کد خبر : 1767394 | 21 تیر 1400 ساعت 11:59 | 118.9K بازدید | 13 دیدگاه

کسی نمی تواند به من فشاری وارد کند

آلکنو: افتخارات قائمی یک صدم من هم نبوده!

سرمربی تیم ملی والیبال گفت: همانطور که گفته بودم در لیگ ملت ها سعی کردیم بازیکنان تیم را محک بزنیم.

آلکنو: افتخارات قائمی یک صدم من هم نبوده!

به گزارش "ورزش سه"، ولادیمیر آلکنو، سرمربی روسی تیم ملی والیبال در آستانه اعزام به بازی های المپیک و پس از مشخص شدن لیست 12 نفره امروز در نشست خبری رودرروی خبرنگاران نشست. 


جوان ها را محک زدم، اما از نتیجه راضی نبودم
اگر یادتان باشد قبل از لیگ ملت های 2021 گفته بودم که این مسابقات به خیلی از سوالات من پاسخ می دهد. همین اتفاق هم افتاد و ما 15 مسابقه فشرده و سخت را پشت سر گذاشتیم. هم جوان ها و هم سطح کلی تیم را مورد ارزیابی قرار دادم. از نظر نتیجه این نتیجه ای که ثبت شد، نه مورد رضایت من و نه شما بود. نکته مورد توجه این بود که شما بازیکنان جوانی را دیدید؛ بازیکنانی که آینده والیبال ایران هستند. 


50 درصد تیم جوان و بی تجربه بودند
می توانستیم نتایج بهتری به دست بیاوریم؛ مثلا بازی با صربستان که ترکیب دوم یا جوان تیم بازی کرد. ما با وارد کردن یکی، دو بازیکن باتجربه می توانستیم این بازی را ببریم، اما همانطور که قبل از حرکت به این مسابقات در صحبت با شما و رییس فدراسیون گفتیم این رقابت ها باید یک محک برای المپیک توکیو باشد. من می خواستم بازیکنان جوان را در یک شرایط کاملا پرفشار محک بزنم و ببینم آن ها چطور می توانند از این آزمون بیرون بیایند. می دانم که تغییر دائم ترکیب کار درستی نیست، اما من باید این بازیکنان را می شناختم و سطح آمادگی آن ها را می سنجیدم. واقف بودم که رقابت ها پرفشار است و نمی خواستم روی چند بازیکن فشار بیاید. باید یادآوری کنم که ایران تقریبا دو سال بازی رسمی انجام نداده بود و 50 درصد تیم را جوان هایی تشکیل می دادند که بازی رسمی نداشتند. من به معجزه اعتقاد ندارم، اما با کار و تلاش زیاد می توانیم موفق باشیم. 

 

1622077


مربی ای نیستم که کسی روی من فشار وارد کند
از روز اول همکاری من با ایران، تمام تصمیمات فنی را من می گرفتم. نه رییس فدراسیون و نه سرپرست تیم در هیچ مساله ای روی من فشار وارد نکردند. من از آن دسته مربیانی نیستم که بتوان روی من فشار وارد کرد. 


افتخارات قائمی یک صدم من هم نیست!
نمی خواستم راجع به ماجرای فرهاد قائمی صحبت کنم، اما از آنجایی که این موضوع در ایران خیلی داغ شده، می خواهم ماجرا را روشن کنم. یک تفاوت بنیادی من و قائمی این است که من از او بزرگتر هستم. این بازیکن درباره عناوین و افتخارات صحبت کرده، اما او یک صدم من هم افتخار ندارد.من او را رودرروی خودم نشاندم و صحبت کردم، اما او در روزنامه ها جوابم را داد. 


در روزنامه های روسی خواندم قائمی دعوت شده!
درباره این بازیکن من یک ماه پرسیدم و گفتم قائمی کجاست. با سعید معروف صحبت کردم و به او گفتم متاسفانه فیاضی به المپیک نمی رسد. البته من خیلی دوست داشتم او به فرم ایده آلش برسد، اما این اتفاق نیفتاد. او سعی و تلاش زیادی کرد که به فرم ایده آل برسد و از همین جا از او تشکر می کنم. به من گفته شد بازیکنی داریم که می تواند خیلی در دریافت و سرویس موفق باشد. آن بازیکن قائمی بود. به من گفتند ایشان ازدواج کردند و دنبال زندگی شان هستند. البته مصدومیت داشتند و در حال آماده سازی برای بازگشت هستند. دیگر قضیه آقای قائمی منتفی شد، اما بعد از لیگ ملت ها که من به روسیه رفتم و بازیکنان در دوران استراحت بودند، دقیقا دو روز قبل از آمدن به ایران در روزنامه های روسی خواندم که این بازیکن به تیم ملی دعوت شده است. دو، سه ساعت بعد از اینکه این خبر را خواندم، آقای خوش خبر از طریق مانلی از من پرسید که شما موافق هستید این بازیکن به تیم اضافه شود یا خیر. من هم در پاسخ گفتم که اگر او آماده باشد و یک سر و گردن بالاتر از بازیکنانی باشد که در اردو بودند، من استقبال می کنم. 

