کد خبر : 1774683 | 27 مرداد 1400 ساعت 17:39 | 150.6K بازدید | 14 دیدگاه

اولین گفت‌وگوی بلند یاسین سلمانی

پدیده لیگ ایران در آرزوی لیورپول و فینال چمپیونز

هافبک 18 ساله تیم فوتبال سپاهان اهداف بلندی در سر دارد و به حضور در لیورپول و فینال لیگ قهرمانان اروپا می‌اندیشد.

پدیده لیگ ایران در آرزوی لیورپول و فینال چمپیونز

به گزارش "ورزش سه"، در لیگ بیستم که باز هم برای پنجمین مرتبه علاقمندان به فوتبال در ایران شاهد قهرمانی پرسپولیس بودند، اتفاقات مهم دیگری هم رخ داد که بی‌شک مهم‌ترینش عنوان نایب قهرمانی سپاهان با کسب 65 امتیاز بود که در اولین سال مربیگری محرم نویدکیا با بازیکنانی با تجربه و جوان به دست آمد. البته که تمام بازیکنان سپاهان نظیر امید نورافکن و محمد محبی حتی در عین جوانی، در فوتبال ایران با تجربه به شمار می‌آیند، ولی یک بازیکن بود که در 18 سالگی پا به دنیای جدیدی گذاشت و عملکرد فوق‌العاده‌ای در یکی از بهترین فصول تاریخ باشگاه سپاهان از خود به جا گذاشت و او کسی نبود جز یاسین سلمانی، جوان گرگانی شماره 80 طلایی‌پوشان اصفهانی.


با این جوان جاه‌طلب که پدیده لیگ بیستم بود و هافبکی خوش‌فکر و آینده‌دار نشان داده است، در ادامه گفتگوی مفصلی پس از پشت سر گذاشتن اولین فصل دوران حرفه‌ای فوتبال در رده بزرگسالان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 


*سپاهان رقابت‌های لیگ بیستم را با کسب عنوان دومی به پایان رساند؛ عنوانی که با 65 امتیاز به دست آمد و در بسیاری از دوره‌های لیگ می‌توانست حکم به قهرمانی بدهد. این فصل را چطور ارزیابی می‌کنی؟


یاسین سلمانی- خب در ابتدای این فصل با توجه به تغییراتی که ایجاد شد و آقای قلعه‌نویی رفتند و آقای نویدکیا آمدند، شروع به بازی کردن سبک جدیدی کردیم. این تغییرات باعث شد برای اینکه به هارمونی مورد نیاز برسیم، زمان نیاز داشته باشیم. هفته‌های ابتدایی فصل خیلی خوب نبودیم، اما در ادامه بهتر شدیم و از هفته‌‎های دوازدهم و سیزدهم بود که توانستیم به آن سبکی که مورد نظر آقای نویدکیا بود برسیم. از نیم فصل دوم تیم شکل خودش را پیدا کرد و نتایح خوبی گرفتیم. فکر می‌کنم حداقل حق‌مان کسب یک جام بود و امیدوارم امسال هم قهرمان لیگ شویم و هم جام حذفی را بگیریم.

 

*رقابت بسیار نزدیک و هیجان انگیزی تا هفته پایانی با پرسپولیس داشتید؛ این رقابت را چطور دیدی؟


یاسین سلمانی- خیلی رقابت خوبی بود. هم ما و هم پرسپولیس به بهتر شدن هم کمک کردیم و این لیگ را جذاب کرد. امیدوارم سال بعد هم همینطور باشد و نه تنها پرسپولیس و سپاهان که سایر تیم های مدعی لیگ نظیر استقلال، فولاد و تراکتور هم همین عملکرد را داشته باشند.

 

*شما از ابتدای فصل امتیاز 65 را برای قهرمانی در نظر گرفته بودید و به این امتیاز هم دست پیدا کردید. فکر می کردید به این امتیاز برسید و قهرمان نشوید؟


یاسین سلمانی- خب ما همان اول هدفمان کسب 65 امتیاز بود و این امتیاز روی همه در و دیوارهای محل تمرین تیم و رختکن‌ها بود. اما پرسپولیس بهتر کار کرد و 67 امتیاز کسب کرد و قهرمانی نوش جانشان.

