کد خبر : 1764675 | 08 تیر 1400 ساعت 11:02 | 30K بازدید | 8 دیدگاه

ال کلاسیکوی ملی؛به یاد اشکهای گازا

گزارش: وقت انتقام از تحقیر اندی مولر

ال کلاسیکوی اروپا در جدال‌های ملی لقبی است که می‌توان به بازی‌های آلمان و انگلیس داد.

گزارش: وقت انتقام از تحقیر اندی مولر

به گزارش ورزش سه یازده سال پس از آخرین رویارویی آلمان و انگلیس در یک بازی رسمی، امروز این دو تیم در یورو به مصاف هم می‌روند. آخرین بار دو تیم در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۰ و در یک جدال پر حرف و حدیث که سرآغازی بر استفاده از دوربین روی خط دروازه شد به مصاف هم رفتند که آن بازی را آلمان چهار بر یک از انگلیس برد اما به عقیده انگلیسی‌ها گل صحیح فرانک لمپارد که با اشتباه داور مردود اعلام شد می‌توانست روند آن بازی را تغییر دهد. پس از آن دو تیم در چهار بازی دوستانه به مصاف هم رفته‌اند و این اولین بازی رسمی دو تیم پس از آن جدال جنجالی در آفریقای جنوبی است.

 

تا به حال دو بار تعیین برنده در جدال‌های این دو تیم در تورنمنت‌های جام جهانی و یورو به ضربات پنالتی کشیده شده و این احتمال وجود دارد که امروز این اتفاق برای سومین بار هم رخ دهد. در هر دو بار قبلی، آلمانی‌ها ضیافت پنالتی‌ها را با برتری تمام کرده‌اند و از این نظر انگلیسی‌ها خاطره خوشی از ضیافت پنالتی‌ها ندارند.

 

1617419

دلداری لوتار ماتیوس به واکر که پنالتی انگلیس را در نیمه‌نهایی جام جهانی ۱۹۹۰ از دست داد. ماتیوس و تیمش به فینال رفتند و قهرمان شدند

 

جام جهانی ۱۹۹۰ انگلیس برخلاف پیش‌بینی‌هایی که قبل از جام نسبت به قدرت این تیم می‌شد با هدایت بابی رابسون به نیمه‌نهایی رسید. تیمی که پس از جام جهانی ۱۹۶۶ برای اولین بار به جمع چهار تیم برتر رسیده بود. اما حریف این تیم نیز آلمانی بود که با بکن‌بائر افسانه‌ای چهار سال قبل در فینال به آرژانتین باخته بود و طبق پیش‌بینی‌ها خود را مقتدرانه به فینال رسانده بود. جریان بازی اگرچه به گونه‌ای پیش نرفت که فوتبالی زیبا و درخور نام دو تیم ارائه شود اما با گل آن آندریاس برمه در دقیقه شصت حساس‌تر و زیباتر شد. انگلیس که در طول بازی کمی بهتر از آلمان بازی کرده بود دست به کار شد و بلاخره در دقیقه ۸۱ گری لینه‌کر کار را به تساوی کشاند. در وقت‌های اضافه آلمان بهتر از انگلیس بازی کرد اما در نهایت ضربات پنالتی تعیین کننده تیم صعود کننده به فینال شد. پنالتی اول را گری‌لینه کر برای انگلیس گل کرد. آلمان‌ها نیز  با برمه پنالتی اول خود را گل کردند تا گلزنان بازی اولین پنالتی‌های تیم خود را هم به گل تبدیل کنند. سپس دو تیم پنالتی‌های دوم و سوم خود را گل کردند اما استیوارت پیرس چپ پا پنالتی چهارم انگلیس را از دست داد تا  اولاف تون چهارمین پنالتی آلمان را گل کند و پیش افتد. پس از آن کریس وادل برای انگلیس پشت پنالتی پنجم ایستاد و با بیرون زدن توپ، آلمان را راهی فینال کرد و بهت و حیرت و گریه را به جمع بازیکنان انگلیس آورد. تصویر چهره گریان پل گاسکویین که پدیده انگلیس در این جام بود تا ابد به عنوان یکی از تلخ‌ترین تصاویر تاریخ فوتبال انگلیس ثبت شد.

 

1617417

اشک‌های تلخ پل گاسکوئین پس از باخت در ضیافت پنالتی های نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۹۰ و تصویری ماندگار از حسرت انگلیسی‌ها از نرفتن تیم رویایی خود به فینال

 

دو تیم پس از آن دیگر در جدال رسمی به مصاف هم نرفتند تا اینکه این بار در نیمه‌نهایی یورو ۱۹۹۶ با هم روبرو شوند. انگلیس میزبان امید زیادی به فتح یورو در خاک خود داشت و از آن طرف آلمان هم با افزایش سن بازیکنان خود و پس از حذف در جام جهانی ۱۹۹۴ دیگر آن تیم قدرتمند بکن‌بائر نبود. ساندروپل که دو سال قبل فینال جام جهانی را قضاوت کرده بود، داور این جدال حساس بود. آلمان با پیراهن سفید و اول خود بازی کرد و میزبان با پیراهن دوم خود. دو گل زودهنگام در دقایق سه برای انگلیس و ۱۶ برای آلمان خبر از یک بازی مهیج می‌داد اما این بازی نیز همچون اغلب بازی‌های یورو ۹۶ چندان زیبا و پر گل از آب در نیامد. با توجه به قانون گل طلایی وقتی بازی به وقت اضافه رسید میشد حدس زد که با توجه به محافظه‌کاری دو تیم ضربات پنالتی در انتظارشان است. آلمانی‌ها برخلاف پیش‌بینی‌ها و اینکه تصور می‌رفت در میان همهمه‌ی هواداران انگلیسی کار دشواری برای زدن ضربات پنالتی داشته باشند هر شش ضربه خود را گل کردند و در مقابل انگلیسی‌ها تنها یک ضربه از دست دادند. گری ساوت‌گیت با از دست دادن ضربه ششم و مهار پنالتی‌اش توسط کوپکه فرصت را به آندریاس مولر داد تا با گل کردن پنالتی ششم آلمان را راهی فینال کند. شادی  عجیب مولر پس از گل شدن پنالتی نیز هیچوقت از یاد انگلیسی‌هایی که برای بار دوم در یک نیمه‌نهایی مغلوب ضربات پنالتی شده بودند نمی‌رود. هر دو بار نیز آلمان در فینال برنده شد و دو قهرمانی دهه نود این تیم با بردن انگلیس در ضربات پنالتی و در نیمه‌نهایی به دست آمد.

 

1617418

گری ساوت‌گیت تنها بازیکن از جمع ۱۲ بازیکنی که پنالتی خود را در ضیافت پنالتی‌های نیمه‌نهایی یورو ۹۶ از دست داد. انگلیس میزبان از رسیدن به فینال بازماند آن هم دوباره با باخت در ضربات پنالتی‌ به آلمان

 

انگلیس امروز در حالی به مصاف آلمان می‌رود که گری‌ساوت‌گیت به عنوان سرمربی سه‌شیرها خاطره خوبی در مقام بازیکن با این تیم ندارد و با خراب کردن پنالتی خود در مقابل آلمان حکم به حذف تیمش در جامی داد که کشورش میزبانش بود.

 

1617416

شادی ماندگار آندریاس مولر پس از زدن پنالتی ششم آلمان و قطعی شدن صعود تیمش به فینال یورو ۹۶

دیدگاه‌ها