کد خبر : 1782968 | 09 مهر 1400 ساعت 12:04 | 136.5K بازدید | 64 دیدگاه

انگار قبل از من قهرمان جهان شده بودیم!

ناظم‌الشریعه: قتل کردیم که این حرف‌ها را می‌زنند؟

پس از حذف تیم ملی ایران از جام جهانی فوتسال، نوک پیکان انتقادات به سمت سرمربی تیم ملی گرفته شد. حالا ناظم الشریعه در دفاع از خود صحبت های جالبی را مطرح کرده است.

ناظم‌الشریعه: قتل کردیم که این حرف‌ها را می‌زنند؟

به گزارش "ورزش سه"، سیدمحمد ناظم الشریعه که دوران موفقی را در تیم حفاری اهواز پشت سر گذاشت، پس از اینکه مدتی را به عنوان سرمربی تیم امید ایران سپری کرد، سرمربی تیم ملی ایران شد. او در مدت کوتاهی توانست به همراه تیم ملی قهرمان مسابقات فوتسال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۶ در ازبکستان، و نامزد کسب عنوان بهترین سرمربی جهان در سال ۲۰۱۶ شود. شکست ازبکستان میزبان در حالی رقم خورد که ایران آخرین قهرمانی اش در سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاده بود و بعد از ۶ سال ناکامی در آسیا، این قهرمانی در سال ۲۰۱۶ بر شیرینی‌ها و ارزش‌های این پیروزی افزود.

 

او به همراه تیم ملی فوتسال در سال ۱۳۹۶ در مسابقات فوتسال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۸ در چین تایپه عنوان قهرمانی را نیز کسب کرد. تیم ملی فوتسال به همراه ناظم الشریعه در مهر ماه 1395 توانست عنوان سومی جهان را کسب کند. این برای نخستین بار در تاریخ بود که یک ورزش تیمی توانست در رده بزرگسالان به این عنوان دست یابد. در جام جهانی 2021 نیز ناظم الشریعه به همراه ایران تا جزو 8 تیم پایانی این رقابت ها نیز پیش رفت اما سرانجام مغلوب قزاقستان شد.

 

ناظم الشریعه پس از پایان رقابت های جام جهانی و در گفتگویی با خبرنگار ورزش سه، در مورد مسائل مختلف از جمله علت شکست برابر قزاقستان و عدم راهیابی به دیدار نیمه نهایی به صحبت پرداخت که آن را در زیر می خوانیم:

 

 

* از بازی با قزاقستان شروع می کنیم. انتظار می رفت تیم ملی بتواند از سد قزاق ها عبور کند ولی اینگونه نشد. آنها با بازیکنان برزیلی تغییر تابعیت یافته از سد ایران عبور کردند. آیا روی این تیم شناخت کافی داشتید؟


شناخت کافی از قزاقستان داشتیم. بحث برزیلی بودن بازیکنان قزاقستان نباید برای ما فرق کند. نباید ارزش کار قزاقستان را پایین بیاوریم. دوره قبل هم نباید حذف می شد که این اتفاق افتاد. گلر متفاوتی دارد و به همین دلیل چند سال است در رنکینگ بالاست و گلر آنها بهترین جهان است ولی واقعیت این است با برنامه و خوب شروع کردیم و به گل های مدنظر در نیمه اول رسیدیم. علی رغم اینکه بحث دفاعی می کنند ولی خیلی خوب دفاع و پرس کردیم ولی جام جهانی متفاوت است. یک مقدار در نیمه دوم عقب نشستیم که علی رغم میل باطنی فشار خیلی بالایی می آمد. این تیم دائما پاورپلی می کرد تیم ما مجبور به عقب نشینی می شد. یک مقدار فرصت سوزی شد. به نظرم داوری در بازی ما نقش تعیین کننده ای داشت. آن اشتباه منجر به گل ما می شد ولی خیلی ها می گفتند وی اس . وی اس قوانین خود را دارد و در آن لحظه نمی شد استفاده کرد. مثلا اگر این توپ گل می شد، وار می رفت. اگر آنها گل زده بودند ما می توانستیم خطا بگیریم. داور اشتباه کرده بود با اینکه من راجع به داوری حرفی نمی زنم. با این حال، تیم ما سعی می کرد بازی را در اختیار بگیرد و پنج خطا هم از آنها گرفتیم و مطمئنا اگر به وقت اضافه می رفت حتما از خطاها بهره می بردیم ولی متاسفانه اشتباه کردیم. نباید عقب نشینی می کردیم. ما بهترین دفاع را در حمله می بینیم و بهترین حمله را داشتیم. در دیدار با قزاق هم دروازه را بستیم ولی در نیمه دوم شرایط سخت شد و کار مشکلی داشتیم. در آخرین لحظات گل خوردیم و در آخرین لحظات هم می توانستیم گل بزنیم که نشد. متاسفانه حذف شدیم.

