کد خبر : 1764428 | 07 تیر 1400 ساعت 11:08 | 125.1K بازدید | 5 دیدگاه

خانه تکانی آکادمی و خداحافظی با کاپیتان 

چرا محسن خلیلی به پرسپولیس بازگشت؟

باشگاه پرسپولیس بار دیگر تغییراتی در بخش آکادمی خود شکل داده و اینبار با دعوت جمعی از ستاره‌های اسبق خود قصد دارد در مسیر حرفه‌ای و استعدادیابی گام بردارد.

چرا محسن خلیلی به پرسپولیس بازگشت؟

*سه روز پیش محسن خلیلی به‌عنوان مدیر آکادمی(تیم‌های پایه) پرسپولیس انتخاب شد.
*باشگاه پرسپولیس با وجود سنگینی نام یکی از ضعیف‌ترین تشکیلات پایه در فوتبال باشگاهی ایران را دارد.
*پرسپولیس هم در نتیجه گیری و هم در کشف استعداد شرایط چندان مناسبی را در رده پایه تجربه نکرده است،حتی در مقایسه با استقلال.
*با ورود خلیلی و دو سرمربی شناخته شده و خوشنام و جوانتر انتظار می‌رود تحولی در پایه‌های پرسپولیس رخ بدهد.
*کشف استعداد در رده پایه یاریگر تیم بزرگسالان خواهد بود و تا حد قابل توجهی از هزینه‌ها خواهد کاست اما حداقل در پرسپولیس این شعار زیبا در همین حد باقی مانده است.
*موجودیت تیمهای پایه در ایران همواره با مسائلی همراه بوده که انتظار می‌رود با حضور خلیلی و دیگران، تخلفی در این مجموعه رخ ندهد. 

 

به گزارش "ورزش سه"، در تمام تیم‌های مطرح دنیا، آکادمی‌ها نقش پررنگی در کشف استعداد و پرورش آن و در نهایت در اختیار قرار دادن بازیکن به تیم اصلی دارند. در رده پایه باشگاه پرسپولیس اما طی سالیان اخیر کمتر شاهد رقم خوردن این اتفاق بوده‌ایم. مهدی عبدی مهاجم گلزن این روزهای پرسپولیس مهمترین خروجی رده پایه این باشگاه محسوب می‌شود که البته او نیز نزدیک بود سرنوشت متفاوتی را تجربه کند. بعد از درخشش در تیم پایه و در شرایطی که تیم اصلی نیز نسبت به وی ابراز بی نیازی کرده بود، عبدی مدتی را در بادران به فوتبال ادامه داد و در حالیکه آنجا نیز موفقیتی کسب نکرد بار دیگر با پیگیری اسماعیل حلالی شانس بازگشت به پرسپولیس را به دست آورد. اتفاقی که البته نقش رسانه را نیز در آن مقطع می‌توان در آن موثر دانست و انتشار چندین باره موفقیت این استعداد و مصاحبه‌های پرشمار حلالی در نهایت منجر به بازگشت عبدی به پرسپولیس و تجربه حضور در تیم بزرگسالان شد تا این استعداد طی سالیان اخیر موفق شود تجربه دو گلزنی به استقلال در دربی، گلزنی در نیمه نهایی و فینال آسیا را کسب کند. 

 

دیگر استعداد مطرح شده از این آکادمی سعید حسین پور است. هافبک جوان و تکنیکی پرسپولیس بعد از اینکه طی سه سال حضور در تیم اصلی نتوانست فرصت زیادی به دست بیاورد، در این فصل به عنوان بازیکن قرضی راهی ماشین سازی شده است.


آکادمی پرسپولیس (تیم‌های پایه) اما در سالیان گذشته خروجی‌هایی محدود اما جذاب داشته که برخی از آنها نیز ستاره دیگر تیم‌ها شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به خسرو حیدری، روزبه چشمی، ابراهیم صادقی، امیر روستایی، شهاب زاهدی، هادی عقیلی، علیرضا حقیقی و ... اشاره کرد. با این شرایط شاید مهمترین دوره پرسپولیس در بخش پایه‌ها را بتوان در اوایل دهه 70 دانست که محل ظهور چنین بازیکنانی بوده است. اما در دهه هفتاد باشگاه چه اقداماتی برای رده پایه خود داشت که شاهد کشف و تربیت چنین بازیکنانی بوده؟

