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال ایران با عنوان "بازیکن غیرمجاز" مدنظر قرار گیرد. در این ماده بیان شده است که مصداق بازیکن غیرمجاز یکی از حالت‌های تعریف شده در بند "الف تا د" در این ماده است. یکی از 4 حالتی که در تصویر می‌بینید. 

 

1602765

 

 

نگارش ماده 61 به صورتی است که بازیکن غیرمجاز را صرفاً محدود به 4 حالت مشخص شده می داند. در تطابق اتفاق رخ داده با این ماده، به نظر این اتفاق نمی‌تواند یکی از مصادیق عنوان شده در ماده 61 باشد. بازیکن مطابق مقررات نقل و انتقال ثبت شده بوده و محرومیتی هم نداشته است. با این دیدگاه، اتفاق رخ داده براساس ماده 61، نمی‌تواند مصداق بازیکن غیرمجاز باشد و نتیجتاً نتیجه مسابقه هم نباید تغییر کند.

 

اما شرایطی در مقررات وجود دارد که کمیته انضباطی فدراسیون را قادر می‌سازد تا طبق ماده 5 مقررات انضباطی با عنوان "تفسیر"، مقرره ماده 61 را قابل تفسیر تشخیص داده (که البته این موضوع هم با چالش‌های حقوق روبرو است) و براساس بند 2 ماده 5، برای تفسیر، به مقررات فیفا در مورد بازیکن غیرمجاز رجوع شود. 

 

فیفا در مورد این تخلف چه می گوید؟

 

نحوه نگارش مقررات انضباطی فیفا با مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال ایران در زمینه تعریف بازیکن غیر مجاز متفاوت است. در مقررات فیفا، حدود و شرایط مشخصی برای بازیکن غیرمجاز تعریف نشده است و تنها در بند 4 ماده 46 آیین نامه انضباطی فیفا یکی از موارد قابل اعتراض را در مورد حضور بازیکن غیرمجاز دانسته که بازیکن شرایط مشخص شده در مقررات مربوطه‌ی فیفا را نداشته است.

 

1602767

 

 

چنانچه مشخص است در این حالت، فیفا به صورت کلی از عبارت "مقررات مربوطه" استفاده نموده و برخلاف آنچه در مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال آمده، صرفاً به مقرره مشخصی اشاره نشده است. در این حالت، با در نظر گرفتن مقررات فیفا، امکان غیرمجاز تلقی شدن بازیکن وجود دارد. چرا که با این تعویض، قوانین بازی (laws of the game) نقض شده

 

1602766

 

و در واقع بازیکن یکی از شرایط مقرراتی برای حضور در زمین را نداشته است.


 
نهایتاً باید منتظر ماند تا مشخص شود که کمیته انضباطی کدام رویکرد را اتخاذ می‌نماید:

 

رویکرد اول: تحلیل پرونده صرفاً براساس ماده 61 مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال ایران، عدم تفسیر براساس مقررات فیفا و نتیجتاً عدم تغییر نتیجه بازی.

 

رویکرد دوم: قابل تفسیر دانستن مقررات انضباطی فدراسیون، تفسیر مقررات انضباطی فدراسیون براساس مقررات فیفا و سه بر صفر اعلام شدن این مسابقه.

دیدگاه‌ها