 

1648263

 

* علت اصلی شکست تیم ملی را در چه مسائلی می بینید؟ از نظر خودتان اشکال و اشتباهی که باعث شد ایران از صعود به مرحله بعد باز بماند، چه چیزی بود؟


صد در صد اشتباه از من یا هر کسی رخ داده باشد، اشکال اصلی ما عقب نشینی بود. همه می گویند بازی تدارکاتی خوبی نداشتیم. ما باید با تیم های سطح بالای جهان بازی کنیم. تیمی که زیر فشار نمی رود، چه می شود. ما یک تورنمنت تایلند داشتیم و با ازبکستان مسابقه نزدیکی داشتیم. با بلاروس بازی کردیم که مشابه صربستان بود. ما اگر قرار است به جمع چهار تیم برویم، باید با چهار تیم اول دنیا بازی کنیم. خیلی ها می گویند بازی دوستانه نداریم. در سه، چهار ماه اخیر فدراسیون تمام تلاش خود را کرد ولی قبل از آن چه شد؟ علت اصلی این است که باعث شد دفاع ما اینطور به ویژه در نیمه دوم متزلزل شود. اکنون و بعد از شکست مدام می گویند نیمه دوم و نیمه مربیان. همیشه که می بردیم نمی گفتند نیمه مربیان ولی الان می گویند. تیم ما مدت زیادی زیر فشار نرفت. از همان اول مشکل ایجاد شد. بازی با صربستان خیلی قوی و با برنامه، دونده، جنگنده و تاکتیکی بود و صربستان را بردیم. صربستان پاورپلی کرد ولی به ما گل نزد. در بازی با ازبکستان شرایط متفاوت بود. به نظرم مهم ترین علت این است که تیم ما زیر فشار نرفت. شرایط اینطور بود.

 


* غیبت حسین طیبی در شکست تیم ملی چقدر تأثیرگذار بود؟ و اینکه اصولا چرا با وجود مصدومیت طیبی و اینکه او قادر به بازی کردن نبود، او را در فهرست نفرات خود قرار داده بودید؟


خیلی دوست داشتیم از حسین طیبی استفاده کنیم و نامه کمیته پزشکی را دارم که گفت 20 روز پس از مصدومیت بازی می کند که این اتفاق نیفتاد و آناتومی همه بازیکنان عین هم نیست. واقعیت کار این بود. حسین طیبی یکی از مهره های باارزش و برند ماست و غیبت او تاثیرگذار بود.

 

 

* نکته مبهم دیگر به محمدرضا سنگ سفیدی مربوط می شود. چرا او را در لیست بازی با قزاقستان قرار ندادید؟ اینکه گفته می شود چون پس از تعویض سنگ سفیدی در دیدار با ازبکستان او با شما دست نداده و به همین دلیل تنبیه انضباطی شده و او را حتی در تمرینات راه نداده اید، درست است؟


بحث دست ندادن نبود. مسئله به قداست تیم ملی برمیگردد. من یک موضوعی را در زمین گفتم که جوابش از نظر عامیانه بد نبود و من گفتم باید این کار را می کردی. صدایش زدم توضیح بدهم ولی روی نیمکت نشست. از نظر من یک حرکت ناشایست بود و باید به حرف من گوش می داد. او حرفی بدی نزد و بی ادبی نکرد ولی هر کسی باید حد خود را بداند. به نظرم نتیجه خیلی مهم هست ولی بعضی جاها نباید نتیجه را فدای اخلاق کرد. کسی سلام نکند ناراحت نمی شوم ولی وقتی به پوزیشن سرمربی بی احترامی کند، برخورد می کنم. اگر برخورد نکنم، به جایگاه تیم ملی و قداست آن خدشه وارد می شد و من از قداست تیم ملی دفاع کردم. در زمین حرفی زدم که جواب داد ولی جواب او ناشایست نبود.

