کد خبر : 1791792 | 22 آبان 1400 ساعت 13:40 | 8.4K بازدید | 5 دیدگاه

ترابیان: بیانیه بازیکنان نشان‌‌دهنده فشار مضاعف است؛

لزوم دخالت عزیزی خادم در موضوع پاداش‌ها

سرپرست سابق تیم ملی فوتبال ایران معتقد است که گلایه بازیکنان درباره پاداش می‌توانست با تدبیر مناسب، از حالت فعلی خارج شود و به گونه‌ای دیگر ابراز شود.

لزوم دخالت عزیزی خادم در موضوع پاداش‌ها

به گزارش "ورزش سه"، پس از پیروزی دراماتیک تیم ملی فوتبال ایران مقابل لبنان که در 5 دقیقه پایانی به دست آمد و فوتبال ایران از حاشیه‌های بالقوه‌ای که در انتظارش بود، فرار کرد، خیلی زود مسئله دیگری سر و کله‌اش پیدا شد و بازیکنان تیم ملی دست به انتشار پستی مشترک کردند که طی آن به عدم پرداخت پاداش‎‌هایشان طی ماه‌های اخیر پرداخته شده بود و از این موضوع گلایه داشتند.
برای بررسی این موضوع با عباس ترابیان سرپرست سابق تیم ملی تماس گرفتیم و با او در مورد جزئیات نظام پرداخت پاداش در دوره کی‌روش صحبت کردیم، که ماحصل حرف‌های ترابیان را که به دنبال پاسخی برای فرار از حاشیه‌های اینچنینی است را در ادامه می‌‍خوانید.


*برنامه‌محوری مسئله تحسین برانگیز دوره قبل بود
شروع صحبت‌های ما با عباس ترابیان در رابطه با شرایط کلی پیرامون تیم ملی بود و سرپرست سابق تیم ملی اینطور حرف‌هایش را آغاز کرد:« ما در هر حال چه دلتان بخواهد چه نخواهد، باید این حقیقت را بپذیریم که شانس خیلی خوبی در قرعه داشتیم و قرعه بسیار خوبی به ما افتاد. وقتی خودمان را با عربستان و استرالیا مقایسه می کنیم، باید قرعه به دست آمده را به فال نیک بگیریم و در ضمن برنامه ریزی مدون انجام دهیم. در دوره‌ حضور کارلوس کی‌روش، یکی از مسائلی که واقعا تحسین برانگیز بود، برنامه محوری بود. باید یک برنامه مدون و اجرایی ترسیم بشود، تا تمام ارکان پیش برنده تیم ملی در هر فضایی که هستند، با آن برنامه خودشان را تطبیق بدهند و براساس آن حرکت کنند.»

 

* فدراسیون وضع مالی خوبی ندارد
در ادامه ترابیان با اشاره به مشکل مالی فدراسیون، گفت:« اما مشکل اساسی‌ای که الان داریم، این است که فدراسیون در شرایط مالی خوبی به سر نمی‌برد، ولی به این تیم که یکی از بهترین تیم‌های ما در ادوار گذشته است و من را به یاد تیم 1998 می اندازد که چقدر بچه‌هایمان با هم جفت و جور بودند و چقدر پرملات بودیم، باید نگاه ویژه‌ای وجود داشته باشد.‌ تیم فعلی هم بازیکنان خیلی خوبی دارد که همه در حد بالای فوتبال آسیا هستند.»

 

*بحث مالی آبروی کشور است
ترابیان در واکنش به این سوال که برای حل این مشکل چه باید کرد، ادامه داد:« این بحث مالی آبروی کشور است. قطعا می‌دانم فدراسیون اگر بخواهد در شرایط استثنایی کارش را انجام دهد؛ مثل آن زمان که پرواز چارتر داشتیم و از نظر پشتیبانی وضعیت خوبی داشت، باید از نظر مالی غنی شود. اینکه چطور باید انجام شود، مسئولین کشور باید نگاه ویژه داشته باشند.»

 

 

1398536

 

*این بیانیه نشان دهنده فشار مضاعف است
او سپس با اشاره به متن منتشر شده توسط بازیکنان تیم ملی عنوان کرد:« اینکه بازیکنان ما بیایند و بیانیه بدهند، نشان دهنده فشار مضاعف است و این فشار یک جایی بندها را پاره می‌کند و پرده حیا را از بین می‌برد. ان شاالله در این ماجرا و این فضا، کسانی که از بیرون فدراسیون احساس وظیفه می کنند، با یک بینش صحیح وارد شوند و این تیم که یکی از بهترین‌ تیم‌های تاریخ فوتبال ایران است را تقویت کنند.»