 

*سپاهان با ارائه یک فوتبال هجومی و به دست آوردن بهترین خط هجومی لیگ بیستم قهرمانی را از دست داد. شاید اگر کمی گل‌های خورده تیم به خصوص در نیمه اول فصل کمتر بود، می توانستید قهرمان شوید. کمی در مورد ساختار تهاجمی تیم و اینکه چطور حمله می کردید توضیح بدهید؟


یاسین سلمانی- اول فصل تیم ساختاری که می خواستیم را نداشت. بدشانسی هایی را هم آوردیم ولی در ادامه خیلی خیلی بهتر شدیم. تعداد پاس‌های بالا میان هم رد و بدل می کردیم و و موقعیت گل های زیادی درست کردیم و این یکی از دلایل موفقیت ما بود. سبک بازی مورد تاکید آقای نویدکیا این بود و ما رفته رفته با آن تطابق پیدا کردیم. با این سبک به نظرم همیشه تیم‌های ایشان در کورس قهرمانی خواهند بود و یکی از جدی ترین مدعیان کسب جام.

 

*کمی در مورد ویژگی‌های اخلاقی و فنی آقای نویدکیا برایمان بگو.


یاسین سلمانی- آقای نویدکیا جدا از اینکه مربی خوبی است، اخلاق خوبی هم دارد و آدم بسیار با شخصیت و مهربانی است. خیلی از بچه ها به خاطر شخصیت بالای این مرد بیشتر تلاش کردند و به نظرم یکی از بهترین مربیان ایران می‌شود. واقعا خوشحالم که در تیم او هستم و با او کار می کنم. الگوی من در زمین و بیرون از زمین آقای نویدکیا است.

 

1625390

 

*کمی در مورد خودت توضیح بده و اینکه چه زمانی به تیم بزرگسالان اضافه شدی؟


یاسین سلمانی- من بعد از بازی های آسیایی نوجوانان به تیم بزرگسالان اضافه شدم. نیم فصل بودم و در زمان آقای قلعه‌نویی این فرصت را پیدا کردم که یک بازی انجام بدهم. بعد هم آقای نویدکیا مقابل العین در لیگ قهرمانان آسیا من را از ابتدا به زمین فرستاد که با این نگاه ویژه خیلی اعتماد به نفس گرفتم. خدا را شکر رفته رفته بازی کردم و توانستم عملکرد خوبی داشته باشم.


*فوتبال را از چه سنی آغاز کردی؟ 


یاسین سلمانی- از 6 ، 7 سالگی فوتبال در در تیم فوتبال شموشک گلستان آغاز کردم. 13 س ساله بودم که به سپاهان آمدم و در 16 سالگی به تیم بزرگسالان اضافه شدم. نکته‌ای که برای خودم خیلی ارزشمند است اینکه من 6 سال در رده‌های پایه سپاهان بازی کردم و توانستم 5 عنوان قهرمانی و یک نایب قهرمانی به دست بیاورم. در تمامی رده‌های ملی هم حضور داشتم و در تیم ملی نوجوانان و جوانان هم کاپیتان بوده‌ام. 

 

*چه هدفی را در فوتبال دنبال می‌کنی؟


یاسین سلمانی- هدفم این است که از سپاهان لژیونر بشوم. به تیم های اروپایی بروم و از آنجا به لیورپول بروم و در فینال چمپیونزلیگ بازی کنم. البته خیلی دوست دارم در تیم ملی هم بازی کنم و امیدوارم این اتفاق هر چه زودتر برایم رخ بدهد.

 

*آیا به این موضوع فکر کرده‌ای و امیدوار هستی که یکی از بازیکنان تیم ملی در جام جهانی قطر (در صورت صعود) یا حتی مرحله مقدماتی باشی؟


یاسین سلمانی- خب این هدف کوتاه مدت من است که بتوانم به تیم ملی و جام جهانی برسم. این اولین هدفم برای موفقیت است و امیدوارم پیشرفتم مرحله به مرحله اتفاق بیفتد. 


*آقای کلانتری سرمربی تیم فوتبال فجرسپاسی شیراز در مصاحبه‌ای اعلام کردند به دنبال جذب شما و چند بازیکن دیگر برای سپری کردن دوران سربازی هستند. چنین موضوعی را تایید می‌کنید؟


یاسین سلمانی- نه این موضوع اصلا وجود نداشته و صحبتی از طرف آقای کلانتری و باشگاه فجر با باشگاه سپاهان انجام نشده است. می خواهم فوتبالم را با سپاهان ادامه بدهم و بعد لژیونر بشوم. البته چند پیشنهاد دارم که حتی ممکن است طی روزهای آینده مشخص شود. از کشورهای ایتالیا، پرتغال و بلژیک پیشنهاد دارم که سعی می‌کنم با توجه به اینکه رقابت‌های فوتبال در لیگ‌های اروپایی آغاز شده و فرصتی برای هماهنگ شدن با بازیکنان تیم جدیدم ندارم، بهترین تصمیم را بگیرم. خودم دوست دارم یک فصل دیگر در کنار سپاهان و آقای نویدکیا باشم و بعد به اروپا بروم.

