کد خبر : 1778327 | 15 شهریور 1400 ساعت 19:58 | 42.6K بازدید | 5 دیدگاه

دستور دارند ضد ولادیمیر حرف بزنند

خراب کردن آلکنو به روایت جواد محتشمیان

جواد محتشمیان، گزارشگر والیبال، به انتقاداتی که میلاد عبادی پور از گزارشگران این رشته ورزشی مطرح کرد واکنش نشان داد.

خراب کردن آلکنو به روایت جواد محتشمیان

به گزارش "ورزش سه"، چند روز پیش بود که کاپیتان جدید تیم ملی والیبال ایران یعنی میلاد عبادی پور در مصاحبه‌ای انتقادات تندی را نسبت به برخی گزارشگران مطرح کرد. عبادی پور مدعی شد که یکی، دو نفر از گزارشگران والیبال بدون هیچ اطلاعاتی به انتقاد می پردازند. این دریافت کننده قدرتی تیم ملی همچنین تاکید کرد گزارشگران ایرانی باید در این زمینه از خارجی‌ها یاد بگیرند که تحت هر شرایطی بازیکنان کشورشان را حمایت می‌کنند‌.

 

به همین بهانه با یکی از گزارشگران معروف و باتجربه والیبال یعنی جواد محتشمیان هم‌کلام شدیم که در اینجا صحبت های خبرنگار ورزش سه با محتشمیان را می خوانید:

 

*میلاد به دلیل شاخصه‌های فنی فیکس است


* نظرتان در مورد مصاحبه چند روز پیش میلاد عبادی پور که گفته بود یکی دو گزارشگر ایرانی هیچ اطلاعاتی ندارند، چیست؟ 


محتشمیان: من می‌خواهم بدانم شما می‌خواهید جواب آقای عبادی پور را بدهید یا می‌خواهید بدانید واقعیت‌ها کجاست؟ هجمه‌ای نسبت به گزاشگران راه نیفتاده است اگر من به خودم این اجازه را می‌دهم که به دلیل اینکه میکروفن دست من است در هر جایی که شناختی ندارم دخالت کنم، پس این اجازه را باید به بقیه داد که اگر میکروفن دست گرفتند جواب بدهند.

 

یک تیم والیبال زمانی که با نظر یک مربی به زمین می‌رود حالا باید دید آن مربی برای گزینش نفرات چه نظراتی دارد و الان در حال حاضر، در والیبال دنیا وقتی بازیکنی به زمین می‌رود باید تمام فنون را به خوبی در اجرا بلد باشد اما یک یا دو شاخصه هم در این عملکرد داشته باشد. مثلا آقای عبادی پور که صحبت ایشان است، او به عنوان یک دریافت کننده‌ی بلند زن مطرح است. ممکن است شما در بین نفرات ذخیره، مهاجم بهتر از عبادی پور داشته باشید اما آقای عبادی پور برای این جزو نفرات اصلی انتخاب شد که دریافت‌اش از نفرات بیرون زمین بهتر است. حال اگر ایشان به زمین آمد و در حمله دو یا سه یا هرچندتا نسبت به عملکرد سابقه‌اش یا در مقایسه با کسی، در حمله عملکرد خوبی نداشت. ما نمی‌توانیم قضاوتی نسبت به این بازیکن داشته باشیم که این بازیکن مثلا روزش نیست چون این بازیکن به عنوان بازیکن دریافت کننده در زمین است. آن مربی می‌داند که چه بازیکن حمله کننده بهتری دارد اما این تجربه را دارد که اگر بازیکن حمله کننده بهتری از عبادی پور در داخل زمین بیاورد باید در دریافت تاوانی دهد که بیشتر از این باشد که در حمله آقای عبادی پور ضعیف است.

