کد خبر : 1760822 | 21 خرداد 1400 ساعت 09:05 | 22.2K بازدید | 0 دیدگاه

پس از شکایت روسیه؛

پیراهن جنجالی اوکراین؛ شعار حذف شود، نقشه بماند

پس از شکایت روسیه یوفا به اوکراین دستور داد تا "شعار سیاسی" را از روی پیراهنش برای یورو 2020 حذف کند. روسیه ادعا کرده که این شعار دارای القائات سیاسی است.

پیراهن جنجالی اوکراین؛ شعار حذف شود، نقشه بماند

به گزارش "ورزش سه"، یوفا به فدراسیون فوتبال اوکراین دستور داده تا عبارت "افتخار برای قهرمانان" را از روی پیراهن تیم ملی‌شان حذف کند. هر چند طرحی از یک نقشه‌ی جغرافیایی که آن هم روس‌ها را بسیار عصبانی کرده می‌تواند روی این پیراهن‌ها باقی بماند.

طرحِ نقشه روی پیراهن تیم ملی اوکراین شامل منطقه‌ی کریمه نیز می شود که توسط ارتش روسیه در سال 2014 به انضمام خاک روسیه درآمد اما همچنان توسط مجامع جهانی به عنوان بخشی از خاک اوکراین به رسمیت شناخته می‌شود.

 

1610675

 

بعد از شکایت‌های مطرح شده توسط روسیه، یوفا حکم داد که طرح نقشه‌ی کریمه مشکلی ندارد چون شامل مرز‌هایی می‌شود که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده اما شعار "افتخار برای قهرمانان" که در واقع سلامی نظامی در اوکراین است، به دلیل ذات سیاسی‌اش باید از روی پیراهن برداشته شود.

 

1610674

 

علاوه بر طرح نقشه‌ی کریمه، شعارِ "افتخار برای اوکراین" در پشت پیراهن تیم اوکراین حک شده و البته شعار "افتخار برای قهرمانان" که در داخل پیراهن چاپ شده است.

این عبارات در اعتراضات سال 2014 در اوکراین محبوب شدند. طی این اعتراضات رییس جمهور وقت اوکراین که نزدیک به دولت روسیه بود از سمت خود برکنار شد.

یوفا گفته که این دو شعار در کنار هم حکم یک بیانیه‌ی سیاسی یا یک شعار را دارند که در تمام رقابت‌های تحت نظر یوفا و فیفا ممنوع است. یوفا یک سال پیش که با طراحی پیراهن تیم اوکراین موافقت اولیه کرد از حضور این دو عبارت روی پیراهن آگاه نبود.

در این بیانیه‌ی آمده: "یوفا سپس شعار تازه اضافه شده‌ "افتخار برای قهرمانان" که در داخل یقه‌ی پیراهن حک شده بود را با دقت بررسی کرد. این شعار در نمونه‌ تازه‌ی پیراهن اوکراین که تحویل یوفا شده آمده بود و همان موقع در دسامبر 2020 با پیراهن پیشنهادی اوکراین موافقت شد.

اما در آن زمان، یوفا از اهمیت ترکیب این دو شعار در کنار هم آگاه نبود. پس از بررسی‌های مجدد این ترکیب خاص ذاتا سیاسی تشخیص داده شده و واضح است که اهمیتی تاریخی و نظامی دارد.

بنابراین، عبارتی که در داخل یقه‌ی پیراهن آمده طبق ماده‌ی 5 قوانین البسه و تجهیزات یوفا باید برای مسابقات رسمی یوفا حذف شود."

 

1610677

 

 

از هم‌گروه شدن اوکراین و روسیه جلوگیری شد

وقتی قرعه‌کشی مرحله‌ی گروهی یورو 2020 برگزار شد، از هم‌گروه شدن روسیه و اوکراین به طور عامدانه جلوگیری شد. این تصمیم به دلیل روابط پرتنش بین‌المللی دو کشور همسایه اتخاذ شد. هرچند برخورد کردن این دو تیم در مراحل حذفی مسابقات بلامانع دانسته شد. همچنین، اوکراین اگر تا نیمه نهایی صعود کند ممکن است، با توجه به صعود به عنوان تیم اول یا دوم گروه، مجبور شود بازی نیمه نهایی را در شهر سنت پترزبورگ روسیه برگزار کند.

تیمِ آندری شوچنکو در گروه C قرار دارد و اولین بازی‌اش در 23 خرداد مقابل هلند در آمستردام خواهد بود. پس از آن اوکراین به مصاف تیم‌های اتریش و مقدونیه شمالی خواهد رفت.

روسیه اما در اولین مسابقه‌اش در روز 22 خرداد، با تیم شماره یک رده‌بندی جهان یعنی بلژیک در سنت پترزبورگ بازی خواهد کرد و پس از آن با دانمارک و فنلاند رقابت خواهد کرد.

 

دیدگاه‌ها