کد خبر : 1764952 | 09 تیر 1400 ساعت 16:18 | 23.5K بازدید | 5 دیدگاه

صالحی: به نظرات سایر باشگاه‌ها در رای نهایی توجهی نداریم؛

واکنش رئیس کمیته استیناف به رای سه هیچ

علیرضا صالحی توضیحات جامعی در مورد پرونده جنجالی فوتبال ایران و دلیل تاخیر در اعلام رای مطرح کرد.

واکنش رئیس کمیته استیناف به رای سه هیچ

به گزارش "ورزش سه"، طی روزهای اخیر مصاحبه های زیادی از مسئولان باشگاه هایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با رای کمیته انضباطی درگیر بوده‌اند، شاهد بوده‌ایم و همه آنها در انتظار اعلام رای نهایی توسط کمیته استیناف هستند. به همین دلیل گفتگویی با علیرضا صالحی رئیس کمیته استیناف گفتگویی درباره زوایای مختلف این پرونده جنجالی داشتیم که در ادامه می خوانید.

 

*تاخیر داریم چون پرونده دو بخشی شده است
گفتگوی ما با علیرضا صالحی در رابطه با دلیل تاخیر در اعلام رای از سوی کمیته استیناف آغاز شد و او در واکنش به این سوال گفت:« همینطور است. دلیل این تاخیر این است که این پرونده دو بخش دارد. یکی پرونده تخلف باشگاه پیکان است و یکی هم پرونده اشخاصی که در این ماجرا دخیل بوده‌اند؛ از جمله داور وسط، کمک داوران، داور چهارم، سرپرست تیم پیکان. کمیته انضباطی در مورد این اشخاص حکمی صادر نکرده و در انتظار حکم مسابقه است. در ابتدا ما تصورمان این بود که پرونده این چهار نفر باید رسیدگی شود و بعد ما به صورت یکجا در مورد پرونده بازی و همینطور این چهار نفر رسیدگی داشته باشیم. به همین دلیل روز گذشته جلسه ای با رئیس کمیته انضباطی برگزار کردیم و با توضیحاتی که دادند، فهمیدیم می توانیم پرونده بازی را به صورت مجزا از پرونده اشخاص حقیقی این پرونده به جریان بیندازیم.


 
*روند رسیدگی به پرونده آغاز شده است
او سپس در واکنش به این سوال که هنوز کار جدی برای صدور رای آغاز نشده، بیان کرد: « از باب اینکه رسیدگی انجام شود، پرونده به استیناف آمده و بررسی های مقدماتی انجام شده است و به زودی مراحل دیگر دنبال می شود و سعی می کنیم در روزهای آتی با دعوت از اشخاص پرونده را جلو ببریم.»

 

*سعی داریم تا اواخر این هفته رای بدهیم
صالحی درباره این سوال که چه زمانی رای کمیته استیناف صادر می شود، عنوان کرد: « سعی می کنیم این رای تا اواخر هفته آینده صادر شود. البته نمی توان قولی داد و شاید فرآیند اعلام رای طولانی تر بشود.»

 

*این بار اولی نیست که این دسته احکام صادر می شود
سوال بعدی از علیرضا صالحی در رابطه با تیم هایی بود که با حکم کمیته انضباطی متضرر شده اند و اینکه آیا این موضوع تاثیری در رای نهایی توسط کمیته استیناف خواهد داشت یا خیر. رئیس این کمیته در واکنش به این سوال بیان کرد: « خب این دفعه اولی نیست که از این دسته احکام صادر می شود و همین الان هم رکن قضایی احکامی را صادر می کند که اعلام نتیجه را سه بر صفر می کنند و بر تیم های دیگر هم اثر می گذارد. نمونه اش در لیگ های دسته یک، دسته دو دسته و ... دیده می شود. لازمه کار تنبیه متخلف است؛ حالا اینکه آیا تیم هایی و افرادی از این تنبیه متضرر می شوند، موجب نمی شود که رسیدگی به نحوی باشد که دیگران متضرر نشوند.»

