کد خبر : 1757732 | 04 خرداد 1400 ساعت 15:47 | 11.6K بازدید | 1 دیدگاه

استقلالی ها باید زودتر شکایت می کردند

سراجی: رای بازی با پیکان در فیفا هم تأیید می‌شود

مدیرعامل سایپا می گوید که آنها به مراجع و منابع بالادستی رجوع کرده اند و به همین دلیل رأی بازی جنجالی با پیکان به سود آنها صادر شده است.

سراجی: رای بازی با پیکان در فیفا هم تأیید می‌شود

به گزارش "ورزش سه"، پس از صدور رأی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درخصوص دیدار دو تیم سایپا و پیکان، مهرداد سراجی مدیرعامل سایپا در یک نشست خبری، پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه بود. او درخصوص رأی صادر شده گفت: در آیین نامه انضباطی برای تعویض‌های بیش از حد مجاز مشخصا اقدامی تعریف نشده به همین دلیل به استناد بند ب ماده ۵ این آیین نامه از کمیته رسیدگی کننده خواستیم به دستگاه ها و ارکان بالاتر مانند آیین نامه فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا مراجعه کنند. بند ب ماده ۵ می‌گوید می‌توانید به اساسنامه، آیین نامه، مقررات، بخشنامه‌ها، دستورالعملات و تصمیم‌های فیفا و کنفدراسیون آسیا، مقررات بازی مراجعه کنید و ما از کمیته انضباطی خواستیم باتوجه به این بند به اسناد بالا دستی رجوع کنند و تصمیم گیری کنند.

 

* به اسناد بالادستی مراجعه کردیم
برخی‌ها اشاره کردند که ما در ایران چنین قانونی را نداریم و مشخصا پاسخ این افراد این است که بند ب ماده ۵ این اجازه را می‌دهد که ما به اسناد بالا دستی رجوع کنیم. مشخصا ما در ادامه به مقررات فیفا و ماده ۳ مراجعه کردیم که می گوید تعداد تعویض‌ها چند تا است. در حال حاضر به خاطر کرونا تعداد تعویض‌ها ۵ تا است. ما مطابق بند ۴ فیفا بازیکن مورد نظرمان را مخاطب قرار می‌دهیم و بازیکن غیرمجاز مد نظر ما نیست. ما مشخصا در این دادخواست به بند ۴ ماده ۴۶ آیین نامه انضباطی فیفا اشاره کردیم. در اینجا به بازیکن غیرمجاز یاد نمی شود بلکه بازیکنی که فاقد صلاحیت است که از تمام صلاحیت‌ها دارا نباشد.
ما به ماده ۲۲ آیین نامه انضباطی فیفا هم رجوع کردیم. در این ماده می‌گوید اگر بازیکنی فاقد صلاحیت باشد و وارد زمین شود، در این شرایط نتیجه بازی فوتبال ۳ بر صفر، فوتسال ۵ بر صفر و در فوتبال ساحلی ۱۰ بر صفر اعلام می‌شود. این صراحت کل مفادی است که ما به آن مراجعه کرده ایم.

 

* پیکان می تواند به دادگاه CAS هم شکایت کند
ما به حضور بازیکن 4 کارته، محروم یا جعلی بودن مدارک کسی اعتراض نکرده ایم. ما به آیین نامه 61 فیفا در رابطه با بازیکن غیر مجاز و بازیکنی که صلاحیت حضور در زمین را نداشته اعتراض کرده ایم. من متن قانون را برایتان خواندم. قانون اجازه می‌دهد این رای به کمیته استیناف برود و مورد بررسی مجدد قرار بگیرد. بعد از این هم باشگاه پیکان می‌توانند به دادگاه عالی ورزش (CAS) رجوع کنند این مسیر قانونی است و هر باشگاهی حق دارد این مسیر را طی کند اما من یقین دارم که این رای در کمیته استیناف تایید خواهد شد و مطمئنیم این رأی در فیفا هم تأیید خواهد شد چون ما به استناد قوانین فیفا مراجعه می‌کنیم.

 

 باید همگی از قانون تمکین کنیم
من نمی دانم دقیقا منظور از اینکه برخی باشگاه های دیگر خود را ذینفع می دانند کیست ولی ما باید در هر حالت به قانون تمکین کنیم. نباید نظرات هیجانی و احساسی را خلاف قوانین را اعلام کنیم که باعث تشویش اذهان عمومی می شود. همگی باید به قوانین و مفاد آن احترام بگذاریم که باعث اعتلای فوتبال ایران می شود. باید از این اقدامات جلوگیری کنیم و به مر قانون توجه کنیم که در بلند مدت تصمیمات هیجانی و از روی احساس به همه ما صدمه می‌زند. توجه به قانون باعث اعتلای فوتبال کشور خواهد شد.

