کد خبر : 1762269 | 28 خرداد 1400 ساعت 17:07 | 25.6K بازدید | 8 دیدگاه

اصلا دوست ندارم این مصاحبه را ادامه دهم

بحث نیمه‌کاره درباره اسکوچیچ با مجید جلالی

«اگر می‌دانستم قرار است فقط درباره کادرفنی بحث کنیم، اصلا مصاحبه نمی‌کردم» این آخرین جملات مجید جلالی در یک بحث نیمه کاره راجع به اسکوچیچ است.

بحث نیمه‌کاره درباره اسکوچیچ با مجید جلالی

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی ایران با پیروزی در چهار بازی پایانی پیش مقدماتی جام جهانی، با صدرنشیی به مرحله نهایی راه پیدا کرد. اما با این حال همچنان نظرات متفاوتی درباره عملکرد تیم ملی و به خصوص آینده کادرفنی این تیم مطرح شده است.

 

در روزی که ایران موفق به پیروزی مقابل عراق شد، مجید جلالی چهره شناخته شده فوتبال ایران کارشناس برنامه فوتبال برتر بود و در خصوص این مسابقه اظهار نظر کرد. او اگرچه در ابتدای صحبت هایش به تمجید از عملکرد ملی پوشان پرداخت اما در ادامه به شکلی صحبت کرد که کاربران فضای مجازی، نوعی مخالفت او با کادرفنی تیم ملی را از حرف هایش برداشت کردند.

 

در میان قضاوت کاربران و برداشت‌های مبهم، خبرنگار "ورزش سه" با سرمربی سابق تیم‌های پاس، فولاد، تراکتور و... تماس گرفت تا در گفتگویی صریح و بی پرده، دیدگاه جلالی را مورد واکاوی قرار دهد. گفتگویی که البته به سرانجام روشنی نرسید و نیمه تمام ماند:

 

 

* برای شروع بحث، شما چه نظری درباره عملکرد تیم ملی دارید؟


من درباره بازی در شبکه سه به صورت مفصل صحبت کردم.

 

 

* اتفاقا می‌خواستم نظر اولیه تان را بدانم تا برسیم به نظراتتان در فوتبال برتر.


بله، متوجه شدم. بازی با عراق را شما حتما دیدید. فکر می‌کنم در نیمه دوم و به خصوص در 20 دقیقه آخر، بازیکنان تعویضی ما را هم از نظر بدنی سر بودند و هم از نظر تکنیکی. ما موقعیت‌های زیادی در اواخر بازی داشتیم و بازی کاملا سزاواری انجام دادیم.

 

 

* به نظرتان نقش آقای اسکوچیچ در این صعود چه قدر است؟


ببینید نقششان را چون یک موضوعی است که باید مفصل درباره اش صحبت کرد، نیاز به خیلی مباحث دارد. اگر بخواهیم همینجوری فی البداهه بگوییم به هر حال باید بگوییم ایشان بخش مهمی از این تیم بوده و نقشش انکار ناپذیر است. اما خب ما یک تیم خیلی خیلی خوب هم داشتیم که سراسر انگیزه بود و همه هم بازیکنانی بودند که در جریان بازی، گره های بازی را به بهترین شکل ممکن باز می‌کردند. فکر می‌کنم آقای اسکوچیچ کارش را خیلی خوب مدیریت کرد.

 

 

* چون شاید برداشت متفاوتی شود، می‌توانم بپرسم منظورتان از مدیریت چیست؟


برای همین است که می‌گویم اگر من بخواهم این‌ها را باز کنم شاید نزدیک یک ساعت موضوع هست که باید درباره اش صحبت کرد. برای همین من به همین واژه‌ها اکتفا می‌کنم.

 

 

* من اینطور برداشت می‌کنم که انگار منظورتان این است که آقای اسکوچیچ از نظر فنی، انتظار شما را برآورده نکرده و کارش فقط مدیریت نفرات بوده.


ببینید شما یک موقع خیلی از مربیان هستند در کشور ما و حتی در سطح دنیا، می‌آیند مجموعه‌ای از بازیکنان را جمع می‌کنند و آنها را مدیریت می‌کنند و از این مدیریت نتایج خوبی می‌گیرند. این یک سبک است، نه این که بگوییم اگر مدیریت کرده مربی نیست. ما خیلی مربیان را داریم در سطح دنیا که این افراد با توان مدیریتی نتیجه گیر هستند. خُب البته یک سری مربیان هستند که هم توان فنی بالا دارند و هم توان مدیریتی بالا دارند. آنها دیگر مربی های ویژه دارند. بعضی ها هستند توان فنی بالایی دارند و بعضی توان مدیریتی. اینها دسته بندی مربیان در ذهن من است.

 

 

* اما خب خیلی‌ها می‌گویند تیم ملی از نظر فنی هم متفاوت شده. نه این که خوب یا بد، منظورم این است که اسکوچیچ آن تاثیر فنی را هم داشته.


