کد خبر : 1780222 | 25 شهریور 1400 ساعت 14:03 | 118.1K بازدید | 15 دیدگاه

نظرات متفاوت بر سر جنجالی ترین صحنه لیگ قهرمانان؛

کارشناسان داوری و یک سوال مهم؛ گل طارمی سالم بود؟

مهدی طارمی تا یک قدمی گل‌زنی در مادرید پیش رفت و پس از خوشحالی گل متوجه مردود شدن گلش شد.

کارشناسان داوری و یک سوال مهم؛ گل طارمی سالم بود؟

به گزارش "ورزش سه"، شب گذشته مهدی طارمی همراه با پورتو به مادرید سفر کرد تا در دومین سال بازی در لیگ قهرمانان اروپا که اتفاقا در یکی از جذاب‌ترین گروه‌های این فصل نیز قراردارد، در هفته اول به مصاف مدافع عنوان قهرمانی لالیگا اسپانیا برود.

 

مهدی که سال گذشته با هنرنمایی مقابل یوونتوس و چلسی بیش از پیش نام خودش را در سطح جهانی مطرح کرده بود؛ در هفته اول تا آستانه یک کار بزرگ دیگر و باز کردن دروازه اتلتیکو مادرید پیش رفت.

 

در دقیقه ۷۹ طارمی با زیرکی از پاس رو به عقب و اشتباه مدافعین تیم اسپانیایی استفاده کرد و خود را در شرایط ایده آل گل‌زنی قرار داد و توپ را وارد دروازه کرد. حین اینکه او پس از گل سرمستانه خوشحالی می‌کرد کمک داور ویدئویی در حال صحبت با داور وسط بود و لحظاتی بعد داور گل را مردود اعلام کرد.

 

داور معتقد بود طارمی پیش از به ثمر رساندن گل مرتکب خطای هند شده است. البته در این صحنه دو اتفاق داوری مطرح است. اول سالم بودن یا مردود بودن گل و در درجه دوم سرنگونی طارمی و به هم خوردن تعادل او پیش از ورود توپ به دروازه که شائبه رخ دادن پنالتی را قوت می‌بخشد.

 

در همین خصوص خبرنگار "ورزش سه"، با چهار نفر از کارشناسان داوری به صحبت پرداخت و نظر آن‌ها را جویا شد که آن را می‌خوانید.

 

نوید مظفری: نظر داور کاملا درست است. در قانون به ثمر رسیدن گل صحیح ذکر شده:


"immediately after the ball has touched their hand/arm, even if accidental."


یعنی اگر توپ توسط مهاجم گل بشود ولی قبل از آن حتی توپ تصادفی با دست فرد گل‌زن برخورد داشته باشه داور باید خطای هند اعلام کند. این‌جا قانون‌گذار بین مدافع و مهاجم فرق گذاشته است.


پس تصمیم داور درست بود. همچنین به عقیده من پنالتی هم رخ نمی‌دهد.

 

رضا سخندان: توپ با دست طارمی به صورت اتفاقی برخورد می‌کند و با توجه به قانون جدید که نباید با دست هیچ‌گونه گلی به ثمر برسد و اگر توپ حتی به صورت اتفاقی به دست مهاجم برخورد کند و گل شود یا در یک زمان کم توپ به دست برخورد کند و بعد مهاجم از آن استفاده کرده و گل بزند؛ خطای هند مهاجم است و داور کارش را به درستی انجام داده است.


گل مردود است و این را VAR به او گفت چون طارمی شادی هم کرد و داور متوجه نشده بود. این صحنه واضح بود و نیاز به چک کردن داور در کنار زمین نداشت.


البته در این صحنه می‌توانست خطای پنالتی گرفته شود و احتمالا کمک داور ویدئویی چک نکرده و فقط هند بودن را چک کرده است. دروازه‌بان در مسیر مهاجم است و باعث ایجاد خطا می‌شود. این‌جا داور باید صحنه را شخصا چک می‌کرد و نظر نهایی‌اش را می‌داد.

 

حسین نجاتی: طبق اصلاحیه اخیر که در سال ۲۰۲۱ ابلاغ شده؛ باید هند تصادفی هم توسط مهاجم لحاظ شود. برای VAR مسلم است که لمس توپ با دست مهاجم رخ داده و هند چه تصادفی و چه عمدی باید گرفته شود و تصمیم داور مبنی بر مردود بودن گل صحیح است.


اما مشکل این است که در این صحنه دو بار باید از اتاق VAR استفاده می‌شد. قبل از مردود کردن گل باید پنالتی بودن یا نبودن آن نیز مورد بررسی قرار می‌گرفت. گل مردود است اما گلر اتلتیکو صد در صد مرتکب خطای پنالتی می‌شود و باید اخراج می‌شد. دروازه‌بان باعث سرنگونی طارمی شده که توپ هم در این سرنگونی به دست او می‌خورد. کف انضباطی این صحنه پنالتی و کارت زرد است آن هم اگر شانسی برای گلر را لحاظ کرده باشی و او را با توجه به یک سری ملاحظات اخراج نکنی. مهدی با بدن و دست گلر زمین می‌خورد و روی او خطا رخ داده است. برای پنالتی باید خود داور وسط صحنه را چک می‌کرد.

دیدگاه‌ها