کد خبر : 1785001 | 19 مهر 1400 ساعت 17:17 | 21.8K بازدید | 17 دیدگاه

جدال دو مثلث تهاجمی برتر آسیا

نبرد شخصی سردار، طارمی و سون

یک وب سایت کره ای نوشت که دیدار ایران و کره جنوبی تقابل میان تیم هایی است که طی سالیان گذشته برترین خطوط حمله را در میان تیم های آسیایی در اختیار داشته اند.

نبرد شخصی سردار، طارمی و سون

به گزارش "ورزش سه"، تیم های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی طی سالهای گذشته، رقابت سختی با هم داشته اند و از رقابت های جام جهانی 2010 تاکنون، این دو تیم همواره برای صعود به مهمترین رویداد فوتبالی با یکدیگر روبرو شده اند که در این سالها، تیم ملی ایران از حریف خود برتر بوده و کره ای ها نیز به دنبال جبران سالها ناکامی برابر یوزهای ایرانی هستند.

 

دیدار دو تیم نیز صحنه تقابل خط حمله قدرتمند ایران و کره است. شاگردان اسکوچیچ با طارمی، آزمون و جهانبخش به سمت دروازه میهمان هجوم خواهند برد و در سوی مقابل نیز پائولو بنتو با لژیونرهای مطرحی مانند سون هیونگ مین، هوانگ یوی جو و هوانگ هی چان به دنبال باز کردن دروازه ایران است.

 

* از دایی و کریمی تا طارمی و آزمون


در آستانه دیدار تیم های ملی ایران و کره جنوبی، وب سایت کره ای فوتبالیست به ارزیابی خط حمله تیم ملی پرداخته است. این وب سایت نوشت: ایران به همراه کره جنوبی، طی سالهای مداوم رقابتی ترین منابع تهاجمی در آسیا را تولید کرده است. علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی کیا و وحید هاشمیان ثابت کرده اند که می توانند از سال 1990 تا 2000 در اروپا و عمدتا در بوندس لیگای آلمان بازی کنند.

 

حتی در سال های اخیر بسیاری از منابع هجومی تیم ملی ایران در لیگ های اروپایی فعال هستند. سردار آزمون (زنیت)، کریم انصاری فرد (آ.ا.ک آتن) و مهدی طارمی (اف سی پورتو) که نقش مهمی در لیست گلزنان ایران دارند. البته علیرضا جهانبخش (فاینورد) که یک وینگر است دارای قابلیت گلزنی بالایی است و نمی توان به راحتی او را کنار گذاشت.

 

در میان این بازیکنان، آزمون، طارمی و جهانبخش به عنوان مهاجمان خارج از آسیا ارزیابی می شوند. در حقیقت، آنها عناوین فردی را در مسابقات اروپایی که در آن بازی می کردند، به دست آورده اند. اگرچه آنها در تیم های بزرگی حضور ندارند، اما بازیکنانی هستند که لیگ های بزرگ اروپایی به جذب آنها علاقه مند بوده اند.

 

1650708

 

* آزمون تک ستاره فوتبال روسیه


آزمون مدتهاست در لیگ برتر روسیه و به عنوان مهاجم اصلی با آرتم زیوبا برای زنیت بازی می کند. او بهترین گلزن لیگ روسیه در فصل 2019-2020 و همچنین بهترین بازیکن لیگ در فصل 2020-2021. ارتباط هایی میان او و دورتموند، آ اس رم و میلان برقرار شده است. او در مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه گل پیروزی بخش ایران را مقابل کره به ثمر رساند.

 

1653062

 

* طارمی، 2 پله بالاتر از سون هیونگ مین


طارمی نیز در لیگ برتر پرتغال عملکرد بسیار خوبی داشته است. در فصل 2019-2020، او با 18 گل در ریو آوه بهترین گلزن تیمش شد و به پورتو یکی از سه تیم بزرگ پرتغال منتقل شد. در فصل 2020-2021، او تنها در لیگ با زدن 16 گل و دادن 15 پاس گل در رده سوم بهترین گلزنان لیگ و در صدر بهترین پاسور های پرتغال قرار داشت. در کل فصل از جمله لیگ قهرمانان اروپا، او با 23 گل و 18 پاس گل بیشترین آمار تأثیرگذاری روی گل را در بین بازیکنان آسیایی در اروپا کسب کرد. او نسبت به سون هیونگ مین، روی 2 گل بیشتر از این بازیکن تأثیر گذار بود. ستاره تاتنهام در فصل قبل 22 گل زد و 17 پاس گل داد. طارمی در دور پایانی مقدماتی جام جهانی، 2 گل از 5 گل ایران را به ثمر رسانده است.

