کد خبر : 1767828 | 23 تیر 1400 ساعت 12:44 | 56K بازدید | 4 دیدگاه

قول بده تا فردا زنده باشی

اولین مدال توکیو را تو بگیر مجتبی!(عکس)

قهرمان شمشیربازی جهان و نفر چهارم المپیک می‌رود تا سومین المپیک خود را این بار در توکیو تجربه کند، به امید آنکه اولین مدال تاریخ ورزش ایران را در این رشته به نام خودش ثبت کند.

اولین مدال توکیو را تو بگیر مجتبی!(عکس)

به گزارش "ورزش سه"، در تاریخ ورزش ایران به‌دفعات شاهد آن بودیم که ورزشکاران ایرانی با کسب مدال‌های رنگین بالاتر از سایر رقبایشان، روی سکوی المپیک رفتند تا نامشان را برای همیشه در تالار افتخارات المپیک جاودانه سازند. اما این در حالی است که ورزش ایران همچنان در تمام این سال‌ها در حسرت گرفتن مدال در یک‌رشته تیمی به سر می‌برد و اکنون المپیک توکیو شاید پایانی باشد برای این آرزوی دیرینه.
فراموش نکنیم کاروان 67 نفرِ ایران برای حضور در المپیک توکیو، علاوه بر دو رشته تیمی بسکتبال و والیبال، شامل تیم 4 نفرِ شمشیربازی اسلحه سابر نیز می شود که به کاپیتانی مجتبی عابدینی از شانس بالایی برای کسب مدال در بین 8 تیم حاضر در جدول این مسابقات برخوردار است.

 

عابدینی که حالا سومین المپیک خود را تجربه می‌کند درخصوص وضعیت حال حاضر تیم ملی شمشیربازی ایران می‌گوید: «شرایط تیمی خیلی خوبی داریم و همه بچه‌ها کاملا آماده حضور در المپیک هستند. دو روز دیگر اردوی ما یعنی در روز پنج‌شنبه 24 تیرماه تمام می‌شود و باید بگویم با آمادگی کامل در این مسابقات حضور پیدا می‌کنیم.»

 

مجتبی با اشاره به وضعیت روحی و روانی بازیکنان اضافه می‌کند: «همه بچه‌ها در شرایط روحی و روانی و جسمانی مطلوبی به سر می‌برند و من فکر می‌کنم که همه کارهایی را که باید انجام می‌شد به آن پرداخته‌شده، و حالا با تمام انگیزه‌ای که داریم به مسابقات المپیک می‌رویم.»

 

1622939

 

کاپیتان باتجربه شمشیربازی تیم ملی ایران درخصوص آن درد کهنه کتفش که این چند سال با آن سرکرده است گفت: «باید بگویم هنوز این مصدومیت برطرف نشده، ولی من دیگر به این درد عادت کردم و آن را تحمل می‌کنم و درعین‌حال این درد نمی‌تواند از انگیزه حضور من در المپیک کم کند. ضمن اینکه با توجه به فاصله کمی که تا المپیک داشتیم فرصت کافی برای عمل کتفم وجود نداشت.»

 

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که تنها نماینده اسلحه سابر ایران که در المپیک ۲۰۱۲ لندن به میدان رفت، حالا پس از 8 سال امید اول مدال‌آوری کاروان ورزشی ایران در المپیک توکیو هم باشد. مجتبی عابدینی قرار است به همراه دیگر سابریست‌های ایران در سرزمین آفتاب شگفتی‌ساز شوند.


او در رابطه با سومین حضورش در رقابت‌های المپیک و اینکه آیا خودش روزی می‌توانست این افتخار را پیش‌بینی کند گفت:
«حتماً فکرش را می‌کردم و شاید برای شما جالب باشد که بگویم از حالا به فکر حضور در المپیک 2024 پاریس هم هستم. من معتقدم تا جایی که توان داشته باشیم می‌توانیم به خودمان اجازه دهیم تا روزهای بهتری را تجربه کنیم. پس مطمئن باشید این روز را می‌توانستم پیش‌بینی کنم.»