من واقعا دوست ندارم درباره آقای اسکوچیچ بحث کنم چون ممکن است در پایان به یک نتایجی برسیم. من می‌گویم تیم ما تیم بسیار بسیار خوبی بوده از نظر بازیکن. ما از این نظر در بهترین سالهای فوتبالمان هستیم و همینطور پشتوانه ای که روی نیمکت ذخیره داریم و این ظرفیت باید خیلی خوب مدیریت می‌شد. ما در لیگ هم داریم که یک تیمی بازیکن های خیلی خوبی دارد و یک مربی می‌رود کار را مدیریت می‌کند و نتیجه می‌گیرد. ممکن است یک مربی برای اینکه کارش را مدیریت کند، بخشی از اختیاراتش را به بازیکنان بسپارد. 

 

 

* فکر می‌کنید آقای اسکوچیچ هم اینطوری تیم را مدیریت کرد؟


نمی‌دانم، شاید. چیزی که از درون تیم می‌دیدم این بود که بچه‌ها واقعا گره‌هایی را باز می‌کردند که واقعا قابل ستایش بود.

 

 

* یعنی می‌گویید این برتری نیروی انسانی مولفه اصلی صعود بود؟


حالا مثلا شما گل به عراق را ببینید. با آن چیزی که به طور معمول تیم ملی انجام می‌دهد تفاوت داشت. ما در حال بازی نزدیک بودیم در همین 4 بازی، ما تماما بازی نزدیک می‌کردیم اما گلی که اتفاق افتاد، اینطور بود که علی قلی زاده پاس 65 متری داد به پاس مخالف، یعنی هافبک راست ما بازی را عوض کرد برای دفاع چپ ما! ما با دو پاس کار را تمام کردیم و این گره هایی است که هوش نهفته در بازیکنان باز می‌کند.

 

 

* من جوابم را گرفتم ولی برای روشن شدن بیشتر می‌پرسم که پس نظرتان این است که توانایی خود بازیکنان در این گره گشایی اثر اصلی را گذاشت.


حالا این که یک تدبیر تیمی بوده یا نه، باید یک نفر با تیم زندگی کند تا جوابش را بدهد. اما نظر من این است که وقتی من این چهار بازی را کنار هم می‌گذارم می‌بینم که در این 4 بازی تیم بیشتر بازی نزدیک می‌کرد اما اینجا یک دفعه با بازی دور گل زدیم.

 

 

* شما گفتید دوست ندارید درباره آقای اسکوچیچ بحث کنیم. پس برویم سراغ مربیان ایرانی کادر؛ آقای هاشمیان و باقری.


چه اصراری هست که فقط درباره کادرفنی صحبت کنیم؟ اگر من اول مصاحبه می‌دانستم قرار است این سوالات را مطرح کنید، من اصلا مصاحبه نمی‌کردم.

 

 

* دلیل این است که شاید ابهام برای اهالی فوتبال، بیشتر در این قسمت باشد.


ببینید چرا من این را به شما گفتم؟ چون می‌بینم که الان دو جناح هست؛ یکی این که می‌گویند نه باید مربی قوی تر بیاوریم و جناح دیگر می‌گوید همین خوب است. من اصلا نمی‌خواهم وارد این بحث ها بشوم.

 

 

* یعنی واقعا به هیچ یک از این جناح بندی تعلق ندارید؟!


اصلا. من چیزی که برایم مهم است کار کارشناسی است و این که ما چطور می‌توانیم تیم بهتری داشته باشیم که واقعا وارد جام جهانی شویم.

 

 

* خب اصلا به همین سوال پاسخ دهید: چه کار کنیم که تیم بهتری داشته باشیم؟


نه، این هم ممکن است ارتباط پیدا کند به بحث کادرفنی. من گفتم نگاه کارشناسانه. شما می‌خواهید من را بیاندازید در یکی از این جناح‌ها یا به نفع یکی از این دو جناح از صحبت‌های من استفاده کنید. فکر می‌کنم این مصاحبه را ادامه ندهیم بهتر است.

 

 

* من فقط پرسیدم چه نظری درباره کریم باقری و وحید هاشمیان دارید و بعد سوال خودتان را تکرار کردم.


وحید هاشمیان و کریم باقری در حوزه مدیریتی، مخصوصا کریم باقری، کار بسیار بسیار بزرگی در کنار تیم کرده. از دید من گروه مربیگری در این دوره کار مدیریتی کردند و خیلی هم خوب.

 

 

* قبول دارید که در برنامه فوتبال برتر صحبت درباره آقای اسکوچیچ جایی در گفته هایتان نداشت؟


ببینید این هیچ نکته ای ندارد. من هرچیزی که در درونم هست را می‌گویم. شاید یک سری چیزها را نگویم، چون لازم نیست بگویم. اما چیزی که می‌گویم همان چیزی است که در درونم است.

 

 

* این را که بگذاریم کنار صحبت دیگر مربیان ایرانی درباره کادر فعلی می‌توانیم به نتایجی برسیم.


من اصلا دوست ندارم درباره ایشان صحبت کنم و این مصاحبه را ادامه بدهم.

دیدگاه‌ها