 

*باید اول دریافت مطمئن داشته باشیم


به طور کلی نظرتان در مورد عملکرد عبادی پور چیست؟


محتشمیان: در مورد پست میلاد باید بگویم میلاد عبادی پور و میثم صالحی نقاط مقابل هم نیستند. آقای صالحی به عنوان دریافت کننده بلند زن در زمین است و حمله‌اش به نسبت دریافتش خیلی قوی‌تر است. اما اگر یک بازیکن دریافت کننده‌ مثل آقای صالحی شخص دیگری را داشته باشیم، آیا هر دو را هم‌زمان در زمین می‌گذاریم؟ به نظر من نه. برای اینکه اگر این دونفر به عنوان دریافت کننده بلند زن در زمین باشند ما در حمله خوب می‌شویم اما باید توپ برسد که بقیه هم آبشار بزنند؟ به طور کلی می‌گویم؛ وقتی دریافت به خوبی نرسد شما یک ویژگی حمله را به طور کل از دست می‌دهی. آن ویژگی حمله چیست؟ استفاده از سرعت. نه تنها بازیکن سرعتی نمی‌تواند حمله کند بلکه تمام کارهای ترکیبی‌ هم از دست می‌رود، توپ به پاسور نمی‌رسد و بازیکنی که باید طراح حمله‌های ترکیبی به عنوان بازیکن سرعتی باشد که بیاید و حرکت‌اش را بکند و  تمام  نقشه‌های خط حمله از بین می‌رود. پس بهتر است که اول مبنا را بر این بگذاریم که یک دریافت مطمئن داشته باشیم تا بقیه حملات خوب شکل بگیرد.

 

*تیم روسیه آلکنو را یک گروه هدایت می‌کرد


*روسیه با آلکنو به لطف یکسری تغییرات در فینال المپیک قهرمان شد، به نظر می‌رسد او به لحاظ ارنج تیمی در مربیگری کم نظیر است. نظرتان را در این باره بگویید.
محتشمیان: در المپیک لندن تتیوخین وجود داشت. همین کسی که الان سرپرست تیم ملی روسیه است. فکر ‌می‌کنم چهل و چهار سالش بود. او برای این انتخاب شد و آمد که اگر دریافت روس‌ها به خوبی انجام می‌گرفت اینجا بود که تمام نقشه‌هایشان در خط حمله خوبی اجرا می‌شد. فینال المپیک 2012 لندن را من برای شبکه ورزش گزارش کردم. آقای الکنو بود و من بارها و بارها تاکید کردم که یک گروه یا تیم یا یک مجموعه آن‌ها را رهبری می‌کنند نه فرد. درست است که یک نفر بالا می‌نشیند اما تصمیمات را بقیه می‌گیرند و با مشورت همدیگر که به آن شخص می‌دهند تا او اجرا کند. یعنی اگر بخواهیم بگوییم آلکنو بود که تیم روسیه را سال 2012 قهرمان المپیک کرد چنین چیزی نیست.

 


گروه یا تیم فنی روسیه قادر به این کار شد. اما در آن مسابقه چه اتفاقی آنجا افتاد؟ برزیل آمد تمام زحمات‌اش فقط روی سرویس گذاشت و هر چقدر توانستد سرویس با ریسک بالا زدند و می‌خواستند بازیکنان دریافت کننده روسیه را تحت فشار بگذارند. تا آن زمان بهترین بازیکن یا امتیاز آور ترین بازیکن روسیه تا قبل فینال میخایلوف بود. در ست اول و دوم میخایلوف یک توپ نزد‌ هر چه توپ زد به در یا دیوار برخورد می‌کرد. خیلی مهم است که میخایلوف را به عنوان بازیکن دریافت کننده در زمین نگه داشت. شما باید اشراف داشته باشی و بدانی در والیبال چه می‌گذرد نقشه‌های مربی‌ها را پیش بینی کنی. وقتی توپ نمی‌رسد ما بازیکن بلند زن احتیاج داریم‌. بازیکن بلند زنی که با هر ارتفاعی و با هر فاصله‌ توپ از تور بتواند آبشار بزند. یکی از آن‌ها میخایلوف و دیگری موزارسکی بود که البته موزارسکی توان این را داشت. تتیوخین بیرون گذاشت و گفت با تمام شرایطی که داری دریافتت خوب نیست او را بیرون گذاشت تا میخایلوف توپ بگیرد. درست است میخایلوف مثل تتیوخین توپ‌اش نرسید اما موزارسکی جای او آمد که توپ را با هر ارتفاع و فاصله‌ای بزند. پس اینجا هدف گذاری مهم است اینکه تتیوخین بیرون برود یا کس دیگری. گزینه‌هایی که‌می‌آیند چه کار باید بکنند و خط حمله چه برنامه‌ای را دنبال کند.

