کد خبر : 1788204 | 05 آبان 1400 ساعت 12:29 | 77.6K بازدید | 20 دیدگاه

از ورزشگاه الزورا تا استادیوم المپیک بغداد؛

ساخت جواهر فوتبال عراق با هنرنمایی مهندسین ایرانی!

چیزی نمانده تا استادیوم الزورای عراق که به دست پیمانکار ایرانی ساخته شده، رونمایی شود و پس از آن نیز احتمالا نوبت به ورزشگاه المپیک بغداد خواهد رسید.

ساخت جواهر فوتبال عراق با هنرنمایی مهندسین ایرانی!

 

 

به گزارش "ورزش سه"، فوتبال عراق در سالهای اخیر از نظر سخت افزاری پیشرفتی قابل توجه داشته و حالا پس از ساخت ورزشگاه‌های کربلا، نجف و... نوبت به الزورا و بغداد رسیده که صاحب ورزشگاهی مدرن و جذاب باشند؛ استادیوم‌هایی که به دست پیمانکار ایرانی ساخته می‌شود.

 

ورزشگاه الزورا که قرار بود 12500 صندلی برای تماشاگران داشته باشد، با پیشنهاد کارفرما به 15400 صندلی افزایش یافت و حالا به نظر می‌رسد مراحل ساخت آن به اتمام رسیده باشد. این ورزشگاه کاملا سرپوشیده است و از این نظر صاحب امتیاز ویژه‌ای است و همچنین به سالن ورزشی شامل استخر، سونا، سالن سرپوشیده 1000 نفری و ساخت هتل 4 ستاره مجهز می‌باشد.

 

 

نکته جالب درباره ورزشگاه اختصاصی تیم فوتبال الزورا این است که شرکت «بلند پایه» در سال 1391 ساخت آن را آغاز کرد اما اتفاقات داخلی کشور عراق سبب شد تا ساخت ورزشگاه طولانی شود که البته به هر شکلی که بود این شرکت ایرانی توانسته در کمتر از ده سال استادیومی مدرن را برای الزورا بسازد.

 

این تنها پروژه شرکت ایرانی در عراق نیست و همانطور که گفته شد ورزشگاه المپیک بغداد هم در دست ساخت است؛ ورزشگاهی که مثل استایوم الزورا مراحل ساخت آن سال 1391 آغاز شد اما این پروژه تفاوت‌هایی با مورد قبلی دارد؛ از جمله ظرفیت 60 هزار نفری و همچنین معماری آن که لقب «جواهر بغداد» را به خود گرفته است.

 

نکته دیگر که توجه بسیاری از هواداران ایرانی را به خود جلب می‌کند، طراحی این ورزشگاه‌هاست که اغلب با شرایط فرهنگی کشور عراق رابطه مستقیمی دارد. این در حالی است که در ایران به جز یکی دو ورزشگاه نظیر فولاد آره نا، بقیه از نظر طراحی دمده هستند و اکثرا صندلی‌ها نسبت به زمین فاصله زیادی دارد؛ مسئله ای که در ورزشگاه پارس شیراز و نقش جهان به اوج خود رسیده است.

 

از نظر کیفیت هم نکات جالبی در این ورزشگاه‌ها نهفته که نگاهی به استادیوم شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان، حافظیه شیراز و... نشان می‌دهد که شاید عراق به زودی از نظر امکانات گوی سبقت را از ایران برباید و به امارات، قطر و عربستان نزدیک شود.

 

 

علاوه بر این استادیوم بزرگ، سه استادیوم تمرینی 500 نفره و یک استادیوم 2،000 نفره نیز به عنوان یک دنباله بصری و فضایی و یک هتل 4 ستاره نیز در سایت شهر ورزشی بغداد قرار گرفته که جمعاً زبان معماری استادیوم اصلی را بازتاب می دهند.

 

باتوجه به همین موضوع، احتمالا این ورزشگاه ساخته شده در پایتخت کشور عراق میزبان اصلی مسابقات تیم ملی این کشور در بازیهای مقدماتی جام جهانی 2026 خواهد بود تا عراقی‌ها با حضور حداکثری تماشاگران خود، ورزشگاه زیبای پایتخت کشور را به رخ فوتبالدوستان منطقه بکشند.

 

 

شاید در آینده ای نزدیک با حل مشکلات سیاسی و امنیتی عراق، این کشور بتواند میزبانی بازیهای ملی را بگیرد و پس از آن باتوجه به ساخت حداقل 5 استادیوم زیبا و مدرن در سالهای اخیر، برای میزبانی مسابقات مهمتر نیز اقدام کند.

 

 

 

دیدگاه‌ها