کد خبر : 1765795 | 13 تیر 1400 ساعت 14:33 | 125.7K بازدید | 14 دیدگاه

رفت و آمد مردان نیمه شب در طبقه منفی سه

گزارش: یورو ۲۰۲۰ روبه‌روی سمت خدا! (عکس)

با شروع رقابت‌های جام ملت‌های اروپا شاهد پخش برنامه‌ای بانام "یورو 2020 " از شبکه سه صداوسیمای ایران هستیم.

گزارش: یورو ۲۰۲۰ روبه‌روی سمت خدا! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، پخش ویژه‌برنامه‌های فوتبالی به بهانه برگزاری تورنمنت‌های طولانی‌مدت مثل جام جهانی یا جام ملت‌های اروپا در ایران، حدوداً برمی‌گردد به چیزی حدود سه دهه پیش، هم‌زمان با آغاز رقابت‌های جام جهانی 1990 ایتالیا و 1994 آمریکا که آن زمان بازی‌ها تنها از دو کانال تلویزیونی برای علاقه‌مندان به فوتبال به نمایش گذاشته می‌شد. فضایی که این روزها باوجود تعداد بی‌شمار پلت فرم‌های مختلف برای تماشای یک مسابقه فوتبال، شاید به‌منزله یک شوخی بی‌مزه تلقی شود.

 

 این ویژه‌برنامه‌ها معمولاً به‌این‌ترتیب بود که گزارشگرانِ آن مقطع از زمان گروه ورزش، افرادی نظیر، مرحوم بهرام شفیع یا عباس بهروان، هادی صالح نیا و حتی جهانگیر کوثری در کنار مفسرانی مثل مرحوم داوود اسداللهی، داریوش مصطفوی، بیژن ذوالفقارنسب و.... کنار همدیگر پشت یک میز کوچک می‌نشستند و مفسران در فاصله اوقاتی که بازی متوقف‌شده است نکاتی را که به ذهنشان می‌رسید، عنوان می‌کردند. نکاتی متناسب با روزآمدی پایین‌تر فضای فوتبال در ایران به نسبت امروز که فرصت مقایسه با بهترین برنامه‌های دنیا فراهم است.

 

*طبقه منفی 3 استودیو افق؛ تیمی که حدود 21 روز است که برای پخش هر چه‌بهتر رقابت‌های جام ملت‌های اروپا حدوداً تا ساعت 4 صبح بیدار می‌مانند. حدود 20 تا 30 نفر از تمامی عوامل پخش این برنامه، تحت هدایت تهیه‌کننده برنامه مهدی هاشمی مشغول انجام وظایفشان هستند.

 

*محل تولید متشکل از یک راهرو در ادامه اتاق رژی و استودیو اصلی برنامه است. در راهرو آنچه که بیش از هر چیزی نظرت را جلب می‌کند میز بزرگی است که به برنامه فوتبال برتر اختصاص دارد و باید هر دوشنبه به استودیو اصلی منتقل شود. اتاق رژی هم به عوامل فنی اختصاص دارد . ضمن اینکه آن PS5 معروف در همین اتاق وجود دارد. استودیو هم که همان است که در تصاویر به نمایش گذاشته می‌شود با این توضیح که در سمت مقابل استودیو برنامه سمت خدا چیده شده است.

 

 

* وارد رژی که شدیم می‌توانستیم صدای بلند عباس قانع گزارشگر دیدار دانمارک و چک را بشنویم که با همان شور و حرارتی که همواره از او سراغ داریم در حال گزارش دقایق پایانی اولین دیدار روز یکشنبه بود. تا آنجا که چک حذف شد و آن جمله‌ای که منتظرش بود را گفت: "دانمارک چک را به خانه برگشت زد" .

 

*دقایقی پس‌ازاینکه مجریان به همراه ابراهیم صادقی برای استراحت و صرف شام از استودیو اصلی خارج شدند، پیمان یوسفی از در وارد شد و سراغ همکارانش را گرفت. نکته جالبی که در خصوص پیمان یوسفی می‌توان اشاره کرد، این است که او در حال حاضر تهیه‌کننده برنامه قدیمی ورزش و مردم است که از شبکه یک پخش می‌شود اما در عین حال او همواره یکی از گزارشگران همیشگی برنامه‌های ورزشی است.

