کد خبر : 1790824 | 17 آبان 1400 ساعت 11:43 | 43.1K بازدید | 15 دیدگاه

بازیکنان را جمع کردم و گفتم اگر مشکل منم می‌روم

ژاوی: هرگز با السد در آسیا خوش شانس نبودم

ژاوی می گوید که جدایی از السد به معنای خداحافظی همیشگی نیست چرا که ممکن است در آینده یک بار دیگر به این تیم بازگردد.

ژاوی: هرگز با السد در آسیا خوش شانس نبودم

به گزارش "ورزش سه"، ژاوی هرناندز اسطوره بارسلونا و سرمربی سابق السد، پس از جدایی از این تیم قطری راهی اسپانیا شد تا هدایت بلوگرانا را برعهده بگیرد. ژاوی پیش از ترک قطر، مصاحبه مفصلی را پیرامون دوران حضورش در السد انجام داده که مرور آن خالی از لطف نیست.

 

• تجربه خود را با السد به عنوان بازیکن و مربی چگونه ارزیابی می کنید؟
من از سال 2015 اینجا هستم، شش سال و چند ماه را در قطر گذراندم. یک خانواده بزرگ پیدا کردم، خانواده السد و از ابتدا رابطه خوبی با بازیکنان، مدیریت، باشگاه و هواداران داشتم افتخار بزرگی برای من بود که بازیکن السد بودم، سپس السد به من این فرصت را داد که سمت مربیگری تیم را بر عهده بگیرم.

 

می توانم بگویم بهترین دوران زندگی ام بود، به خصوص از نظر زندگی خانوادگی در اینجا روزهای خوبی را با همسر و فرزندانم که در اینجا به دنیا آمدند، گذراندم. از آن از نظر فوتبالی نیز افتخار بزرگی است که مربی السد باشید، بنابراین بعد از شش سال از ترک کشور و ترک السد بسیار ناراحت هستم، زیرا احساسات زیادی را اینجا به خصوص برای من و خانواده ام به جا می گذارم. لحظات شگفت انگیزی بود و من آن را یک داستان عاشقانه برای همیشه در نظر می گیرم. من السد و کشور قطر را برای همیشه دوست خواهم داشت.

 

1662340

 

• با السد به 7 عنوان قهرمانی رسیدید. کدام یک از آنها برای شما بهترین عنوان بود؟
ژاوی: راستش را بخواهید نمی توانم بگویم که یک قهرمانی خاص از همه بهتر بود زیرا وقتی این دوره ای که در السد بودم را ارزیابی می کنیم، چهار عنوانی را که به عنوان بازیکن کسب کردم و همچنین هفت عنوانی که در کسوت مربی به دست آوردم را به یاد می آورم. اما بیشتر از آن به این مسئله فکر کنید که این دستاوردها به نحوه بازی ما و سازگاری بازیکنان با فلسفه جدید ما مربوط می شود. همانطور که می دانید، پیاده کردن این فلسفه در ابتدا آسان نبود. وقتی در اولین فصل حضور من در قطر و در جام حذفی بازی کردیم، احساس کردم چیزهایی تغییر کرده است. زمانی که الریان را 4-1 شکست دادیم، سپس در فینال 4-0 الدحیل را بردیم، به این نتیجه رسیدم. این یک تورنمنت بزرگ برای من بود. این یک نقطه تغییر برای ما بود. من اینجا احساس کردم که بازیکنان تغییر کرده اند و این همان میراث ما در اینجاست و میراث ما به عنوان کادر فنی در السد است.

 

• بهترین لحظه شما با تیم چه بوده است؟
انتخاب کردن دقیقاً یک لحظه سخت است، مثلاً در آن روزهای اول واقعاً کار ما سخت بود. اما من از طرف مدیریت، بازیکنان، باشگاه و هواداران احترام زیادی احساس کردم، رابطه بسیار خوبی با بازیکنان و مدیریت دارم و فکر می کنم این مهمترین بخش زندگی است. جلب احترام بازیکنان، احساس بسیار خوبی دارد و بنابراین فکر می کنم می توانم این لحظه را انتخاب کنم.

 

1662339

 

• بازیکنانی که همراه شما در تیم بودند را چگونه توصیف می کنید؟
من رابطه ام با بازیکنان را به یاد می آورم و اینکه آن ها چگونه فوتبال را به شیوه من می فهمند، هرگز فکر نمی کردم در قطر چنین استعدادهایی داشته باشیم. بازیکنانی مانند اکرم عفیف، حسن الهیدوس، بوعلام خوخی، پدرو، علی اسد، مشعل برشم، سعد الشیب، طارق سلمان، عبدالکریم حسن و... کیفیت این نسل از بازیکنان قطری برای من شگفتی بزرگی بود، این بازیکنان بومی تفاوت را برای تیم ایجاد کردند زیرا آنها عاشق فوتبال هستند و با هم تیمی بسیار قوی ساختیم.
بازیکنان خارجی هم هستند، یادم می آید که ابتدا بغداد بونجاح را نمی شناختم، صراحتاً می گویم که او را نمی شناختم. اما به نظر من او یک مهاجم بزرگ است، او در پست شماره 9 عالی است. بعد گابی را داشتیم. همچنین سانتی کازورلا که به نظر من بهترین بازیکنی است که در دوران مربیگری ام داشته ام. گیلرمه، رودریگو تاباتا، وو یانگ و نام تائه هی هم هستند، این جور بازیکنان را به یاد دارم که می توانند تفاوت ها را ایجاد کنند.

