کد خبر : 1765791 | 13 تیر 1400 ساعت 14:29 | 39.3K بازدید | 0 دیدگاه

توهین مجری انگلیسی به نقشه اوکراین؛

اوکراینی‌ها خشمگین از سفیر؛ چرا از ملتت دفاع نکردی؟

یک مجری تلویزیون انگلیس نقشه اوکراین را که بر پیراهن های بازیکنان تیم ملی این کشور نقش بسته است، در حضور سفیر این کشور، به یک لکه کثیفی تشبیه کرد.

اوکراینی‌ها خشمگین از سفیر؛ چرا از ملتت دفاع نکردی؟

به گزارش "ورزش سه"، کیت گاراوی، مجری تلویزیون انگلیس و وادیم پریستایکو، سفیر اوکراین در بریتانیا، در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره پیراهن های تیم ملی اوکراین برای رقابت های یورو 2020 صحبت می کردند که اظهار نظر مجری برنامه جنجالی شد.

گاراوی یکی از پیراهن های آبی و زرد تیم ملی اوکراین را برداشت و با اشاره به نقشه این کشور بر روی پیراهن گفت که شبیه به یک لکه کثیفی است.

گاراوی گفت: "من نمی دانم که شما می توانید این را خوب ببینید یا نه اما یک نقشه روی جلوی این پیراهن است. دیدنش سخت است. این شبیه تی شرتی است که پسر من از روی زمین بر می دارد و فکر می کند که هنوز خیلی هم کثیف نیست. کمی شبیه یک لکه کثیفی است. می دونید که منظور من چیست..."

 

1619387

 

در حالی که گاراوی قصد داشت به تشبیهاتش ادامه دهد، صحبت های او با خنده همکارش قطع شد.

گراوی از پریستایکو پرسید که آیا اینکه نقشه اوکراین را روی لباس تیم ملی فوتبال به تصویر بکشند، تصمیمی سیاسی است؟ پریستایکو توضیح داد که طراحان این لباس می خواستند با کمک این نقشه تمام مردم اوکراین را در طول رقابت های یورو 2020 متحد کنند. وی تاکید کرد که اوکراین برای اولین بار بود که به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات فوتبال اروپا رسید.

 

پریستایکو گفت: "به نظر من این فقط نقشه اوکراین است. نقشه اوکراین این شکلی است . رسما به همین شکل هم شناخته می شود. کریمه بخشی از اوکراین است، بر خلاف هر چه که روسیه برای خودش فکر می کند... اما این مسئله ربطی به سیاست نداشت، این درباره اتحاد اوکراین بود."

 

1619384

 

سفیر اوکراین پاسخی به تشبیهات توهین آمیز مجری برنامه نداد و در توییتر خود خلاصه ای از این برنامه را، بدون آن قسمتی که گاراوی نقشه اوکراین را به لکه کثیفی تشبیه می کند، منتشر کرد. این مسئله باعث شد تا فالوئرهای اوکراینی پریتایکو به شدت خشمگین شوند. آنها هم از تشبیه مجری برنامه عصبانی بودند و هم از اینکه سفیر اوکراین پاسخی به او نداد.

 

1619388

 

یکی از فالوئرهای سفیر اوکراین برای او نوشته: "پریستایکو، تو چرا اصلا در آن برنامه حاضر شدی وقتی که نمی توانی از کشور ما در برابر آن مجری احمق محافظت و دفاع کنی؟ چه چیزی برای تو در آن لحظه که او داشت کشور تو را، نقشه مملکت تو را، ملت تو را مسخره می کرد، خنده دار بود؟ البته اگر اصلا اینجا کشور تو باشد. چرا از او نخواستی که عذرخواهی کند؟"

 

گفتنی است پیش از آغاز رقابت های یورو 2020 نیز پیراهن های تیم ملی اوکراین جنجالی شده بود. بر روی این پیراهن ها نقشه‌ای از اوکراین کشیده شده که شبه جزیره کریمه که روسیه آن را بخشی از خاک خود می‌داند، هم بعنوان بخشی از اوکراین نشان داده می شود.

روسیه، شبه‌جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ از اوکراین جدا و ضمیمه خاک خود کرد و با وجود اینکه در سطح بین‌المللی این امر پذیرفته نشد، اما روسیه آن را بخشی از خاک خود می‌داند.

 

1619385

 

پیش از آغاز این تورنمنت روسیه از پیراهن های جنجالی اوکراین به یوفا شکایت برد. اما سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتقاد از این لباس گفت که تیم فوتبال اوکراین با این لباس " کریمه متعلق به روسیه را به خاک اوکراین متصل کرده" و موجب ایجاد "یک توهم غیر ممکن" شده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین شعار تیم اوکراین را "ملی‌گرایانه و فریاد تجمع نازی‌ها" خواند.

 

یک نماینده مجلس روسیه نیز هم این پیراهن را "کاملا نامناسب" خوانده و از برگزار کنندگان یورو ۲۰۲۰ و یوفا خواست تا در این خصوص اقدامی انجام دهند.

 

بعد از شکایت‌های مطرح شده توسط روسیه، یوفا حکم داد که طرح نقشه‌ی کریمه مشکلی ندارد چون شامل مرز‌هایی می‌شود که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده اما شعار "افتخار برای قهرمانان" که در واقع سلامی نظامی در اوکراین است و آن هم پشت یقه پیراهن ها درج شده بود، به دلیل ذات سیاسی‌اش باید از روی پیراهن برداشته شود.

 

دیدگاه‌ها