کد خبر : 1790822 | 17 آبان 1400 ساعت 11:27 | 15.7K بازدید | 15 دیدگاه

یک گل خطا و یک اخراج

دسیسه داوری علیه لیورپول؛اعتراض شدید کلوپ

کارشناس داوری روزنامه تلگراف به نقد تصمیمات جنجالی داور در مسابقه دیشب وستهام - لیورپول پرداخته است.

دسیسه داوری علیه لیورپول؛اعتراض شدید کلوپ

به گزارش "ورزش سه"، یورگن کلوپ کاملا حق دارد که از کلمه «بی‌ملاحظه» برای توصیف خطای آرون کرسول روی جوردن هندرسون در بازی روز یکشنبه استفاده کند و بسیاری متعجب شدند که این بازیکن وستهام چطور از زمین بازی اخراج نشد.

داور حتی کارت زرد هم به او نشان نداد. کرسول با استفاده از قدرتی بیش از حد معمول با استوک روی توپ اثر گذاشته و سپس پای کاپیتان لیورپول را هم هدف قرار داد.

این خطا در واقع امنیت و سلامتی این هافبک را به خطر انداخت و من بسیار متاسف شدم که کریگ پاوسن فورا جریمه‌ای را برای این حرکت در نظر نگرفت. این اشتباهی واضح و آشکار بود و استوارت اتول، کمک داور ویدیویی، باید روی این صحنه دخالت می‌کرد.

 

1662331

 

افراد بسیاری در شبکه‌های اجتماعی مدعی شدند که کرسول تلاشی هوشمندانه برای دفع توپ داشته و استوک‌هایش با بالای توپ تماس داشته و همین موضوع باعث شده که پایش با زانوی هندرسون برخورد داشته باشد.

با این حال کلوپ همچنین درباره خطای کرسول اظهار داشت:« این خطا کاملا از روی بی‌ملاحظگی بود. حتی با این که او پیش از خطا توپ را لمس کرده بود اما باید بدنش را کنترل می‌کرد. مشخصا کارت قرمزی باید برای او درنظر گرفته می‌شد. من نمی‌دانم داور چه می‌گوید اما به نظر می‌رسید در جریان بازی اطمینان داشت که تصمیم درست بوده است. این دو موقعیت تاثیر زیادی در جریان بازی داشتند.»

 

1662334

 

خطای صورت گرفته روی هندرسون در واقع اقدامی برای دفاع از توپ و دروازه به حساب نمی‌آمد. کمیته بین المللی فوتبال که مسئولیت تعیین قوانین این بازی را در اختیار دارد، اخیرا به وضوح موضع خود در قبال چنین صحنه‌هایی را اعلام کرده است.

این کمیته می‌گوید:« برخورد اول با توپ ربط زیادی به چگونگی رخ دادن خطا ندارد. در بخش مربوط به خطاها و حرکات خارج از چارچوب قانون هیچ اشاره‌ای به تماس با توپ نشده اما شاید این موضوع که آیا خطا از روی بی‌احتیاطی، بی‌ملاحظگی یا با استفاده از نیروی بیش از حد رخ داده یا خیر از سوی داور در جریان تصمیم‌گیری‌اش مدنظر قرار داده شود.»

کریس کاوانا، دیگر داور حاضر در رقابت‌های لیگ برتر نیز در جریان دیدار اورتون برابر تاتنهام با خطایی مشابه روبرو شد و جان ماس، کمک داور ویدیویی، به درستی دخالت کرده و خواهان نشان دادن کارت قرمز به میسون هولگیت به دلیل خطایش روی پیر امیل هویبرگ شد.

تکل‌هایی که از سوی کرسول و هولگیت زده شد و شباهت‌های بسیاری با یکدیگر داشت، با واکنش‌هایی متفاوت از سوی داوران باتجربه روبرو شد.

فوتبال نیازمند رفتاری باثبات است، بنابراین اقداماتی باید از سوی تیم مدیریتی کمیته داوران انجام شود تا این اطمینان به دست بیاید که همه داوران برخوردی مشابه دارند و تمامی بازیکنان هم بدانند که هر خطایی که امنیت و سلامت حریف را به خطر بیاندازد با جریمه کارت قرمز روبرو خواهد شد.

 

1662332

 

یورگن کلوپ پس از بازی کریگ پاوسن و داوران حاضر در اتاق کمک داور ویدیویی را متهم کرد که پشت تصمیمات کلیدی که منجر به شکست لیورپول برابر وستهام شده قرار دارند.

این شکست که خاتمه‌ای بر روند 25 بازی بدون شکست در تمامی رقابت‌ها برای لیورپول بود، باعث شد که تیم میزبان بالاتر از لیورپول در جایگاه سوم جدول رده‌بندی لیگ برتر قرار بگیرد.

یکی دیگر از صحنه‌هایی که باعث عصبانیت کلوپ شده بود، خطایی بود که در دقایق ابتدایی بازی روی آلیسون بکر و روی صحنه گل به خودی این دروازه‌بان برزیلی انجام شده بود. این صحنه نیز از سوی کمک داور ویدیویی مورد بررسی قرار گرفت اما در نهایت گل تایید شد.

این مربی آلمانی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند داوران ترجیح می‌دهند به جای این که خودشان تصمیمات کلیدی را اتخاذ کنند، به کمک داور ویدیویی تکیه کنند گفت:« همه داوران اینطور نیستند اما پاوسن این کار را می‌کند. او قطعا امروز همین شیوه را به کار گرفت. اتفاقات زیادی در زمین رخ داد که او فکر کرد باید منتظر نظر کمک داور ویدیویی درباره آن بماند و ما با اشتباهات واضح و آشکار مشکل داریم چون کمک داور ویدیویی پشت داوران حاضر در زمین بازی پنهان شده و ما شاهد تصمیمات اشتباهی بودیم.»

 

1662225

 

او درباره خطای انجام شده روی آلیسون گفت:« اتفاقی که انجام شد یارگیری نبود، بلکه سد کردن راه دروازه‌بان بود. اگر او بازیکن را هل می‌داد مرتکب خطا شده بود و این مشکل متفاوتی است. این اتفاق بارها تکرار خواهد شد، مگر این که کسی دخالت کند. باید کمکی به این دروازه‌بان شود، در غیر این صورت در چنین موقعیت‌هایی همه به سوی دروازه‌بان هجوم می‌برند.»

 

نویسنده: کیث هکت
منبع: تلگراف
ترجمه: مژده لاریجانی

دیدگاه‌ها