کد خبر : 1773387 | 19 مرداد 1400 ساعت 11:59 | 154.9K بازدید | 10 دیدگاه

تیلور قبل از مسابقه با یزدانی استرس داشت؛ 

گرایی: برادرم نمی‌گذارد کشتی از المپیک حذف شود!

محمدرضا گرایی یکی از سه طلایی کاروان ایران در توکیو در گفتگویی با ورزش سه از دلایل موفقیت خود حرف زده است.

گرایی: برادرم نمی‌گذارد کشتی از المپیک حذف شود!

به گزارش "ورزش سه"، برای اینکه به اهمیت کار محمدرضا گرایی دارنده مدال طلای المپیک توکیو پی ببرید، کافی است که بدانید تا پیش از رقابت های المپیک لندن در سال 2012 که تیم ملی کشتی فرنگی با هدایت محمد بنا موفق به کسب سه مدال طلا شد، هیچ مدال طلایی در المپیک به نام ایران نخورده بود و حالا چهارمین طلا هم با نمایش تیمی به دست آمده که محمد بنا سرمربی آن است و اینبار این مدال طلایی به نام محمدرضا گرایی خورده؛ کشتی گیری که همراه با برادرش محمدعلی گرایی که کشتی‌های بسیار چشم‌نوازی در توکیو داشت، در سال های نونهالی با ورزش ژیمناسیتک کارشان را آغاز کرده اند و پس از چند سال به کشتی فرنگی رفته اند. در ادامه می‌توانید گفتگو با او را بخوانید.

 

*در هشت اردویی که داشتیم کادر فنی را متقاعد کردم
حرف‌هایمان با محمدرضا گرایی در رابطه با چگونگی آماده سازی خودش و تیم پیش از المپیک آغاز شد و او در اینباره گفت: « در ایام کرونا 15 مرحله اردو داشتیم. خدا را شکر با عملکردی که داشتم، سهمیه المپیک را گرفتم و نظر کادر فنی را جلب کردم که نماینده  ایران در مسابقات باشم. هشت اردو قبل از انتخابی داشتیم و هفت اردو هم بعد از انتخاب کشتی گیران. به آمادگی خوبی رسیدم و توانستم مدال طلا را بگیرم.» 

 

1633147

 

*خودم را برای قهرمانی آماده کرده بودم
سوال دوم از محمدرضا گرایی در رابطه با مسابقات المپیک بود که او توانست با نمایش مطمئنی مدال طلا را به گردان بیندازد. کشتی گیر وزن 67 کیلوگرم کشتی فرنگی ایران در این مورد گفت:« قرعه‌ها که مشخص شد، من 15 ، 16 حریف داشتم که تمام آنها حرف برای گفتن داشتند. خودم را برای قهرمانی آماده کرده بودم. وزن 67 کیلوگرم یکی از سخت ترین وزن‌های مسابقات بود و حدود 6 ، 7 قهرمان جهان و المپیک در این وزن حضور داشتند. وقتی قرعه مشخص شد، 2 ، 3 قهرمان خوب در گروه من بودند که گروه سختی را تشکیل داد. استابلر از آلمان، نمس از صربستان، زویدزه از گرجستان و بوررو از کوبا با من هم گروه بودند که خدا را شکر با کشتی هایی که گرفتم به فینال رسیدم. بوررو در دور اول از زویدزه را شکست داد و من هم استابلر را شکست دادم. کشتی گیر گرجستان زویدزه را شکست داد و من به فینال رسیدم. کشتی گیر اوکراینی که در فینال با او کشتی گرفتم هم کشتی گیر خوبی بود و توانسته بود 2 قهرمان جهان را شکست دهد و به فینال برسد. خوشبختانه با یک کشتی حساب شده و با حمایت کادر فنی توانستم او را با امتیاز عالی شکست دهم.» 

