کد خبر : 1783619 | 12 مهر 1400 ساعت 22:13 | 577.2K بازدید | 48 دیدگاه

باخت بدموقع گلیج و الهی در دو وزن آخر

شب نقره ای ایران، با یک طلا شیرین شد

در شبی که از 4 فینال سه نقره و یک طلا کسب کردیم؛ حسرت باخت لحظه آخری گلیج روی دل ایرانی ها ماند.

شب نقره ای ایران، با یک طلا شیرین شد

به گزارش "ورزش سه"، با درخشش فوق العاده ای که کشتی گیران ایرانی در 4 وزن دوم مسابقات جهانی نروژ داشتند، امشب همه کشتی دوستان انتظار 4 فینال جذاب با حضور علیرضا سرلک، امیرمحمد یزدانی، محمد نخودی و کامران قاسمپور را می کشیدند.


در اولین گام از این فینال ها، علیرضا سرلک مقابل رقیب آمریکایی خود شکست خورد و به مدال نقره رسید. در گام دوم نیز امیرمحمد یزدانی مقابل کشتی گیر روسی باخت و به دومین مدال نقره رسید. این ماجرا ادامه داشت و محمد نخودی در فینال وزن 79 کیلو، مقابل جردن باروز شکست خورد تا شب ایران همچنان نقره ای بماند. البته که پایان بخش این 4 فینال برای ایرانی ها شیرین بود و کامران قاسمپور با شکست رقیب روسی خود سومین طلای ایران را به ارمغان آورد. 


البته قبل از رسیدن به این فینال های جذاب، دو نماینده ایران در دو وزن آخر مسابقات کشتی آزاد روی تشک رفتند. عرفان الهی، قهرمان جوانان جهان در وزن 70 کیلوگرم بعد از پیروزی در دو مبارزه، در یک کشتی نزدیک و حساس مقابل رقیب قرقیزستانی شکست خورد و از صعود به نیمه نهایی بازماند، اما با فینالیست شدن رقیبش، فرصت حضور در شانس مجدد را به دست آورد.


از سوی مجتبی گلیج قهرمان امیدهای جهان در وزن 97 کیلوگرم سه مبارزه را با قدرت پیروز شد و عصر دوشنبه برای رسیدن به فینال با کایل اسنایدر، کشتی گیر پرافتخار آمریکایی دیدار کرد. گلیج در ثانیه های پایانی پیروزی را از دست داد و نتوانست به فینال برسد.


با این نتایج رقابت بر سر قهرمانی تیمی بین سه تیم ایران، آمریکا و روسیه به روز آخر کشیده شد.

 

57 کیلوگرم: 


* در فینال وزن 57 کیلوگرم علیرضا سرلک که دیروز رقبایی از اکوادور، بلاروس و ترکیه را شکست داده بود، مقابل توماس گیلیمان دارنده مدال برنز المپیک و نقره جهان از آمریکا قرار گرفت. در تایم اول حملات گیلمان باعث شد تا داوران به سرلک اخطار بدهند و یک زیرگیری از کشتی گیر آمریکایی نتیجه را سه بر صفر کرد. این ماجرا در تایم دوم هم ادامه داشت و سرلک 5 بر صفر عقب افتاد و حملاتش بی ثمر بود. در ثانیه های پایانی و خیلی دیر موتور سرلک روشن شد و او با خاک کردن حریف و بیرون بردن پای حریف سه امتیاز گرفت، اما در نهایت 5 بر 3 شکست خورد. 


