کد خبر : 1792579 | 26 آبان 1400 ساعت 13:06 | 15.5K بازدید | 2 دیدگاه

این بار VAR با امارات مهربان بود (عکس)

تیم ملی امارات که در دو بازی قبلی از وجود VAR متضرر شده بود، این مرتبه با حضور این فناوری برنده از زمین خارج شد.

به گزارش "ورزش سه"، استفاده از فناوری کمک داور ویدیویی در مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی، برای تیم ملی فوتبال امارات چندان خوشایند نبود و آنها یک بار به درست و یک مرتبه نیز به غلط از وجود VAR متضرر شدند که اگر چنین نبود، می توانست جایگاه فعلی آنها متفاوت تر از زمان حال باشد.

 

در دیدار با ایران، علی مبخوت مهاجم اماراتی ها در مصافی تک به تک با علیرضا بیرانوند قرار گرفت که شجاع خلیل زاده مدافع تیم ملی ناچار به خطا بر روی مهاجم باتجربه میزبان شد که این خطا کافی بود تا کریستوفر بیث داور استرالیایی بازی یک کارت قرمز را به شجاع نشان داده و میزبان در 32 دقیقه پایانی بازی با یک یار بیشتر به بازی ادامه دهد.

 

اما در این صحنه، دخالت VAR باعث شد تا مدافع تیم ملی از خطر بزرگ اخراج نجات پیدا کند چرا که پیش از اینکه این موقعیت تک به تک برای امارات ایجاد شود، علی مبخوت در شرایط آفساید قرار داشت و حضور به موقع کمک داور ویدیویی به سود ایران و به ضرر امارات تمام شد. تصمیمی که گرفته شد، اجرای عدالت بود ولی اگر کمک داور ویدیویی وجود نداشت، ممکن بود نتیجه دیگری رقم بخورد.

 

در حالیکه امارات از وجود VAR هر چند به درست اما متضرر شده بودند، این فناوری در دیدار با عراق اصلا به کمک آنها نیامد چرا که آنگونه از تصاویر تلویزیونی برداشت می شد، امارات در آخرین ثانیه های بازی موفق شده بود گل سوم و برتری خود را به ثمر برساند. به نظر می رسید که ضربه خلفان مبارک از خط دروازه عراقی ها عبور کرده و فهد طالب از پشت خط توپ را برگشت داده است. اما عدم وجود فناوری خط دروازه و نبود تصاویر کافی برای تشخیص قطعی عبور توپ از خط، باعث شد تا ریوجی ساتو دستور به ادامه بازی بدهد.

 

1665329

 

1665328

 

اما در دیدار برابر لبنان، این مرتبه VAR با اماراتی ها قهر نبود. روی ارسالی که خلیل الحمدی در دقیقه 84 به روی دروازه داشت، توپ به دست مدافع لبنان برخورد کرد و شاون ایونز داور استرالیایی بلافاصله به نشانه پنالتی در سوت خود دمید. در حالیکه در تصاویر تلویزیونی به سختی می شد تشخیص داد که آیا توپ با دست فلیکس میشل مدافع لبنانی ها برخوردی داشته یا نه، داور بازی منتظر اعلام نظر اتاق VAR ماند.

 

پس از گذشت لحظاتی که تیم داوری با همدیگر به مشورت پرداختند، در نهایت اتاق VAR تصمیم داور بازی را تأیید کرد و علی مبخوت نیز ضربه پنالتی را وارد دروازه میزبان کرد تا آنها نخستین پیروزی خود را رقم بزنند. این مرتبه و برخلاف دفعات قبلی، فناوری کمک داور ویدیویی به ضرر اماراتی ها وارد کار نشد و آنها یک پیروزی شیرین را کسب کردند تا همچنان شانس صعود به جام جهانی را داشته باشند.

دیدگاه‌ها