 

*در زمان کی‌روش با جلسه پاداش‌ها را تعیین می‌کردیم
از ترابیان در مورد سیستم پاداش در دوران کی‌روش و چگونگی تعیین آن پرسیدیم و او به این سوال اینطور پاسخ داد:« ما یک سیستمی در زمان آقای کی روش داشتیم و برای تعیین میزان پاداش جلسه برگکزار می‌کردیم. حالا با توجه به اینکه به چه کشوری می‌رفتیم و اقامت به چه شکل بود و همینطور در نظر گرفتن سایر موارد مرتبط، یک رقمی برای پاداش در نظر گرفته می‌شد. سپس رقمی که تصویب می‌شد، به رئیس فدراسیون نامه می‌زدیم و با این روش دقیقا مشخص بود رقم چقدر خواهد بود. نکته مهم اینکه در تصویب آن رقم کاپیتان تیم ملی هم نقش داشت. به عنوان مثال در آن دوره آقای نکونام به عنوان نماینده بازیکنان حضور داشت؛ ایشان به عنوان کاپیتان تیم و به نمایندگی از سایر بازیکنان، رقم را به ما اعلام کردند؛ منتها این کار در زمان مقتضی که می توانست کارسازتر باشد و حرف و حدیثی پیش نیاید، انجام می‌شد. یک بخشی هم در ارتباط با کادر فنی تیم ملی بود. ما برای کادر فنی که در آن مقطع سه خارجی داشت، متناسب با قراردادی که داشتند، به آنها پاداش می دادیم. در قرارداد ذکر شده بود، آنچه به بازیکنان داده می شود، باید به کادر فنی دو برابرش داده شود، که البته وزن کادر فنی آن زمان هم بالا بود و وجود چنین بندی طبیعی.»

 

*باید کسی با بازیکنان صحبت کند که قابل پذیرش باشد
بخش بعدی صحبت‌‎های ترابیان تاکید بر اهمیت فرد مذاکره کننده با بازیکنان داشت و در این مورد اضافه کرد:« من مطمئنم فدراسیون وضع مالی خوبی ندارد، اما در واقع در همین مواقع است که تدابیر مدیریتی می‌تواند کارساز باشد. مثلا باید با بازیکنان صحبت کنید و خودتان را شریک ناراحتی و غم آنها بدانید. آنها هم بالاخره برای تیم ملی بازی می‌کنند و برای آبروی تیم ملی می‌جنگند؛ در همین بازی هم دیدید که چطور تا ثانیه آخر جنگیدند؛ پس بنابراین اگر تدابیر مدیریتی وجود داشته باشد، این شرایط از سوی بازیکنان نیز قابل درک جلوه می‌کند، اما نکته مهم دیگر اینکه کسی هم که می خواهد توضیح بدهد باید از طرف بازیکنان قابل پذیرش باشد؛ مثلا اگر یک فرد جوان که جایگاهی هم ندارد، بخواهد به بازیکنان لژیونر تیم ملی در مورد این مسائل توضیح بدهد، من این را نمی‌‎پذیرم. در واقع قد و قامت کسی که می‌خواهد این حرف را بزند باید با بازیکنان تیم ملی بخواند. معتقدم در این سفرها حتما باید رئیس فدراسیون حضور داشته باشد. ما چیزی مهم تر از بازی تیم ملی در فدراسیون نداریم؛ حتی اگر قرار باشد با بورکینافاسو بازی کنیم، باید رئیس فدراسیون در کنار تیم باشد.»

 

*از بیانیه‌ها می‌توان این موضوع را حدس زد
او سپس در واکنش به اینکه آیا فکر می‌کند، فردی در اردوی فعلی تیم ملی با بازیکنان صحبت کرده که مورد پذیرش آنها قرار ندارد، بیان کرد:« من احساس می کنم؛ وقتی اظهارنظرهای بازیکنان را می‌بیند؛ بیانیه را می ‌بینید؛ می توانید حدس بزنید. نمی‌خواهم اظهار نظر دقیق بکنم. باید اشخاصی برای مدیریت با تیم ملی الف ما برای ارائه توضیحات سازمانی حضور داشته باشند که در قد و قامت مورد انتظار باشند.»


 
*تدبیر مدیران برای حل مشکلات خیلی مهم است
از ترابیان در رابطه با حواشی پیرامون تیم ملی پرسیدیم و اینکه آیا مدیریت بهتر می‌توانست مانع شکل گیری دو قطبی جدید فوتبال ایران میان طارمی و اسکوچیچ شود که او در واکنش به این سوال گفت:« تدبیر مدیران خیلی مهم است. یک دوره ای ما داشتیم برای مسابقات فوتسال به تایلند می‌رفتیم. در آنجا یک شخصی در تیم ملی یک صحبت‌هایی را کرده بود و یک تشنج خاصی را ایجاد کرده بود، که البته قابل حل هم بود، ولی آن زمان رئیس فدراسوین که صفایی فراهانی بود، وقتی این مسئله را شنید، با اینکه گردنش را با آتل بسته بود، با همان شرایط بلند شد و به تایلند آمد. ایشان جلسه ای را تشکیل داد و فی البداهه تمام مسائل را حلاجی و حل کرد. وقتی از تیم ملی صحبت می‌کنیم، فقط بازیکنان و سرمربی مدنظر نیست، بلکه سایر افراد نظیر تدارکات تیم و ... در به ثمر رساندن اهداف ترسیم شده خیلی مهم هستند.»

 

*حرف‌ پایانی برای حل حاشیه ایجاد شده در مورد پاداش؟
در هر حال تیم ملی برای همه است و تنها برای فدراسیون فوتبال نیست. برای وزارت ورزش و برای کل کشور است. تیم ملی دل خوشی همه است و نگذاریم این دل خوشی از بین برود.

دیدگاه‌ها