کد خبر : 1765732 | 13 تیر 1400 ساعت 10:33 | 174.4K بازدید | 42 دیدگاه

ناراحتی پرسپولیسی‌ها از من از دوست داشتن زیاد است

حرف‌های جنجالی شجاع درباره عامل جدایی‌اش

پرسپولیس تیم محبوب و جزوی از سرنوشت من است اما برنامه ریزی کردند که من را خراب کنند؛ این جدیدترین صحبت‌های شجاع خلیل‌زاده درباره یکی از جنجالی‌ترین جدایی‌های فوتبال ایران است.

حرف‌های جنجالی شجاع درباره عامل جدایی‌اش

به گزارش "ورزش سه"، بازگشت شجاع خلیل زاده به ورزشگاه آزادی در بازی پرسپولیس، دوباره فضای هواداری این تیم را تحت تاثیر نام او قرار داد. شجاع که در سه فصل، محبوبیتی بسیار زیاد نزد طرفداران این تیم پیدا کرده بود، پس از نیمه نهایی لیگ قهرمانان با جدایی خود و حضور در تیم الریان، انتقادات وحشتناکی را متوجه خود دید و در نوک پیکان حملات صفحات هواداری قرار گرفت.

 

حالا چند ماه پس از جدایی و در آستانه پایان فصل 1399-1400 در لیگ ایران، مدافع سابق پرسپولیس از وضعیتش در قطر صحبت کرده و به یک سوال مهم، پاسخ داده است: آیا احتمال بازگشت تو به پرسپولیس وجود دارد؟

 

اما این تنها موضوعی نیست که در گفتگوی خبرنگار ما با شجاع مطرح شده است. با او درباره وضعیتش در فوتبال قطر گپ زدیم و همچنین با گریزی دوباره به ماجرای جدایی از پرسپولیس، تلاش کردیم تا مقصر موضوع را از زبان خلیل زاده بشنویم.

 

این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

ابتدا از تیم ملی شروع کنیم؛ یک صعود بزرگ در اوج ناامیدی. شاید اگر وضعیت عادی بود این کمترین انتظار از تیم ملی و نسل بازیکنان شما بود اما با شرایط جدول، یک اتفاق خوب و فوق العاده را رقم زدید.
همانطور که گفتید برای تیم ملی ایران نباید صعود به مرحله بعدی این رقابت‌ها به این شکل سخت می‌شد اما هر چه که بود اتفاقاتی افتاد تا تیم ملی در بدترین مسیر و شرایط قرار گیرد. در آن وضعیت جدول میزبانی هم به بحرین داده شده بود که باعث شد خیلی‌ها قطع امید کنند. اما همانطور که قبل از حضور در منامه هم همه بازیکنان و اعضای تیم گفته بودند، این موضوع برای ما یک غیرممکن نبود و ما آنجا حاضر شدیم و مطمئن بودیم که با چهار برد قادر خواهیم بود همه چیز را تغییر دهیم. همه چیز علیرغم تمامی سختی‌هایش دست خودمان بود و خوشبختانه موفق شدیم با 4 برد راهی مرحله بعدی شویم و مردم را خوشحال کنیم که این مهمترین ماموریت و خوشبختی ماست که آن را به سرانجام رساندیم. 

 

 

