کد خبر : 1784405 | 16 مهر 1400 ساعت 17:27 | 59K بازدید | 25 دیدگاه

فن مارویک در چنگال بازی‌خوانی تیم ملی؛

ایران چگونه امارات را کیش و مات کرد؟ (آنالیز)

تیم ملی فوتبال کشورمان شب گذشته در هفته سوم مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در دوبی برابر تیم ملی امارات به برتری رسید.

ایران چگونه امارات را کیش و مات کرد؟ (آنالیز)

به گزارش ورزش سه، تیم ملی با این برتری به رکورد ده پیروزی متوالی در تاریخ خود دست پیدا کرد که در ادامه به چگونگی رقم خوردن این پیروزی می‌پردازیم؛

 

فورمیشن تیم ملی:


تیم ملی کشورمان نیمه اول بازی را با آرایش ۲-۴-۴ فلت آغاز کرد به طوری‌که در مرکز خط دفاع شجاع و کنعانی قرار داشتند و صادق محرمی و امید نورافکن به صورت نامتوازن دو دفاع کناری تیم را تشکیل می‌دادند. در قلب خط میانی اسکوچیچ از دابل پیوت نورالهی و عزت‌الهی و در کناره ها از وحید امیری به عنوان وینگر خط‌زن و از جهان‌بخش به عنوان وینگر عمق زن استفاده می‌کرد. در خط حمله هم سردار ازمون و طارمی به صورت عرضی در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند.

 

1652058

 

1652059

 

الگوی تاکتیکی:


 اسکوچیچ قبلا هم نشان داده بود خیلی علاقه‌ای به نفوذ همزمان دو مدافع کناری خود نداشته و معمولا تیم‌های او در دفاع از آرایش ۱+۳ بهره می‌برد به نحوی که در شب گذشته هم با همین شیوه و به صورت “راست‌حمله” بازی را با نفوذهای بیشتر صادق محرمی آغاز کرد. همچنین نحوه استقرار عرضی آزمون و طارمی نشان می‌داد که برنامه تیم ملی استفاده از پاس‌های نفوذ در پشت سر مدافعان مرکزی تیم ملی امارات است تا بتوانند از کندی آنها ایجاد موقعیت کنند که در یکی دو صحنه این اتفاق رقم خورد هرچند مجموعا این شیوه بازی تیم ملی باعث تراکم بیشتر خط دفاع امارات در کریدورهای مرکزی زمین گردید.

 

1652061

 

یکی دیگر از الگوهای تیم ملی در بخش حمله تبدیل آرایش از ۲-۴-۴ به ۴-۲-۴ و ۵-۲-۳ جهت تصرف کریدور‌های طولی زمین بود تا با ایجاد برتری عددی در انتهای زمین امارات به کل برسند.

 

1652063

 

1652064

 

ضعف تیم ملی در بخش دفاع:


اساسا یکی‌ از اشکالات روش ۲-۴-۴ ایجاد فاصله بین خطوط، در صورت عدم پیوستگی و رعایت فاصله تیمی در بخش دفاع، هافبک و حمله است. همانطور که در تصویر  زیر ملاحظه می‌کنید، فاصله زیاد بین لاین اول و دوم پرس و بعضا پوشش دیرهنگام بازیکن پست ۶ توسط لاین دوم دفاعی ما، باعث ایجاد شکاف بزرگ در خطوط جلویی زمین شد و اگر این ضعف در آینده توسط مربیان مرتفع نگردد، تیم های با سرعت بالاتر قاعدتا از این فضا بهره‌برداری بیشتری خواهند کرد.

 

1652065

 

نقطه عطف بازی، تغییرات ایجاد شده در نیمه دوم:


همان‌طور که انتظار می‌رفت باتوجه به قدرت بازی‌خوانی بسیار خوب اسکوچیچ و تغییر سیستم تیم در نیمه دوم بازی‌های گذشته، این‌بار هم شاهد تغییر سیستم تیم از ۲-۴-۴ به ۱-۳-۲-۴ بودیم تا به نوعی ضعف‌های تیم در بخش حمله و دفاع پوشش داده شود

 

1652066

 

مهم‌ترین تغییر ایجاد شده حضور و جایگیری مهدی طارمی در عمق سردار ازمون و فعالیت به عنوان یک بازیکن پرسه‌زن با شعاع حرکتی بالا بود( Link Man) به شکلی که هم بتواند با حضور در میانه زمین برای تیم در بخش حمله و دفاع برتری عددی ایجاد کند، هم بتواند با چهار‌خطه شدن استقرار تیم ملی، مانع ساخت بازی تیم ملی امارات از خط دفاع به بازیکن پست ۶ خود گردد.( اشکالی که در نیمه اول وجود داشت)

 

تصاویر زیر شعاع حرکتی مهدی طارمی را در بخش حمله و دفاع نشان می‌دهد. حضور پررفت‌وامد طارمی در بین خطوط تیم امارات علاوه بر ایجاد موقعیت‌های خطرناک برای تیم ملی، زمینه‌ساز گلزنی از همین طریق گردید، البته که گل تیم ملی حاصل ایده تاکتیکی بسیار مهم “ضدحمله روی ضدحمله” بود که نهایتا با قطع توپ بسیار خوب بازیکنان ما منجربه گلزنی طارمی شد.

 

1652067

 

1652068

 

1652069

 

از دیگر تغییر بسیارخوب اسکوچیچ، تعویض خوب قلی‌زاده و استفاده از او‌ در پست وینگر راست بود که تمایل ذاتی قلی‌زاده به داخل بازی‌کردن، باعث افزایش فضا در فلنک راست برای محرمی و ارسال‌های بیشتر او شد همچنان که نفوذهای بیشتر محرمی و قلی‌زاده باعث افزایش عرض دفاعی تیم امارات هم می‌شد( اصل گسترش عرضی)


 

1652072

در پایان باید اشاره کرد آنچه که از ابتدای حضور اسکوچیچ در تیم ملی بیشتر خود را نشان داده است، قدرت بازی‌خوانی خیلی خوب و دانش نظری او در حین بازی است که او را در زمره مربیان باهوش قرار می‌دهد، همچنین هنر بازی‌گرفتن صحیح از بازیکنان و ایجاد همدلی در تیم ملی از دیگر اتفاقات مثبتی است که به لطف حضور او‌ ایجاد شده است. البته همانطور که اشاره شد هنوز ضعف‌هایی در بخش دفاع و حمله تیم ملی وجود دارد که قطعا با اردوهای تدارکاتی و بازی‌های دوستانه بیشتر، برطرف خواهند شد.

 

مقصود اصغریان

دیدگاه‌ها