کد خبر : 1776714 | 07 شهریور 1400 ساعت 19:10 | 7.5K بازدید | 2 دیدگاه

احیای تیم امید، بازنگری در لیگ و تشکیل شورای فنی

واکنش مثبت فدراسیون تکواندو به ناکامی توکیو

فدراسیون تکواندو بعد از دست خالی ماندن ملی پوشان در المپیک توکیو، حالا قصد دارد تغییراتی ساختاری را در بدنه این رشته ایجاد کند.

واکنش مثبت فدراسیون تکواندو به ناکامی توکیو

به گزارش "ورزش سه"، با برگزاری جلسات متعدد کمیته فنی و شورای راهبردی فدراسیون تکواندو پس از پایان مسابقات المپیک 2020 توکیو، سرانجام روز گذشته کمیته فنی فدراسیون ضمن تشریح دلایل ناکامی تیم‌های ملی در مسابقات المپیک 2020 توکیو، بیانیه‌ای را منتشر شد.


در این بیانیه، کمیته فنی فدراسیون ضمن تشریح دلایل این ناکامی به ارائه راهکارهایی برای آینده این رشته ورزشی پرداخت و از 4 برنامه به عنوان اولویت‌های کاری فدراسیون تکواندو یاد کرد. اینکه کمیته فنی با پذیرش این ناکامی از جامعه تکواندو وعلاقمندان ورزش به صورت صادقانه عذر خواهی کرد و مسئولیت خود را پذیرفت،  قطعا اتفاق و اقدام مثبتی در تکواندوی ایران خواهد بود.


هیچگاه در گذشته شاهد این نبودیم که کمیته فنی به صورت شفاف از دلایل یک ناکامی صحبت کند و در عین حال ضمن عذرخواهی راهکارهایی را برای برون رفت از شرایط ارائه دهد. اتفاقی که حتی در صورت اختلاف نظر میان کارشناسان و علاقمندان  تکواندو در خصوص  موافق بودن یا نبودن با بخشی از این دلایل ناکامی، یک گام رو به جلو از سوی کمیته فنی است و باید این کمیته در آینده نیز به صورت شفاف به ارائه گزارش از عملکرد خود بپردازد. اما نکات مهم در این بیانیه، راهکارهایی است که اعضایی کمیته فنی پس از جلسات بسیار با کادرفنی، پیشکسوتان، قهرمان و کارشناسان ارائه کردند. موضوعی که حداقل بخشی از این راهکارها یا همه آنها کلید واژه‌ها کارشناسان بوده است و نیاز به توجه و اصلاحات در این زمینه از سوی آنها ارائه شده است.


احیای تیم ملی امید برای پیشتوانه‌سازی، بازنگری در شکل برگزاری رقابت‌های لیگ‌های تکواندو، اصلاح ساختار و تشکیل شورای فنی به منظور نظارت بر فعالیت‌های تیم ملی و دعوت از کارشناسان خبره جهت تقویت کمیته فنی فدراسیون، چهار راهکار ارائه شده از سوی کمیته فنی فدراسیون تکواندو است.


موضوعاتی که سرمربی تیم ملی تکواندو نیز پس از پایان مسابقات المپیک درگفت‌وگو با رسانه ملی و رسانه‌های مکتوب به آنها اشاره کرده بود. از طرفی اعضای کمیته فنی در این بیانیه به حضور و اضافه شدن افراد خبره به کمیته فنی اشاره کرده است. موضوعی که باید از سوی خود آنها به صورت جدی پیگیری شود و جامعه تکواندو کارشناسان و بزرگانی تکواندو ایران که با  تحولات روز این رشته در دنیا آشنا هستند را در کنار اعضای کمیته فنی در آینده شاهد باشند. بزرگانی که می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های کادرفنی تیم ملی نظارت دقیق داشته باشد و تبعات تصمیمات خود را بپذیرند.


تشکیل تیم ملی امید برای پر کردن گَپ رده سنی نوجوانان و بزرگسالان از دیگر راهکارهای ذکر شده در بیانیه کمیته فنی بود. موضوعی که بسیاری از کارشناسان بارها و بارها به آن اشاره کرده بودند و مورد قبول مسئولان فدراسیون نیز بود، اما هر بار به دلیل تنگاهای مالی از دستور برنامه‌های اصلی خارج شده بود. به نظر می‌رسد این بار تشکیل تیم امید از اولویت‌های برنامه فدراسیون تکواندو است تا این تیم در کنار تیم ملی بزرگسالان به فعالیت جدی بپردازد و ایستگاهی برای تبدیل به بازیکنان ناپخته رده نوجوانان به پختگی برای حضور در تیم ملی باشد.


تیمی که می‌تواند در رویدادهای قاره‌ای با ترکیبی از جوانان حضور داشته باشد تا فارغ از بحث نتیجه‌گرایی استعدادهای تکواندو ایران را در مسیر رو به رشد هدایت کرده  و آزمون‌ و خطاهای بازیکنان قبل از رسیدن به تیم اصلی را برعهده داشته باشد.


 تیم امیدی که در صورت فراهم شدن شرایط اعزام به تورنمنت‌های بین‌المللی، این فرصت را در اختیار بازیکنان بیشتری قرار دهد تا در چرخه فعالیت تکواندو ایران در رده ملی فعالیت کرده و با کسب امتیازات لازم، آرام آرام به چرخه به رنکینگ فدراسیون جهانی نیز اضافه شوند.


لیگ تکواندو و ساختار برگزاری این مسابقات نیز در سالیان اخیر با انتقادات بسیاری همراه بود و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که لیگ در چند سال اخیر نه تنها از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده است، بلکه شکل برگزاری آن و حتی مناسبات مالی آن نیز انگیزه‌ای در ملی‌پوشان برای حضور در مسابقات ایجاد نمی‌کند. اتفاقی که در چهار ، پنج سال اخیر باعث شد تا کادرفنی تیم‌های ملی در مقاطع مختلف نیز نگاه خریدانه به آن نداشته باشند و برنامه‌های خود را برای مبنای بازیکنان حاضر در لیگ نچینند.


قطعاً اصلاح ساختار لیگ یکی از موضوعات مهمی است که باید کمیته فنی و سازمان لیگ در آینده با برگزاری جلساتی با حضور مسئولان و مربیان تیم‌ها، مربیان ملی رده‌های مختلف، قهرمانان و کارشناسان پیگیری کرده و مجددا پروسه احیای لیگ به جایگاه گذشته را جدی‌تر دنبال کنند.

 

اما کمیته فنی حالا و پس از ارائه راهکار برای مشکلات تیم ملی وظیفه‌اش سنگنی‌تر خواهد بود تا موضوعات مطرح شده را با جدیت تمام پیگیری کند و این بار به سادگی از کنار آن عبور نکند.

دیدگاه‌ها