کد خبر : 1779737 | 23 شهریور 1400 ساعت 11:14 | 59.7K بازدید | 6 دیدگاه

کومان و لاپورتا تا کی همدیگر را تحمل می‌کنند؟

طلاق قابل پیش بینی رییس حراف و سرمربی متکبر

به نظر می‌رسد که رونالد کومان، سرمربی بارسلونا، از جایگاهی که در حال حاضر در این باشگاه دارد مطمئن نیست و همین موضوع نگرانی‌هایی را برای این مربی در پی داشته است.

طلاق قابل پیش بینی رییس حراف و سرمربی متکبر

به گزارش "ورزش سه"، سرمربی هلندی از زمان حضور در نوکمپ در آگوست 2020 همواره یک مربی معمولی به حساب می‌آمد. همیشه این سوال مطرح بود که آیا او همان مربی است که بارسا در این برهه زمانی به آن نیاز دارد یا خیر. بارها از سوی خوان لاپورتا، رییس باشگاه، نیز به این ابهام دامن زده شد و اعتراف‌های خصوصی که گاهی با اظهارات عمومی همزمان می‌شد کمک چندانی به ختم این قائله نکرد.


او همواره مدعی است که برای این مربی احترام بسیاری قائل می‌شود و برای نشان دادن این موضوع به تصویر بزرگی از یوهان کرویف روی دیوار این سرمربی اشاره کرد:« سبک یوهان به همان اندازه غیرقابل مذاکره است که پایبندی کومان به مکتب کرویف غیرقابل بحث و انکار است.»


این پاسخ باعث شد که مربی هلندی خشنود شده و جسارت خاصی پیدا کند:« مربی باید قدرت داشته باشد. من کریوفیستا هستم اما در حین واقع‌گرا هم هستم. من از این موقعیت دفاع می‌کنم چون یوهان هم مهاجم بود.» کومان در واقع شیوه لاپورتا را در پیش گرفت و سعی کرد چه در اتاق کنفرانس و چه در حضور خبرنگاران مورد اعتمادش در بارسلونا یا آمستردام پیام خود را برساند. این مربی حس می‌کند که جایگاهش در نوکمپ را از دست داده است. علیرغم داشتن قرارداد تا ژوئن 2022، جایگاه او در پایان فصل در خطر است و این موضوع پس از پیروزی 1-2 برابر ختافه در ماه آگوست نیز مطرح شد.

 

1643689


رییس باشگاه از نحوه خروج این تیم از کورس قهرمانی فصل گذشته با شکست برابر گرانادا ناراحت است و وعده داد که دیگر حاضر نیست بازی به بدی دیداری که در اواخر آگوست برابر تیم میشل انجام شد را تحمل کند. با این حال او اعلام کرد که مذاکرات برای تمدید یک ساله قرارداد کومان آغاز شده است. رییس باشگاه در ازای اهدای ثبات و قدرت به مربی، خواهان کسب نتایج مدنظر خود، بهبود شرایط بازی و نقشی بزرگ‌تر برای بازیکنان فراموش شده مانند اومتیتی و ریکی پویچ است که جایگاهشان از سوی کومان نادیده گرفته است. 


افزایش تنش‌ها مشهود است چرا که این مربی پیش از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات مدعی شد که نحوه اداره تیمی با 31 یا 32 بازیکن را در کلاس مربیگری به او آموزش نداده‌اند.پیش از این هرگز شکایتی از جانب او به گوش نرسیده بود و این بازه زمانی شامل جدایی لوییس سوارز و بعدها لیونل مسی و آنتوان گریزمان هم می‌شد. او حتی در زمان پذیرش کاهش دستمزد خود و پرداخت آن در زمانی که شرایط مناسب بود یا عدم جذب اریک گارسیا و ممفیس دیپای در پنجره زمستانی و جورجینیو واینالدوم در تابستان امسال هم اعتراضی نکرده بود. او همیشه سعی می‌کرد در طول انتقال قدرت از جوزپ ماریا بارتومئوی مستعفی به خوان لاپورتا، پرچم باشگاه را با قدرت تمام حفظ کند. 


کومان که با استعفا از تیم ملی هلند برای قبول هدایت بارسا پس از شکست 2-8 در لیسبون به بارتومئو لطف کرده بود، احساس حمایت از سوی لاپورتا را نداشت. رییس باشگاه مدت‌های طولانی با کومان بازی کرده و در حال مشورت با چند مربی درباره شخصیتی بود که باید روی نیمکت نوکمپ قرار بگیرد. کمبود پول و گزینه مناسب باعث شد که او در زمان بازگشت به باشگاه همچنان از قهرمان ومبلی 1992 بهره بگیرد. و مربی لاپورتا بودن یعنی پذیرش مداخله‌گر بودن او و بیانیه‌هایی که در غیاب یوهان کرویف و تیکی بگیریستاین که تعیین کننده مسیر ورزشی باشگاه از سال 2003 تا 2010 بودند بیش از پیش منتشر خواهد شد. 
پایبندی به مکتب کرویف حالا در لاپورتا خلاصه می‌شود چون رامون پلنس، مشاور فنی فعلی، به همراه متئو آلمانی، مدیر فوتبال، هرگز رابطه‌ای با ایدئولوژی فوتبال باشگاه نداشتند و در عین حال این کرویف بود که خالق تیم رویایی و حامی پپ گواردیولا به حساب می‌آمد. 

