کد خبر : 1764198 | 06 تیر 1400 ساعت 08:13 | 8.5K بازدید | 0 دیدگاه

آقایی و فصیحی چگونه المپیکی شدند؟

سهمیه های غیرمنتظره برای دختران ایرانی

در فاصله کمتر از یک ماه مانده تا المپیک دو بانوی ایرانی به شکل غیرمنتظره ای سهمیه حضور در توکیو را کسب کردند.

به گزارش "ورزش سه"، با اینکه به نظر می رسید پرونده کسب سهمیه برای کاروان ورزش ایران در المپیک کم کم در حال بسته شدن است و همه خودشان را برای این رویداد بزرگ آماده می کردند، روز گذشته در دو مقطع خبرهایی رسید که برای ورزش ایران خوشایند بود. 


اولین سورپرایز برای ورزش ایران اعطای سهمیه به فرزانه فصیحی بود. این دونده سرعت ایران از طریق سهمیه یونیورسالیتی به المپیک توکیو راه پیدا کرد تا تنها نماینده دوومیدانی زنان در این بازی‌ها و نهمین زن ایران در توکیو باشد. اما این نام ناآشنا برای خیلی ها سوال ایجاد کرد که فصیحی چطور به سهمیه المپیک رسیده است؟ 

 

1616700


یونیورسالیتی سهمیه ای است که فدراسیون‌های جهانی‌ به کشورهایی اختصاص می‌دهند که یا در بخش زنان سهمیه ندارند یا نمی‌توانند ورودی بگیرند که با درخواست مسئولان کشورها برای کسب این سهمیه، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد. در واقع همان سهمیه وایلدکارت که در گذشته وجود داشته، الان با این نام به کشورها اعطا می شود. 


با وجود اینکه رکورد فصیحی در 100 متر با رقبای قدرتمندش در المپیک توکیو فاصله چندان کمی ندارد، اما حضور یک دونده سرعت دختر از ایران در المپیک آن هم بعد از چند دهه می تواند اتفاق خوشایندی برای ورزش ایران به شمار برود. 


اما خبر دوم خوشایند برای ورزش ایران، گرفتن سهمیه توسط ثریا آقایی در رشته بدمینتون بود. شرایط گرفتن سهمیه او کاملا متفاوت از فصیحی است. آقایی پس از کاوه مهرابی دومین بدمینتون باز ایرانی است که  المپیک را تجربه می‌کند. پیش از این کاوه مهرابی در المپیک ۲۰۰۸ پکن موفق شده بود به این بازی ها راه پیدا کند. البته او اولین دختر بدمینتون باز ایرانی حاضر در المپیک است. 

 

1616699


آقایی درحالی که برای کسب امتیاز جهت گرفتن سهمیه تلاش می‌کرد، مصدوم شد و نتوانست در مسابقات شرکت کند و پس از آن هم به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از مسابقات لغو شد و شاید به نوعی بی خیال المپیک شده بود که شانس با او یار بود و در فاصله ۲۷ روز تا المپیک جواز حضور در بازی ها را گرفت. بانوی بدمینتون باز ایران با خارج شدن دو نفر از رنکینگ انفرادی و در دقیقه ۹۰ توانست به المپیک توکیو راه یابد؛ اتفاقی که بازهم یک سورپرایز برای ورزش ایران به شمار می رفت.


حالا و با این دو سهمیه غیرمنتظره و خوشحال کننده سهم زنان در کاروان ایران بیش از قبل شد و همچنین بدمینتون نیز به رشته های المپیکی ایران اضافه شد.

دیدگاه‌ها