 

1622940

 

شمشیربازی با سه اسلحه فلوره، اپه و سابر انجام می‌شود. ایران در شمشیربازی طی دهه اخیر با سابر پیشرو است اما در فلوره و اپه پیشرفت چندانی ندارد. شمشیربازی از تاریخی‌ترین رشته‌های ورزشی‌ــ مثل دو و میدانی‌ــ در المپیک‌هاست اما ایران اگرچه حتی حضور در المپیک را بیش از یک قرن پیش با شمشیرباز ایرانی به نام فریدون ملکم در المپیک ۱۹۰۰ پاریس تجربه کرده بود، تا المپیک ۲۰۱۶ ریو امید به درخشش و مدال نداشت، چون پس از انقلاب ایران وقفه‌ای ۳۶ ساله در رسیدن شمشیربازهای ایرانی‌ به المپیک افتاده بود. پیش از انقلاب، ایران در المپیک‌های ۱۹۶۴ توکیو، ۱۹۷۲ مونیخ و ۱۹۷۶ مونترال سه بار حضور در المپیک را با شمشیربازهای زن و مرد تجربه کرده بود.

 

عابدینی باگذشت این سال‌ها به یک شمشیرباز باتجربه تبدیل شده است و در المپیک توکیو چیزی جز مدال المپیک او را خوشحال نمی‌کند.

او درباره میزان رضایتش و همچنین وضعیت اردوهایی که برای المپیک توکیو تدارک دیده شد عنوان کرد: «خب علی‌رغم وجود کرونا شرایط اردوها خوب بود و انصافاً مشکل خاصی در اردوها وجود نداشت.»

 

بنا به رده‌بندی فدراسیون جهانی شمشیربازی و قوانین المپیک، تیم ملی اسلحه سابر ایران نخستین دیدار خود در توکیو را مقابل ایتالیا برگزار می‌کند. ایتالیا پرمدال‌ترین تیم تاریخ شمشیربازی در المپیک‌هاست.

عابدینی با اشاره به میزان شناختی که از تیم ایتالیا دارد اظهار داشت: «همان‌طور که خودتان می‌دانید ما در بخش تیمی باید ابتدا به مصاف ایتالیا برویم که البته شناخت کاملی از این تیم داریم. ما سه یا چهار مرتبه با ایتالیا بازی کردیم و مقابل این تیم هم برنده شدیم و هم بازی را واگذار کردیم، ولی من معتقدم برای ما خیلی خوب است که در اولین گام به مصاف ایتالیا می‌رویم و آرزو می‌کنم بتوانیم با شکست این تیم در جمع 4 تیم پایانی المپیک حاضر باشیم.»

 

1622938

 

 

قهرمان جهان در سال 2015 لهستان در پاسخ به این سؤال که طبق جدول در صورت بردن ایتالیا باید به دیدار چه تیمی برویم تصریح کرد: «در صورت غلبه بر ایتالیا باید به دیدار برنده مجارستان و امریکا برویم. به‌هرحال 8 تیمی که در المپیک حضور دارند چکیده برترین تیم‌های دنیا هستند و بهترین‌ها وارد این مسابقات می‌شوند.»

 

اهمیت شمشیربازی در کاروان ایران چنان زیاد است که مجتبی عابدینی و علی پاکدامن دو گزینه برای پرچمداری ایران در المپیک توکیو بودند. اما پیمان فخری، سرمربی تیم ملی به این دلیل که یک روز پس از مراسم افتتاحیه، بازی‌های تیم ملی شمشیربازی ایران شروع می‌شود، اجازه نداد که عابدینی یا پاکدامن پرچم‌دار باشند.

 

قهرمان چهارم المپیک ریو در این رابطه خودش می‌گوید: «به‌هرحال این برای اولین بار بود که در تاریخ ورزش ایران یکی از رشته شمشیربازی حامل پرچم کاروان ورزش ایران در المپیک می‌شود و مسلماً این افتخار بزرگی بود که من هم دوست داشتم اما وقتی‌که آقای فخری به‌عنوان سرمربی تیم دستور دادند من هم پذیرفتم چراکه فردای رژه تیم‌ها مسابقات ما شروع می‌شود و حالا هم از اینکه صمد نیکخواه بهرامی پرچم‌دار است بسیار خوشحالم. ما سرباز تیم ملی هستیم و درعین‌حال که همه دوست داریم حامل پرچم مقدس ایران باشیم برایمان فرقی هم نمی‌کند.»