 

بازگشت ستاره‌ها؛ از ادو تا آقای رفت و برگشت
تغییرات در بخش آکادمی باشگاه پرسپولیس با پایان همکاری با محمد پنجعلی همراه بوده است؛ کاپیتان اسبق پرسپولیس و تیم ملی که در طول سالیان اخیر نیز در دوره مدیریت بیشتر مدیران این باشگاه حضور داشته است. پنجعلی در دوره مدیریت حبیب کاشانی، ایرج عرب، حمیدرضا گرشاسبی، علی اکبر طاهری، انصاریفرد و در ادامه جعفر سمیعی به عنوان مدیر آکادمی این باشگاه فعالیت داشته و در آخرین صحبت‌های خود بعد از پایان ماموریتش با جمله " نجات پیدا کردم" از آن استقبال کرده است. 

 

 

با پایان همکاری مدافع اسبق سرخ‌ها در بخش مدیریت تیم‌های پایه، این ماموریت به محسن خلیلی به عنوان مهاجم اسبق سرخ‌ها که با گلزنی در دیدارهای رفت و برگشت برابر استقلال با محبوبیت بالایی بین هواداران همراه شده بود، محول شده است. خلیلی مدتی نیز به عنوان سرپرست تیم بزرگسالان فعالیت داشت و طی این مدت روزهای بی حاشیه و کم دردسری را پشت سر گذاشت و حالا در شرایطی به پرسپولیس بازگشته که شاید تحمل این موضوع برای بسیاری دشوار باشد.

 

از دیگر نفراتی که تا این لحظه به بخش آکادمی باشگاه اضافه شده‌اند می‌توان از اسماعیل حلالی و ادموند بزیک، هافبک و مهاجمان سابق این باشگاه اشاره کرد. هر دو پیش از این نیز سابقه همکاری با آکادمی باشگاه را در کارنامه دارند و حلالی پیش از این یک دوره در دوران مدیریت محمد رویانیان با تشکیل تیم "ب" این باشگاه نیز عنوان قهرمانی را از آن خود کرده بود. هافبک دفاعی سابق پرسپولیس در دوره مدیریت محمدحسن انصاری‌فرد از این باشگاه کنار گذاشته شده بود و اکنون با گذشت بیش از یک سال بار دیگر به عنوان سرمربی تیم امید باشگاه بازگشته است.

 

 

ادموند بزیک مهاجم ارمنی پرسپولیس نیز با 84 گل زده در دوران بازی‌اش یکی از برترین گلزنان تاریخ لیگ برتر محسوب می‌شود که سابقه گلزنی به استقلال را نیز در کارنامه دارد. بزیک فوتبال را کاملا به صورت آکادمیک دنبال کرده و با آقای گلی در رده‌های جوانان، امیدهای تهران و در ادامه موفقیت در آرارات، پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد. بزیک در دوران مربیگری در تیم‌های امید راه آهن و پرسپولیس فعالیت داشته و مدتی نیز به عنوان مربی تیم آرارات کار را دنبال کرده است. همراهی با مهدی مهدوی کیا در تیم آکادمی‌اش از دیگر فعالیت‌های دوران مربیگری بزیک محسوب می‌شود و او اکنون بار دیگر با بازگشت به پرسپولیس اینبار نیمکت تیم جوانان را در اختیار خواهد داشت.


نکته این که رده پایه باشگاه پرسپولیس طی سالیان اخیر به موفقیت بزرگی دست نیافته است. در ادامه مروری خواهیم داشت به دو سال اخیر این باشگاه در رده‌های پایه:


