کد خبر : 1783091 | 10 مهر 1400 ساعت 09:16 | 29K بازدید | 5 دیدگاه

برگی از تاریخ

سرهنگی که آسیا یک قهرمانی به او بدهکار است

محمود یاوری یک دوره سرمربی تیم ملی بود و ایران را می توانست به قهرمانی جام ملتهای آسیا برساند.

سرهنگی که آسیا یک قهرمانی به او بدهکار است

به گزارش "ورزش سه "، شروع دهه 60 برای محمود یاوری خوب شروع شد و می توانست خوب هم تمام شود. 


او که سرمربی تیم های ملی جوانان و امید ایران بود بعد از انتخاب بهروز صحابه به عنوان رئیس وقت فدراسیون فوتبال که جانشین آبشناسان شده بود به سرمربیگری تیم ملی ایران رسید.


ایران در آن سال باید برای رسیدن به مرحله نهایی جام ملتهای آسیا به اندونزی می رفت و برابر تیم های اندونزی،بنگلادش ،تایلند،فیلیپین و سوریه جواز صعود به جام ملتهای آسیا در سنگاپور را که در سال 1363برگزار می شد را می گرفت.


محمود خان یاوری با کمک ناصر ابراهیمی موفق شد ایران را به مرحله نهایی برساند.بعد از معرفی نصرالله سجادی به عنوان رئیس فدراسیون مرحوم یاوری از تیم ملی کنار رفت تا تیم تحت هدایتش به کمک وی ناصر ابراهیمی سپرده شود.


تیم تحت هدایت یاوری با مربیگری ناصر ابراهیمی در مرحله نیمه نهایی جام ملتهای آسیا با کلکسیونی از اشتباهات مغلوب عربستان شد تا ایران نتواند در فینال به مصاف چینی برود که در دور مقدماتی با دو گل شکستش داده بود.


عربستان در حالی که تا دقیقه 89با گل شاهرخ بیانی از ایران عقب افتاده بود و در لاک دفاعی بود با تعویض بد ابراهیمی که ناصر محمدخانی را از زمین بیرون کشید و رضا احدی را جانشین او کرد از لاک دفاعی بیرون آمد و با اشتباه شاهین بیانی و گل به خودی او در دقیقه 89 بازی را به وقت های اضافه برد.


وقت های اضافه رو به پایان بود که ابراهیمی این بار بهروز سلطانی را از دروازه بیرون کشید و حافظ طاحونی را جانشین او کرد تا با درخشش گلر آن روزهای بانک ملی ایران برنده از زمین مسابقه بیرون بیاید.


طاحونی در برابرهر پنج  ضربه  پنالتی عربستانی ها نتوانست کاری کند و مغلوب شد تا ایران با پنالتی از دست رفته محمد پنجعلی فینال جام ملتهای آسیا را از دست بدهد.


انتقادات زیادی بابت این دو تعویض به ابراهیمی شد و خیلی ها اعتقاد داشتند اگر یاوری در سکان رهبری تیم ملی باقی می ماند و تیم تحت هدایتش را در مرحله نهایی جام ملتها رهبری می کرد ایران می توانست عربستان را ببرد و با دبل چین قهرمان جام ملتها در سنگاپور 84شود.


9 مهرماه زمان تولد سرهنگ محمود یاوری است ،سرمربی دوست داشتنی که تا همین چندی قبل در لیگ برتر  مربیگری می کرد و در تیم های زیادی وظیفه آموزش و هدایت را به عهده داشت.سرمربی با اقتدار کشورمان  که در سال 1318به دنیا آمد و در آبان 99مغلوب بیماری منحوس کرونا شد و جان به جان آفرین تسلیم کرد.


 این روزها سرهنگ دوست داشتنی و قابل احترام جامعه فوتبال نیست تا تولد 82سالگی او را جشن بگیریم ولی یاد او تا ابد در ذهن هواداران فوتبال باقی خواهد ماند.

دیدگاه‌ها