 

1648316

 

* پس از بازی انتقادهایی از شما مطرح می شد و شایعاتی نیز به وجود آمد که شما قصد جدایی از تیم ملی را دارید و حتی گفته شد ممکن است راهی تیم ملی عمان شوید. به نظر شما این شایعات که بعضا ممکن است باعث حواشی برای تیم ملی شود، با برنامه قبلی و تعمدا انجام شده است؟


مشخص است که برنامه است. من یکسال دیگر قرارداد دارم و دست فدراسیون باز است و می تواند بگوید نیا. معلوم است که برخی با برنامه و از عمد راجع به من حرف میزنند که میگویند از تیم ملی عمان پیشنهاد دارم. در فوتسال و جامعه ورزش همه یکدیگر را می شناسند. دنبال پوزیشن مالی و... نیستم. افتخارم این است سرمربی تیم ملی بودم. روز گذشته در رادیو راجع به همین موضوع پیشنهاد عمان از من سوالاتی پرسیدند. رسانه پرمخاطبی مانند رادیو که شنونده های فراوانی دارد، نباید به این شایعات دامن بزند. این اتفاقات جالب نیست. شاید هم مجری رادیو مقصر نباشد و یک سری افراد شایعاتی درست می کنند و مجری نیز با استناد به این مسائل درباره پیشنهاد عمان از من پرسیده است. اینکه همه بخواهند همه چیز را روی سر ما خراب کنند، اینطور نیست.

 

 

* در دیدار با ازبکستان دروازه ما راحت باز می شد. ازبک ها روی پاور پلی توانستند اختلاف را به یک گل برسانند و حتی نزدیک بود بازی مساوی شود. چرا روی پاور پلی ضعف داشتیم؟


بهترین تیم های دنیا روی پاورپلی گل نزدند. اما دیدار با ازبکستان شرایط فرق داشت و بازیکنان ما بخاطر افزایش گل می خواستند توپ بگیرند و گل بزنند و طمع کردند. حالا دست گذاشتند روی همان بازی. در بازی با صربستان، آمریکا و تایلند و بلاروس هم حریفان پاورپلی بازی کردند و همان دفاع ما در بازی بود ولی گل نخوردیم.

 


* ایراد دیگری که به تیم ملی گرفته می شد، مسئله سن و سال بازیکنان بود و گفته می شد میانگین سنی بازیکنان بالاست. در این رابطه چه نظری دارید؟


ریشه این انتقادات را می توانید در بیاورید و ریشه این کارهایی که علیه من صورت می گیرد مشخص است. الان گیتی پسند، مس و الوند جزو بهترین تیم های ایران است و شما می توانید میانگین سنی این تیم ها را دربیاورید. میانگین سنی کل لیگ ما بالاست. عملکرد سال گذشته همین گیتی پسند را ببینید. میانگین سنی بازیکنانش چقدر بود؟خب من  باید از کجا بازیکن بیاورم؟ من هم باید از لیگ بازیکن بگیرم. وقتی سن بازیکنان لیگ بالاست، من باید چکار کنم؟ ضمن اینکه پشت بازیکنانم ایستاده ام و می گویم تمام تلاشم را کردم.

 

آقا غلام پیروانی به من زنگ زد و گفت عجیب است چطور این حرف ها را می زند. می گفتند چطور سن گلر ایران بالاست و بعد به همان گلر می گویند یکی، دو سال دیگر می توانید باشید. آرژانتین که به دیدار فینال صعود کرده، مسن ترین تیم جام جهانی است. قزاقستان هم همینطور. من از این موضوع دفاع نمی کنم ولی همین تیم های لیگ را ببینید. باید قبول کنیم براساس موقعیت این حرف ها را می زنند. به همه کارشناسان ارادت دارم ولی در شش، هفت سال گذشته این همه نتیجه خوب گرفتیم که خدا کمک کرد و بازیکنان تلاش کردند. این اتفاقات افتاد. نیمه اول دیدار با قزاقستان و ازبکستان را در هر دو نیمه کشتیم. همه می گویند دنیا به آخر رسیده و چه کسی جواب بچه های مردم را می دهد. ما مگر جنایت کردیم؟