بعد از صعود اما بحث‌های زیادی درباره آینده دراگان اسکوچیچ شکل گرفت. اینکه نمی‌خواهند بماند. اینکه شاید در قواره تیم ملی در مسیر جام جهانی نیست و بازیکنان با او سر ناسازگاری دارند و حرف‌هایی از این دست که در نهایت اما فدراسیون رای به ادامه همکاری با وی داد.
مگر غیر از این انتظار داشتید که سرمربی موفق به کار خود ادامه دهد؟ من واقعا از این اتفاق خوشحال هستم. من این صحبت‌ها را شنیده بودم و اینکه می‌گفتند باید یک مربی بزرگ بیاوریم. به نظرم اما اسکوچیچ مربی بزرگ و خوبی است. باید یک نفر روی نیمکت بگذارید که به امکانات کشورمان سازگار باشد. شما یک مربی بیاورید با بیش از 4-5 میلیون دلار و بعد چه می‌خواهید به او بدهید؟ دنبال زمین تمرین باشد؟ خودش به دنبال تدارک اردو باشد؟ خودش به دنبال فیکس کردن نظارت روی لیگ و ... باشد؟ باید انتظارات را بر اساس شرایط فوتبال‌مان در نظر گرفت. اسکوچیچ با این امکانات و شرایط بهترین نتیجه را گرفته و دیگر باید دنبال چه بود؟ شما هر مربی دیگری را می‌آوردید در چهار بازی حساس و به آن شکل جدول چه انتظاری از او داشتید؟ اینکه بحرین را در خانه‌اش ببرید و عراق مدعی را هم شکست دهید دیگر چه می‌خواهید؟ ویلموتس با آن قرارداد سنگین و اینکه همه می‌گویند مربی بزرگ و کارنامه داری بوده چه نتایجی گرفت؟ چرا فقط باید صرفا به اسم توجه کرد؟ اصلا ربطی به اینکه من اکنون در تیم ملی حضور دارم ندارد و فردا هم نباشم باز همین عقیده را دارم. باید حق را گفت و او در 7 بازی هفت برد آورده است. اسکوچیچ در این مدت نه حرفی زد و نه ادعایی کرد. هر کس دیگری اکنون هدایت تیم ملی را برعهده داشت و بعد از آن فاجعه بزرگ و ناامیدی برای صعود این نتایج را کسب می‌کرد، یک لحظه سکوت نمی‌کرد و پاشنه فدراسیون و صدا و سیما و تمام رسانه‌ها را کنده بود تا خودش را نمایش دهد. برای کروات‌ها اما کار کردن تحت هر شرایطی مهم است و من این موضوع را دیده‌ام و مطمئنا او اکنون تمام تمرکزش روی حریفان ایران است نه تعریف و تمجید. فدراسیون بهترین تصمیم را در این مقطع گرفت که با اسکوچیچ به کار ادامه داد چرا که فرصت چندانی نداریم و امیدوارم این حمایت ادامه داشته باشد تا بهترین نتایج را در دوره بعدی هم بگیریم.

 

قرعه فوق العاده‌ای هم در مرحله نهایی انتخابی نصیب ما شد. نظر خودت چیست و باید آن را خوب و ساده در نظر گرفت؟
برای تیم ملی کنونی نباید قرعه چندان مهم باشد. ما تیم ملی فوق العاده ای داریم. بازیکنان خوبی داریم که در اروپا بازی می‌کنند و از جمله نفرات تاثیرگذار تیم‌های خود محسوب می‌شوند و بازیکنان داخلی هم کلاس بالایی دارند و همگی مدعی و تاثیرگذار هستند. باید با تلاش و تمرکز بالا به نتایج خوبی برسیم و یک بار دیگر به جام جهانی صعود کنیم و اینبار اتفاقات مرحله قبلی در دور رفت را رقم نزنیم و با قدرت پا به مسابقات بگذاریم. اینکه می‌گویید قرعه آسانی است البته چندان موافق نیستم. ما با کشورهای عربی همواره به دردسر خورده‌ایم و مشکل ساز بوده‌اند. قرعه راحتی نداریم و آنها هم تیم‌های شایسته‌ای بوده‌اند که توانستند در این مرحله حاضر شوند. باید آماده سازی خوبی داشته باشیم و امیدوارم فدراسیون بهترین امکانات را برای صعود به جام جهانی در نظر بگیرند. در مرحله قبلی که امکانات خوبی در نظر گرفته بودند. با حمایت وزیر ورزش و ریاست فدراسیون امیدوارم به نتایج بهتری در ادامه دست پیدا کنیم. نیاز به امکانات و خصوصا بازی‌های تدارکاتی مناسبی در مسیر انتخابی جام جهانی داریم. رییس فدراسیون  تلاش خود را می‌کند و ما این موضوع را دیدیم. باید همچنان حمایت شود و امکانات لازم فراهم شود. تیم ملی برای هشتاد میلیون است و همه لحظه شماری می کنند برای صعود به جام جهانی تا یک جشن بزرگ را شاهد باشیم.

