کد خبر : 1795705 | 11 آذر 1400 ساعت 19:57 | 15.3K بازدید | 3 دیدگاه

رویکرد مربیان ایرانی اغلب مثل مورینیوست

محصص: منتظر یک شهرآورد جذاب هستم

کارشناسان فوتبال ایران پیش بینی می‌کند که شهرآورد 97 دیدار جذاب و تماشاگرپسند خواهد بود.

محصص: منتظر یک شهرآورد جذاب هستم

به گزارش "ورزش سه"، مرتضی محصص یکی از کارشناسان معروف فوتبال ایران است که البته این روزها دور از فضای رسانه‌ای کار را پیش می‌برد اما حالا در آستانه شهرآورد پایتخت و زمانی که بسیاری از هواداران فوتبال نسبت به تعداد پایین گل، موقعیت گل و نمایشهای جذاب در لیگ برتر ایران گلایه دارند، رودرروی خبرنگار ما به سوالات در این پیرامون پاسخ داده.

 

محصص البته نارضایتی کمتری را نسبت به آمارهای نامطلوب دارد و معتقد است که در شرایط فعلی، اوضاع چندان هم ناامیدکننده نیست و در هفته‌های بعدی با شناخت بیشتر مربیان نسبت به تیمها، نتایج مساوی به حداقل خواهند رسید.

 

او همچنین با اشاره به شهرآورد پایتخت آن را یک بازی حیاتی برای هر دو تیم در راه رسیدن به قهرمانی قلمداد کرده و گفته که شرایط جدولی دو تیم و نیاز به کسب پیروزی، فاکتوری است که می‌تواند این مسابقه را جذاب کند.

 

صحبتهای مرتضی محصص را در ادامه می‌خوانید:

 

 

* طبیعی است که مربیان به دنبال نتیجه هستند
کادرفنی اکثر تیم هایی که ما نتایجشان را دنبال می‌کنیم چه در ایران و چه در خارج از ایران همه به دنبال این هستند که حداقل یک امتیاز را کسب کنند و این یک واقعیت انکارناپذیر است. تماشاگر به بازی زیبا علاقه دارد ولی مربی باید برنامه داشته باشد و به دنبال نتیجه باشد و باید در درجه اول به فکر خودش و کادرفنی و بازیکنانش باشد. 

 

* نمی‌توانیم از دفاع - ضد حمله انتقاد کنیم
اگر تیم ها سعی می‌کنند با دفاع فشرده بازی کنند و جلوی حملات حریف را بگیرند و بیشتر روی ضد حملات کار بکنند ما نمی‌توانیم از آنها انتقاد بکنیم این هم یک نوع بازی است. لیگ ایران تنها نیست خیلی از لیگ های دنیا نیز هستند که ممکن است هفته هایی باشد که تعداد بازی های مساوی بدون گل زیادی داشته باشند.

 

* مربیان ما نمی‌توانند بازی را پیش‌بینی کنند
ما بعد از هفت هفته به جایی رسیده‌ایم که  مربیان یک شناخت نسبی از یکدیگر پیدا کرده‌اند و می‌دانند که جمع آوری امتیازات برایشان حیاتی است چون در هفته های پایانی لیگ همین امتیازات باعث می‌شود که تیمی حذف نشود یا تیمی شانس رقابت در لیگ قهرمانان آسیا را داشته باشد. کار مربیگری بسیار بسیار کار سخت و تحت فشاری است و فوتبال حرفه ای یعنی زندگی تحت فشار. مربی ها نمی‌توانند بازی ها را پیش بینی کنند و چشم به ساختار و تاکتیک دفاعی خود دارند؛ کار دفاع برای مربی همیشه نسبت به حمله راحت تر است. دفاع سیستماتیک است؛ مربی روی دفاع من تو من کار می‌کند، روی دفاع منطقه ای کار می‌کند، روی دفاع در میانه زمین کار می‌کند و یا روی دفاع نزدیک به دروازه کار میکند و این مسائل همه سیستماتیک و قابل اجرا و قابل تمرین است ولی در زمان حمله چنین چیزی نیست. شما هیچوقت نمی‌توانید خلاقیت را به بازیکن آموزش بدهید؛ بازیکن یا خلاقیت دارد یا ندارد. 