 

1643688


کرویف در سال 2008 با حمایت بگیریستاین روی گواردیولا قمار کرد و این در حالی بود که بخشی از هیئت مدیره باشگاه به دنبال جذب مورینیو بود. مرد هلندی در سال 2003 و زمانی که مدیران باشگاه به رهبری ساندرو روسل خواهان حضور پیتر گراتاکوس به عنوان جانشین و سپس انتظار برای به کارگیری لوییز فیلیپه اسکولاری بودند نیز مداخله کرد تا رایکارد را روی نیمکت حفظ کند.


روسل همیشه روی فوتبالیست‌ها از رونالدینیو گرفته تا نیمار ریسک می‌کرد اما لاپورتا ترجیح می‌دهد ساختار تیم را از روی خط بازی مربوط به کرویف شکل دهد. همین موضوع نشان می‌دهد که چرا او پس از شکست 1-5 برابر مالاگا همچنان به کار با رایکارد با شرایط انصراف از استفاده از سیستم دو هافبک دفاعی در حضور ژاوی و کوکو ادامه داد و با جذب دیویس، هافبکی که باعث آزادی عمل رونالدینیو می‌شد، به سیستم 3-3-4 روی آورد. لاپورتا حالا از کومان می‌خواهد سیستم 2-5-3 را به دست فراموشی سپرده و از سیستم 3-3-4 استفاده کند. به نظر می‌رسد که عملی شدن خیالات رییس باشگاه با توجه به ناتوانی تیم و نبود پول کافی در بارسا دشوار باشد. 


گاهی این احساس به وجود می‌آید که رییس باشگاه در واقعیتی خلاف آنچه تحت کنترل مربیان قرار دارد زندگی می‌کند، چرا که کومان پیش از این هشدار داده بود که با سه مدافع به میدان خواهد رفت و بازیکنانی را به کار خواهد گرفت که از حصول نتیجه اطمینان حاصل کند واین همان اتفاقی بود که در دیدار برابر ختافه نیز رخ داد. هواداران بارسا متوجه شده‌اند که تمامی مربیان هلندی یکسان نیستند و آنها از زمان کار با کرویف و فن خال به این نتیجه رسیده بودند. و حالا از این موضوع هم خبر دارند که کومان علاوه بر این که به باشگاه وفادار است، استعداد خوبی در شناسایی بازیکنان جوان دارد و با لاماسیا نیز آشناست اما مردی متکبر است که حس می‌کند در هر بازی که در نوکمپ انجام می‌دهد زیرنظر قرار دارد. 

 

1643687


این مربی همیشه صریح به هر شکلی از بازگشت مردم به ورزشگاه حمایت می‌کند چون می‌خواهد هواداران را نیز با خود همراه کرده تا لاپورتا را متقاعد کند. با این حال تیم از اعتماد و هویت کافی برخوردار نیست. آنها می‌توانند برابر رئال بسیار خوب و برابر ختافه بسیار بد بازی کنند. سوال اینجاست که آیا برنامه این مربی با بلندپروازی‌های رییسی که مشتاق به جذب ناگلزمان بود سازگاری دارد یا خیر. کومان و ناگلزمان امشب در حالی روبروی هم قرار خواهند گرفت که یوردی کرویف، پسر یوهان، مسئول جذب استعدادهای بین المللی بارسا است. 


کومان در آستانه دیدار برابر بایرن گفت:« رابطه ما خوب است و از نظر من عالی است. من مشکلی با رییس باشگاه ندارم. جزییات کوچکی هستند اما رابطه ما خوب است.» بوسکتس، کاپیتان باشگاه، نیز این موضوع را تایید می‌کند:« سرمربی تاثیر بسیار زیادی داشته است. او می‌داند چه می‌خواهد. ما به او و کادرش اعتماد داریم. و اگر مشکلی باشد، آنها باید در بین خودشان درباره آن حرف بزنند. اما من فکر نمی‌کنم مشکلی وجود داشته باشد.» 
مشکل این است که صحبت‌های بین لاپورتا و کومان جدای از هم مطرح می‌شود. سرمربی تیم می‌گوید:« او بیش از حد حرف می‌زند.» به نظر می‌رسد که پس از رد جذب این مربی توسط لاپورتا در سال 2003 به دلیل مسائل مالی، آنها بار دیگر به صورت اتفاقی روبروی هم قرار گرفته‌اند.

منبع:ال‌پاییس

دیدگاه‌ها