 

*استابلر می‌خواست هر طور شده مدال بگیرد
گرایی در واکنش به این سوال که استابلر پس از کسب مدال برنز با کفش هایش را روی تشک گذاشت و با ورزش حرفه ای خداحافظی کرد، گفت:« ایشان خیلی کشتی گیر مطرحی هستند و در سال‌های 2016، 2017 و 2018 توانسته بود قهرمان جهان بشود. در سال 2014 و 2019 هم برنز جهان را داشت. او مدال المپیک نداشت و آمده بود تمام تلاشش را بکند تا مدال المپیک هم بگیرد. کشتی بسیار سختی با او داشتم. می دانستم برای برد آمده  بود و تقریبا داوری هم با او آمده بود. کشتی خوبی بود و با برنامه ریزی خوبی که داشتم، کشتی را با نتیجه 5 بر 5 به سود خودم تمام کردم.» 

 

1633145

 

*در پاریس 2 طلا می‌خواهیم
محمد بنا گفته بود که کمترین شانس را در میان 5 کشتی گیر حاضر در اردوی تیم برای شما متصور بوده است. آیا خودتان هم چنین دیدگاهی پیش از مسابقات داشتید؟ محمدرضا گرایی به این سوال و اینکه شانس برادرش برای کسب مدال بیشتر از او پیش بینی می شد، اینطور پاسخ داد:« من به تمام تلاش هایی که در این 2 سال انجام داده بودم، اعتماد داشتم؛ اینکه می توانم بهترین کشتی ها را بگیرم. خدا را شکر تلاش هایم به بار نشست و توانستم طلا بگیرم. برادرم محمدعلی چند آسیب داشت و در مبارزه با کشتی گیر مجارستانی اگر داور ناداوری نمی کرد و آن مجارستانی ای که در اتحادیه جهانی هست، دخالت نمی کرد، کشتی به نفع برادرم تمام می شد. خب نمی گذارند همه مدال ها گیر کشور ایران بیاید. به هر حال نتیجه این شد. امیدوارم در المپیک 2024 خوش بدرخشیم و 2 مدال طلا بگیریم.» 

 

*نه من بی انگیزه نشده ام
از هدف محمدرضا گرایی پرسیدیم و اینکه آیا این مدال طلا انگیزه‌های او را برای مسابقات آتی کم کرده یا خیر که در واکنش به این سوال گفت:« خب هدف به امید خدا این است که در مسابقات المپیک 2024پاریس طلایی بشوم. ضمن اینکه در این بین مسابقات، مسابقات جهانی هم هست. نه من بی انگیزه نشده ام. این مدال انگیزه بیشتری برای ادامه کار من شده است. هدف دارم و تلاش می کنم که مدال های المپیک و جهانی ام را بیشتر کنم.»

 

1633144

 

*به زور متکی نیستیم و به فن متکی هستیم
از گرایی که به همراه برادرش از فنی ترین کشتی گیرهای جهان به شمار می روند، در رابطه با تبحرشان در این موضوع پرسیدیم و او در واکنش به این موضوع که آیا کشتی فرنگی هم کار کرده اند یا خیر، اینطور توضیح داد:« نه ما از همان بچگی کشتی فرنگی را شروع کردیم. چون فارس هم کشتی فرنگی خیز است. از نظر فرنگی خیلی با برادرم مرور فن می کنیم و مرور فن های خاص خودمان را داریم. به زور متکی نیستیم و به فن متکی هستیم. برادرم که فن های قشنگی در مسابقات زد و قطعا یکی از فنی ترین کشتی گیرهای دنیاست که جذابیت خاصی به کشتی فرنگی داده است. متوجه هم شدید که در آن برنامه ( اشاره به یکی از برنامه های تلویزیون آمریکا با حضور خواننده رپ معروف این کشور) صحبت می کردند که کشتی نباید با توجه به زیبایی ای که کشتی محمدعلی گرایی داشته از المپیک حذف شود.» 

