کد خبر : 1783416 | 11 مهر 1400 ساعت 14:28 | 135.6K بازدید | 33 دیدگاه

بیست سال در یک چشم بهم زدن گذشت؛

گالای فوتبال ایران و چهره‌هایی که باورتان نمی‌شود (عکس)

بیست سال پیش همکاری سه رسانه ورزشی اولین جایزه سالیانه ایران را در یک مراسم باشکوه شکل داد.

 گالای فوتبال ایران و چهره‌هایی که باورتان نمی‌شود (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، در سال 1382 روزنامه جهان فوتبال به سردبیری پژمان راهبر بانی برگزاری مراسمی بزرگ در فوتبال ایران شد؛ مراسمی با مشارکت خبرگزاری ایپنا با مدیریت مصطفی آجرلو و شبکه خبر که در آن زمان حمید قاسمی مسئولیت بخش ورزشی آن را برعهده داشت.


هدف این مراسم اهدای توپ طلایی فوتبال ایران به بهترین بازیکن سال بود، اما مراسم رنگ و بوی کاملا متفاوتی گرفت و تبدیل به گردهمایی اکثریت چهره‌های فوتبال ایران در مراسمی شد که در هتل المپیک برگزار گردید. این مراسم در یک بعدازظهر پنج شنبه برگزار شد و شبکه خبر نیز آن را به صورت مستقیم پخش کرد. آن هم در شرایطی که از یک هفته قبل خبرگزاری ایپنا و روزنامه جهان فوتبال با انجام رای گیری کارشناسی و همچین آرای مردمی تیم منتخب فوتبال ایران را نیز انتخاب نمودند و در نهایت از بین نفرات برگزیده جایزه‌ای هم به عنوان توپ طلا به مرد سال ایران محرم نویدکیا کاپیتان سپاهان رسید، که در آن سال با تیمش قهرمان ایران شده بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


این مراسم دو میهمان خارجی ویژه داشت؛ بورا میلوتینوویچ سرمربی سابق تیم‌های ملی مختلفی از جمله چین، آفریقای جنوبی، مکزیک و آمریکا و ... که در آن روز با یک نطق سه نقطه‌ای و تعریف و تمجید از علی دایی تبدیل به ستاره مجلس شد؛ همچنین والویر ویرا سرمربی سابق تیم ملی ایران که با او به جام جهانی 1998 صعود خاطره انگیز داشتیم و او برای اولین بار پس از آن روزها به کشورمان بازمی‌گشت.
این تصاویر در حالی که تنها بیست سال از آنها گذشته، به طرز عجیبی حیرت‌آور و باورنکردنی هستند. چه از بعد در یک قاب قرار گرفتن آدم‌هایی که دیگر به سختی می‌شود، آنها را به عنوان یک دوست در کنار هم دید و چه از بابت تغییر چهره‌ها و البته تاسف بابت نامدارانی که دیگر در میان ما حضور ندارند؛ بزرگانی نظیر همایون بهزادی، ناصر حجازی، جعفر کاشانی، عباس نواصرزاده و محمود یاوریِ تا بهرام شفیع که آن روز بخشی از اجرای مراسم را برعهده داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


درنهایت آنچه از مرور این تصاویر در ذهن می‌ماند، یک تاسف کوچک برای دور شدن چهره‌های مهم این رشته ورزشی از یکدیگر است و امکانی که شاید هرگز برای جمع کردن آن همه اسم تاریخی به وجود نیاید.
از چیزهایی که از آن روز به خاطر مانده خوش و بش صمیمی ناصر حجازی سرمربی سابق استقلال با وینکو بگوویچ سرمربی آن روزهای پرسپولیس، همنشینی محمدرضا ساکت مدیرعاملِ جوانِ سپاهان با جعفر کاشانی عضو هیئت رئیسه باشگاه پرسپولیس، چهره متفاوت علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل آن روزهای استقلال، پژمان جمشیدیِ جوان و جویای نام، علی داییِ کاملا متفاوت با این روزها که با محمد مایلی‌کهن به گرمی هم را در آغوش گرفته‌اند، مهدی تاج با صورتی کاملا متمایز به نسبت امروز ( تاج در آن روزها مدیرمسئول روزنامه جهان فوتبال و رئیس هیئت مدیره باشگاه سپاهان بود)، خوش و بش داورهای حاضر در مراسم از علی خسروی تا سعید مظفری‌زاده گرفته تا مسعود مرادی و هوشنگ نصیرزاده، عادل فردوسی‌پورِ محبوب و علیرضا دبیری که برای جایزه دادن یکبار هم روی سن آمد.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1650389


مسئول اجرایی مسابقه توپ طلا جواد خلیفه سلطانی خبرنگار سابق و ناظر فعلی مسابقات لیگ بود

 

 

 راستی یحیی گل‌محمدی در این روز جایزه بهترین مدافع لیگ را گرفت؛ همانطور که ادموند بزیک که به سپاهان رفته بود، به عنوان بهترین مهاجم سال برگزیده شد و جایزه خود را از دستان فرشاد پیوس و علی دایی دریافت کرد. به این‌ها قاب یادگاری مصطفی آجرلو و امیرقلعه‌نویی را هم اضافه کنید؛ سرمربی آن سال‌های استقلال و مدیرعامل آن وقت‌های پاس؛ دنیا چقدر سریع در حال تغییر است.


عکاس مهدی عاقلی

دیدگاه‌ها