کد خبر : 1782648 | 07 مهر 1400 ساعت 11:51 | 140.2K بازدید | 27 دیدگاه

غلبه تازه‌واردها بر پادشاه اروپا

شریف؛ باشگاهی که به هیچ کشوری تعلق ندارد

در شبی که دیدارهای حساسی در لیگ قهرمانان برگزار شد، کمتر کسی انتظار داشت توجهات بیش از همه به سوی تیم کوچک شِریف مولداوی جلب شود.

شریف؛ باشگاهی که به هیچ کشوری تعلق ندارد

به گزارش "ورزش سه"، در شب اول دور دوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان سه دیدار مهم برگزار شد؛ منچسترسیتی میهمان پاری سن ژرمن بود، لیورپول به مصاف پورتو رفته بود و میلان در سن سیرو از اتلتیکو مادرید پذیرایی می کرد اما نمایش‌های همه آنها تحت تاثیر پیروزی تاریخی شریف مولداوی مقابل رئال در سانتیاگو برنابئو قرار گرفت.

شریف که برای اولین بار در رقابت های لیگ قهرمانان حضور پیدا می‌کند، متعلق به منطقه جدایی طلب "ترانسنیستریا"ست که به روسیه تمایل دارد. این باشگاه که در اواخر دهه 1990 تاسیس شده، در رقابت های لیگ مولداوی بی رقیب است و در تاریخ 24 ساله‌اش، 19 بار فاتح لیگ این کشور شده است. ضمن اینکه آنها 10 بار جام حذفی و 7 بار هم سوپرکاپ را از آن خود کرده اند. اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود چرا که آنها موفق شدند در اولین دیدار خود در تاریخ لیگ قهرمانان برابر شاختار دونتسک نیز به پیروزی برسند و حالا با شش امتیاز از دو بازی در گروهی که نام تیم‌های بزرگی چون رئال مادرید و اینتر نیز در آن به چشم می‌خورد در صدر جدول قرار بگیرند. 

شریفی‌ها در مولداوی تیمی قدرتمند هستند و در یک دهه اخیر ۹ بار لیگ داخلی را فتح کرده‌اند؛ حالا هم در صدد هفتمین قهرمانی پیاپی خود هستند. این تیم ۲۴ سال پیش توسط پلیسی به نام ویکتور گوشان که مالک هولدینگ شریفن (شامل مالکین فروشگاه های زنجیره‌ای، پمپ بنزین‌های فراوان، شبکه‌های تلویزیونی و..) است، تاسیس شده بود‌.

با توجه به بودجه ۱۲ میلیون یورویی‌شان در سال، همین حالا به دلیل حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان توانسته‌اند ۱۶ میلیون یورو جایزه بگیرند و سود سرشاری از این بابت کسب کنند.
 

1648803

 

باشگاهی در ناکجا

مولداوی که در سال 1991 اعلام استقلال کرد، کشوری کوچک بین روسیه و اوکراین است که در نزدیکی دریای سیاه قرار دارد. ترانسنیستریا منطقه‌ای باریک نزدیک اوکراین است که یک سال بعد از استقلال مولداوی و بعد از درگیری بین شبه نظامیان هوادار روسیه و ارتش مولداوی، از این کشور جدا شد و در حال حاضر تقریبا به سه بخش مساوی که تحت تسلط مولداوی، روسیه و اوکراین قرار دارد، تقسیم شده است.

در چنین شرایطی، شریف در سال 1997 تاسیس شد و مالکیت آن در اختیار ویکتور گوشان، مامور سابق کا گ ب است که از حمایت دولت روسیه برخوردار است. او در واقع مالک هولدینگ شریف است که تقربا همه تجارت‌های مهم منطقه را در اختیار دارد از جمله سوپر مارکت‌ها و پمپ بنزین‌ها تا استخراج رمز ارزها.

 

1648804

 

به همین دلیل باشگاه شریف برای این منطقه اهمیتی بیش از یک باشگاه فوتبال دارد و نشان باشگاه در واقع پرچم غیر رسمی این منطقه محسوب می شود که در هر خیابانی دیده می‌شود.

با توجه به شرایط ژئولوپتیکی ترانسنیستریا، بسیاری از مردم مولداوی علاقه به رفتن به این منطقه برای تماشای دیدارهای شریف ندارند اما با پیروزی این تیم مقابل رئال مادرید، احتمالا محبوبیت این تیم در این کشور هم افزایش خواهد یافت.

 

 

1648802

 

یک تیم چند ملیتی

با تغییر قوانین فوتبال مولداوی در مورد استفاده از بازیکنان داخلی، شریف توانست بازیکنان خارجی زیادی به خدمت بگیرد و در حال حاضر این تیم بازیکنانی از 14 ملیت مختلف دارد. البته سیاست اصلی این باشگاه به خدمت گرفتن بازیکنان آزاد و قرضی بوده و به همین دلیل هزینه زیادی متحمل نشدند و از سوی دیگر با دادن دستمزدهای قابل توجه، بازیکنان را به حضور در این باشگاه متقاعد می‌کنند. به همین دلیل، بازیکنانی از روسیه و یونان تا برزیل، پرو و حتی مالاوی هم در فهرست شریف دیده می‌شوند.

دیدگاه‌ها