 

1622099


نمی خواستم قائمی را اذیت کنم و گفتم برو
درست همین شرایط را برای آقای میرزاجانپور هم در نظر گرفتیم. در همان تمرین اول بعد از لیگ ملت ها جلوی همه بازیکنان به این دو بازیکن اشاره کردم و گفتم از آنجایی که تا زمان رفتن ما به المپیک تنها 8 تا 10 جلسه تمرین مانده، شما دو، سه روز وقت دارید خودتان را نشان دهید که یک سر و گردن بالاتر از بازیکنانی که در چند ماه اخیر در اردو بودند، هستید. اما بعد از تمرین اول من دیدم که قائمی در شرایط مطلوبی قرار ندارد. من نمی خواستم این بازیکن را مورد آزار و اذیت قرار ندهم، بعد از تمرین او را صدا و تشکر کردم که آمد. اگر این موقعیت دو، سه ماه قبل از المپیک رخ می داد، من حتما این امکان و وقت را می دادم که به آمادگی مطلوب برسد، اما 10 روز مانده به رفتن ما این امکان وجود ندارد. بسیاری از تیم های المپیک از مدت ها قبل با 12 بازیکن تمرین می کنند.  


کسرایی فقط موقع تایم اوت ترجمه نمی کند
درباره مترجم و مربی بدنساز صحبت هایی مطرح شده و ابهام هایی وجود دارد. من می خواهم به این موضوع تاکید کنم که تمام اعضای کادرفنی را طوری انتخاب می کنم که توانایی آن ها برای من مهم است. در حال حاضر من کادری دارم که هر کدام از آن ها یک کار مشخص را به صورت حرفه ای انجام می دهند. دو مربی یعنی توتولو و تندروان داریم که در تمرینات به من کمک می کنند و کار آنالیز را انجام می دهند. مربی بدنساز نیز مسئولیت فیزیک تیم را دارد. درباره مترجم هم باید بگویم که مانلی کسرایی فقط موقع تایم اوت صحبت های مرا ترجمه نمی کند. بلکه او از 9 صبح تا 11 شب با من است و باعث شده ارتباط من با بازیکنان خوب باشد. من هیچ راز پنهانی ندارم.

 

1622110

 

انتخاب غفور تصمیم خودم بود
سرمربی تیم ملی والیبال در واکنش به نگرانی از بابت مشاوره‌های اشتباهی که از طرف کادرفنی به او داده می‌‌شود و نیز اعزام غفور به المپیک با وجود مصدومیت گفت: تا جایی که امکانش بود توضیح دادم. اما گویا بلند حرف نمی‌زنم به همین دلیل یکبار دیگر می‌گویم. تمام تصمیمات را به تنهایی می‌گیرم. غفور بعد از بازی اول در لیگ ملت‌ها کاری روی کتفکش انجام داد که موجب تشدید مصدومیتش شد. او لیگ ملت‌ها را از دست داد اما به صورت انفرادی در طول مسابقات کار می‌کرد. او به یکی بهترین جراحان ایتالیایی مراجعه کرد. آن پزشک گفت مصدومیت جدی نیست و توصیه‌هایی کرد که غفور در طول مسابقات انجام می‌داد. امروز می‌توانم بگویم که غفور هیچ مشکلی ندارد و با آمادگی کامل به المپیک می‌رود. درباره رفتن او به المپیک من احتیاجی به مشورت کسی ندارم و این تصمیم خود من بود.


آلکنو به دنبال قرصی برای درمان تنفرش از باخت!
سرمربی روس درحالی هدایت تیم ملی والیبال ایران را برعهده گرفته که پیش‌تر گفته شده بود او از باخت متنفر است. آلکنو در پاسخ به این که با وجود این حس، چطور باخت‌ها را هضم می‌کند، گفت: تنفر از باخت بزرگ‌ترین نکته منفی من است. در طول دوران ورزشی‌ام یاد نگرفته‌ام که با شکست مدارا کنم. به همین خاطر این آخرین المپیک من خواهد بود. بعد از این مسابقات حتما مدت زمانی برای استراحت و بازسازی خودم استفاده خواهم کرد. این شکست‌ها باعث می‌شود از درون خودخوری کنم به همین دلیل سعی می‌کنم از باخت دوری کرده و فقط به دنبال کسب پیروزی باشم. متاسفانه هیچ قرصی نیست که این مسئله را درمان کند.