* بدین ترتیب علیرضا سرلک به مدال نقره وزن 57 کیلوگرم رسید؛ در حالی که پیش از این دو مدال طلا توسط یزدانی و زارع کسب شده بود.🥈

 

1650929

 

وزن 65 کیلوگرم: 


* در فینال وزن 65 کیلوگرم امیرمحمد یزدانی که دیروز با نمایشی درخشان و شکست رقبایی از کشورهای اتریش، پورتوریکو، لهستان و قرقیزستان به دیدار پایانی رسیده بود، مقابل ژاگیر شاکیف قهرمان اروپا از روسیه قرار گرفت. امیرمحمد که کشتی را هجومی آغاز کرد، روی زیرگیری حریف سعی کرد کنده کشی کند، اما روی پل گیر کرد و با بدلکاری حریف روس مواجه شد. 5 بار رفتن به پل 10 امتیاز را به کشتی گیر روس داد و البته در این میان یزدانی هم دو بار کنده کشی کرد. ادامه کشتی در خاک هم بدون اتفاق نبود. شاکیف توانست فیتیله یزدانی را در دست بگیرد و دو بار او را تاباند تا 14 بر 4 برنده کشتی باشد. 


* بدین ترتیب امیرمحمد یزدانی در کمتر از دو دقیقه شکست خورد و دومین نقره کشتی ایران را در وزن 65 کیلوگرم کسب کرد.🥈

 

1650935

 

70 کیلوگرم: 

* در وزن 70 کیلوگرم عرفان الهی در دور نخست مقابل جینتارو موتویاما دارنده مدال برنز زیر 23 سال جهان از ژاپن قرار گرفت. از همان ثانیه های ابتدایی الهی که چندی قبل قهرمان جوانان جهان شده بود، توانست کشتی را در دست بگیرد و با زیرگیری های دیدنی حریف را مغلوب خود کند. کشتی گیر ژاپنی در تایم دوم هم حرفی برای گفتن نداشت و در نهایت 8 بر صفر شکست خورد. الهی در دور بعد به مصاف برنده دیدار میان نیکولای گراحمز از مولداوی و دانیل چومانیک از اسلواکی می رود.

 

* عرفان الهی در مرحله یک هشتم نهایی مقابل نیکولای گراحمز از مولداوی قرار گرفت و در شرایطی که پیش بینی می شد بتواند راحت از سد این حریف عبور کند، تا ثانیه های پایانی نتوانست برتری خود را قطعی کند. بدلکاری حریف مولداویایی باعث شد تا الهی دو امتیاز بدهد، اما با تک امتیازها کشتی گیر ایرانی توانست 4 بر 2 برنده شود و به یک چهارم نهایی راه پیدا کند. الهی در این مرحله به مصاف ارنظر آکمات علی اف از قرقیزستان می رود.

 

 

* عرفان الهی برای رسیدن به نیمه نهایی مقابل ارنظر آکمات علی اف از قرقیزستان قرار گرفت. او در این کشتی ابتدا سه امتیاز پیش افتاد، اما در ادامه با یک کول انداز از سوی حریف، 4 امتیاز را واگذار کرد. عرفان الهی که توانست در تایم دوم دو امتیاز دیگر بگیرد و 5 بر 4 پیش بیفتد، در فاصله 30 ثانیه مانده به پایان خاک شد و 6 بر 5 عقب افتاد. در ثانیه های پایانی عرفان الهی زیرگیری کرد و حریف در خاک نشست، اما کنده کشی این کشتی گیر قرقیزستانی باعث شد بار دیگر او برنده مبارزه باشد. خاک شدن علی اف در ثانیه های پایانی در همان کش و قوس هم سودی برای عرفان الهی نداشت. با اینکه داوران در ابتدا نتیجه کشتی را 9 بر 8 به سود الهی اعلام کردند، اعتراض مربیان قرقیزستان و بازبینی طولانی صحنه، باعث شد نتیجه 8 بر 8 اعلام شود. این نتیجه به خاطر فن 4 امتیازی کشتی گیر قرقیزستانی حکم به برتری او داد.


* حالا عرفان الهی باید منتظر نتیجه دیدار نیمه نهایی کشتی گیر قرقیزستانی باشد که در صورت برتری و فینالیست شدن او، الهی به جدول شانس مجدد خواهد رفت.

 

* با توجه به پیروزی 9 بر 5 کشتی گیر قرقیزستانی برابر حریف روس خود در نیمه نهایی، عرفان الهی به دیدار شانس مجدد وزن 70 کیلوگرم رفت و فردا برای کسب مدال برنز تلاش می کند.