 

* مهره‌های تعیین‌کننده ترانسفر می‌شوند
در چند سال گذشته مهدی قائدی و احمد نوراللهی و وحید امیری در لیگ ایران حضور داشته‌اند و این بازیکنان می‌توانند به تیم کمک کنند ولی همه تیم ها مهره های تعیین کننده و خلاق ندارند و چشم به بازی تیمی دارند و بازی تیمی هم در اکثر مواقع قابل پیش بینی است. این خلاقیت ها و لحظات فوق العاده است که مربی یا یک بازیکن باید با هوش و درایت و تکنیک خودش به وجود بیاورد. 

 

 

 

1669620

 

 

* نتایج مساوی لیگ ایران کمتر می‌شوند
در درجه اول نتیجه برای مربی مهم است و نمی‌خواهد بازی را واگذار کند‌. هیچ مربی باخت را دوست ندارد و در نتیجه سیاست این است که که اول گل نخورید. مورینیو هم همین است و می‌گوید ما اگر گل نخوریم، شانس گل زدن داریم. نمی‌شود از مربی ها خرده گرفت اما من فکر می‌کنم هفته هایی که در پیش خواهیم داشت تعداد بازی هایی که با تساوی بدون گل به پایان می‌رسد کمتر خواهد شد چون شناخت مربی ها بیشتر خواهد شد و راحت تر می‌تواند کارهای تاکتیکی تهاجمی اجرا کنند؛ به خصوص در ضربات ایستگاهی. در حال حاضر ضربات ایستگاهی سی درصد از گل ها در تمام دنیا را شامل می‌شوند و من مطمئن هستم مربی ها روی ضربات ایستگاهی کار می‌کنند. ضربات ایستگاهی می‌تواند نتایج بازی ها و تعداد گل ها به طور کلی تغییر بدهد.

 

* الهلال بدون بازیکن خارجی، معمولی است
این مساله (عملکرد دفاعی و گلهای کم) دلایل مختلفی دارد و نمی‌توان فقط به یک مورد آن اشاره کرد ولی کم شدن بازیکنان باکیفت هم می‌تواند تاثیرگذار باشد. الان تفاوت بین تیم هایی مثل الهلال با پرسپولیس در بازیکنان است. اگر بازیکنان خارجی الهلال را از تیم خارج می‌کردید، یک تیم معمولی می‌شد و دیگر تیم خاصی نبود. بازیکنان خارجی هستند که تاثیرگذار هستند. الان در همه جای دنیا بازار نقل و انتقالات گرم است و پول های خیلی آسمان خراشی رد و بدل می‌شوند و بیشتر هم برای خط حمله و هافبک های طراح است. مدافعین سهم خودشان را دارند و یک مدافع خیلی باارزش است ولی این مهاجمین و بازیکنان خط میانی هستند که تعیین کننده نتیجه بازی هستند؛ اینکه تیم شما از چند درصد از موقعیت هایی که داشته استفاده کرده و چند درصد را از دست داده است، چه تعداد توپ در نیمه حریف به دست آوردیم و از آن توپ ها استفاده کردیم و چه تعداد را هدر دادیم. می‌تواند یکی از دلایل این مساله نبود بازیکنانی باشد مثل احمد نوراللهی و مهدی قائدی باشد که در ایران حضور ندارند و جایشان واقعا در لیگ خالی است و هر دو مهره های تاثیرگذاری بودند و می‌توانستند کمک زیادی کنند.

 

* برای مدعیان هر بازی حکم فینال دارد
برای تیم هایی مثل پرسپولیس و استقلال و سپاهان هر بازی حکم فینال را دارد چون حریف با تدارکات بسیار خوبی وارد بازی می‌شود ولی اگر پرسپولیس و استقلال در مقطعی نتایج قابل قبولی نداشته‌اند یکی از دلایل آن فشاری است که از بیرون از زمین به این تیم ها وارد می‌شود و این فشار انتظار تماشاگران است. شما وقتی برای پرسپولیس و استقلال کار مربیگری انجام می‌دهی یا بازی می‌کنی یا دستیار هستی، تماشاگران فقط از شما انتظار برد دارند چون تیم های محبوب و بزرگی هستند. خیلی از تیم ها هستند که اگر در یک بازی ببازند آنچنان تراژدی به وجود نمی‌آید ولی اینها با استرس و اضطراب هر هفته را پشت سر می‌گذارند.