 

*بدون توجه به نظرات سایر باشگاه ها تصمیم می گیریم
او سپس در واکنش به مصاحبه هایی که از سوی عوامل سایر باشگاه هایی که در این پرونده به صورت مستقیم دخیل نیستند، بیان کرد:« به هر حال هر تصمیمی بگیرید ممکن است برخی تیم ها متضرر شوند. این جزو ملزومات و موارد لاینفک رسیدگی است و ما در کمیته استیناف بدون اینکه تحت تاثیر اظهارات دیگران که خارج از دو باشگاه پیکان و سایپا هستند، برار بگیریم، نسبت به واقعه رسیدگی می کنیم. اینکه آیا این اتفاق طبق قوانین داخلی و خارجی تخلف هست یا خیر عنوان چیست و اگر هست آیا مجازاتی برای آن تعیین شده یا خیر.»

 

*نمی شود تخلف را محرز دید و تنبیه نکرد
در قوانین فیفا بندی وجود دارد که اگر سایر تیم های حاضر در جدول تحت تاثیر رای قرار بگیرند، باید در اعلام حکم نهایی این جدول و وضعیت سایر تیم ها نیز در نظر گرفته شود. صالحی در رابطه با این موضوع توضیح داد:« در آن برنامه میزان تاثیرگذاری بازیکن را طبق مقررات فیفا بررسی می کردند. اما شما نمی توانید تخلفی را محرز ببینید و تنبیه نکنید، به خاطر اینکه دیگران آزار می بینند. به عنوان مثال اگر فردی سرقت کند و خانواده اش از نبود او آسیب ببیند، دلیل نمی شود که به زندان نرود. آیا می توانید او را رها کنید به دلیل اینکه با رفتنش، خانواده اش آسیب می بیند؟ به هر حال تنبیه یا مجازات هر تیم و یا هر شخص ممکن است تبعاتی داشته باشد.

 

*اینکه بقیه تیم ها متضرر شده اند، سرلوحه کار ما نیست
پس با این توضیحات احتمال تایید حکم کمیته انضباطی در کمیته استیناف وجود دارد؟ صالحی در واکنش به این سوال تاکید کرد:« نه من نظر حقوقی را نسبت به این موضوع می گویم. شما می پرسید که بقیه تیم هال دخیل است، من می گویم اگر بقیه تیم ها از حکمی متضرر شده اند، نمی تواند سرلوحه کار ما باشد. باید ببینیم تخلف شده یا خیر و بعد ببینیم چه تنبیهی در نظر بگیریم.»

 

*این پرونده در میان پرونده های نادر رکن قضایی است
سوال بعدی در مورد سکوت قانون در رابطه با این شرایطِ خاص است و رئیس کمیته انضباطی با تاکید بر این نکته که دوباره مراحل بررسی به طور کامل برای رسیدن به حکم نهایی دنبال خواهد ضد، اضافه کرد: « این پرونده در میان پرونده های نادر رکن قضایی است؛ وقتی در قوانین خارجی فیفا مراجعه می کنید باید همه چیز را در نظر بگیرید. هنوز به این بررسی ها نرسیده ایم ولی با بررسی تمام جزئیات حکم نهایی را صادر خواهیم کرد.»

 

*اینکه نتیجه در جدول اعمال شده، قانون می گوید
از صالحی در رابطه با اعتراض کمیته انضباطی به اعمال نتیجه سه بر صفر در جدول مسابقات پرسیدیم و او در واکنش به این موضوع بیان کرد:« وقتی کمیته انضباطی یا هر مرجع دیگری حکمی می دهد در جدول اعمال می شود. این قانون جهانی است و باید اعمال شود. شما محرومیت آل کثیر را به خطار بیاورید که بلافاصله اعمال شد محرومیت را اعمال می کنند. در مورد کسر امتیاز هم همینطور است و باید در جدول رعایت شود.این ها جزو فاکتورهای مسابقات است.»

دیدگاه‌ها