 

* نمی دانم منظور فریدونی چه بوده است
اینکه می گوید آقای فریدونی مدیرعامل ذوب آهن که گفته است آیا این 3 امتیاز از گلوی سایپا پایین می رود، باید بگویم که آقای فریدونی از دوستان خوب من هستند و به ایشان ارادت دارم. من نمی دانم منظور ایشان چه بوده و از خودشان بپرسید.

 

* جوی مسموم و غیر اخلاقی به راه افتاده است
یک جو مسمومی درباره عضویت من در هیئت رئیسه و تأثیرگذاری در این رأی ایجاد شده که فضای مناسبی نیست. براساس قانون مدیرعاملان باشگاه ها حق حضور در انتخابات را داشتند و یک انتخابات دموکراتیک برگزار شد که ناظران فیفا و AFC نیز در این انتخابات حضور داشته اند. نتیجه انتخابات هم این شده که من از جایگاه مدیرعامل سایپا به هیئت رئیسه راه پیدا کردم. اگر تضاد منافع اینجا وجود داشته باشد، عملاً ما قوانین را زیر سوال می‌بریم. این جو مسموم، هم غیر منطقی است، هم غیر اخلاقی. در فرصت مناسب یک روز در جایگاه هیئت رئیسه  صحبت و مفاد اساسنامه فدراسیون فوتبال را هم بیان خواهم کرد. کار مطالعاتی دقیق انجام شده تا تکلیف تضاد منافع در اساسنامه مشخص و صراحت وجود دارد. این نوع اتهامات چیزی جز ایجاد فضای مسموم و تشویش اذهان نیست.

 


* مشابه این اتفاق در ایتالیا رخ داد
اتفاقی که در سری آ ایتالیا بین تیم‌های رم و اسپتزیا رخ داد، نتیجه بازی 3 بر صفر علیه تیم رم که متخلف بود، صادر شد. یک مثال درست بود. این هم جزو مثال‌های ما بود که می‌تواند به عنوان وحدت رویه مورد استناد قرار گیرد. من در اینجا لازم می‌دانم توضیحی درباره نقض قوانین ارائه دهم. در اینجا نقض مقررات اتفاق افتاده است که به صرف این موضوع، اعمال قانون انجام می‌شود. در آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال قانون گذار از میزان تاثیر گذاری عبور کرده و فقط بر نقض قوانین تاکید دارد. یک مثال عینی و شفاف می‌تواند در راهنمایی و رانندگی هم باشد. صرف سبقت غیر مجاز مشمول جریمه است. اصلا بررسی نمی‌شود که چقدر احتمال تصادف وجود داشته است.  مشابه این اتفاق در قوانین مدنی هم وجود دارد.

 

* استقلالی ها باید در زمان قانونی شکایت می کردند
برای باشگاه استقلال احترام قائل هستم و در جایگاهی نیستم که درباره این باشگاه صحبت کنم اما اگر آن‌ها استناداتی داشته‌اند، باید در زمان قانونی‌اش مطرح می‌کردند تا مورد بررسی قرار گیرد. قطعا وکلای این باشگاه از این مطالب مطلع هستند. اتفاقی که افتاد اظهار نظر افراد متعدد بود که از آن‌ها تشکر می‌کنم. خیلی از افراد از جمله آقای شاه حسینی این روند را تایید کردند و اظهار نظر حقوقی انجام دادند و مسیر رای را تایید کردند که از او تشکر می‌کنم. وکلای دیگر هم که مشاوران ما بودند در این رابطه صحبت و تایید کردند. دکتر ملیح زاده و آقای شکری هم اظهار نظر کرده و این فرایند توسط این دوستان تایید شده است.

 

* قطعا با کمالوند ادامه خواهیم داد
ما قطعا با فراز کمالوند ادامه خواهیم داد. واکنش کمالوند و بیاتی‌نیا روی صحنه‌ای که در بازی با پیکان پنالتی اعلام شد، از روی تعصب بود و ما به کمیته استیناف اعتراض می‌کنیم تا این رای را تقلیل و اگر امکان دارد، مورد بخشودگی قرار دهند. ما فصل بعد هم با او ادامه می‌دهیم.

 

* عزیزی خادم در حال پیگیری موضوعات تیم ملی است
شهاب‌الدین عزیزی خادم با تمام تلاش در حال پیگیری موضوعات مربوط به تیم‌ملی است. اگر انتقادی هم وجود داشته باشد، با جان و دل می‌پذیریم. امیدواریم همه دست به دست هم دهیم و از روی انصاف، همدلی و برادری کمک کنیم که تیم ملی افتخارات را کسب کند و به ارزش‌های مدنظر دست یابد.

دیدگاه‌ها