کد خبر : 1794973 | 08 آذر 1400 ساعت 10:55 | 23.3K بازدید | 6 دیدگاه

یک وعده اسپاگتی در برزیل

فرانسه و ایتالیا به صدر لیگ ایران می‌رسند؟

استقلال امروز در آبادان پس از کسب سه تساوی در حالی به مصاف نفت می‌رود که این روزها می توان بیش از هر زمانی ردپای مربی ایتالیایی را در شکل بازی این تیم مشاهده کرد.

فرانسه و ایتالیا به صدر لیگ ایران می‌رسند؟

به گزارش ورزش سه ، بدون شک دیدار رفت گل گهر و استقلال از حالا می‌تواند یکی از نامزدهای بدترین بازی نیم‌فصل به شمار بیاید، آن‌هم در شرایطی که همه‌چیز مهیای برگزاری یک فوتبال دیدنی و تماشایی بود. چمن بی‌نظیر ورزشگاه شهید قاسم سلیمانی و همچنین هوای مساعد آن روز سیرجان دیگر جای هیچ بهانه‌ای را برای کادر فنی و بازیکنان این دو تیم باقی نگذاشته بود، اما آنچه در عمل شاهد آن بودیم یک بازی بی‌روح و بی‌کیفیت و البته بدون موقعیت که به‌نوعی توی ذوق بخش زیادی از علاقه‌مندان به این دو تیم مدعی خورد. مهم‌ترین عاملش شاید ترس از شکست و تبعات بسیار بدی بود که در آستانه بازی دربی می‌توانست استقلال را وارد حاشیه‌های خطرناکی کند.


درواقع اگر کمی بخواهیم تعارف را کنار بگذاریم، نمایش نه‌چندان خوب استقلال تنها به این دیدار برنمی‌گردد، باید گفت استقلال علی‌رغم اینکه از جنبه نتیجه‌گیری تا به اینجا رضایت هواداران را برآورده کرده، اما تاکنون نتوانسته فوتبال چشم‌نوازی را به نمایش بگذارد.

 

این در حالی است که هدف تمامی ارکان باشگاه در این فصل از صدر تا ذیل، هیچ‌چیزی جز قهرمانی و بریدن نوار موفقیت‌های تیم رقیب نمی‌تواند باشد چراکه هواداران دیگر طاقتشان طاق شده و به هیچ قیمتی حاضر نیستند به عنوانی جز قهرمانی در لیگ بیست و یکم فکر کنند. 6 هفته از لیگ برتر را پشت سر می‌گذاریم و پسران آبی لااقل تا به امروز حتی در روزهایی که برنده از زمین خارج شدند، شمایل یک تیم قهرمان را نداشتند و درصورتی‌که روند کنونی طی شود، بدون شک هر هفته اختلاف آن‌ها تا صدر جدول بیشتر می‌شود، این‌ می‌تواند هزینه‌های سنگینی را در بر داشته باشد.

 

برای مثال به دیدار استقلال مقابل نساجی در هفته پنجم اشاره می‌کنیم، جاییکه پس از 22 ماه پای تماشاگران نیز به ورزشگاه آزادی باز شد و این بهترین فرصت ممکن برای ثبت یک برد روحیه‌بخش بود که می‌توانست در ادامه مسیر خیلی به درد این تیم بخورد، ضمن اینکه آن‌ها از توقف دو تیم رقیب خود اطلاع داشتند.

 

 

 به‌راحتی می‌شد حدس زد شاگردان مجیدی، لااقل 10 دقیقه پایانی بازی را به‌عنوان یک تیم مدعی قهرمانی که در پیش چشم تماشاگران خودش بازی می‌کند، بتوانند بی‌رحمانه نساجی را تحت‌فشار بگذارند، تا به گل برتری برسند، اما درست برعکس این موضوع اتفاق افتاد، چراکه علی آل کثیر اگر کمی دقت کرده بود استقلال همان یک امتیاز را هم نمی‌توانست از یک دیدار خانگی دشت کند و اولین شکست خود را در پیش چشمان هواداران تجربه می‌کرد.

