کد خبر : 1773836 | 22 مرداد 1400 ساعت 16:11 | 69.6K بازدید | 8 دیدگاه

فرپلی مالی، یک شوخی بزرگ

پاسخ به سوالی بزرگ؛ چرا PSG بله؛ بارسا و رئال نه؟

جدایی لیونل مسی هنوز هم قلب هواداران بارسا را به درد می آورد. تماشای اولین تمرین مسی با PSG دردناک بود و اکنون این سوال وجود دارد که چگونه پاریس تبدیل به تیمی کهکشانی شد؟

پاسخ به سوالی بزرگ؛ چرا PSG بله؛ بارسا و رئال نه؟

به گزارش "ورزش سه"، به نقل از مارکا، لیونل مسی به پی اس جی پیوست و دنیای فوتبال با نوعی حسادت به عملکرد شگفت انگیز پی اس جی در نقل و انتقالات تابستانی نگاه می کند. جمع کردن لیونل مسی، نیمار، کیلیان امباپه، سرخیو راموس، جیجو دوناروما، اشرف حکیمی و .....در یک تیم کار دشواری بود که سران باشگاه پاریسی موفق به انجامش شده اند.

 

 

1633881

 

 

واضح است که پی اس جی بی نیاز از پول است و مشکلی برای پرداخت دستمزد این بازیکنان ندارد ولی این روزها سوال بسیاری از دوست داران فوتبال و سران برخی باشگاه های مطرح اروپایی این است که آیا یوفا از لحاظ فرپلی مالی کنترلی روی فعالیت های انتقالاتی پی اس جی دارد؟ چطور ممکن است تیمی سالانه 300 میلیون یورو خالص به بازیکنانش دستمزد بدهد(تقریبا دو برابر همین رقم به عنوان پرداختی ناخالص) و یوفا مشکلی با این مساله نداشته باشد؟

پاسخ در این است که برای یوفا فرپلی مالی در انتهای هر فصل فوتبالی سنجیده و ارزیابی می شود و برای مثال در اسپانیا پیش از شروع فصل.

 

 

1632439

 

 

پی اس جی در پایان فصل 22-2021 باید آمارهای مالی خود را به یوفا ارائه دهد و سپس کارشناسان امر شروع به ارزیابی آن خواهند کرد و به این ترتیب پی اس جی در تابستان و زمستان این فرصت را دارد تا فهرست پرداختی های خود را تعدیل کند. پی اس جی تاکنون تنها باکر را با 7 میلیون یورو واگذار کرده است.

در لالیگا از سال 2013 قانونی وضع شد که تیم ها قبل از شروع فصل باید فهرست دستمزدهای خود را به گونه ای تنظیم کنند که از سقف تعیین شده گذر نکند و این همان مشکلی بود که باعث شد لیونل مسی نتواند با بارسا تمدید کند و باشگاه کاتالان هنوز هم نتوانسته نام 4 خرید جدیدش را در لالیگا به ثبت برساند.

 

 

1633883

 

 

دستمزدهای پرداختی PSG

باشگاه پاریسی تنها به لیونل مسی، نیمار و کیلیان امباپه در مجموع 100 میلیون یورو خالص دستمزد می دهد. لیونل مسی 40 میلیون یورو، نیمار 36.8 میلیون یورو و کیلیان امباپه 25 میلیون یورو خالص دریافت می کنند.

واضح است که پی اس جی تنها در این سه بازیکن خلاصه نمی شود. سرخیو راموس 20 میلیون یورو، دوناروما، مارکینیوش، مارکو وراتی، آنخل دی ماریا، کیلور ناوس، کیمپمبه و مائورو ایکاردی هم بین 10 تا 15 میلیون یورو دستمزد می گیرند. جورجینیو واینالدوم و اشرف حکیمی دو خرید تابستانی جدید پی اس جی 9.8 میلیون یورو دریافت می کنند.

 

 

1633403

 

 

به اینها لئاندرو پاردس و آندر هررا با دستمزد 8.5 میلیون یورویی، یولیان دراکسلر با 7.6 میلیون یورو و ادریسا گئیه با  7 میلیون یورو را نیز اضافه کنید.

در فرانسه بر خلاف لالیگا سقف دستمزد وجود ندارد و عجیب اینکه پی اس جی با 200 میلیون یورو ضرر در دوران پاندمی کرونا می تواند به راحتی چنین دستمزدهایی پرداخت کند و نگران فرپلی مالی هم نباشد.

 

 

1633700

 

 

اروپا بر علیه پی اس جی و سیتی

در رئال مادرید بر این اعتقادند که پی اس جی در آینده ای نزدیک  چاره ای ندارد جز اینکه کیلیان امباپه را برای فرار از نقض فرپلی مالی در اختیار این تیم قرار دهد. رئال معتقد است که ناصر الخلیفی قبل از اتمام نقل و انتقالات تابستانی تماس خواهد گرفت و آماده مذاکره برای فروش امباپه می شود.

اخیرا سران بایرن موینخ هم به انتقاد تند از عملکرد پی اس جی و سیتی پرداختند و گفتند که این تیم ها متعلق به دولت قطر و امارات هستند و پول هایی بی حساب و کتاب به آنها تزریق می شود. بایرن یوفا را نیز متهم به همدستی با پی اس جی و سیتی کرده است و فرپلی مالی را زیر سوال برد.

 

 

1623082

 

 

خاویر تباس رئیس لالیگا نیز در مصاحبه دیروز خود گفت:« پی اس جی چاره ای جز فروش چند بازیکنش ندارد در غیر این صورت رعایت فرپلی مالی غیرممکن خواهد بود ولی به فاصله اندک تا پایان نقل و انتقالات تابستانی، کار دشواری خواهند داشت.»

 

 

دیدگاه‌ها