کد خبر : 1767375 | 21 تیر 1400 ساعت 08:10 | 28.1K بازدید | 5 دیدگاه

خداحافظ کابوس سن‌سیرو، سلام روزهای طلایی؛

جادوی مانچو و این آتزوری قهرمان (عکس)

تحول فوق‌العاده فوتبال ملی ایتالیا با هدایت روبرتو مانچینی رقم خورد و این تیم از روزهای سیاه، به قهرمانی اروپا رسید.

به گزارش "ورزش سه" درست زمانی که تیم ملی ایتالیا مقابل سوئد تساوی بدون‌گل را تجربه کرد و از رسیدن به جام جهانی 2018 روسیه بازماند و غایب بزرگ این تورنمنت لقب گرفت، خوشبین‌ترین هوادار ایتالیا هم شاید چنین بازگشت فوق‌العاده‌ای را تصور نمی‌کرد و در رویای خود نمی‌دید که در فاصله دو سال، تیمی شکست‌ناپذیر در مسیر ایستادن بر قله اروپا دوباره ساخته شود.

 

اما انتخاب روبرتو مانچینی چراغ اول تحول در فوتبال ملی ایتالیا را روشن کرد؛ هر چند او میراثی را تحویل گرفت که در ماه‌های آغازین مربیگری‌اش در ایتالیا، سخت‌ترین روزها را گذراند و از 9 مسابقه، تنها سه پیروزی به دست آورد و حتی جواز صعود به پلی‌آف لیگ ملت‌ها را هم به دست نیاورد و سقوط ایتالیا به رتبه 21 رنکینگ فیفا، باعث شد تا این‌چنین بدترین جایگاه ایتالیا در دوران سرمربی مانچو رقم بخورد.

 

هر چند که او در این اتفاق کمترین نقش را داشت، اما شروع سال 2019، نقطه آغاز تحول برای تیم ملی ایتالیا بود؛ آن‌ها بردهای سریالی‌شان را در مقدماتی یورو 2020 آغاز کردند و خیلی زود بلیط‌های صعود خود به مرحله نهایی یورو را مهر کردند و سه هفته مانده به پایان رقابت‌های مقدماتی جشن گرفتند. صدرنشینی که مزد آن صعود مستقیم به مرحله بعدی لیگ ملت‌های اروپا هم بود و رکوردشکنی‌های تیم مانچو از همان‌جا سررشته گرفت.

 

1622039

 

تیمی که نه تحمل شکست مقابل رقبا را داشت و نه حتی اجازه می‌داد تا رقیبان دروازه‌اش را باز کنند و تیمی ترسناک که محصول و دست‌رنج حضور مانچینی در تیم ملی ایتالیا بود؛ ایتالیا در سیر روزهای رسیدنش به یورو 2020، 11 بازی بدون دریافت حتی یک گل را سپری کرد و 13 برد متوالی را جشن گرفت و رکورد فوق‌العاده 33 بازی بدون شکست را در کارنامه خود یادداشت کرد.

 

آمار و ارقامی که همگی محصول اعتماد مدیران فوتبال ملی ایتالیا به مانچینی و کارنامه درخشان او بود؛ نقطه طلایی کارنامه مانچینی در مسیر ساخت تیم ملی جدید برای سرزمین چکمه، این بود که او تحول‌آفرینی را در فهرست تیم ملی ایجاد کرد و 35 بازیکن جدید را برای چالش ویژه رسیدن به قهرمانی یورو 2020 پس از نرسیدن به جام جهانی 2018 انتخاب کرد.

 

حالا با گذشت قریب به چهار سال از آن اشک‌های دردناک جانلوئیجی بوفون در پایان دیدار تیم‌های ملی ایتالیا و سوئد که به واسطه عدم صعود آتزوری به جام جهانی 2018 روسیه بود، امشب تیم پرانگیزه، جوان و البته باتجربه ایتالیا با هدایت روبرتو مانچینی به آن‌چه استحقاقش را داشت رسید و مانچو آن‌چه برای فوتبال ایتالیا کاشته بود را امشب برداشت کرد.

 

پیروزی مقابل تیم ملی انگلیس در فینال یورو 2020 و در ضربه پنالتی و رسیدن به جام قهرمانی یورو، افتخاری که باعث شد تا تیم ملی ایتالیا با سابقه دو قهرمانی و دو نایب قهرمانی پس از تیم‌های ملی آلمان و اسپانیا به عنوان پرافتخارترین تیم این تورنمنت قلمداد شود؛ شبی فراموش‌نشدنی برای فوتبال ملی ایتالیا، که در قلب انگلستان، در ورزشگاه ویمبلی رخ داد.

 

ایتالیایی‌ها برای تکمیل تاریخ‌سازی خود تنها به یک مسابقه دیگر بدون شکست نیاز دارند تا به رکورد طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری یک تیم ملی در تاریخ فوتبال برسند، رکوردی که مانچینی و شاگردانش اصلا برای فوتبال ایتالیا دور از دسترس نیست و به نظر باید خیلی زود این عنوان را در تاریخ فوتبال به نام آتزوری به ثبت رساند.

طرح:سبحان ضرغامی

دیدگاه‌ها