 

*مربیان بازیکن شش دانگ می‌خواهند


*به نظر شما مربیانی در سطح آلکنو به دنبال چه نوع بازیکنانی هستند؟


محتشمیان: من حرفم این است که مربیان فکر می‌کنند برای چینش بازیکنان‌شان دغدغه‌ این است که بازیکن شش دانگ باشد. یعنی بتواند پاس بدهد، دفاع کند، دریافت خوبی داشته باشد، سرویس خوبی بزند. دقیقا مثل انگابت که چنین بازیکنی است. همین انگابت الان در دفاع نسبت به گذشته ضعیف است و چاق شده است! اما انقدر این بازیکن در دریافت، سرویس و توپ گیری خوب است که اگر بخواهند از او به عنوان بلندزن استفاده نکنند بهترین لیبروی دنیا انتخاب می‌شود. الان والیبال مدرن می‌گوید توپ گیری و دریافت باید خوب باشد و آقای عبادی پور در این پست بهترین است. پس اگر در زمین است به این خاطر است که شرایطی را ایجاد می‌کند که خط حمله ما بتواند در کارهای ترکیبی موفق عمل کند. اگر ما در کار مربی دخالت می‌کنیم باید مستند باشد.

 

1641159

 

*سال‌ها گفتم چرا از پاسور دیگری استفاده نمی‌شود


*شما پیش از این انتقاداتی نسبت به مربیان قبلی تیم ملی مطرح کرده بودید و آنها را به عدم تغییرات در ترکیب متهم می‌کردید. آیا ایران با آلکنو نیز چنین وضعیتی داشت؟
محتشمیان: من سالها درباره کوآچ و کولاکویچ صحبت کردم. مستند حرف می‌زدم. ما در آن دوره با هشت بازیکن شروع کردیم و با هشت بازیکن هم تمام کردیم. من می‌گفتم چرا در لیگ ملت‌ها که 15 بازی می‌کنیم آیا همه برزیل و روسیه هستند؟ خیر. ما تیم‌های ونزوئلا و چین را هم داریم. پس بهتر است که در مقابل تیم‌های متفاوت نفرات‌مان را تغییر دهیم. این بچه‌هایی که می‌آیند این‌جا به این‌ها فرصت بدهیم. این را هرکس ایرادی از من بگیرد جوابش را می‌دهم. مثلا من در مورد معروف می‌گفتم چرا از پاسورهای دیگر استفاده نمی‌شود؟ بالاخره ما باید فرصت به بقیه هم بدهیم و این حرف بدی نیست. من یک بار نگفتم چرا فلانی بد توپ را زد یا خراب کرد. بازیکن است و به قول آقای عبادی‌پور یک روز خوب و یک روز بد است؛ اما این مهم است که مربی برای چه منظوری از او استفاده می‌کند. اگر روزی در مورد آقای کولاکوویچ گفتم که حتما باید بازیکن با برانکارد بیرون رود تا تعویض کند؛ از بس بازیکنان را در زمین خسته می‌کرد این را گفتم.

 


 محمد موسوی چرا در زمین است؟ موسوی هم سرویس بلد است،هم پاس می‌دهد، هم توپ گیر است و هم آبشارزن خوبی است ولی دفاعش ارجحیت دارد به بقیه کسانی که کوتاه زن هستند و به خاطر همین محمد موسوی جزو بازیکنان اصلی ماست. بنابراین اگر موسوی دوتا آبشار و سرویس خراب کرد باید سعی کند آنها را ارتقا ببخشد اما هدف این است که محمد بیاید در زمین و جزو سه نفر جلو که هست ممانعت از ورود توپ‌های حریف کند.

 


*عیبی ندارد اگر با عملکرد خوب ببازیم


*  به نظر شما در والیبال ایران باید بازی خوب در اولویت قرار بگیرد یا صرفاً کسب نتایج خوب؟ 