 

 

 

*علی رغم اینکه این مسئله به شب قبل از حضور ما برمی‌گردد اما باید گفت این بار نیز حضور جواد خیابانی در یک برنامه تلویزیونی بالاتر از هر کارشناس سرشناسی مورد استقبال مخاطبین در فضای مجازی قرار گرفت تا این مسئله باز هم به اثبات برسد که جامعه قبل از اینکه تمایلی برای پرداختن به مباحث فنی و صحبت‌های کارشناسی داشته باشد بیشتر به مسائلی گرایش دارد که از جنبه فکاهی بیشتری برخودار است. تعریف ناگهانی او از دو مجری در برنامه(با جمله شما چرا اینقدر خوشگلین) یک روز قبل تر خیلی بیشتر از صحبتهای کلارنس سیدوف وایرال شد .

 

 

 

*تهیه‌کننده برنامه مهدی هاشمی به عنوان اولین فردی بود که قصد مصاحبه با او داشتیم اما او با ابراز اینکه صحبت هایش جذابیتی برای مخاطبین ما ندارد از هر گونه اظهار نظری امتناع کرد اما در واقع او را باید نفر شماره یک این برنامه عنوان کنیم چراکه تمام تصمیمات با مشورت با او گرفته می شد و او نیز احساس مسئولیت فوق‌العاده‌ای نسبت به تمام امور اجرایی داشت ولی با این وجود هر دومرتبه درخواست ما را برای انجام یک گفت‌وگوی کوتاه رد کرد

 

*ازجمله کسانی که به محض ورودمان با آن برخوردیم مترجم دراگان اسکوچیچ بود که در واکنش به انتقادات مطرح‌شده در خصوص ترجمه‌های اشتباه اظهارات بازیکنان و مربیان بلافاصله پس از اتمام بازی ((FLASH INTERVIEW به اعضای این گروه اضافه‌شده بود. او به فاصله کمتر 24 ساعت پس از پشت سر گذاشتن یک فشار شدید به مجموعه در برنامه حضور پیدا کرد و اتفاقا با مترجم قبلی که از احوالاتش مشخص بود حال مساعدی ندارد در ارتباط با مشکلات موجود دقایق زیادی به صحبت پرداخت و به‌نوعی با او ابراز همدردی کرد.

 

 

*حالا برنامه روز به روز با حضور محمد رضا احمدی و محمدحسین میثاقی شکل خود را پیدا کرده است. مجریانی که  از تجربه زیادی در اجرای چنین برنامه‌هایی برخوردارند. پیش از این نیز مخاطبین او دو مجری خوش روحیه و انرژیک را به طور هم‌زمان در برنامه آقای گزارشگر دیده بودند و حالا این دو نفر به کمک نفرات زبده همان برنامه یک از مهم ترین تورنمنت های فوتبالی این چند سال اخیر را پوش می دهند.  در غیاب عادل فردوسی پور مرد اول برنامه‌های ورزشی دو دهه گذشته، پوشش مهم ترین اتفاقات فوتبال چه در ایران و چه در هر نقطه‌ای از جهان به این دو نفر رسیده و آن‌ها نیز سعی می‌کنند در عین حال هوای  همکاران قدیمی این عرصه نظیر جواد خیابانی و پیمان یوسفی و... را هم داشته باشند.

 

 

*یورو 2020 تلاش کرده با حضور مربیان و بازیکنان مشهور خلاء کارشناسی را بپوشاند. شروع این کار با "گایزکا مندیتا" هافبک و کاپیتان خوش‌نقش سال‌های نه‌چندان دور والنسیا و بارسلون، که کارشناسی بسیاری از بازی‌های مرحله گروهی بر عهده او سپرده‌شده بود. او در دفتر صداوسیما در لندن حاضر می‌شد و به سوالات پاسخ می‌داد. پس از پایان دور گروهی شاهد حضور افرادی نظیر "انگین فیرات" سرمربی حال حاضر مولداوی، "میشائیل اشکیبه"، "فیلیپ سندروس"،"کلارنس سیدورف" (پیش از بازی حساس ایتالیا و بلژیک) و بالاخره "اسون گوران اریکسون" بودیم، که شب گذشته پیش از دیدار انگلیس مقابل اوکراین این دیدار را باحوصله فراوان، قبل و بعد از بازی، مورد تفسیر و بررسی قرار داد و نکات جالبی را مطرح نمود و درواقع نشان داد چرا تا به این حد از او به‌عنوان یکی از بهترین مربیان دنیا یاد می‌کنند.