 

1653066

 

* نقش غیرقابل انکار جهانبخش


جهانبخش نیز با آلکمار در فصل 2017-2018 بهترین گلزن هلند شد.او با انتقال بزرگ و نزدیک به 25 میلیارد وون به تیم برایتون در لیگ برتر انگلیس نقل مکان کرد، اما مطابق انتظارها عمل نکرد و پس از سه سال به هلند بازگشت. در حال حاضر، او یکی از اعضای تیم فاینورد است و اگرچه آمار او در مقایسه با آزمون و طارمی ضعیف تر است، اما او در دور مقدماتی جام جهانی دو گل به ثمر رساند و نشان داد که بازیکنی است که نمی توان از او چشم پوشی کرد.

 

1653068

 

* تقابل شخصی سردار با سون


آزمون چند سالی است که نتوانسته عنوان بهترین بازیکن آسیا را به دست بیاورد زیرا در دوره مشابهی با سون هیونگ مین زندگی می کند که به عنوان بهترین بازیکن آسیا در تمام دوران و یک بازیکن در کلاس جهانی طبقه بندی شده است. اگرچه آزمون در فصل 2020، بهترین عملکرد ممکن را داشت، اما در مسابقه انتخاب بهترین بازیکن آسیا و دریافت توپ طلا از دیدگاه مجله تیتان چین، با 89 امتیاز بسیار عقب تر از سون هیونگ مینی قرار گرفت که با 286 امتیاز جایزه نفر اول را از آن خود کرد. به عبارت دیگر، فاصله بین لیگ و کیفیت عملکرد آنها در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

 

تنها چیزی که آزمون می تواند به آن دلگرم باشد، برتری او در دیدارهای رودرروی تیم های ملی ایران و کره است. ایران در 6 بازی متوالی موفق شده است 4 بار کره جنوبی را شکست دهد و 2 بار نیز دیدار دو تیم با نتیجه مساوی به پایان رسیده و کره هیچ بردی را در این بازی ها کسب نکرده است. ضمن اینکه سون هیونگ مین در هر 6 بازی حضور داشت و برابر ایران گلزنی نکرده است.

 

1653061

 

* دو مثلث هجومی برتر آسیا؛ چه تیمی برنده می شود؟


در تاریخ دوازدهم اکتبر، ورزشگاه آزادی شاهد دیدار ایران و کره جنوبی و مصاف دو تیم با دیدنی ترین خطوط هجومی آسیا خواهد بود. کره جنوبی سون هیونگ مین (تاتنهام)، هوانگ یوی جو (بوردو) و هوانگ هی چان (ولورهمپتون) را در اختیار دارد و ایران نیز با مثلث آزمون (زنیت)، طارمی (پورتو) و جهانبخش (فاینورد) که عراق، امارات و سوریه را شکست داده اند، به میدان می رود. برای رسیدن به پیروزی، دو تیم نیازمند این مسئله هستند که خط دفاعی تیم مقابل را مهار کنند. همانطور که سون تهدیدی برای ایران است، مثلث ایرانی نیز برای تیم بنتو خطرآفرین خواهد شد.

 

1653063

 

* مأمور مهار آزمون چه کسی است؟


خط حمله ایران باید در مقابل دیوار جدید کره جنوبی بایستد. این کیم مین جائه است که پس از پیوستن به فنرباغچه حتی قوی تر از قبل شده است. او در سه بازی پایانی مقدماتی جام جهانی، قدرت دفاعی فوق العاده ای را از خود نشان داد و در صورت صعود تیم بنتو به جام جهانی، سهم بسزایی دارد. قدرت، سرعت و مهارتهای دفاعی که حتی پس از ورود به اروپا با استقبال خوبی روبرو شد، مانند دیواری است که در آسیا نمی توان بر آن غلبه کرد.

 

با این حال، از آنجا که کیم مین جائه قبل از پیوستن به تیم ملی کره، 7 بازی پیاپی را در فنرباغچه به صورت تمام وقت انجام داد، در دیدار با سوریه کمی از نظر جسمی خسته به نظر می رسید. علاوه بر این، مثلث هجومی ایران از قدرت های مختلف خود برای حملات مختلف با یک بازی ساده اما سریع و قاطع استفاده می کنند. علاوه بر کیم مین جائه، مدافعان دیگر مانند کیم یونگ کوون باید آزمون و طارمی را با هم متوقف کنند.

 

1653064

دیدگاه‌ها