 

 

اما شرایط برای میزبانی ایران با توجه به پروتکل کرونا و عدم امکانات لازم فراهم نیست.
باید این را قبول کنیم که در امکانات فوتبالی ضعیف هستیم. همه دنیا در حال استفاده از داوری ویدئویی و وی ای آر هستند اما ما همچنان مشکل داریم. باید این امکانات را فراهم سازند تا از میزبانی خودمان سود ببریم. ما در حال حاضر تیم دوم آسیا هستیم و باید امکانات در حدی باشد که بتوانیم به راحتی انتظارا هواداران و مردم را برآورده کنیم. ما حتی در بحث زمین تمرینی هم برای میزبانی با مشکل مواجه هستیم و این اصلا برای ما خوب نیست. بارها بحث میزبانی ایران در مسابقات و تورنمنت های مهم شده است اما بر اساس کدام زمین تمرینی و بازی به دنبال این موضوع هستیم؟ همین الان چمن آزادی را ببینید که در حال خراب شدن است. کشور ما این همه امکانات و سرمایه چرا نباید به فکر زیرساخت های لازم در خصوص فوتبال باشد؟ چرا تیم ملی هم نباید یک زمین تمرین مناسب داشته باشد؟ فدراسیون گذشته یک بدهی سنگین به بار آورده و با توجه به اینکه فدراسیون جدید آمده نیاز به حمایت بیشتر خواهیم داشت.  

 

از لوران بلان و یورو و حذف فرانسه چه خبر؟
بعد از حذف فرانسه با او صحبت نکردم اما با کمک‌ او حرف زدیم و کلی هم کری خواندم. او البته به شدت بابت حذف فرانسه ناراحت بود اما کری اصلی بماند برای روزی که در جام جهانی با فرانسه همگروه شدیم و آن زمان کری خواهیم خواند و فوتبال ایران را به او نشان می‌دهیم. خیلی دوست دارم در جام جهانی با فرانسه همگروه شویم.

 

در استادیوم آزادی و دیدار پرسپولیس و گل گهر روی سکوها حاضر بودی!
پرسپولیس تیم محبوب من است. جزیی از زندگی و سرنوشت و تقدیر من است. همیشه پرسپولیس را دوست داشتم و خواهم داشت. من به عنوان یک هوادار روی سکوها حاضر شدم و بازی را دیدم. خیلی از اینکه بازی را برنده شدند خوشحال شدم. 

 

اما خیلی‌ها از همان لحظه که در استادیوم دیده شدی موضع گرفتند و به نظر می‌رسد نمی‌توانند یا نمی‌خواهند تو را ببخشند. 
من تنها بازیکنی بودم که وقتی رفتم بالاترین هجمه و فحاشی علیه من شکل گرفت. با این حال همیشه کامنت‌های صفحه من باز بوده ولی هیچ وقت بی احترامی نکردم. به خانواده ام فحاشی شده اما هیچ وقت جوابی ندادم. من پرسپولیسی هستم و این تیم را قلبی دوست دارم و احساس هواداران را درک می‌کنم. تا لحظه ای که در این تیم بودم با تمام وجودم بازی کردم. 

 

 

بحث این است که برگردی، این احتمال برای فصل بعدی وجود دارد؟
فوتبال قابل پیش بینی نیست اما هر زمان که بخواهم برگردم پرسپولیس را خانه خودم می‌دانم. آنهایی که از دستم ناراحت هستند به آنها حق می‌دهم چرا که از دوست داشتن زیادی است! دوستم داشتند و از این اتفاق ناراحت شدند. باید ناراحتی به جا باشد. کسی که باعث این اتفاق شده فحش بخورد نه من. در این میان من کمترین تقصیر را داشتم. فقط باید بگویم کسی که در این میان باید فحش بخورد کس دیگری است. کسی که باعث رفتن من شد باید الان زندان باشد نه اینکه خیلی راحت بگردد. او به همه بی احترامی کرد، به نظام بی احترامی کرد و راحت می گردد. به کشور و یک استان بی احترامی کرد. او کسی بود که به دنبال نابودی پرسپولیس بود اما ... . او باید فحش بخورد.