محتشمیان: در هر ست که تمام می‌شود آمار را دست سرمربی می‌دهند و آنجاست که سرمربی باید نگاه کند اگر جواد محتشمیان الان در زمین است، او بازیکن کوتاه زن است و عملکرد اصلی‌اش در دفاع است ولی نگاه می‌کنم اصلا دفاعی نداشته؛ پس برای آنچه در زمین بوده هیچ عملکرد مثبتی نداشته اینجاست که باید دست به تغییر بزند. در مجموع ما باید یادبگیریم که اگر تیمی می‌برد چرا برده است. من بارها گفته‌ام ما اگر در یک مسابقه ببازیم ولی خوب بازی کنیم درواقع ما عملکرد خوبی داشتیم. مثل اینکه دونده پرش طول داریم که در انتخابی ۷ متر می‌پرد و در بازی‌های آسیایی ۷متر و ده سانت می‌پرد و دهم می‌شود. یعنی اینکه عملکرد او عالی بوده و باختش مهم نیست. اگر جلوی یک تیم بازنده شدیم و طبق آمار فدراسیون جهانی خوب بودیم و این را بررسی کردیم متوجه می‌شویم که تیم ما ارتقا داشته یا ضعف بیشتری داشته است. آقای معروف ده دوازده سال برای تیم ملی پاس داد و چرا همیشه جزو نفرات اولی بود که به زمین رفت؟ آمار پاس‌هایش و فریب مدافعان روی تور حریف بود که هرمربی که آمد او را به عنوان بازیکن اصلی به کار گرفت‌. حالا اگر دفاع می‌کرد و توپ گیری هم می‌کرد عملکرد او خیلی خوب‌تر بود. اگر سرویس معروف زهردار نبود اهمیتی نداشت چرا که آن خواسته مربی را به بهترین نحو انجام می‌داد.

 

*آلکنو مثل لوزانو زمان نداشت


*فکر نمی کنید که آلکنو برای موفقیت در ایران زمان کمی داشت؟


محتشمیان: به هیچ وجه این انتقادات از الکنو درست نیست. الکنو زمان نداشت که شناخت پیدا کند و تا زمانی که در زمین نرفته باشید نمی‌دانید که بعضی بازیکنان در زمین و تمرین ریلکس هستند و آن‌چنان تحت فشار قرار نمی‌گیرند ولی یک بازی مهم که می‌خواهد انجام شود می‌بینید از 60 به صد می‌رسد و برعکس این اتفاق و افت هم به همین نسبت وجود دارد. زمانی می‌شود این چیزها را پیدا کرد که کاملا تمام بازی‌های ایشان را دیده باشی و این فرصت در اختیار آلکنو نبود. آقای لوزانو هم همین شرایط را تجربه کرد که دیگران تیم را انتخاب کردند و نفرات را به او دادند و گفتند به مسابقات برو. این دو مربی زمانی آمدند که فرصت نداشتند. هرچه هم ما فریاد زدیم که این‌ها باید کنار تیم باشند گفتند ما فیلم‌هایش را فرستاده‌ایم.


ولاسکو اینجا در ایران بود و همه چیز را می‌دید. اگر زمان ولاسکو دو بازی عالی بودید و چهار بازی افت داشتید می‌گفت دو به چهار، شما به عنوان بازیکن باخته‌اید. او همه را زیر نظر داشت. لوزانو و آلکنو زمان نداشتند و نتیجه خوبی نگرفتند ولی اگر واقعا بد هستند کسانی مقصرند که رفته‌اند و این‌ها را آورده‌اند.

 

*دستور دارند ضد آلکنو حرف بزنند


*در آخر نظرتان را درباره انتقادات از آلکنو بگویید. به یکباره همه بر علیه او شدند.


محتشمیان: آلکنو پرونده‌اش مشخص است. وقتی مسئله حل شد تفسیرش برای همه آسان می‌شود. وقتی آلکنو آمد چرا این منتقدان صدایشان در نیامد؟ پس الان اگر حرف می‌زنند به این دلیل است که دستور می‌گیرند این حرفها را مطرح کنند تا آنها که تصمیم گرفتند آلکنو بیاید مبری شوند. اگر امروز وسایل پیکان بدهند و بگویند بنز بساز چه کار می‌کنید؟ آلکنو آن ابزار مناسب را نداشت و آن ابزار آمدنش به ایران و کنار تیم بودن بود و همچنین ابزار دیگر زمان کافی بود. الکنو خودش گفت من به لیگ ملت‌ها می‌روم و از من انتظار نداشته باشید و چاره‌ای هم نداشت و باید در این مسابقات رسمی ظرفیت افراد را می‌شناخت‌ ما نه می‌توانیم بگوییم الکنو خیلی خوب بود نه خیلی بد. ولی فرصت خوبی برای برخی است که بیایند و مصاحبه کنند.

دیدگاه‌ها