 

 

1650781

 

79 کیلوگرم:


* محمد نخودی که دیروز با شکست رقبایی از ایتالیا، ارمنستان، فرانسه و گرجستان به فینال راه پیداکرده بود، امشب در فینال وزن 79 کیلوگرم مقابل جردن باروز، ستاره کشتی آمریکا قرار گرفت. نخودی 19 ساله که اولین تجربه جهانی اش را سپری می کند، نتوانست از پس قدرت باروز بربیاید و در طول 6 دقیقه کشتی به پاهای این ستاره آمریکایی نرسید. جردن باروز با دوخم های زیبای همیشگی توانست 4 امتیاز بگیرد و یک امتیاز هم از اخطار داوران به نخودی به دست آورد. تنها امتیاز نخودی هم روی اخطار داوران به باروز کسب شد.


* بدین ترتیب محمد نخودی 5 بر یک مقابل باروز شکست خورد و سومین نقره ایران در مسابقات جهانی را به گردن آویخت.🥈

 

1650940

 

92 کیلوگرم:

 

* در وزن 92 کیلوگرم کامران قاسمپور که شب گذشته با یک کشتی تماشایی توانسته بود جی دن کاکس، رقیب اصلی خود برای کسب مدال طلا را در نیمه نهایی شکست دهد، امشب به مصاف ماگومد کوربانوف قهرمان اروپا از روسیه رفت و در یک جدال نزدیک توانست عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کند. قاسمپور که تخصص خاصی در زیرگیری دارد، با همین ترفند موفق شد 6 بر 2 از حریف پیش بیفتد. او در چند ثانیه مانده به پایان در خاک حریف نشست تا پیروزی اش به خطر بیفتد، اما در حالی که کشتی گیر روس سعی در اجرای بارانداز داشت، قاسمپور کشتی را رو کرد و دو امتیاز دیگر کسب کرد تا برد خود را قطعی کند.


* بدین ترتیب کامران قاسمپور با پیروزی 8 بر 4 سومین طلای کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی نروژ را به نام خود ثبت کرد. 🥇

 

1650955

 

97 کیلوگرم: 

* در وزن 97 کیلوگرم مجتبی گلیج در دور نخست مقابل الیزبار اودیکادزه از گرجستان قرار گرفت؛ کشتی گیری که دو ماه قبل در دور اول مسابقات المپیک محمدحسین محمدیان را شکست داده بود. گلیج با نفس خوب و توان بالا موفق شد حریف قدرتمند خود را از پا دربیاورد و با زیرگیری های زیبا 4 امتیاز بگیرد. در نهایت گلیج 4 بر صفر برنده این کشتی شد تا در دور بعد به مصاف برنده دیدار میان رادو لیفتر از مولداوی و دان چپتای از کنیا برود.

 

* در دور دوم مسابقات وزن 97 کیلوگرم، مجتبی گلیج کار راحت تری نسبت به دور نخست داشت. او برابر رادو لیفتر از مولداوی قرار گرفت و در حالی که از ابتدا مشخص بود از حریف سرتر است، با اجرای زیرگیری و فنون مختلف 10 امتیاز در سه دقیقه اول گرفت و اجازه نداد کار به سه دقیقه دوم کشیده شود. گلیج با این برد به یک چهارم نهایی راه پیدا کرد و در این مرحله به مصاف برنده دیدار علیشیر یرگالی دارنده مدال نقره آسیا از قزاقستان و سئو از کره جنوبی می رود.

 

* کایل اسنایدر، دارنده مدال نقره المپیک توکیو که در گروه مجتبی گلیج قرار دارد، بعد از استراحت در دور اول، در دور دوم مقابل رقیبی از کشور مغولستان قرار گرفت و 14 بر 4 به برتری دست یافت. حالا اسنایدر و گلیج تنها یک پیروزی تا نیمه نهایی و رسیدن به یکدیگر پیش رو  دارند.