 

او در پاسخ به اینکه با توجه به مقام چهارمی المپیک ریو آیا در المپیک توکیو انتظارات برای کسب مدال شمشیربازی به پایان می‌رسد گفت: « هرکسی دلش می‌خواهد که در المپیک مدال کسب کند اما یک سیب را که از بالا پرت می‌کنیم شاید 1000 چرخ بخورد. من همیشه اعتقاد دارم آنچه در تقدیر و قسمت ورزشکاری نوشته‌شده همان اتفاق می‌افتد و من برای هر تقدیری که خداوند برای من و تیممان مقدر کرده است احترام می‌گذارم و ان‌شاءالله هر آنچه رخ می‌دهد برای من و هم‌تیمی‌هایم خیر باشد.»

 

وی درباره عدم پرداختن رسانه‌ها به رشته شمشیربازی با توجه به جایگاه قابل قبولی که این رشته در دنیا دارد عنوان داشت: «خب این دغدغه‌ای است که من پس از المپیک لندن و ریو حدود 10 سال است که دارم. دیگر من باید چه‌کاری کنم که رشته شمشیربازی در ایران شناخته شود. اما مسئول این مسئله ماها نیستیم. بچه‌ها هرکدام به‌اندازه وسعشان در فضای مجازی تبلیغات می‌کنیم ولی صداوسیما و خبرگزاری‌ها باید دست‌به‌دست همدیگر بدهند که یک‌رشته به قدرت تبدیل شود. اگر دقت کنید می‌بینید که شمشیربازی از هرزمانی چراغ خاموش‌تر به المپیک توکیو می‌رود و این در حالی است که این رشته شاید جزو 4 یا 5 رشته‌ای باشد که شانس مدال دارد.»


در شمشیربازی ایران انتقادهایی مطرح است مبنی بر اینکه فدراسیون شمشیربازی به ریاست فضل‌الله باقرزاده امکانات را در رشته‌های مختلف شمشیربازی تبعیض‌آمیز توزیع می‌کند و فقط در سابر مردان امکانات بهتری پیدا می‌شود.

 

1622937

 

عابدینی که به‌هیچ‌وجه قصد ندارد به این مسئله ورود کند در این خصوص می‌گوید: « دلم نمی‌خواهد در ارتباط با این موضوع در این برهه زمانی صحبتی داشته باشم و از این مسئله لطفاً عبور کنید.»

 اعضای چهار نفرِ تیم ملی شمشیربازی ایران متشکل از مجتبی عابدینی، محمد رهبری، علی پاکدامن و محمد فتوحی، طبق برنامه در تاریخ دو مرداد در رشته انفرادی و در تاریخ 6 مرداد هم در رشته تیمی به مصاف رقبایشان خواهند رفت.

 

قهرمان سوم جهان در مسابقات جهانی 2019 بوداپست مجارستان به‌عنوان صحبت پایانی پیش از آغاز رقابت‌هایش در المپیک گفت: «در درجه اول از همه مردم تقدیر و تشکر می‌کنم. لطفاً برای ما و کاروان ایران در این آوردگاه بسیار بزرگ دعا کنند که با دست‌پر برگردیم. فراموش نکنیم شرایط این دوره به نسبت دوره‌های قبلی به دلیل وجود کرونا خیلی سخت‌تر است و این باعث ایجاد استرس مضاعفی برای ورزشکاران می‌شود. همچنین از صالحی امیری و پیمان فخری تشکر می‌کنم که در این مدت کنار ورزشکاران بودند و از هیچ کمکی دریغ نکردند.»

 

او در جواب اینکه قول گرفتن اولین مدال تاریخ شمشیربازی ایران را آیا می‌دهد می‌گوید: «آیا شما به من قول می‌دهید فردا زنده باشید؟ (با خنده). همان‌طور که گفتم شما نمی‌توانید برای تقدیر و سرنوشتی که خداوند برایت در نظر گرفته دست ببرید. هر آنچه که باید انجام می‌شد درخصوص تمرین ما انجام دادیم و بقیه آن دست خدا است. این حرفی است که همیشه مادرم به من می‌گفت که از تو حرکت و از خدا برکت و این جمله مادرم همواره در گوشم است. من هر کاری که لازم بود را انجام دادم. اگر خدا بدهد که لطف و محبتش را می‌رساند و اگر هم ندهد لابد حکمتی در آن بوده است که دلیلش را شاید ما ندانیم.»

دیدگاه‌ها