کد خبر : 1759823 | 15 خرداد 1400 ساعت 13:26 | 187.2K بازدید | 31 دیدگاه

معادلات ترکیب بازی با بحرین

اسکوچیچ چه چیزی را لو داد و نداد؟!

نمایش تیم ملی مقابل هنگ‌کنگ اگرچه با برد همراه شد اما آنچنان مورد پسند هوادارانش قرار نگرفت.

اسکوچیچ چه چیزی را لو داد و نداد؟!

 

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی ایران در جدال با هنگ‌کنگ مطابق با انتظار به یک پیروزی نسبتا آسان رسید اما دریافت گل از تیمی که در دور رفت هم با بحرین مساوی کرده و هم با کامبوج! باعث شد تا از شیرینی برد کاسته شود. جدا از آن نمایش تیم ملی در مقابل تیمی که با یک دفاع بسته به مصاف ایران آمده بود چندان هوادارانش را سر شوق نیاورد. اما باید دید که آیا اسکوچیچ نیز تیمش را مطابق با انتظاراتی که مردم و هواداران از بازی با هنگ‌کنگ داشته‌اند  مصاف هنگ‌کنگ فرستاده یا اینکه به دنبال رسیدن به اهداف خود بوده است.

 

اسکوچیچ در بازی با هنگ‌کنگ ترکیبی را به میدان فرستاد و با سیستمی بازی کرد که تقریبا کسی تکلیفش برای بازی بحرین به طور صد در صد مشخص نشد. گفته می‌شود که سرمربی تیم ملی دستش را برای بحرین رو نکرد اما ترکیبی که او به میدان فرستاد هم چندان پیچیده و غیرمنتظره نبود که بخواهد مربیان بحرین را دچار سرگیجه کند. آن‌چه از سه بازی قبلی مقابل ازبکستان، بوسنی و سوریه به عنوان بازی تدارکاتی و بازی با هنگ‌کنگ به عنوان بازی رسمی می‌توان از اندیشه‌های اسکوچیچ دریافت کرد این است که ۹ بازیکن تیم ملی هر گاه در اردوی حاضر بوده‌اند بازی را در ترکیب اصلی آغاز کرده‌اند: بیرانوند، کنعانی‌زادگان، محرمی، خلیل‌زاده، نوراللهی، قلی‌زاده، امیری، آزمون و طارمی ۹ بازیکنی هستند که با قطعیت زیادی می‌توان از حضور آنها در بازی با بحرین نیز گفت.» تنها یک احتمال می‌رود و آن اینکه گل خورده در بازی با هنگ‌کنگ به ضرر خلیل‌زاده تمام شود و او جایش را به پورعلی‌گنجی دهد.

 

1608952

 

 

نکته مهم ترکیب اسکوچیچ در بازی با هنگ‌کنگ غیبت حاج‌صفی بود. حاج‌صفی به عنوان کاپیتان اول تیم ملی که در سه بازی قبلی همواره از ابتدا بازی را آغاز کرده بود حتی به عنوان بازیکن جانشین نیز به زمین نیامد. اما به احتمال زیاد این بازیکن به دلیل ریسک دریافت کارت زرد و از دست دادن بازی بعد اصلا از سوی اسکوچیچ مورد استفاده قرار نگرفت. در این صورت می‌توان فرض کرد که حاج‌صفی به عنوان کاپیتان بازی با بحرین را آغاز می‌کند و باید جایی برای او در آن بازی در نظر گرفت.

 

