کد خبر : 1766050 | 16 بهمن 1401 ساعت 00:51 | 46.4K بازدید | 13 دیدگاه

دوران ملی علی انصاریان در یک نگاه:

یک پرنده آسمانی کشف‌نشده (عکس)

دو سال از درگذشت ناگهانی علی انصاریان گذشت. این بهانه‌ای برای تجدید خاطره با این مدافع سرسخت سابق پرسپولیسی‌هاست.

یک پرنده آسمانی کشف‌نشده (عکس)

به گزارش ورزش سه، علی انصاریان تنها شش بار موفق به پوشیدن پیراهن تیم ملی شد. شش بازی ملی که اولین آن در سال ۷۷ بود و آخرینش در سال ۸۶.
این یادآوری منحصربه‌فردی از بخش مهمی از زندگی حرفه‌ای این مدافع همیشه جنجالی فوتبال ایران است که شاید در پرسپولیس به‌اندازه‌ای محبوب بود که زیاد خودش را معطل بازی در تیم ملی نکند .

بازی اول. بازی دوستانه مقابل کویت. ۲۱ مهر ۱۳۷۷

هدایت تیم ملی پس از جام جهانی ۱۹۹۸ به منصور پورحیدری رسیده بود و این مربی در اولین گام برای آماده‌سازی تیمش برای حضور در بازی‌های آسیایی بانکوک تیمی متفاوت را در ورزشگاه القادسیه به مصاف کویت فرستاد. علی انصاریان که چندی قبل در بازی فجرسپاسی و پرسپولیس در هفته سوم لیگ آزادگان با بازی درخشان خود موفق به مهار مهدی مهدوی‌کیا شده بود و سال قبلش هم شاگرد خود پورحیدری در فجرسپاسی بود به تیم ملی دعوت شد و در ترکیب اصلی برای ایران به میدان رفت. ایران سه بر صفر مغلوب کویت شد و انصاریان و دو مدافع دیگر آن بازی یعنی رضا ترابیان و رضا حسن‌زاده برای بازی‌های آسیایی انتخاب نشدند.

بازی دوم. دوستانه مقابل قبرس. ۲ فروردین ۱۳۷۹

انصاریان که حالا پرسپولیسی شده بود و در دوران پورحیدری دیگر به تیم ملی دعوت نشده بود با آمدن جلال طالبی دوباره دعوت شد و از ابتدای نیمه دوم برای ایران بازی کرد. یک تساوی صفر-صفر نتیجه بازی شد و انصاریان در میان آن همه مدافع نامی، بالاخره به لیست نهایی جلال طالبی برای بازی‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد.

بازی سوم. مقدماتی جام ملت‌های آسیا مقابل بحرین. ۲۱ فروردین ۷۹

اولین بازی ملی رسمی انصاریان با حضور پنج‌دقیقه‌ای او که در سه بازی دور رفت، فرصت بازی پیدا نکرده بود در این بازی از دقیقه ۸۵ جانشین علی کریمی شد تا در روزی که ایران باخت رفت مقابل بحرین را با سه گل جبران کرده بود، برای اولین بار در ورزشگاه آزادی و با پیراهن تیم ملی بازی کند.

بازی چهارم. مقدماتی جام ملت‌های آسیا. مقابل مالدیو. ۲۵ فروردین ۷۹

اولین و آخرین حضور در ترکیب اصلی تیم ملی در یک بازی رسمی. صعود ایران به مرحله نهایی جام ملت‌ها با بردن مالدیو در آخرین بازی قطعی شد و انصاریان به همراه پیروانی و ستار همدانی خط دفاع سه‌نفره تیم ملی را تشکیل دادند. اولین حضور نوددقیقه‌ای انصاریان با پیراهن تیم ملی با برد سه بر صفر ایران همراه شد اما انصاریان نظر جلال طالبی برای حضور در جام ملت‌های ۲۰۰۰ را جلب نکرد.

1619691
تنها حضور نود‌دقیقه‌ای علی انصاریان در یک بازی رسمی برای تیم ملی مقابل مالدیو در مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۰

بازی پنجم. جام ال‌جی در قاهره مصر، مقابل کانادا. ۶ اردیبهشت ۱۳۸۰

آغازین روزهای مربیگری بلاژویچ. او که به دنبال محک زدن و یافتن بازیکنان مدنظر خود بود از علی انصاریان به‌صورت ثابت و نوددقیقه‌ای در بازی رده‌بندی این جام استفاده کرد. اما این آخرین بازی او برای بلاژویچ بود. ایران همانند بازی اول مقابل کره‌جنوبی، به کانادا نیز یک بر صفر باخت و انصاریان تا شش سال بعد رنگ پیراهن تیم ملی را ندید.

بازی ششم. دوستانه مقابل قطر. ۶ فروردین ۱۳۸۶

انصاریان که در استقلال بازی می‌کرد توسط امیر قلعه‌نویی برای بازی دوستانه مقابل قطر دعوت شد و از دقیقه هشتاد به‌جای هاشمیان وارد زمین شد. ایران با تک‌گل نیکبخت واحدی قطر را برد تا آخرین بازی انصاریان در تیم ملی با برد همراه باشد. او نتوانست در رقابت با مدافعانی چون جلال حسینی، رحمان رضایی و امیرحسین صادقی نظر قلعه‌نویی را برای حضور در جام ملت‌های ۲۰۰۷ جلب کند. انتقال عجیبش در همین سال به تیم استیل آذین که در لیگ یک حضور داشت، شاید مهمترین عامل در دعوت نشدن مجدد انصاریان به تیم ملی بود.

حجت شفیعی

دیدگاه‌ها