 

بعد از یک سالی که از پرسپولیس دور شدی، این روزها بحث زیادی درباره انتقال و جدایی احمد نوراللهی و کنعانی زادگان هم شکل گرفته. به آنها توصیه می کنی از تیم جدا شوند؟
من نمی توانم برای آینده هیچ بازیکنی تصمیم بگیرم. به نظرم پرسپولیس بهترین باشگاه دنیاست اگر حق بازیکن خودش را بدهد. یعنی قراردادی که می بندد به آن پایبند باشد. ولی در فوتبال ما چه در استقلال و پرسپولیس فقط قرارداد بسته می شود. هیچ حسابی نمی توانی روی پول آن کنی و فقط باید با تعصب و غیرت کار کنی و هیچ اعتراضی نکنی. یک کلمه از پول حرف بزنی بی غیرت می شوی. کسی نگاه نمی کند که بازیکن هم خانواده دارد، نیاز دارد و خرج چند نفر را می دهد. فقط می گویند مفت بازی کنی و اینجا استقلال و پرسپولیس است. فوتبال ما حرفه ای نیست. من 11 سال در سطح بالای آن بازی کردم و قراردادی که می‌بندی اصلا نباید روی آن حساب کنی و فقط یک کاغذ و عدد است. یک چیزی باب کردند قرارداد میلیاردی در صورتی که اصلا نمی توانی روی آن حساب باز کنی. الان یک خانه معمولی در تهران چند است؟ نمی‌گویم بالای شهر و یک خانه معمولی. 3 میلیارد؟ خب باشگاه با کدام بازیکن این فصل پرسپولیس 3 میلیارد بسته و آن را هم کامل پرداخت کرده تا بازیکن که شاید این آخرین فصل بازی‌اش باشد و اگر اتفاقی برایش بیفتد کسی حالش را هم نمی‌پرسد، یک خانه معمولی داشته باشد؟ من واقعیت را می گویم. 4 سال در پرسپولیس تمام وجودم را گذاشتم و منتی هم نیست. این روزها اما خیلی به من فحاشی شد و ترجیح می دهم سکوت کنم. این تیم و هوادارانش جزیی از زندگی من هستند. هیچ وقت به خودم اجازه نمی دهم به هیچ احدی از آنها بی احترامی کنم. 

 

الان که احتمالا در قطر پول دو واحد آپارتمان گیرت آمده، جواب سوال ما را ندادی، فصل آینده احتمال بازگشت تو به پرسپولیس وجود دارد؟
بحث پول نیست. بحث من احترام است. همه جای دنیا حرف اول را احترام می‌زند. 4 سال در پرسپولیس بازی کردم و در روزهای پایانی به من بی احترامی شد. چه کسی اگر در محل کارش به او بی احترامی کنند در آن می ماند؟ هر کس بگوید می مانم دروغ می گوید. مدیرعامل تیم در اتاق خودش مرا راه نمی داد. چهار سال در پرسپولیس اولین نفر تمدید کردم و کمترین عدد را گرفتم. بدون ناز و عشوه قراردادم را تمدید کردم و آخرش این شد. آن کسی که می گوید ما ناراحت هستیم شجاع برگردد هوادار پرسپولیس نیست. هوادار پرسپولیس می داند که من هر چه داشتم برای پرسپولیس گذاشتم. 

