کد خبر : 1758166 | 06 خرداد 1400 ساعت 21:11 | 95K بازدید | 6 دیدگاه

ایران برای صعود باید هر چهار بازی را ببرد؛

قانون تازه AFC به ضرر شاگردان اسکوچیچ

با کناره گیری کره شمالی، ای اف سی تصمیم خود برای تغییر قوانینی که به ضرر ایران خواهد بود را قطعی کرد.

قانون تازه AFC به ضرر شاگردان اسکوچیچ

به گزارش "ورزش سه"، در پی کناره گیری کره شمالی از مرحله مقدماتی جام جهانی، کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم جدید خود در رابطه با تیم های شرکت کننده در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت های آسیا در سال 2023 در چین را اعلام کرد.

 

ای اف سی در بیانیه تازه خود اشاره می‌کند که «تمام امتیازات تیم کره شمالی حذف می‌شوند». کره شمالی که در گروه خود 8 امتیاز کسب کرده بود و شانس جدی قرارگیری در رتبه دوم و صعود به مرحله نهایی محسوب می‌شد اما حالا با انصراف خود، نظم کنونی جدول مسابقات را تغییر داده است.

 

کره شمالی، توانسته بود سری لانکا را شکست دهد و از کره جنوبی یک تساوی بگیرد و چهار امتیاز نیز از دیدار رفت و برگشت با لبنان تصاحب کند و حالا با انصرافش، شانس لبنان و ترکمنستان را افزایش می‌دهد. نکته مهم این که حذف بازی های کره شمالی، باعث ضرر ترکمنستان که این تیم را شکست داده بود نیز می‌شود.

 

1606070

 

1606071

 

وضعیت گروه های مرحله اول مقدماتی جام جهانی. فلسطین، بنگلادش و مغولستان احتمالا سرنوشت را رقم خواهند زد.

 

 

قانون تازه ای اف سی؛ به ضرر ایران؟


کنفدراسیون فوتبال ساعاتی پیش بیانیه ای را صادر کرد و در آن با تشریح قوانین جدید، اعلام کرد که پس از پایان مسابقات، تمام امتیازاتی که تیم دوم هر گروه، از تیم آخر گرفته، حذف خواهد شد.

 

طبق این بیانیه «پس از خاتمه تمام مسابقات در مرحله مقدماتی آسیا، نتایج مسابقات بین تیم های دوم و پنجم در گروه های A تا G برای اطمینان از منصفانه بودن مقایسه نهایی بین تمام تیم های دوم گروه ها محاسبه نخواهد شد. در نتیجه هرگونه عدم تعادل احتمالی بین هفت گروه شرکت کننده در مرحله مقدماتی در پی کاهش ناگهانی گروه H به تنها چهار تیم، کاهش خواهد یافت.»

 

این قانون تازه از آن جهت به ضرر ایران است که ایران از تیم آخر گروه (کامبوج یا هنگ کنگ) احتمالا تمام شش امتیاز خود را خواهد گرفت که در صورت دوم شدن، این شش امتیاز برای ایران محاسبه نمی‌شود.

 

1606072

 

قوانین تازه ای اف سی؛ امتیازات تیم‌های دوم از تیم های پنجم هر گروه محاسبه نخواهد شد.

 

 

* وضعیت تیم های آخر تمام گروه ها


این در حالی است که در سایر گروه ها، تیم‌هایی چون فلسطین موفق به کسب چهار امتیاز شده‌اند که ممکن است از تیم دوم به دست آمده باشد. مغولستان نیز ۳ امتیاز کسب کرده تا در این دو گروه تاجیکستان و ازبکستان دارای شانس خوبی باشند.

 

در واقع در هر گروهی که تیم آخر، قوی تر باشد، شانس تیم دوم بیشتر خواهد بود. به طور مثال فلسطینی که ازبکستان را شکست داده، با کامبوجی که احتمالا شش امتیاز به ایران خواهد داد، قابل مقایسه نیست. به عبارتی اگر ایران و ازبکستان هم امتیاز باشند، با کسر شش امتیاز از ایران، ازبک ها موقعیت بهتری در جدول رده بندی خواهند داشت.

 

پس از این‌که بازیهای تیم آخر گروه کنار گذاشته شد، بر اساس اولویت های زیر، رده بندی تازه انتخاب می‌شود:


1.بیشترین امتیازات کسب شده از مسابقات گروهی
2.تفاضل گل در مسابقات گروهی
3.بیشترین تعداد گل زده در مسابقات گروهی
4.سیستم امتیازی فیرپلی: رده بندی با توجه به تعداد کارت های زرد و قرمز دریافت شده توسط تیم ها در دور مقدماتی

 

* ایران چگونه صعود می‌کند؟


در صورت کنار گذاشتن کامبوج، تفاضل گل ایران نیز پایین می‌آید که این موضوع به ضرر تیم ملی خواهد بود. تیم ملی در بازی رفت توانست 14 گل به کامبوج بزند و به همین خاطر شرایط بسیار خوبی را از نظر تفاضل گل داشته باشد. شاید برای تیم ملی مناسب تر این باشد که هنگ کنگ در رتبه پایین تر قرار بگیرد.

با این حساب ایران باید تمام چهار بازی خود را شکست دهد تا از صعود اطمینان حاصل کند چرا که وضعیت سایر گروه ها به وضوح نشان می‌دهد که تیم ملی ایران از بین 8 تیم دوم، شانس کمی برای قرارگیری در بین چهار تیم اول خواهد داشت.

اما در صورتی که شاگردان دراگان اسکوچیچ 12 امتیاز از 4 بازی کسب کنند، با 18 امتیاز صعودی قاطعانه خواهند داشت. هرچند که نتایج سایر بازی ها ممکن است، شرایط را برای تیم ملی بهتر کند.

مسابقات مقدماتی آسیا برای جام جهانی قطر 2022  و جام ملت های آسیا چین 2023 روز جمعه (فردا) از سر گرفته خواهند شد که قرار است 57 مسابقه طی 19 روز برگزار شود و آخرین مسابقات این مرحله در تاریخ 25 خرداد برگزار خواهند شد.

دیدگاه‌ها