به غیر از عبادی پور بقیه دریافت متوسطی دارند
سرمربی تیم ملی والیبال در تشریح نقاط ضعف والیبال ایران گفت: در پاسخ به این سوال باید بگویم که ما به احتمال بسیار زیاد با یک بازیکن چهارم که لیبرو است راهی المپیک می‌شویم. این مسئله به این دلیل نیست که می‌خواهم در المپیک آزمایش انجام دهم. در حال حاضر به غیر از عبادی‌پور بقیه بازیکنان از دریافت متوسطی برخوردار هستند. البته درخصوص تشریح نقاط ضف درحال حاضر عامیانه صحبت می‌کنم ولی برای بررسی دقیق باید به آمار مراجعه کنید. چون آمار واقع‌بینانه و نشان‌دهنده جایگاه واقعی بازیکنان است. همانطورکه اشاره کردم اگر بخواهیم با سرویس و دریافت‌های متوسط در بین تیم های اول جهان قرار بگیریم کار بسیار سختی است. به نظر من این مشکل اصلی والیبال ایران است که من نشانه کوچک آن را در تیم ملی والیبال می‌بینیم. بازیکنی مثل میثم صالحی آینده بسیار درخشانی خواهد داشت. در فاز همه او، هیچ مشکلی وجود ندارد اما اگر روی دریافتش کار نکند، یک بازیکن متوسط خواهد بود.

 

1622153

 

در لیگ ایران 70 درصد سرویس موجی می زنند
سرمربی تیم ملی والیبال در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که با درس‌های لیگ ملت‌ها در المپیک موفق عمل کنید، گفت: اصولا در ورزش هیچ ضمانتی وجود ندارد. هیچ کسی نمی توانست پیروزی تیم ایتالیا را در مسابقات یورو تضمین کند. درباره آرزو و برنامه‌های رئیس فدراسیون برای المپیک، فکر می‌کنم رفتن روی سکو آرزوی همه مردم ایران و تیم ملی باشد.
وی عنوان کد کرد: هر کسی آرزویی دارد، اما نمی‌توانیم هیچ فردی را برای نرسیدن به آرزوها محکوم کنیم. ابتدا باید سطح کلی تیم ایران را با حریفان المپیکی مقایسه کنیم که آنها هم آرزو رفتن روی سکو دارند. در حال حاضر در لیگ داخلی ایران 70 درصد بازیکنان سرویس های موجی می زنند. بازیکنان لیگ‌های داخلی ایران نمی‌توانند سرویس‌های بازیکنان برزگ جهان را دریافت کنند. بنابر اگر می‌خواهیم به سمت سکوی المپیک پیش برویم باید تغییراتی در لیگ داخلی ایران ایجاد کنیم.


امکانات اردویی ایران با تیم های برتر جهان تفاوتی ندارد
سرمربی تیم ملی والیبال ایران در پاسخ به این پرسش که ساختار والیبال ایران از نظر امکانات سخت افزاری چگونه است؟ گفت: اگر منظور شما از ساختار، امکانات در اختیار تیم ملی است باید تاکید کنم که امکانات اردویی تیم ایران با تیم‌های برتر جهان فرقی ندارد و همه امکانات لازم را در اختیار داریم. اما درباره مسابقات، بازیکنان شرایط را شکل می‌دهند و اگر بازیکنان جوان نیز همانند بازیکنان باتجربه تیم که آشنایی کامل دارند و در شرایط سخت خوب کار می‌کنند، جوان‌ها نیز اینگونه عمل کنند، مسابقات را بهتر اداره می‌کنیم.


با قلبی دردناک تاسف می‌خورم که فیاضی در تیم ما نیست
ولادیمیر آلکنو در واکنش به سوالی درباره خداحافظی پوریا فیاضی گفت: با این سوال مرا تکه‌تکه کردید. من با قلبی دردناک باید بگویم متاسفم که فیاضی در تیم ما نیست. از او بسیار سپاسگزارم. رفتار، منش، شخصیت، تلاش بی‌وقفه و حجم کاری که از او در تمرینات می‌دیدم، مثال زدنی است. چنین بازیکنانی در دنیا نادر هستند. با قلبی دردناک تاسف می‌خورم که او اکنون در تیم ما نیست. با این حال من نمی‌توانم رابطه شخصی‌ام را بالاتر از منافع قرار دهم. فیاضی تمام سعی و تلاش‌اش را کرد اما مصدومیت او به زمان بیشتری نیاز داشت با این که فقط یک ماه تا رفع مصدمیت زمان نیاز داشت ولی متاسفانه به المپیک نرسید. قبل از خداحافظی او چندین بار با هم صحبت کردیم ولی متاسفانه من مجبور شدم این تصمیم را بگیرم و او هم از تیم ملی خداحافظی کرد. از فیاضی دوباره تشکر می‌کنم. به بازیکنان جوانان تیم گفتم او یک مثال بارز است که می‌توان از او به لحاظ حرفه‌ای‌گری درس گرفت. او مرا یاد سرگئی تتیوخین(مدیر فعلی تیم ملی والیبال روسیه) می‌اندازد.

 

مگر سعید معروف آدم آهنی است؟
آلکنو در واکنش به احتمال مصدومیت بازیکنان گفت: امکان مصدومیت برای هر بازیکنی وجود دارد. همان‌طور که دیدید سعید معروف در ابتدای لیگ ملت‌ها بیمار شد. مگر معروف آدم آهنی است و حق ندارد مصدوم شود؟ مثلا اگر اتفاقی برای غفور بیفتد، کاظمی را داریم. اگر این امکان را داشتم که 16 بازیکن با خود به المپیک ببرم دیگر این سوال‌ها مطرح نمی‌شد.
 

دیدگاه‌ها