 

حالا یک موضوع دیگر. این روزها بحث حمایت از پرسپولیس توسط وزیر و داور و ... داغ شده. صادقانه بخواهی در اینباره حرف بزنی چه جوابی داری؟
من در پرسپولیس بودم و صادقانه می گویم. من یک فوتبالیست هستم و تیم رقیبم موفق می شود نباید آن را زیر سوال ببرم. بعضی از بازیکنان می خواهند خودشان را از زیر فشار هواداران نجات دهند و این حرف‌ها را می‌زنند. من همیشه این حرف را زدم و در پرسپولیس هم آن را گفته بودم. داوری و اشتباه و نفع و ضرر برای همه تیم‌ها هست. همین بازی پرسپولیس اشتباه داوری بوده. اما اینکه موفقیت و زحمت تیمی را زیر سوال ببرید این کاملا مسخره است و این حرف‌ها برای این است که خودشان را از زیر فشار هواداران خارج کنند. زمان آقای برانکو ما کلا 10 بازیکن بودیم و قهرمان شدیم. دو بار در فینال آسیا حاضر شده و داوری بوده؟ با این حرف‌ها هواداران خودشان را گول می زنند. پرسپولیس مظلوم‌ترین تیم در این خصوص است. حق تیمی که دو بار در فینال آسیا حضور داشته این است که بازیکنانش الان مشکل مالی داشته باشند؟ 4 بار پیاپی قهرمان ایران شده و باشگاه نتواند پاداش بازیکنان را پرداخت کند؟ بازیکنانش خیلی کمتر از دیگر تیم‌ها قرارداد بسته باشند و کمتر هم درصد دریافتی داشته باشند؟ باشگاه چرا باید با این همه مقام بدهی داشته باشد؟ حق این باشگاه این است که بازیکنانش به خاطر مسائل مالی و مشکلات مالی بروند؟ سرمربی‌اش به خاطر عدم پرداخت مالی برود؟ فوتبال حرفه ای است و بدون پول مگر می شود زندگی کرد؟ می آیند به من می گویند داداش تو به خاطر پول رفتی. خب برادر من به تو 100 بیشتر بدهند شغلت را عوض نمی کنی؟ پول نمی دهند و بی احترامی می کنند و چه انتظاری داشتید؟

 

یک موضوع دیگر هم مربوط به بحث بشار رسن است. هواداران پرسپولیس می‌گویند بشار رسن علیرغم خارجی بودن تا بعد از فینال در تیم ماند ولی تو زودتر رفتی. البته قبول داریم که بشار قراردادی 500هزار دلاری داشت و تو 1میلیارد و 600 میلیونی. 
خب متاسفانه هواداران خیلی چیزها را نمی‌دانند و خیلی‌ها هم سعی می کنند مسائل را وارونه به آنها نشان دهند. من نخواستم در تیم بمانم؟ من چند بار گفتم که می‌خواهم تمدید کنم؟ چند بار خودم وارد باشگاه شدم و پشت در ماندم؟ درباره بشار رسن حرف زدید و من اصلا نمی‌خواهم با او مقایسه شوم و او دوست صمیمی من است و تمام مدتی که در تیم بود هم زحمت کشید. او بازیکن حرفه ای و خارجی است. ما از ابتدا و بچگی استقلالی و پرسپولیسی هستیم. خودتان گفتید 500هزار دلار و 15 میلیارد تومان. شجاع خلیل زاده در 4 سال حضورش در پرسپولیس کلا 4 میلیارد نگرفت. من تیم را ول نکردم و به چه زبانی بگویم که مرا نخواستند. شجاع خلیل زاده 31 ساله حقش این بود که هواداران پرسپولیس پشت او در نیایند؟ بروند به رسول پناه بگویند چرا با شجاع این کار را کردی؟ جز فحش دادن به من چه کردند؟ وقتی به فینال رفتیم جوی درست کردند که من نباشم. چه حاشیه‌هایی درست کردند؟ گفتند شجاع تیم می‌بندد! شجاع بازیکنان را خانه خودش می برد، همه را به دروغ به من بستند. شجاع چه کاره است؟ به من چه ربطی داشت؟ برنامه ریزی کردند تا من را خراب کنند و نمی‌خواستند من باشم. مگر من در این چهار سال پیشنهاد نداشتم؟ من از السد قطر پیشنهاد داشتم اما ماندم. آخرش چه کردند که رفتم؟ بی احترامی کردند و مجبورم کردند تا بروم.

مصاحبه از حمید ابراهیمی

دیدگاه‌ها