تنها بازیگوشی اسکوچیچ در ترکیب اصلی بازی با هنگ‌کنگ استفاده از وحید امیری در دفاع چپ بود. همان پستی که او در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا و سه بازی مهم پرسپولیس در لیگ در آن مورد استفاده قرار گرفت و جواب داد. با رفتن امیری به دفاع چپ، اسکو این فرصت را یافت تا از جهانبخش به عنوان کاپیتان و یکی از بازیکنان میانی  تیمش استفاده کند تا بلاخره این بازیکن برای اولین بار در ترکیب اصلی تیم اسکو به بازی گرفته شود. نقشی که جهانبخش در بازی با هنگ‌کنگ بازی کرد فراتر از نقش یک وینگر بود و اسکوچیچ علاوه بر بازوبند کاپیتانی نبض حرکات تیمش در میانه میدان و محور بازیسازی تیمش را هم به جهانبخش سپرده بود تا نشان دهد حساب ویژه‌ای روی این بازیکن کرده است. اما تعویض جهانبخش در نیمه دوم و آمدن میلاد محمدی به دفاع چپ و رفتن امیری به پست وینگر باعث شد تا نتوان به یک نتیجه قطعی در مورد میزان اعتماد اسکوچیچ به جهانبخش و احتمال حضورش در بازی با بحرین گرفت. اینکه اسکو این بازیکن را به این دلیل که از عملکرد او راضی نبوده تعویض کرده یا اینکه با توجه به شرایط هوایی بحرین قصد حفظ توان این بازیکن برای بازی بعد را داشته است. با این حال می‌توان با توجه به اینکه اسکو دو مهاجم اصلی تیمش را هم مشابه جهانبخش از زمین بیرون کشید گزینه دوم محتمل‌تر است و در این صورت باید به جهانبخش به عنوان یکی از گزینه‌های حضور در ترکیب اصلی بازی بحرین نگاه کرد. حالا با آن ۹ بازیکنی که در ابتدا به آنها اشاره شد و حاج‌صفی و جهانبخش یازده گزینه محتمل برای حضور در ترکیب بازی با بحرین داریم اما این همه گزینه‌ها نیست.

 

1608953

 

استفاده همزمان از عزت‌اللهی و نوراللهی در ترکیب اصلی بازی با هنگ‌کنگ، احتمال استفاده از دو هافبک دفاعی در بازی با بحرین را هم بالاتر می‌برد. وقتی در بازی با هنگ‌کنگ که نیاز به نفرات هجومی‌تر است از دو هافبک دفاعی استفاده می‌شود می‌توان با قطعیت زیادی هم گفت که در بازی با بحرین هم همین اتفاق خواهد افتاد. فقط سوال این است که حاج‌صفی جایگزین کدام از این دو هافبک دفاعی بازی با هنگ‌کنگ می‌شود؟ تعویض عزت‌اللهی در نیمه دوم نشان می‌دهد که شانس فیکس بازی کردن او در بازی با بحرین کمتر از نوراللهی است. اما اگر اسکو بخواهد حاج‌صفی را به دفاع چپ ببرد چه اتفاقی می‌افتد؟ آن وقت با حضور امیری در خط میانی و اعتماد زیاد اسکو به او و همینطور قلی‌زاده شانس بازی کردن جهانبخش یا سامان قدوس در خط میانی و یا پست وینگر کم می‌شود.

 

1608954

 


پس می‌توان حدس زد که در صورت بازی کردن حاج‌صفی در دفاع چپ، جهانبخش از روی نیمکت بازی را آغاز کند و از آنجا که شانس جهانبخش برای بازی کردن در ترکیب اصلی به دلیل نقشی که سرمربی به او در بازی با هنگ‌کنگ سپرده بود زیادتر از بازی نکردنش است باید شانس کمی را به بازی دادن حاج‌صفی در سمت چپ دفاعی داد»

 

«با این تفاسیر و قبول اینکه حاج‌صفی به ترکیب بازی با بحرین اضافه می‌شود، می‌توان تا حدود زیادی حدس زد که منتظر سوراپرایز ویژه‌ای از اسکوچیچ برای ترکیب بازی با بحرین نباید بود. او احتمالا با همان سیستم بازی با هنگ‌کنگ و با یک یا دو تغییر در ترکیب اصلی که شامل اضافه شدن حاج‌صفی به جای یکی از دو هافبک دفاعی و یا علیرضا جهانبخش و اضافه شدن محتمل پورعلی‌گنجی به جای یکی از مدافعین میانی است، به مصاف بحرین می‌رود. شاید هم او بخواهد با همین نفرات از آرایش لوزی در خط میانی خود استفاده کند. اما آنچه به نظر بیش از همه می‌تواند این ترکیب را به ترکیب دیگری تبدیل کند، گل غافلگیرانه‌ای است که هنگ‌کنگی‌ها وارد دروازه بیرانوند کردند. گلی که می‌تواند یا منجر به نیمکت‌نشینی یکی از مدافعان میانی و اضافه شدن پورعلی‌گنجی به دفاع شود یا اینکه منجر به تغییر سیستم دفاعی ایران از دفاع دو نفره مرکزی به آرایش سه دفاعه شود.»