 

1635276

 

*در سالی که گذشت به دلیل شیوع ویروس کرونا شانس حضور در رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا و همینطور رقابت‌های جام جهانی را از دست دادید. چه حسی داری؟


 یاسین سلمانی-  ما تقریبا 4 ، 5 ماه مانده بود به آغاز بازی های آسیایی که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا مسابقات را لغو کردند. این تصمیم خیلی به بچه های ما آسیب زد. این مسابقات و در ادامه اگر به جام جهانی صعود می کنیم، حضور در آنها می توانست سکوی پرتابی برای ما باشد. می توانست جایگاه بسیار خوبی برای تجربه اندوزی و دیده شدن ما باشد که متاسفانه نشد و یک فرصت خوب از دست رفت.

 

*اینطور که مسئولان فدراسیون می‌گویند به زودی مهدی مهدوی کیا برای هدایت تیم ملی امید یا همان تیم المپیک به ایران خواهد آمد. چقدر امیدوارید با حضور او و نسلی که در اختیار او قرار دارد، طلسم حضور در این رقابت‌ها پس از مدت‌ها شکسته شود؟


یاسین سلمانی- امیدوارم آقای مهدوی کیا هر چه زودتر بیایند و کارشان را شروع کنند. آقای مهدوی کیا بازیکن بزرگی بوده و در سطح بالای فوتبال اروپا بازی کرده است. حضور ایشان قطعا می تواند خیلی به ما کمک کند. آقای مهدوی کیا یکی از اسطوره های فوتبال ایران هستند و امیدوارم با حضور او تیم المپیک خوبی داشته باشیم و بعد از 40 سال به المپیک صعود کنیم.

 

*در لیگ بیستم با اینکه بیشتر به عنوان بازیکن جایگزین وارد زمین می‌شد، آمار بسیار خوبی داشتی و موفق شد 4 گل و 4 پاس گل در رقابت‌های لیگ و جام حذفی به نام خودت ثبت کنی. در مورد سبک فوتبالی خودت و بازیکن مورد علاقه خارجی‌ات بگو.


یاسین سلمانی- خدا را شکر شرایط خیلی خوبی داشتم. سعی کردم هر وقت وارد زمین می شوم با تمام وجود و تمرکزم بازی کنم و به تیم کمک کنم. مهم نتیجه تیم است و بعد عملکرد شخصی من. خدا را شکر قابلیت بازی با هر 2 پا را دارم. یکی از الگوهای فوتبالی من کاکا است  و سعی می‌کنم با دیدن ویدئوی بازی‌های او شبیه او بازی کنم.

 

*در دیدار برابر پدیده گل زیبایی را با حرکت انفرادی به ثمر رساندی. در مورد این گل و نحوه به ثمر رساندنش بگو، که یکی از زیباترین گل‌های لیگ بیستم بود.


یاسین سلمانی- خب در آن مسابقه شرایط بازی به گونه‌ای شده بود که پدیده به ما حمله می‌کرد. من وسط زمین بودم و در موقعیت ضدحمله قرار گرفتیم. بعد از اینکه توپ را گرفتم، به سمت دروازه پدیده حرکت کردم و توانستم از میان 4 بازیکن این تیم عبور کنم و گل بزنم. به نظرم خودم هم یکی از بهترین گل‌های لیگ بود و از همه مهم تر اینکه ما را در کورس قهرمانی نگه داشت. البته خودم هم خیلی از این گل لذت بردم و برایم حس فوق‌العاده‌ای داشت.

 

1635277


*صحبت پایانی؟


یاسین سلمانی- تشکر می کنم از آقای نویدکیا که این فصل به من اعتماد کرد و به من بازی داد. امیدوارم بتوانم جبران کنم. امیدورام تیم های دیگر هم از جوانانشان استفاده کنند تا آنها هم تجربه کسب کنند؛ اینطوری هم تیم ملی بهتری خواهیم داشت و هم لیگ جذاب‌تر. میدان دادن به جوانان خیلی خوب است و امیدوارم این اتفاق در تمام باشگاه‌های فوتبال ایران دیده شود.

دیدگاه‌ها