من عزتی که خدا با دعای مردم داد را یادم نمی رود. در سال 2016 با کمک خدا و تلاش بچه ها توانستیم عنوان سومی جهان را کسب کنیم. این مقام بزرگ و مهم در شرایطی به دست آمد که ما در سال 2012 و در مرحله یک شانزدهم نهایی با شکست برابر کلمبیا، از دور رقابت ها کنار رفته بودیم. یا حتی در دوره قبل از آن و در سال 2008 نیز تا جمع 8 تیم پایانی پیش رفتیم و با یک باخت، حذف شدیم. سال 2004 هم که اصلا از مرحله گروهی بالا نیامده بودیم. خدا پدر محمد مایلی کهن را بیامرزد که سال 1992 توانست 4 تا تیم را ببرد و به مقام چهارم جهان برسد.


تا 2018 سیر صعودی تیم ما عالی بود و همه نتایج مشخص است. از سال 2016 تا 2018 نتایج عالی گرفتیم و پس از آن در ابتدای سال 2019 در رنکینگ دنیا، سوم شدیم ولی پس از آن هیچ کاری نکردیم. بازی دوستانه قوی نداشتیم و فدراسیون می گفت پول نداریم. تیم ملی برزیل از ما دعوت کرد و ما فقط باید پول بلیت می دادیم که فدراسیون این کار را نکرد. از این بالاتر؟ دنبال توجیه نیستیم ولی واقعا باید حق و انصاف را رعایت کنیم.

 

1648365

 

* نکته ای که در زمان تایم اوت دیده می شد، صحبت کردن های اصغر حسن زاده به جای شما در آن زمان بود. در دیدار برابر قزاقستان و حتی آرژانتین این اتفاق رخ داد. این مسئله مورد انتقاد یک سری از کارشناسان قرار گرفت. در این باره توضیح می دهید؟


یک موقع می گفتند تخته نباید دست بازیکن بدهی. من کارم را کردم . بعضی از ارتباطات و تاکتیک ها بین بازیکنان هست. در تایم اوت می گویم خطا شده و مثلا اصغر اینطور بزند. چون اصغر نفر زننده ضربه است به بازیکنان کار را می گوید که چکار کنند. من در دیدار با آرژانتین به اصغر گفتم ضربه خطا را بزن که گل هم شد. هر کسی یک سری حرف هایی می زند. واقعیت این است. ما به جمع هشت تیم برتر دنیا رفتیم و به قزاقستانی باختیم که در دیدار نیمه نهایی، در پنالتی باخت. یک بنده خدایی می گفت جواب بچه های مردم را بدهیم. مگر ما خلاف شرع و قتل کردیم.

 

 

* درخصوص آینده کاریتان و شرایط حضور در تیم ملی تصمیم گیری کرده اید؟ با وجود اینکه یک سال دیگر قرارداد دارید.


در این خصوص فدراسیون باید تصمیم گیری کند. اگر قصد تغییر مربی را دارند، می توانند هر کسی را که می خواهند، بیاورند. تا لحظه ای که باشم، در خدمت تیم ملی هستم. بنده باید با آقای عزیزی خادم صحبت کنم. ایشان از نزدیک همه چیز را در لیتوانی دید و حالا در آینده صحبت خواهیم کرد.

 

 

* حرف پایانی؟


از تلاش تک تک بازیکنانم تشکر می کنم. هر کسی نظر خودش را می گوید. زمانی که یک گل می خوردیم، یک مدل حرف می زدند و وقتی که گل می زدیم یک مدل دیگر صحبت می کردند. مرور زمان همه چیز را به همه مشخص می کند. چنانچه پیش از این ثابت کرده است که و عزت و ذلت دست خداست. اگر مکر و حیله ای انجام شود، در همین دنیا گریبانگیر خواهد شد. انسانیت می گوید خدا همه چیز را مشخص می کند. سعی کردم با همه با صداقت رفتار کنم. همه افتخارات کادر فنی مساوی است و به اندازه هم زحمت می کشیم.

 

 

گفت‌وگو: محمد چهرقانی

دیدگاه‌ها