 

هنگام وزن کشی حسین یزدانی و دیوید تیلور، محمدرضا قرایی با کشتی گیر آمریکایی آنطور که خودش در مصاحبه پس از کسب مدال طلای المپیک گفت تنه به تنه شده است. کشتی گیر وزن 67 کیلوگرم تیم ملی کشتی فرنگی در رابطه با این موضوع و اینکه این کشتی گیر را چطور ارزیابی کرده، توضیح داد:« خب من خیلی سر از کشتی آزاد در نمی آورم، اما برای وزن کشی که آمده بودند، معلوم بود تیلور استرس دارد و از رفتارش این موضوع مشهود بود.  طبیعی بود که کشتی گرفتن برای هر دوی آنها سخت بود و هر دو استرس داشتند. به هر حال دو تا از نامبروان های کشتی آزاد هستند. در مورد کشتی اما نمی توانم اظهار نظری کنم و به نظرم کارشناسان بهتر می توانند در این مورد نظر بدهند.» 

 

1633148

 

*محمدعلی مثل یک پدر همیشه پشتم بوده است
از محمدرضا گرایی در رابطه با نقش برادرش پرسیدیم و اینکه او پس از گرفتن مدال طلا وقتی روی دوش مربی خود بود، نگاه به سکوها داشت و مدالش را به نوعی تقدیم برادر کرد. او درباره این موضوع عنوان کرد:« محمدعلی که واقعا مثل یک کوه در این چند سال با من بوده است. در تمام مسابقات با من است. واقعا همه زحمت هایم گردن محمدعلی است. خب با آن کار تشکری از او کردم و قدردانی کوچکی بود؛ در این چند سال واقعا زحمات زیادی برای من کشید و مثل یک پدر پشت من بود در اردوهای تیم ملی. نشد که مدال بگیرد. قطعا شایسته خوش رنگ ترین مدال بود و اگر آن ناداوری پیش نمی آمد، مدال طلا گردنش بود. حالا نشده و قسمت نبوده.»

 

*یکی دو هفته دیگر آماده می شویم برای مسابقات جهانی
او در مورد اینکه روحیه محمدعلی گرایی پس از مسابقات المپیک چگونه است، اضافه کرد:« با روحیه ای که من از محمدعلی می بینم، می دانم برمی گردد. یکی دو هفته استراحت می کنیم و بعد دوباره تمریناتمان را شروع می کنیم برای مسابقات جهانی نروژ و امیدوارم اگر اعزام شدیم بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم.» 

 

1633142

 

*در پاریس نماینده‎‌های بیشتری از شیراز خواهیم داشت
محمدرضا گرایی درباره اینکه فارس به قطب بزرگی در کشتی ایران تبدیل شده، اضافه کرد:« خب جنوب کشور روی کشتی فرنگی بیشتر کار می کنند و دارند نتیجه هم می گیرند. استان های خوزستان و فارس در صدر هستند. امیدوارم این روند همینطور ادامه داشته باشد. فارس جوانان مستعدی دارد و در المپیک بعدی نماینده های بیشتری از فارس خواهیم داشت.» 

 

*بنا یک اسطوره به تمام معناست
سوال بعدی از گرایی در رابطه با محمد بنا بود که هر 4 طلایی کشتی فرنگی تاریخ ایران در رقابت های المپیک با حضور او به دست آمده است. کشتی گیر وزن 67 کیلوگرم فرنگی ایران در المپیک در این مورد و سالتویی که پس از کسب مدال طلا به او زد، گفت:«محمد بنا یک اسطوره به تمام معنا است. بنای کشتی فرنگی ایران را گذاشته و آقای خاص کشتی فرنگی هستند. از المپیک 2012 معلوم شد چه شخصیت بزرگی هستند. نتیجه بسیار درخشانی آنجا گرفتند و افتخار می کنیم که شاگرد ایشان هستیم. امیدوارم موفقیت هایش تداوم داشته باشد و آن سالتو هم یک جشن شادی با آقای بنا بود.»  

 

1633143

 

*امیدوارم یک ذره لبخند روی لب مردم آمده باشد
حرف های پایانی گرایی هم اینطور به زبان آمد:« باید تشکر ویژه داشته باشیم از مردم ایران که در این چند روز دعای خیرشان بدرقه راه ما بود. امیدوارم توانسته باشم یک ذره لبخند روی لبشان آورده باشم و این مدال را از من قبول کرده باشند.»

دیدگاه‌ها