 

* خارجی‌های استقلال فوق‌العاده نیستند
من فقط یک بازی از بازیکنان خارجی استقلال دیده‌ام و چیز فوق العاده ای از این بازیکنان ندیدم اما این دلیل بد بودن این بازیکنان نیست چون یک بازی دیده‌ام و اشتباه است اگر بخواهم قضاوت کنم ولی من فکر می‌کنم حتما یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی با مطالعه بازیکنان خارجی را به تیم اضافه می‌کنند؛ چه بازیکنان تاجیک پرسپولیس و چه بازیکنان خارجی استقلال. آن روزهایی که شما با تماشای یک ویدیوی چند دقیقه ای تصمیم بگیرید گذشته است و باید بازیکنان را در چند فصل گذشته مطالعه کرد، رفتار حرفه ای بازیکنان خیلی مهم است و فقط تکنیک مهم نیست. تکنیک ممکن است دو یا سه هفته عالی باشد و بعد مشکلاتی در زمین پیدا کند که چند هفته محروم شود. رفتار حرفه ای خیلی مهم است.

 

* مدافعان پرسپولیس فن دایک نیستند
شجاع خلیل‌زاده، کنعانی‌زادگان، احمد نوراللهی و... سالیان سال با این تماشاگران و این محیط و جو و با این فوتبال آشنا شده‌اند و پیراهن تیم ملی را پوشیده‌اند و بازیکنان سطح بالا و تاثیرگذاری هم در نتایج بازی ها بوده‌اند؛ پر کردن جای این بازیکنان در یک فصل ممکن نیست مگر اینکه شما یک سوپراستار را از آن طرف دنیا بیاوری و برای مثال فن‌دایک را بیاوری که ممکن است در یک هفته هم هماهنگ شود اما من فکر می‌کنم کسانی هم که به جای این بازیکنان آمده‌اند تمام تلاششان را می‌کنند و ما باید بیشتر به آنها فرصت بدهیم.

 

 

1669705

 

 

* این یک دربی مهم و حیاتی خواهد بود
فکر می‌کنم دربی خوبی داشته باشیم و امیدوارم شرایط جوی هم در روز بازی خوب باشد که شاهد بازی خوبی باشیم. باید دیدگاه ما هم یک دیدگاه مثبت باشد. تمام کسانی که عاشق فوتبال هستند، داور، مسئول زمین، مربی و بازیکن، اگر بخواهیم دائما از یکدیگر انتقاد کنیم و همیشه موارد منفی را بگوییم که نداریم و نیستیم و نخواهد بود و... آینده ای نخواهیم داشت. فکر می‌کنم دربی امسال خیلی دربی مهمی است و هفته هشتم هم هفته خوبی برای روبرو شدن این دو تیم است چون با یک آمادگی نسبی خوبی با هم روبرو می‌شوند و من مطمئن هستم ما شاهد یک بازی تهاجمی خواهیم بود چون برد در هفته هشتم برای هر دو تیم مهم است و از نظر روانی به تیم روحیه بسیار خوبی می‌دهد. الان هر تمرینی برای این دو تیم شبیه سازی مسابقه است و تمام تمریناتی که پس از بازی آخر خود انجام داده‌اند شبیه سازی دربی است. من هم که تماشاچی خواهم بود انتظار بازی زیبا دارم و امیدوارم بازی خوبی باشد.


* مربیان معروف دنیا از داوری راضی نیستند
آقای بنیادی‌فر فوق العاده هستند. من این سعادت را داشتم که در یکی از تورنمت های AFC با ایشان باشم و آنجا با وجود حضور داورهای ژاپنی بهترین داور بودند. ایشان هم انسان بسیار باشخصیت و هم داور بسیار توانایی هستند. بنیادی‌‌فر ها باعث می‌شوند که ما خارج از ایران هم اعتبار داشته باشیم. دربی هم بازی سختی است و نه تنها در ایران، در خارج از ایران هم این بازی را تماشا می‌کنند و قضاوت این بازی آن هم با حضور بازیکنانی که همه مدعی هستند بهترین ها هستند خیلی سخت است. برای دوست خوبم آقای بنیادی‌فر آرزوی موفقیت دارم و فکر می‌کنم داوری خیلی خوبی خواهیم داشت. مشکلات داوری هم کم و بیش در همه جای دنیا هست و اگر مصاحبه مربی های معروف دنیا را هم ببینید گاهی ناراضی هستند. با وجود تمام مشکلات و حرف و حدیث هایی که همیشه بوده فکر می‌کنم ما در مساله داوری جزو بهترین ها در آسیا هستیم و همیشه هم داور هایمان می‌توانند در نیمه نهایی یا فینال جام جهانی سوت بزنند.

دیدگاه‌ها