 

* در این وزن عبدالرشید سعداله یف که در طرف مقابل جدول قرار دارد و با گلیج تا فینال برخورد نخواهد کرد، در دور دوم ایشیگورو از ژاپن را به راحتی و با نتیجه 10 بر صفر از پیش رو برداشت.

 

* مجتبی گلیج در مرحله یک چهارم نهایی مقابل علیشیر یرگالی دارنده مدال نقره آسیا از قزاقستان قرار گرفت. آزادکار باتجربه ایرانی که از ابتدا از حریف سرتر بود، با چند زیرگیری و اداره کشتی در تایم دوم توانست 6 بر یک برنده مبارزه لقب بگیرد و راهی مرحله نیمه نهایی شود.


* گلیج برای رسیدن به فینال عصر امروز به مصاف کایل اسنایدر قهرمان المپیک و جهان از آمریکا می رود.

 

* مجتبی گلیج در نیمه نهایی به مصاف کایل اسنایدر، کشتی گیر نامدار آمریکایی رفت. در این مبارزه نفس گیر و نزدیک، دو کشتی گیر ریسک نکردند و در وقت اول روی اخطار داوران به اسنایدر، آزادکار ایرانی یک امتیاز گرفت. در تایم دوم داوران ابتدا به گلیج اخطار دادند تا کشتی یک بر یک شود. در این حالت اسنایدر برنده کشتی بود و همین باعث شد تا گلیج حمله کند، اما کشتی گیر آمریکایی به خاطر فرار از فن یک اخطار سی ثانیه گرفت و در نهایت یک امتیاز دیگر به حساب گلیج واریز شد. در حالی که کشتی دو بر یک به سود گلیج پیش می رفت، در ثانیه های پایانی اسنایدر با زیرکی و روی اشتباه گلیج، او را خاک کرد و در نهایت 3 بر 2 برنده شد. 


* بدین ترتیب مجتبی گلیج به دیدار رده بندی رفت و فردا شب برای کسب مدال برنز تلاش می کند. عبدالرشید سعداله یف و کایل اسنایدر هم دیدار فینال وزن 97 کیلو را برگزار می کنند.

 

1650908

 

اسامی نفرات برتر ٨

 

وزنی که تاکنون برگزار شده، هم به شرح زیر است:

 

57 کیلوگرم: 1- توماس گیلمان (آمریکا) 2- علیرضا سرلک (لرستان) 3- هورست لهر (آلمان) و آریان تسیوترین (بلاروس)
61 کیلوگرم: 1- عباس گادجی ماگومدوف (روسیه) 2- داتون فیکس (آمریکا) 3- آرسن هاروتونیان (ارمنستان) و توشیهیرو هاسگاوا (ژاپن) ... 11- رحمان عموزاد (ایران)
65 کیلوگرم: 1- ژاگیر شاخیف (روسیه) 2- امیرمحمد یزدانی (ایران) 3- تولگا تومور اوچیر (مغولستان) و علیبک عثمان اف (قرقیزستان)
74 کیلوگرم: 1- کایل داک (آمریکا) 2- تیموراز سالکازانوف (اسلواکی) 3- فضلی اریلماز (ترکیه) و تیمور بیژویف (روسیه) ... 8- یونس امامی (ایران)
79 کیلوگرم: 1- جردن باروز (آمریکا) 2- محمد نخودی (ایران) 3- نیکا کنتچادزه (گرجستان) و رادیک والیف (روسیه)
86 کیلوگرم: 1- حسن یزدانی (ایران) 2- دیوید تیلور (آمریکا) 3- آرتور نایفونوف (روسیه) و ابوبکر آباکاروف (آذربایجان)
92 کیلوگرم: 1- کامران قاسم پور (ایران) 2- ماگومد کوربانوف (روسیه) 3- عثمان نورماگومدوف (آذربایجان) و جی دن کاکس (آمریکا)
125 کیلوگرم: 1- امیرحسین زارع (ایران) 2- گنو پتریاشویلی (گرجستان) 3- طاها آکگول (ترکیه) و لخاگواگرل مونختور (مغولستان)

دیدگاه‌ها