 

• سخت ترین لحظه ای که در برخورد با بازیکنان داشتید؟
البته به یاد دارم زمانی که به عنوان مربی شروع به کار کردم، همه هواداران روی سکوها می خواستند من را اخراج کنند. انصافاً لحظه بسیار سختی بود اما من آن را درک می کنم. من تازه وارد دنیای فوتبال نشده ام. این اتفاق چندین بار در بارسلونا برای من افتاد. من درک می کنم زمانیکه نتیجه نمی گیرید در نهایت هواداران خیلی عصبانی می شوند، من شرایط را درک  و سعی کردم تغییر کنم. به یاد می آورم بعد از این مسابقه جلسه بسیار مهمی در اینجا داشتیم، من به تنهایی به عنوان مربی و بدون کادر فنی با آنها ملاقات کردم و مستقیم و خیلی صریح با بازیکنان صحبت کردم و یادم می آید به آنها گفتم: اگر مشکل از من است، من می‌روم. با این مسئله هم مشکلی ندارم. اما فکر می‌کنم در آن لحظه احساس کردم تیم خوب است، پیشرفت می‌کنیم، سخت تمرین می‌کنیم، بیشتر کار می‌کنیم، و وقتی به آن نگاه می‌کنم، یکی از بهترین دوره‌های تاریخ السد بود.

 

1662338

 

• دوره ای که این تیم پس از خروج از لیگ قهرمانان 2019 متحمل چندین شکست شد را چگونه می بینید؟
- این دوره را خوب به خاطر دارم چون مقابل الهلال شکست خوردیم و این اشتباه بزرگی بود که اینجا در ورزشگاه مان انجام دادیم. یادم است به بازیکنان گفتم که دو بازی برگزار می شود و باید آرام باشیم، عصبی نباشیم و اعصابمان را کنترل کنیم، اما این غیرممکن بود و بعد از آن من کارت قرمز عبدالکریم حسن در بازی با الهلال را به یاد می آورم و اینکه تا یک ماه و نیم بعد از آن تیم چگونه پسرفت کرد.

 

• آیا فکر می کنید قبل از اینکه از السد جدا شوید، همه ایده های خود را در دنیای مربیگری پیاده کرده اید؟
بله، فکر می کنم برای بازیکنان هر کاری که در توانم بود انجام دادم. سعی کردم آنها احساس اعتماد به نفس و راحتی داشته باشند، یادم می آید که به بازیکنان گفتم ما سه هدف داریم، اول کمک شخصی و حرفه ای به بازیکنان است. دومی لذت بردن از تمرین و حضور در زمین در طول مسابقات است و آخرین آن پیروزی است. ما تقریباً همه چیز را بردیم. فقط در لیگ قهرمانان آسیا بدشانس بودیم. این نکته ای است که فراموش نخواهم کرد.

 

• بازیکنان می گویند می خواهند مربی جدیدشان شبیه ژاوی باشد. نظر شما چیست؟
وقتی بازیکنان این را می گویند، من احساس غرور می کنم، چون این یک نوع احترام برای من است و به این معنی است که در تمرینات به بازیکنان سخت نمی گذرد، از آن لذت می بردند و این خیلی من را خوشحالم می کند. مربی ای که بعد از من به اینجا می آید قطعا از اینجا لذت خواهد برد زیرا می دانید که ما تیم بزرگی با شخصیت ها و بازیکنان عالی داریم. پس نگران نباشید، کسی که هدایت السد را برعهده می گیرد از اینجا لذت برده و خوشحال خواهد شد. مطمئنم که السد به پیروزی هایش ادامه خواهد داد. من مطمئن هستم که آنها به کسب جام ها ادامه خواهند داد.

 

• آخرین حرف شما در مورد باشگاه چیست؟
وقتی صادقانه درباره باشگاه صحبت می کنم، از ته قلبم صحبت می کنم، دلم برای همه شما تنگ خواهد شد، این دوره فوق العاده ای از زندگی من بود، برای شما بهترین ها را آرزو می کنم زیرا لیاقتش را دارید. من بهترین افراد را اینجا پیدا کردم و می توانم بگویم که همه شما عالی هستید و همیشه در قلب من خواهید بود. من الان یک سداوی (لقب السد) هستم و تا ابد طرفدار السد خواهم بود، پس مطمئناً 100% تا آخر عمر تیم را دنبال خواهم کرد . وقت این به معنای خداحافظی نیست، شاید من در آینده دوباره به السد برمی گردم، چرا که نه؟  احساس می کنم السد خانه من است. بنابراین از همه شما بسیار متشکرم، بسیار خوشحالم و بسیار مفتخرم که بخشی از تاریخ این باشگاه هستم.

دیدگاه‌ها