گلایه‌‎های یک پیشکسوت؛ این شرایط باورکردنی نیست!
یعقوب فاطمی مقدم، مدافع اسبق پرسپولیس با تغییرات شکل گرفته از جمع آکادمی کنار رفته است. او که یکی از باسابقه‌ترین بازیکنان دوران پرسپولیس محسوب می‌شود طی سالیان اخیر در رده امید و جوانان این باشگاه فعالیت داشته و گلایه‌هایش را اینچنین شروع می‌کند: در تیم‌های پایه مدیران باشگاه فقط می‌پرسند چندم شدید و چه کار کردید؟ اما وظیفه این تیم‌ها این است که هر سال دو یا سه بازیکن باکیفیت بدهند. مشکلات زیادی در تیم‌های پایه وجود دارد که اولین آن به مساله بودجه اختصاص دارد که در هیچ فصلی بودجه‌ای برای آکادمی تصویب نمی‌شود تا بتوان با توجه به آن برنامه‌ریزی کرد. همین امسال هم 50 درصد طلبکار هستیم. از نظر تنخواه نیز شرایط افتضاح است و سرپرست‌ها باید از جیب خود پرداختی داشته باشند. از نظر زمین هم شرایط خیلی بد است و ما همین امسال دو بازیکن را به خاطر مصدومیت رباط از دست دادیم. شاید باورکردنی نباشد اما آب آشامیدنی هم نداشتیم و در زمستان هم لباس آستین کوتاه دادند و بازیکن من از سرما می‌لرزید. آخر فصل چند دست لباس دادند به رنگ نارنجی! مگر پرسپولیس نارنجی است؟ از وانتی باید میوه می‌خریدم! 

 

وی با اشاره به موفقیت‌ آکادمی باشگاه در کشف بازیکن می‌گوید: کنعانی زادگان شاگرد ما در سال 92 بود که او را به پرتغال فرستادند اما آنجا پول نداشت غذا بخورد. به او گفتیم برود سفارت تا به ایران بازگردد. اینجا می‌گویند بازیکن نباید در رده پایه پرسپولیس پولی بگیرد و این شکلی مگر می‌توان تیم قدرتمندی ترتیب داد؟ شما یک کفتر بخواهید بگیرید دو تا دانه باید پای او بریزید! اگر بخواهند تیم پایه را درست کنند باید یک ساختار مناسب ترتیب دهند. باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد تا سالی حداقل 1 بازیکن برای تیم اصلی شکل گیرد و حداقل شما 5-4 بازیکن نیز در اختیار دیگر تیم‌ها قرار دهیم تا خرج سالیانه باشگاه در رده پایه دربیاید.

 

مورد عجیب مرحوم میناوند و تیم پایه
مشکلات رده پایه مربوط به امروز نیست و یک جستجو در مصاحبه‌های قدیمی نشان می‌دهد که حتی مهرداد میناوند نیز در مقطعی کوتاه با حضور در رده پایه باشگاه درگیر اتفاقاتی شد که ترجیح داد از سمت خود کناره گیری کند. چپ پای اسبق پرسپولیس و تیم ملی که چندی پیش به دلیل بیماری کرونا درگذشت، در ابتدای دوره مربیگری خود با دعوت حبیب کاشانی در سال 88 به عنوان مربی تیم ب پرسپولیس انتخاب شد. او اما بعد از انجام تنها سه مسابقه با ادعای این موضوع که در این مدت نه با بازیکنان مدنظر وی توافقی شده و نه تمرینی انجام دادند و نه امکانات اولیه را در اختیار داشته است به کارش پایان داد: زمین تمرین، توپ و سایر امکانات را نداشتیم، البته نمی‌خواهم از کاشانی انتقاد کنم چون قول داده بود تا دو روز دیگر این مشکلات حل ‌شود. حتی یک جلسه با هم تمرین نکردیم و فقط در سه مسابقه بازیکنانم را دیدم که متاسفانه حتی اسم برخی از آنها را نمی‌دانستم.

 

محسن خلیلی و یک انتظار بزرگ؛ حفظ و رشد ستاره 
بر اساس این گزارش آکادمی باشگاه پرسپولیس طی سالیان اخیر بیشتر با اتکا به جنبه برند خود توانسته چهره‌های قابل توجهی را جذب کند کما اینکه برای تست تابستانی امسال بیش از 5 هزار بازیکن ثبت نام کرده اند. البته نبود مدیریت لازم و حرفه‌ای باعث شده تا خیلی از این ستاره‌ها مسیر دیگر باشگاه‌ها را در پیش بگیرند. باید دید اینبار باشگاه پرسپولیس با سرمایه‌گذاری حداقلی قادر خواهد بود طی یک پروسه کوتاه مدت و سه ساله، بازیکنانی را رشد دهد که قادر باشند ضمن تغذیه بخشی از لیست تیم بزرگسالان در مسیر فروش و انتقال به دیگر باشگاه‌ها نیز سرمایه مناسبی را به خزانه سرخ‌ها بازگرداند؟

حمید ابراهیمی

دیدگاه‌ها