 

در این صورت یکی از بازیکنان فاز هجومی اسکوچیچ از ترکیب خارج می‌شوند. استفاده از دفاع سه نفره که همراه با استفاده از دو مدافع-هافبک کناری باشد منجر به این می‌شود که اسکو به جز طارمی و آزمون، سه انتخاب دیگر از بین بازیکنان خود داشته باشد و این به معنای این است که با پذیرفتن بازی امیری در پست مدافع-هافبک چپ، از بین نوراللهی، عزت‌اللهی، حاج‌صفی،جهانبخش و قلی‌زاده سه بازیکن به زمین می‌روند. مگر اینکه اسکو بخواهد همانند بازی با بوسنی از یک مهاجم استفاده کند که این به معنای نیمکت‌نشین طارمی یا آزمون خواهد بود. با نگاهی به چالش‌های انتخاب ترکیب اصلی که خط دفاع سه نفره برای اسکو به همراه می‌آورد به او حق می‌دهیم که زیاد تمایلی به این سیستم نداشته باشد.

 

1608955

 

«تمام پیش‌بینی‌های انجام شده تا کنون بر مبنای قطعی بودن حضور چهار بازیکن در ترکیب اصلی انجام شده است. صادق محرمی، وحید امیری، احمد نوراللهی و علی قلی‌زاده. به جز صادق محرمی، سه بازیکن دیگر در هر چهار باری که اسکو روی نیمکت تیم ملی نشسته، از ابتدا در ترکیب حضور داشته‌اند. به جز این دو شجاع و کنعانی‌زادگان نیز در هر چهار بازی حاضر بوده‌اند. محرمی نیز تنها یک بازی را از دست داده که آن هم در اردو حضور نداشته. حال نیمکت‌نشینی یکی از این چهار بازیکن و در حالت کلی‌تر این چهار بازیکن به اضافه احسان‌حاج‌صفی و دو مدافع میانی، می‌تواند منجر به تغییر اساسی ترکیب تیم و چه بسا سیستم بازی تیم شود. با این همه احتمال آن کم است.»

 

1608956

 

طبق گفته سرپرست تیم ملی، اسکوچیچ خود درخواست بازی تدارکاتی نداشته و الان با این روند بازی تیمش مقابل هنگ‌کنگ و همینطور استفاده او از این بازی به عنوان بازی تدارکاتی می‌توان از او خرده گرفت که چرا این درخواست را نداشته است. به خصوص آنکه با نوع ترکیب تیمش در بازی با هنگ‌کنگ نشان داد که چندان هم در پی این نیست که دستش را برای بحرین رو نکند و بیشتر به فکر هماهنگی بازیکنانش با هم و پیدا کردن یک ترکیب ایده‌آل است».  با این حال آنچه از انتخاب ترکیب تیم ملی مهم‌تر است بهبود روند تاکتیکی تیم است که این مهم با بازی بیشتر در کنار هم حاصل می‌شود و اسکوچیچ این فرصت در بازی با هنگ‌کنگ را فدای این نکرد که اطلاعات مهمی در مورد ترکیب تیمش به مربیان بحرین ندهد. مشکل تیم در بازی با هنگ‌کنگ به وضوح عدم هماهنگی بازیکنان و پیدا نکردن ریتم حرکتی تیمی بود. بازیکنان خوب روی دست هم نمی‌روند و خوب فضاسازی نمی‌کنند. یک نکته مهم دیگر آمادگی جسمانی و بدنی آنهاست. انگار که بازکینان و به خصوص لژیونرها به بازی در بحرین هنوز عادت ندارند. ستاره‌هایی که در هوای ناب اروپا می‌درخشند در گرمای بحرین بدجور اذیت شده‌اند و در بازی با هنگ‌کنگ آنی نبودند که انتظارش را داشتیم. با این همه امیدواریم در این فاصله بین بازی با هنگ‌کنگ و بحرین هم شرایط بدنی بازیکنان مساعدتر شود و هم با عادت کردن بیشتر به هوای بحرین روزی طلایی را در مقابل میزبان رقم زنند.

 

حجت شفیعی

دیدگاه‌ها