کد خبر : 1795408 | 10 آذر 1400 ساعت 11:02 | 16K بازدید | 17 دیدگاه

تیم‌ها در صحنه‌های داوری شلوغ می‌کنند 

نگرانی بابت ورود وی‌ای‌آر به ایران!

سرپرست دپارتمان داوری می گوید که با آمدن VAR، باید فرهنگ آن در فوتبال کشور جا بیفتد.

نگرانی بابت ورود وی‌ای‌آر به ایران!

به گزارش "ورزش سه"، رضا سخندان سرپرست دپارتمان داوری درباره زمان ورود VAR به فوتبال ایران گفت: من در کارگروه VAR نیستم و از مسائل آنها خیلی خبر ندارم ولی اطلاع دارم از زمان روی کار آمدن فدراسیون جدید، قصد و نیت آقای عزیزی خادم آوردن تکنولوژی کمک داور ویدیویی بود. الان در لیگ های خوب دنیا از VAR استفاده می شود. این یک نیاز برای فوتبال کشور است.

 

او ادامه داد: فلسفه VAR جلوگیری از اشتباهات انسانی است و قصد جلوگیری از زیبایی فوتبال را ندارد و این را در کلاس های آموزشی هم می گفتند. کسانی هم که در کلاس ها حضور داشتند، داوران بین المللی هستند. در این کلاس ها تأکید داشتند که باید در عرض 3 تا 4 ثانیه داوران تصمیمشان را از زوایای مختلف بگیرند. 

 

سرپرست دپارتمان داوری درباره جا افتادن فرهنگ استفاده از کمک داور ویدیویی در فوتبال ایران نیز اظهار داشت: اگر قرار باشد روی همه صحنه های بازی اعتراض کنند و شلوغ بازی شود و علامت VAR را نشان دهند نه اینگونه نیست.

او درخصوص نحوه استفاده از این فناوری توضیح داد: داوران VAR با داوران داخل زمین در ارتباط هستند. بر فرض مثال داور یک خطای پنالتی اعلام می کند. پس از آن باید پروسه پنالتی را انجام دهد. یعنی اینکه زننده پنالتی مشخص شود و توپ را بکارند، زمانی طول می کشد. در همان زمان، داوران VAR صحنه را چک می کنند. اگر تصمیم داور درست باشد، می گویند کار را ادامه دهد و اگربه طور 100 درصدی مطمئن شوند تصمیم اشتباه باشد، همان لحظه به داور می گویند اشتباهش را تصحیح کند.

 

سخندان در پایان گفت: معمولا داوران سعی می کنند از VAR کمتر استفاده کنند. اگر صحنه ای اصطلاحا 50-50 باشد و داوران اتاق VAR هم نتوانند خوب تصمیم بگیرند، آنجا زمانی است که داور باید شخصا صحنه را چک کند و نظر نهایی خود را اعلام کند.

دیدگاه‌ها