کد خبر : 1756682 | 30 اردیبهشت 1400 ساعت 12:21 | 11.7K بازدید | 2 دیدگاه

برگی  از تاریخ

بهمنش هیچ وقت به "خط پایان " نرسید (عکس)

عطالله بهمنش یکی از بهترین مفسرین تاریخ ورزش ایران در حوزه ورزش بود،مردی از جنس ورزش و رسانه که با صدای دلنشینش گرمای رقابت های ورزشی را دو چندان می کرد.

بهمنش هیچ وقت به "خط پایان " نرسید (عکس)

به گزارش"ورزش سه " ، سالها قبل و در دهه 50 عطالله بهمنش مسابقات ورزشی را که  عمدتاً شامل کشتی و فوتبال می شد از رادیو گزارش می کرد ، صدای دلشین ، دایره لغات مناسب و اشراف به ریزه کاری های گزارش از او گزارشگیری کم نظیر ساخته بود . شاید پر بیراه نباشد و اغراقی در این زمینه صورت نگیرد که مردم در  آن سالها  صدای تصاویر تلویزیونی را کم می کردند و گوش به رادیو می سپاردند تا مسابقات ورزشی را با صدای استاد بهمنش بشنوند. بهمنش سالها دبیر و نایب رئیس فدراسیون کشتی بود ، دستی به آتش در رشته های تنیس  و کوهنوردی داشت ،قهرمان دوهای نیمه استقامت تهران بود و در دفاع راست بانک ملی نیز توپ زده بود.این ها کارنامه  ورزشی مردی است که سالها در رسانه سابقه قلم زدن داشت و یکی از مفسرین و کارشناسان خبره ورزش بود.

 

 

1603583

 


بهمنش که در سال 1302به دنیا آمد ، در سن 94سالگی و در تیرماه سال 1396برای همیشه چشم از جهان فرو بست. مهمترین تورنمنت گزارش شده او در اواخر عمرش  در سن 71سالگی در  رقابت های کشتی قهرمانی امیدهای جهان  در تهران بود که او قهرمانی تیم ملی کشتی امید ایران را در تهران برای شنوندگان رادیو گزارش کرد. بهمنش که کمتر در سالهای بعد از انقلاب در حوزه رسانه های دیداری ، گفتاری و نوشتاری دیده می شد در سال 1364 در فیلم خط پایان ساخته محمدعلی طالبی و با بازی و حضور مرحوم پرویز پورحسینی ،ایرج طهماسب و حمید جبلی گزارش دوچرخه سواری را که تم اصلی داستان است را به عهده گرفت و گزارش بی نظیری از او در آن فیلم به یاد است.

 

1603584

 


در تصاویر او را در حال گزارش رقابت دوچرخه سواران در فیلم خط پایان می بینیم،جملات ماندگار او در بعضی از صحنه های فیلم همچنان  در یاد جامعه هنر و ورزش مانده  است: 


"حالا هر دو دوچرخه سوار؛ رکاب به رکاب ،طوقه به طوقه،نفس به نفس ....."

 

1603585

دیدگاه‌ها