کد خبر : 1768706 | 27 تیر 1400 ساعت 17:57 | 35.2K بازدید | 1 دیدگاه

کاراته، تنها شانس بزرگ برای ورزش ایران

با رشته‌های جدید المپیک توکیو آشنا شوید(عکس)

کاراته، سافت بال-بیس بال، موج سواری، اسکیت برد و سنگنوردی 5 رشته جدیدی هستند که در المپیک توکیو حضور دارند.

با رشته‌های جدید المپیک توکیو آشنا شوید(عکس)

به گزارش "ورزش سه"، در آستانه شروع المپیک توکیو در تابستان 2021، بی بی سی در گزارشی به رشته ها و ماده های جدیدی اشاره کرده که نسبت به المپیک ریو به این رویداد اضافه شده است. 
طبق این گزارش کمیته بین المللی المپیک که در تلاش برای جذب مخاطبان جوان است، پنج رشته ورزشی و در مجموع 34 رویداد جدید را به توکیو 2020 افزوده است.
به نظر می رسد از تمامی رشته هایی و ماده هایی که به المپیک اضافه شده، ایران فقط در کاراته نماینده خواهد داشت!

 

 

 

* کاراته
تاریخ کاراته در جهان به جزیره اوکیناوا ژاپن برمی گردد و در المپیک توکیو در دو بخش دنبال می شود؛ کاتا و کمیته.کاتا یک رشته انفرادی است که در آن رقبا یا کاراته کاها، بر اساس یک سری حرکات تهاجمی و دفاعی از پیش تصویب شده مورد قضاوت قرار می گیرند. از طرف دیگر، کومیته یک رشته رزمی است و تماشاگران کاراته‌کاها را در یک مبارزه سه دقیقه ای می‌بینند. 80 ورزشکار در مسابقات کاراته در توکیو 2020 شرکت می کنند؛ 60 ورزشکار در کومیته و 20 نفر در کاتا و زنان و مردان هم سهم مساوی دارند. 
همچنین در این گزارش به سلطه ژاپن بر کاراته جهان در دهه های اخیر اشاره کرده که شانس مدال آوری این کشور را در توکیو 2020 بالا می برد. 

 

 

1624483

 

 

 

* اسکیت برد
دو رشته اسکیت برد در خیابان و پارک وجود دارد. رقبا به صورت جداگانه عمل می کنند و از نظر سطح دشواری و حرکات نمایشی خود رتبه بندی می شوند. در اسکیت برد خیابانی ورزشکاران از موانعی از جمله ریل، پله، نیمکت، دیوار و شیب استفاده می کنند تا مهارت های خود را در یک محدوده زمانی مشخص نشان دهند. 
اسکیت برد پارکی در یک فضای توخالی برگزار می‌شود که دارای منحنی های پیچیده است. رقبا برای انجام ترفندهای خود میان هوا و زمین، همراه با موسیقی با سرعت از روی منحنی ها بالا می روند. 80 ورزشکار در رشته اسکیت برد در المپیک توکیو با هم رقابت می کنند. ژاپن در این رشته نیز از شانس بالایی برای کسب مدال برخوردار است. 

 

1624481

 

 

 

* سنگ نوردی
در المپیک توکیو، ورزشکاران در هر سه رشته سنگ نوردی-سرعت، بولدر و سرب مسابقه می دهند. برای مسابقات سرعت ، دو ورزشکار در مسیرهای یکسان از دیواره ای به ارتفاع 15 متر بالا می روند که نفری که زودتر به پایان برسد، برنده است.  در بولدرینگ، سنگنوردان مسیر دشواری را به صورت شیب دار سپری می کنند. صعود از سرب احتمالاً همان چیزی است که شما هنگام صعود در محیط داخلی فکر می کنید. این ورزشکاران می توانند در طی شش دقیقه روی دیواره 15 متری تا جایی که می توانند بالا بروند.
در پایان با توجه به جایگاه همه سنگنوردان در این سه ماده، رده بندی صورت می گیرد و هشت نفر برتر به فینال به فینال صعود می کنند؛‌جایی که آنها همه کار را دوباره انجام می دهند. در توکیو 2020 در مجموع 40 سنگنورد شامل 20 نفر در بخش مردان و 20 نفر در بخش زنان حضور خواهند داشت. 
در توکیو 2020 40 کوهنورد حضور خواهند داشت که در مسابقات مردان و زنان هر کدام 20 کوهنورد حضور دارند.

 

1624485

 

 

*‌ موج سواری
مسابقات موج سواری در ساحل Tsurigasaki ، در فاصله 100 کیلومتری استادیوم المپیک توکیو برگزار می شود.
در طی یک فرجه 30 دقیقه ای ، ورزشکاران سعی می کنند تا جایی که می توانند امواج را بگیرند ، به طور معمول در حدود 10-12 موج در طول این مدت جلوی موج سواران قرار می گیرد. فقط دو موج با بالاترین امتیاز آنها محاسبه می شود. با نداشتن دو موج یکسان، یک هیئت 5 نفره از داوران عملکرد آنها را با استفاده از یک سیستم پنج نقطه ای بر اساس معیارهایی از جمله درجه سختی ، نوآوری ، سرعت ، قدرت و جریان ارزیابی می کنند.
این رقابت در قالب حذفی است ، اگرچه در دور ابتدایی هیچ کس حذف نمی‌شود و موج سواران با رده های پایین‌تر به دور سبک ریکاژ می روند. 20 مرد و 20 زن در این رقابت ها شرکت خواهند کرد.

 

 

1624482

 

 

* بیس بال-سافت بال
از نظر تاریخی ، بیس بال و سافت بال ورزش های "جدید" در برنامه المپیک نیستند ، اما از المپیک پکن 2008 تاکنون در هیچ یک از دوره های المپیک این رقابت ها برگزار نشده است. 
بیس بال فقط در بخش مردان و سافت بال فقط در بخش زنان انجام خواهد شد و در هر رشته ورزشی شش تیم حضور خواهند داشت. برخلاف بسکتبال ، بسیاری از ستارگان بزرگ این ورزش به دلیل تقارن المپیک با لیگ برتر بیس بال (MLB) در ایالات متحده ، در این بازی ها غایب خواهند بود.

 

1624480

 

 


ماده های جدید المپیک در رشته های دیگر


9 رویداد جدید به صورت مختلط با حضور مردان و زنان در هفت رشته برگزار خواهد شد:


* تیراندازی با کمان - تیم مختلط
* دو و میدانی - 4x400 متر مختلط
* جودو - تیم مختلط
*تیراندازی - اسلحه بادی 10 متری ، تپانچه بادی 10 متری ، تیم مختلط
* شنا - 4x100 متر - مختلط
* تنیس روی میز – دوبل- مختلط
*  سه گانه - تیم مخلوط
همچنین رویدادهای جدید دیگری نیز در المپیک 2020 آغاز شده است:
* بوکس – سنگین وزن و سبک وزن زنان
*  اسلالوم کانو - زنان C1
*  کانو دوی سرعت - C1 200 متر زنان ، C2 500 متر زنان
* دوچرخه سواری - زنان مدیسون ، پارک آزاد BMX
* قایقرانی – تیمی چهار نفره زنان
* شنا - 800 متر آزاد مردان ، 1500 متر آزاد زنان

دیدگاه‌ها