کد خبر : 1788193 | 05 آبان 1400 ساعت 11:41 | 159.8K بازدید | 72 دیدگاه

ده ناظر AFC شانزده آبان در تهران؛

آغاز جنگ نابرابر ایران با عربستان و قطر

ده ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا درحال بستن چمدان‌ها برای حضور در ایران و بازرسی شهرهای احتمالی میزبان جام ملت‌های آسیا 2027 هستند.

آغاز جنگ نابرابر ایران با عربستان و قطر

به گزارش "ورزش سه"، این ده نفر تشریفات نهایی بررسی کشورهای داوطلب میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال 2027 را از تهران آغاز خواهند کرد شهری که در صورت پذیرش میزبانی ما در این رقابت‌ها قلب این مسابقات خواهد بود. به جز ایران، عربستان و قطر و همچنین کشور هندوستان درخواست خود را برای میزبانی این رقابت‌ها به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه کرده‌اند و ایران از تاریخ ۶ تا ۱۱ نوامبر (۲۱ تا ۲۶ آبان) میزبان بازرسان AFC است.

 

این که چرا ایران به عنوان اولین کشور برای بازرسی برگزیده شده مشخص نیست اما ناظران AFC پس از بازرسی شهرهای میزبان که شامل تهران، شیراز، کیش، اصفهان، تبریز، کرمان، مشهد و... به عربستان می‌روند و امکانات و شرایط برگزاری رقابت‌ها را بررسی می‌کنند. امکاناتی که شامل استادیوم‌های برگزاری مسابقات، هتل‌های احتمالی محل پذیرایی از تیم‌ها، زمین‌های تمرین و همچنین مسیر حرکت بین این اماکن مربوط به برگزاری بازی هاست.

 

نا گفته پیداست که ایران جنگ نابرابری با کشورهای صاحب امکانات عربستان و قطر دارد. قطر سال آینده میزبان رقابت‌های جام جهانی است و از لحاظ زیرساختی یکی از بهترین‌ کشورهای جهان در حوزه فوتبال محسوب می‌شود و عربستان نیز به تازگی به پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه ساخت ورزشگاه رسیده و همچنین با امکانات مالی فوق العاده و البته تجربه پذیرایی از میلیون‌ها توریست در سال شرایط مناسبی برای برگزاری یک تورنمنت 20 روزه دارد. هندوستان نیز درسال آینده میزبان جام جهانی زیر 20 سال زنان است و موفق شده بازرسی‌های فیفا را پشت سر بگذارد.

 

1658358

 

این طور به نظر می‌آید که ایران کم اقبال ترین کشور در مسیر جلب نظر برای میزبانی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2027 است؛ همانطور که گفتیم قطر و عربستان وضعیت مشخصی دارند و حتی هند هم به دلیل سابقه طولانی در میزبانی رویدادهای بین المللی و البته ارتباط بیشتر با دهکده جهانی خوش اقبال تر از ایران به نظر می‌آید. این در حالی است که عربستان به تازگی در رقابت با قطر میزبانی بازی‌های آسیایی را به این کشور باخته و بنابراین در تلاش مضاعف برای جلب نظر از بازرسین کنفدراسیون فدراسیون فوتبال آسیاست.

 

نکته مهم درباره ایران، سعی و تلاش ما برای گرفتن میزبانی این مسابقات از سال 2004 میلادی است. ابتدا اولین رئیس فدراسیونی که ایده میزبانی را در ذهن خود پروراند، محسن صفایی فراهانی بود که پیش از جام ملت‌های آسیا 2000 در لبنان پیشنهاد میزبانی دوره بعدی را به کنفدراسیون فوتبال آسیا تسلیم کرد اما AFC چین را به عنوان میزبان مسابقات انتخاب کرد. فرد بعدی محمد دادکان جانشین صفایی فراهانی بود که او میزبانی جام ملت‌های 2007 را درخواست کرد که این پیشنهاد نیز رد شد و مالزی این مسابقات را میزبانی کرد. علی کفاشیان در دو دوره بعدی 2011 و 2015 درخواست میزبانی کرد که این میزبانی‌ها به قطر و استرالیا رسید و مهدی تاج نیز برای جام ملت‌های آسیا 2019 پروپوزال پر و پیمانی را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کرد که این درخواست نیز رد شد و در نهایت امارات در شهرهای العین، دبی و ابوظبی و شارجه رقابت‌ها را برگزار کرد.

 

1658360

 

با درخواست میزبانی ایران از کنفدراسیون فوتبال آسیا، شهاب الدین عزیزی خادم نیز به جمع روسای فدراسیونی خواهد پیوست که در این رویه تکرار شده حضور پیدا می‌کنند. از نظر روسای فدراسیون قبلی برگزاری یک مسابقه منظم ورزشی در ایران به معنای استفاده از تمام ظرفیت کشور برای بهبود شرایط زیرساختی فوتبال ایران خواهد بود.

 

به این ترتیب فدراسیون فوتبال ایران چند روز پر تب و تاب را از نظر اداری پیش رو دارد چرا که نحوه پذیرایی، سفر و هماهنگی برای بازرسین AFC باید در نهایت نظم و کیفیت باشد. همه این‌ها در شرایطی است که تیم ملی ایران نیز برای برگزاری دو مسابقه حساس خارج از خانه به لبنان و سپس اردن خواهد رفت تا دو بازی خود مقابل لبنان و سوریه را برگزار کند. اتفاقی که به سنگینی برنامه‌های فدراسیون اضافه خواهد کرد.

دیدگاه‌ها