 

اگر کمی به عقب برگردیم و بازی‌های استقلال را تحت هدایت فرهاد مجیدی در فصول گذشته با دقت بیشتری نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که فوتبالی که امروز استقلال به نمایش می‌گذارد تا حد زیادی با تفکرات مجیدی همخوانی ندارد.

 

 درواقع فوتبالی که طی این سه فصل اخیر از فرهاد سراغ داشتیم، با تمام کمی و کاستی‌هایش همواره فوتبالی روبه‌جلو و خلق موقعیت‌های متعدد روی دروازه رقبا بود، که اتفاقاً همین نگرش او باعث شده بود که برخی از منتقدانش با اشاره به ضعف خط دفاعی استقلال، معتقد بودند تیم او فاقد بالانس کافی در خط حمله و دفاع است.

 

مجیدی در ادامه توانسته بود تا حدی این نقیصه را برطرف کند، اما همچنان روند سینوسی نتایج تیم مانع از حضور استقلال در جمع مدعیان جدی قهرمانی بود. بهترین مثال برای جا انداختن این مطلب، نخستین بازی استقلال در فصل جدید مقابل الهلال عربستان قهرمان فعلی لیگ قهرمانان آسیا بود. شاید هیچ تیمی به‌اندازه استقلال آن‌هم بدون قایدی و دیاباته، الهلال را با همه ستارگانش زیر فشار نگذاشت و چه‌بسا اگر بازی در تهران برگزارشده بود، امروز الهلال همچنان در حسرت ستاره 4 مانده بود. اما آنچه به وقوع پیوست شکست شاگردان مجیدی مقابل نماینده عربستان بود.


مجیدی با آگاهی از شرایط فنی تیمش و پذیرفتن برخی از اشکالاتی که آن‌ها را ممکن است از مسیر قهرمانی منحرف سازد، مقدمات حضور گابریل پین را فراهم کرد تا او بتواند با تزریق خونی تازه به انتظار 9 ساله هواداران این تیم پایان دهد، هرچند مجیدی پیش از ورود گابریل پین از طرق مختلف با او در تماس بود.

 


می‌توان گفت اگر امروز شکل فوتبال استقلال به نسبت فصل گذشته تاحدی دچار تغییراتی شده به تفکرات گابریل پین و تأکید او به حفظ اصول دفاعی بر می‌گردد تا جایی‌که استقلال تا به این جای فصل پس از انجام 6 بازی تنها یک گل آن‌هم در دقیقه 93 از فجر دریافت کرده و قوی‌ترین خط دفاع لیگ است.


مجیدی با اعتمادی که به گابریل پین دارد دست او را بیش از هرزمانی برای بیان و درعین‌حال اجرای اهداف تاکتیکی‌اش باز گذاشته تا روزی که این دو مربی بتوانند به کمک هم دست‌پخت ایده آلشان را برای هواداران تشنه استقلالی سرو کنند.

 

شاید اگر استقلال در این فصل یک مهاجم نوک شش‌دانگ را در اختیار داشت، شرایط به‌مراتب بهتری را تجربه می‌کرد اما حالا چشم امید هواداران و کادر فنی بیش از هرکسی به پاهای " رودی ژستد " دوخته‌شده تا او بتواند یک‌بار دیگر خاطرات تیام و شیخ دیاباته را زنده کند.


امروز استقلال پس از کسب سه تساوی متوالی، طلایی پوشان آبادانی را پیش روی خود می‌بیند که بیش از هرزمانی محکوم به گرفتن سه امتیاز بازی هستند و همین انگیزه بالای این دو تیم می‌تواند نوید تکرار یکی از آن بازی‌های تماشایی این دو تیم در گذشته را بدهد که تعدادشان کم هم نیست. ضمن اینکه هیچ خبری هم از گرمای طاقت‌فرسای آبادان نیست پس از حالا برای یک بعدازظهر فوتبالی خودتان را آماده کنید.

کیاوش عزیزی

دیدگاه‌ها