کد خبر : 1759819 | 15 خرداد 1400 ساعت 12:53 | 177.7K بازدید | 37 دیدگاه

خانه‌تکانی بزرگ در والیبال چگونه رخ داد؟

از ارومیه و آق‌قلا تا ریمینی؛ پسربچه‌های طلایی آلکنو

صابر کاظمی و میثم صالحی در همین مدت کوتاهی که از لیگ ملت های 2021 گذشته، نامی بزرگتر از قبل برای خودشان دست و پا کرده اند.

از ارومیه و آق‌قلا تا ریمینی؛ پسربچه‌های طلایی آلکنو

 

به گزارش "ورزش سه"، با توجه به دوران کوتاهی که ولادیمیر آلکنو در ایران حضور داشته، نمی توان به هیچ وجه گفت بازیکنان جوانی که این روزها در ترکیب تیم ملی والیبال در لیگ ملت ها برابر تیم های بزرگ دنیا قرار می گیرند، کشف او هستند. به جز بردیا سعادت که با 18 سال سن پیش از این سابقه بازی در تیم ملی بزرگسالان را نداشته و البته در بازی های اخیر هم دقایق زیادی به میدان نرفته، نفرات دیگر همچون امیرحسین اسفندیار، صابر کاظمی و میثم صالحی که حالا به مهره های ثابت و حتی ستاره های ایران در زمین تبدیل شدند، در سال های گذشته نیز توسط کولاکوویچ مورد استفاده قرار گرفته بودند. 


البته نباید آرمان صالحی، لیبروی جوان تیم که از شهرداری گنبد به تیم ملی دعوت شده را هم فراموش کرد که هر موقع آلکنو به او اعتماد کرده، توانسته جواب اعتماد سرمربی روسی را بدهد. 


کافی است برای نسبت تغییراتی که در ترکیب تیم ملی رخ داده، به آخرین بازی ایران و ایتالیا در لیگ ملت ها یعنی سال 2019 فلش بک بزنیم. در آن دیدار که ایگور کولاکوویچ سرمربی تیم ملی بود، تیمش را با این ترکیب به زمین فرستاد:


سعید معروف، سیدمحمد موسوی، علی شفیعی، جواد معنوی نژاد، میلاد عبادی پور، امیر غفور و محمدرضا حضرت پور(لیبرو)


اما دیروز ایران در لیگ ملت های 2021 با این ترکیب مقابل ایتالیا به میدان رفت:


سعید معروف، میلاد عبادی پور، علی اصغر مجرد، مسعود غلامی، امیرحسین اسفندیار، صابر کاظمی و آرمان صالحی(لیبرو)

 

1608944


مقایسه این دو ترکیب نشان می دهد که نسبت به دیدار دو سال قبل، آلکنو 5 تغییر در ترکیب تیمش به وجود آورده و فقط معروف و عبادی پور نقطه مشترک این دو ترکیب بودند. البته که سیدمحمد موسوی نیز جزو مهره های اصلی آلکنو هست و در این بازی به او استراحت داده شد. از سوی دیگر امیر غفور نیز به دلیل آسیب دیدگی جزیی چند دیداری است که دور از ترکیب به سر می برد. 


اما اگر به بازی دیروز ایران و ایتالیا نگاه کرده باشید، جدا از توانایی فوق العاده سعید معروف به عنوان پاسور، می توانیم به جرات بگوییم که اسپک های دیدنی صابر کاظمی یکی از پایه های اصلی پیروزی شاگردان آلکنو بود. این بازیکن که از روستای قانقرمه از توابع شهر آق قلا در استان گلستان توانسته خودش را به ترکیب اصلی تیم ملی برساند؛ روز فوق العاده ای را با کسب 24 امتیاز سپری کرد. با اعتماد ولادیمیر آلکنو برای به میدان فرستادن او و سعید معروف برای دادن پاس در لحظات کلیدی به این بازیکن، حالا صابر به خوبی توانسته جای امیر غفور را پر کند. حداقل اینکه حالا دیگر کسی دغدغه نداشتن جانشین مطمئن برای شماره 10 تیم ملی را ندارد و در غیاب شهرام محمودی که به دلیل مصدومیت المپیک را از دست داده، صابر یک مهره کلیدی در لحظات کلیدی خواهد بود. 

 

1608945


این بازیکن 22 ساله که بعد از یک فصل حضور در لیگ ترکیه به ایران بازگشت و با تیم فولاد سیرجان توانست قهرمانی لیگ برتر را جشن بگیرد، حالا با اعتماد به نفسی بیشتر نسبت به گذشته دست چپ خود را پشت توپ قرار دهد. 


به جز این پشت خط زن چپ دست، نباید از درخشش میثم صالحی هم گذشت. این بازیکن ارومیه ای که فصل درخشانی را در ترکیب تیم شهر خود سپری کرد، برای فصل جدید راهی لیگ لهستان خواهد شد و نمایشی که این روزها در ترکیب تیم ملی دارد، به او کمک خواهد کرد تا مسئولان تیم اولشتین بیش از قبل از خرید این بازیکن جوان خوشحال باشند. 

 

1608943


میثم با سرویس های فوق العاده سرعتی خود به یک بازیکن مطمئن در خط سرویس تبدیل شده؛ اتفاقی که سال ها والیبال دوستان در ایران برای دیدن آن انتظار کشیدند و همواره از نبود یک سرویس زن مطمئن گلایه می کردند. 


در مجموع به نظر می رسد دست ولادیمیر آلکنو برای انتخاب ترکیب 12 نفره تیمش جهت حضور در المپیک توکیو باز است. فقط تصمیم با اوست که قلم قرمز خود را روی نام بازیکنان باتجربه و مسن تر بکشد یا اینکه فعلا جوان هایی که شاید چند المپیک دیگر را برای درخشش پیش روی خود می بینند را کنار بگذارد. 


این تغییر نسل می تواند نگرانی ها بابت کنار رفتن ستاره های نامدار نسل طلایی والیبال ایران را هم به حداقل برساند. البته که همچنان یک معضل بزرگ وجود دارد و آن بدون جانشین بودن مغز متفکر والیبال ایران یعنی سعید معروف است.

دیدگاه‌ها