 

*اریکسون در بخشی از صحبت‌هایش ضمن تمجید از هوش سرشار مانچینی درخصوص "ساوت گیت" و "مانچینی " دو سرمربی که تیم‌هایشان حالا از بخت بالاتری نسبت به سایر تیم‌ها قرار دارد گفت، که هردوی آن‌ها زمانی در تیم ملی انگلیس و باشگاه سامپدوریا از شاگردان او بوده‌اند و از همین رو دوست دارد ایتالیا و انگلیس در فینال به مصاف هم بروند.

 

*طی صحبتی که عوامل این برنامه داشتیم متوجه شدیم بالغ‌بر 60 آیتم که بیشتر اختصاص دارد به‌پیش بینی‌های ورزشکاران رشته‌های مختلف و هنرمندان، هنوز فرصت پخش پیدا نکرده که گفته می‌شود از بین آن‌ها نیما شاهرخ شاهی از همه بهتر عمل کرده است.

 

 

* ارتباط با هرکدام از این افراد چالش‌های خاص خودش را دارد، که بروز هر مشکلی با توجه به نبود وقت کافی میزان استرس را به اوج خودش می‌رساند که انصافاً کنترل این وضعیت درایت زیادی را می‌طلبد. در مورد مهمان اخری (اریکسون) که ما خودمان حضور داشتیم، محمدحسین میثاقی و محمدرضا احمدی متوجه تأخیر صدای ارسالی‌شان به اریکسون شدند که درنهایت و چک کردن همه مشکلات احتمالی متوجه شدند، مشکل از گوشی اریکسون بود که با تعویض آن قائله خاتمه یافت و همگی پس از پایان ارتباط نفس راحتی کشیدند.

 

*یکی دیگر از نکاتی که حیف است به آن اشاره نشود، استفاده این برنامه از تکنولوژی AR یا همان واقعیت‌های افزوده است که توسط یک تیم داخلی از ایران ساخته‌وپرداخته شده است. یکی از کاربردهای تکنولوژی پخش تصاویر ترکیب تیم‌ها و بازیکن برتر زمین است که به‌صورت گرافیک خاصی به نمایش گذاشته می‌شود. طی صحبتی که با متصدیان این پروژه داشتیم قرار شده که مراحل تکمیلی آن را در مسابقات المپیک توکیو و همچنین جام جهانی 2022 قطر به نمایش گذاشته شود.

 

*اما در پایان می‌رسیم به آن چیزی که شاید تا با چشم خودتان نبینید باور نکنید و آن‌هم رقابت و فضای کرکری عجیب حاکم بین تمامی عوامل حاضر در این برنامه است. از مهدی هاشمی گرفته به‌عنوان تهیه‌کننده برنامه تا محمدحسین میثاقی و محمدرضا احمدی و بهنام مهدی زاده و سایر مجریان جوان و حتی مترجم و سایر عوامل فنی و ناظرین پخش و تدارکات و تصویربرداران و درمجموع کلیه افراد حاضر در رژی، همگی این افراد، به دنبال کوچک‌ترین فرصتی هستند تا در وقت استراحت، خودشان را به کنسول بازی PS5 برسانند و دسته بازی را بگیرند و بازی کنند. به‌طوری‌که می‌توان گفت هم‌زمان با جام ملت‌های اروپا یک جام هم به‌طور موازی با حساسیت‌های مشابه در اتاق رژی برنامه یورو 2020 در جریان است!

 

 



*آنچه انتظارش را هم داشتیم درنهایت با صحبت‌های  میثاقی به‌جا آورده شد :  آرزوی سلامتی برای حمیدرضا صدر که درواقع جای خالی اش بیش از زمانی در این روزها بیشتر حس می‌شود. میثاقی ابراز  امیدواری کرد که او بتواند با غلبه بر بیماری‌اش یک‌بار دیگر با همان شور و هیجان منحصربه‌فردش در برنامه‌های این‌چنینی حاضر شود.


* این بخشی از تمام اتفاقاتی بود که شب گذشته در فاصله پایان دیدار دو تیم دانمارک و چک و ساعتی پس از صعود انگلیس به مرحله بعد در استودیوی زیبای برنامه یورو 2020 رخ داد. دیشب گفته شد احتمالاً ظرف روزهای آینده منتظر سورپرایزهایی در بخش مهمانان حضوری نیز باشیم، که این امر قطعاً بر میزان رضایت مخاطبین این برنامه خواهد افزود.

 

گزارش:کیاوش عزیزی
عکسها:امیر خیرخواه

دیدگاه‌ها